2021-02-26, 15:44
Medlem
Scalpings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scalping
Alltid gamla gubbar med övertro på sin egen styrka som ramlar i. Så fort de ser en frusen sjödjävel så måste de ner och hoppa på den. Det är nån jävla macholek för fjällrävsgubbar.

eftersom det låg en boj brevid så antar jag att en eller flera försökt rädda folk i vaken, men ramlat i själv och dött.
japp, som man kunde tro då. gubbar och isar är ingen bra kombo.
Citera
Medlem
Sluta ge er ut på isen!
Citera
Medlem
alicia66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yessyy
Hur står det till med respekten? Vissa gillar friluftsliv och att fiska, kanske svårt för dig att förstå som bara sitter vid datorn. Två av de har dessutom försökt rädda de andra, så ge fan i att kalla de för idioter.
Lyckas 4 pers drunkna på vårisen är dom idioter. Hur hade dom tänkt rädda någon i en vak med livboj? Man kan vara i naturen utan att vara en idiot.
Citera
2021-02-26, 15:47
Medlem
alicia66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stegbil
Kan ju vart så att man hade med sig en livboj också som nån form av säkerhet ifall en av dom gått igenom.

Är man fyra pers som ska ut och fiska på isen är det ju en rätt smart sak att ha med.
Hur tror du att en livboj ska rädda dig om du ligger i en vak? Eller 4 personer. Ja jösses inte konstigt att folk drunknar.
Citera
2021-02-26, 15:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Eskulap
Spelar ingen roll hur noggrann du är. Det är gambling med livet att ge sig ut på isar och det är helt onödigt. Men ok, då vet vi att vi inte behöver känna empati alls för de som dör på det här sättet. Ni känner till riskerna och skiter i det.

Är ingen risk att gå ut när det är 30 cm tjock is... Samt att man har dobbar och flytväst och ett rep mellan varandra.

Däremot ska man inte gå ut när isen såg ut som dom gjorde, det var dumt. Det finns för mycket trevligt att göra på isen för att inte våga.

Med din logik så kan man inte flyga flygplan för att det kan störta, inte cykla för man kan ramla och bryta nacken osv osv.
Citera
2021-02-26, 15:58
Medlem
Scalpings avatar
Jag hade inte under några omständigheter gett mig ut för att kolla om nån icke nära anhörig ligger i en vak. Lika hjärndött som att gå in i ett övertänt hus för att leta efter folk.
Noll riskhantering kan ha funnit här. Bara en jävla drift att spela hjälte.
Senast redigerad av Scalping 2021-02-26 kl. 16:03.
Citera
2021-02-26, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Usch och hade man inte försökt hjälpa till hade man lidit av ångest efteråt.

Jag hade inte gått ut på isen efter en vecka med tio plusgrader på dagarna för att försöka rädda någon om det inte var en anhörig till mig.
Citera
2021-02-26, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Detroit1
Jag hade inte gått ut på isen efter en vecka med tio plusgrader på dagarna för att försöka rädda någon om det inte var en anhörig till mig.
En vecka med tio plusgrader? Är Sävsjö Sveriges Miami eller?
Citera
2021-02-26, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MachineHeadXXX
Fan vad tragiskt. Men om man ska ut på isen så använder man väl isdubbar runt halsen?! Jävla idioter
Ja vad fan hade dom haft isdubbar hade dom garanterat flugit upp ur vaken och vips stått och tittat ner i det öppna vattnet. Isdubbar är ingen hundraprocentig garanti🤷🏼‍♂️
Citera
2021-02-26, 16:44
Medlem
Ducadreams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scalping
Jag hade inte under några omständigheter gett mig ut för att kolla om nån icke nära anhörig ligger i en vak. Lika hjärndött som att gå in i ett övertänt hus för att leta efter folk.
Noll riskhantering kan ha funnit här. Bara en jävla drift att spela hjälte.

Du skulle du ha gett dig ut om det vara en nära anhörig med risk att du kan drunkna?
Citera
2021-02-26, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alicia66
Lyckas 4 pers drunkna på vårisen är dom idioter. Hur hade dom tänkt rädda någon i en vak med livboj? Man kan vara i naturen utan att vara en idiot.

Herregud, människor som känner att de vill kalla fyra avlidna för ”idioter”, varav två har försökt rädda livet på de andra. Vilket mörker alltså. Hur ser era tragiskt futtiga liv ut?

Vi är nog många som skulle försökt göra allt för att rädda livet på personer som gått genom isen. Sen finns det såklart 1000 saker man borde ha gjort. Men i en total paniksituation vill jag leva i en värld där människor försöker rädda varandra, istället för att stå och se på. Medmänsklighet är tyvärr inte alltid rationell.

Tankar och böner till de avlidna.
Citera
2021-02-26, 17:10
Medlem
alicia66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leffe00
Herregud, människor som känner att de vill kalla fyra avlidna för ”idioter”, varav två har försökt rädda livet på de andra. Vilket mörker alltså. Hur ser era tragiskt futtiga liv ut?

Vi är nog många som skulle försökt göra allt för att rädda livet på personer som gått genom isen. Sen finns det såklart 1000 saker man borde ha gjort. Men i en total paniksituation vill jag leva i en värld där människor försöker rädda varandra, istället för att stå och se på. Medmänsklighet är tyvärr inte alltid rationell.

Tankar och böner till de avlidna.
Du hoppar framför en kniv och pistol också då? Detta är lika korkat. Fattar inte att folk har mer vett i huvudet än att ge sig ut på en tunn is. Du har uppenbart inte förstånd att förstå det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in