2021-02-26, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leffe00
Ja. Den lösa ”flotte” som syns uppdragen på land på bilder från Expressen tror jag är hemmahörig i Sikanäs.

Verkar vara så, antar att det är denna flotte sommartid c:a 15 m från strandkanten.

https://kso.etjanster.lantmateriet.se/?e=484459&n=6364408&z=15&profile=default_orto_noau th
Citera
2021-02-26, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maxatdunder
Hur svag är isen egentligen om de tagit sig ut en bit ut? Om den är på bristningsgränsen så förstår jag att isen går sönder om man står raklång men om man lyckas rulla över kanten borde isen klarat tyngden eftersom de kom ut en bit först? Tror inte de hade orken bara, tragiskt.
Spricker isen så blir det en dominoeffekt.

Kasta en sten i vattnet så kommer isen spricka flera meter runt om. En människa som går igenom kan skapa stora sprickor på flera meter, så det blir jävligt svårt att ta sig upp då isen lrocker hela tiden.

Gissar isen inte var särskilt tjock. 5-10cm kanske. Isen kan dessutom variera i tjocklek beroende på ut/inlopp, strömmar, eller stora stenar.
Citera
2021-02-26, 17:53
Medlem
Hyvla-en-ulks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Triremer
Finns det inget annat än isdubbar och lina?
På riktigt svag is lär ju inte isdubbar funka. Luftmadrass? Något annat? Torrdräkt?

Skidåkare har ju massor med prylar för att klara sig bättre i laviner.

Hansa-board är ett av hjälpmedlen som räddningstjänster använder vid livräddning på is och vatten.
https://www.rescue.se/produkt/hansabrada
Citat:
Brädan är tillverkad av miljövänlig kevlararmerad polytheneplast fylld med högtrycksskummad polyuretan

Luftmadrassen kommer att gå sönder mot isvakskanterna så det kommer inte fungera med den.
Citera
2021-02-26, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Verkar vara så, antar att det är denna flotte sommartid c:a 15 m från strandkanten.

https://kso.etjanster.lantmateriet.se/?e=484459&n=6364408&z=15&profile=default_orto_noau th

Ja. Som jag har förstått det är det en flotte som ägarna åker ut på sjön med, med en liten motor.
Citera
2021-02-26, 18:07
Medlem
LibraryCops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scalping
Jag hade inte under några omständigheter gett mig ut för att kolla om nån icke nära anhörig ligger i en vak. Lika hjärndött som att gå in i ett övertänt hus för att leta efter folk.
Noll riskhantering kan ha funnit här. Bara en jävla drift att spela hjälte.

Jag instämmer. Visst skall man hjälpa till om man kan, men att utsätta sig själv för livsfara för att rädda någon annan är verkligen inte ett dugg imponerande - det leder ju bara till att ännu fler anhöriga blir lidande.

Men jag tror folk i allmänhet underskattar isen och vattnet. Man tror att man klarar av det, att man kan simma, men det är livsfarligt, inte mycket bättre än att gå in i ett hus som brinner.
Citera
2021-02-26, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jon.Holms
Hjältar? På vilket sätt då? Om uppgifterna stämmer så är de två männen ett bra exempel på hur man inte ska bete sig i en sån här situation. Självklart så borde de åtminstone ha larmat räddningstjänsten innan de gav sig ut på den tunna isen.

Hjältar? Skulle snarare kalla dem för dumdristiga.
Det är ingen idé att tjafsa med godhetssignalerare. Det viktiga för dem är inte att rädda, utan att framstå som sådana som är beredda att ge sina liv för att rädda. Postmodernistiskt känslopjunk så det sjunger om det.
De två som dog medan de ville hjälpa tror jag dock bara reagerade instinktivt, vilket blev deras fatala öde. Sakligt sett har här begåtts hur många fel som helst. Det kan ingen förneka. Inte med någon som helst trovärdighet i alla fall.
För egen del utesluter jag inte att alkohol kan ha varit inblandat, händelsekedjan blir begripligare då, anser jag. Och fritidsfiskare brukar inte spotta i glaset. Knappast chillande sommarstugesittare heller. Men hur det var med den saken kan man förstås bara spekulera i.
Citera
2021-02-26, 18:20
Medlem
Grodaifickans avatar
Citat:
Hjältar? På vilket sätt då? Om uppgifterna stämmer så är de två männen ett bra exempel på hur man inte ska bete sig i en sån här situation. Självklart så borde de åtminstone ha larmat räddningstjänsten innan de gav sig ut på den tunna isen.

Hjältar? Skulle snarare kalla dem för dumdristiga.
När två gamla gubbar gått genom isen och ligger i iskallt vatten handlar det om sekunder om de ska kunna dras upp med livet i behåll. Att riskera sitt eget liv för att kanske lyckas rädda någon framför att larma räddningstjänsten, för att de ska komma och dra upp två lik ur vattnet, är ett hjältedåd per definition. Nu fick de tyvärr själva sätta livet till också men det gör det inte mindre heroiskt. En hjälte gör inte vad man borde, en hjälte gör vad som krävs.
Citera
2021-02-26, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doppelschnepfe
Det är ingen idé att tjafsa med godhetssignalerare. Det viktiga för dem är inte att rädda, utan att framstå som sådana som är beredda att ge sina liv för att rädda. Postmodernistiskt känslopjunk så det sjunger om det.
De två som dog medan de ville hjälpa tror jag dock bara reagerade instinktivt, vilket blev deras fatala öde. Sakligt sett har här begåtts hur många fel som helst. Det kan ingen förneka. Inte med någon som helst trovärdighet i alla fall.
För egen del utesluter jag inte att alkohol kan ha varit inblandat, händelsekedjan blir begripligare då, anser jag. Och fritidsfiskare brukar inte spotta i glaset. Knappast chillande sommarstugesittare heller. Men hur det var med den saken kan man förstås bara spekulera i.

Om det är att vara ”godhetssignalerare” att försöka rädda livet på två stackare som råkat gå igenom isen så hoppas jag världen är full av godhetssignalerare. Hjältar är kanske en vanligare beteckning. Hellre 1000 sånna än en enda tragisk själ som sitter hemma bakom sin mobilskärm och förtalar avlidna. ”Fritidsfiskare brukar inte spotta i glaset”, fyfan för sån helt ogrundad smörja som du baktalar fyra tragiskt omkomna med. Mår illa.
Citera
2021-02-26, 18:37
Medlem
Scalpings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grodaifickan
När två gamla gubbar gått genom isen och ligger i iskallt vatten handlar det om sekunder om de ska kunna dras upp med livet i behåll. Att riskera sitt eget liv för att kanske lyckas rädda någon framför att larma räddningstjänsten, för att de ska komma och dra upp två lik ur vattnet, är ett hjältedåd per definition. Nu fick de tyvärr själva sätta livet till också men det gör det inte mindre heroiskt. En hjälte gör inte vad man borde, en hjälte gör vad som krävs.
Ja, det handlar om sekunder OM man får panik, men då är det den som skyndar på förloppet. Man måste försöka behålla lugnet och ta sig upp som man lärt sig att göra. Såg en bra demonstrationsvideo på Youtube hur man ska göra. Man bör vänta ut den första chocken och först efteråt börja ta sig upp. Man klarar flera minuter, längre ju mer skyddande kläder förstås, men om man panikar - ja då är det illa.
Citera
2021-02-26, 18:40
Medlem
Proras avatar
Citat:
Ta en titt på den här bilden. Visserligen tagen dagen efter olyckan, men aldrig i helvete att jag skulle ge mig ut på den isen. Eller det lilla som är kvar av isen rättare sagt.

https://sverigesradio.se/artikel/anhoriga-berattar-sa-gick-olyckan-till

Vansinne att traska ut där. Låt vara att bilden är från dagen innan, men bärigheten bör ha varit likartad.
Tragiskt att de två omdömeslösa fiskarna orsakade de två andras död. Man talar ofta om hur hormonstinna tonåringar stryker med på grund av dumdristighet. Här ett exempel på bristande vett även i pensionsåldern. Jag har för mig att sisådär 80-90% av alla drunknade är män. Svårt att tänka mig ett obehagligare sätt att bli varse den egna omdömeslösheten.
Citera
2021-02-26, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maaraadona
En vecka med tio plusgrader? Är Sävsjö Sveriges Miami eller?
Bor du på Nordpolen eller? Det är slutet av februari i södra Sverige, klart det kan vara 10 plusgrader🤣 Det har vi haft typ hela vintern förutom början av februari då det var några veckor på uppemot 20 minus.
Citera
2021-02-26, 18:49
Medlem
maxatdunders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scalping
Ja, det handlar om sekunder OM man får panik, men då är det den som skyndar på förloppet. Man måste försöka behålla lugnet och ta sig upp som man lärt sig att göra. Såg en bra demonstrationsvideo på Youtube hur man ska göra. Man bör vänta ut den första chocken och först efteråt börja ta sig upp. Man klarar flera minuter, längre ju mer skyddande kläder förstås, men om man panikar - ja då är det illa.

Så är det, har man badat isvak förstår man att andningen tar en stund att få under kontroll, vissa fixar det galant vissa tappar andan. Om man börjar sprattla och andas panikartat är det som att hålla andan och simma, det går inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in