2021-02-26, 21:00
Medlem
filmfreaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jon.Holms
Självklart så borde de åtminstone ha larmat räddningstjänsten innan de gav sig ut på den tunna isen.
Tragisk händelse och lätt att vara efterklok. Dock bör det poängteras att nödnummer inte endast är till för att larma utan även få tillgång till praktiska råd i en nödsituation.

Kände sommarstugeägaren männen som fiskade?
Citera
2021-02-26, 21:11
Medlem
Foolsgames avatar
Bor i Sävsjö. Alla är i chock. Vet inte vilka de var än men det går massa rykten. Så tragiskt alltihop! Men sluta göra er löjliga över dom som försökte hjälpa! Tänk själva att någon ropar hjälp, såklart man inte tänker klart och försöker hjälpa! Nu slutade det så tragiskt, finner inga ord.
Citera
2021-02-26, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doppelschnepfe
Jag har inte påstått att så var fallet, utan jag skrev att jag inte kan utesluta det. Kan du det? Berätta gärna hur och varför i så fall, det viktiga är väl att det blir korrekta uppgifter.
Läs också gärna på vad som är förtal av avliden, och vad jag faktiskt skrev, för den delen. Men du verkar vara i affekt, då är det inte så enkelt.
Att du blir sårad för att bli kallad godhetssignalerare kan jag stå ut med. Du bekräftar det jag skrev, att det viktiga inte är att rädda liv, utan att signalera att man är beredd att offra livet för att rädda liv. Det är nämligen enbart det du gör.
Eller, för att tala klarspråk, du är stor i käften och slår dig för bröstet.

Du blir verkligen mer och mer patetisk för varje kommentar. Här har fyra älskade familjemedlemmar tragiskt omkommit i en olycka.

Enligt pratet på bygden har följande hänt. Tre erfarna fiskare med ispikar, dubbar och flytdräkt gav sig ut på isen tidigt på dagen. De hade varit ute på sjön hela dagen och provborrat sig ut. Enligt uppgift var isen på Vallsjön igår över en decimeter tjock. En av dem lämnade under tiden (och tog sig i land utan problem) medan två stannade kvar och fiskade vidare.

Sen när de två andra ska återvända till stranden har isen ruttnat bakom dem. De ramlade i. Några förbipasserande såg dem och försökte rädda dem. De tog troligtvis med sig en närbelägen flytboj till hjälp. Isen brast även för dem. Alla omkommer.

Ibland händer saker. Ingen är idiot. Ingen är dum i huvudet. Saker bara händer. Det får tragiska följder. Det som gör saken ännu mer tragisk är att det sitter folk bakom sina mobilskärmar och spyr galla över fyra avlidna. Det är riktigt jävla patetiskt. Ja jag vet vilka de avlidna var.
Senast redigerad av Leffe00 2021-02-26 kl. 21:23.
Citera
2021-02-26, 21:49
Medlem
HemmaslagenWasabis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Det fick snabbt. Alla 4 döda alltså! Hur fan kunde detta gå till?

Haha, kunde gå till? Även om du aldrig fysiskt varit i en isvak så borde du kunna visualisera händelseförloppet framför dig?
Citera
2021-02-26, 21:52
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HemmaslagenWasabi
Haha, kunde gå till? Även om du aldrig fysiskt varit i en isvak så borde du kunna visualisera händelseförloppet framför dig?

Men händer liksom inte varje dag. Gudskelov. Här var det alltså som det visat sig två som druttade i efter fiske, sedan två till som försökte hjälpa till. Sedan hade även Räddningstjänsten besvär att inte de också skulle falla i.
Citera
2021-02-26, 21:57
Medlem
Läs dagens Expressen så finns svaret på de flesta frågor.
Citera
2021-02-26, 21:58
Medlem
HemmaslagenWasabis avatar
Citat:
Men händer liksom inte varje dag. Gudskelov. Här var det alltså som det visat sig två som druttade i efter fiske, sedan två till som försökte hjälpa till. Sedan hade även Räddningstjänsten besvär att inte de också skulle falla i.

Nä usch, det är ett helvete om man drattar i en vak kan jag tänka mig. Musklerna lär låsa sig av kylan ganska omgående och enda sättet att komma upp själv är att ha tur genom att övervinna istjockleken och när man ligger raklång över den försiktigt dra sig framåt. Inte kul alls..
Citera
2021-02-26, 22:03
Medlem
Ravatoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aristaeus
Onödigt att kalla dem 'idioter'. De var erfarna is-fiskare och vad det verkar även utrustade med boj, isdubbar och eventuellt även flytdräkt. Vilket är betydligt mer än jag själv kan säga när jag gett mig ut på +20 cm is efter en veckas töväder och med vatten upp till stövelskaften.

De provborrade säkert innan de gav sig ut på djupare vatten och kände sig trygga med den informationen.
Shit happens. Strömmar och drag kan skapa osynliga dödsfällor. Det kan t.o.m varit fråga om en vak.

Tragiskt oavsett. Det har definitivt varit en dödskamp med osjälviska och osjungna hjältar inblandade.

Stämmer det fetade? Isf har de nog gjort va de kunnat. Kanske behövs ett nytänk/utbildning?
Jag känner mig iaf säker när jag ger mig ut med familjen, med rekomenderad utrustning och provborrning med jämna mellanrum. Men det kanske inte är tillräckligt?
Citera
2021-02-26, 22:04
Medlem
LibraryCops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leffe00
Ibland händer saker. Ingen är idiot. Ingen är dum i huvudet. Saker bara händer. Det får tragiska följder. Det som gör saken ännu mer tragisk är att det sitter folk bakom sina mobilskärmar och spyr galla över fyra avlidna. Det är riktigt jävla patetiskt. Ja jag vet vilka de avlidna var.
Jag har annars noterat i detta Olycks- och Katastrofforum att just anhöriga eller de som "vet vilka det var" påfallande ofta har svårt att lägga skuld eller ansvar på någon av de inblandade. Det var likadant i tråden om trafikolyckan i Sundsvall där fyra pojkar omkom. Väldigt många personer med lokalkännedom tyckte det var en olycka, sånt som händer, alla har väl kört för fort någon gång, inte någons fel, och man får inte klaga på föraren för hon lider tillräckligt ändå.

I det här fallet är det ingen som har begått något brott men det är inte alls konstigt att personernas agerande ifrågasätts. Att personerna överhuvudtaget gick ut på isen i töväder, att de uppenbarligen inte var tillräckligt väl förberedda för att isen skulle kunna spricka, att de personer som gick ut på isen för att rädda liv inte ringde räddningstjänsten innan de själva gav sig ut, och så vidare.

Det är inte konstigt att en olycka som släcker fyra liv leder till frågeställningar och diskussioner om vilka felaktiga beslut som har tagits av enskilda individer. Däremot bör man naturligtvis visa respekt och tänka på hur man uttrycker sig.
Citera
2021-02-26, 22:09
Medlem
elbels avatar
Ingen mobiltäckning eller valde de att inte ringa 112?

Läggs det i samma hög som drunkningsolyckor på sommaren?
Citera
2021-02-26, 22:10
Medlem
lindblomsgröns avatar
Ursprungligen postat av Aristaeus
Onödigt att kalla dem 'idioter'. De var erfarna is-fiskare och vad det verkar även utrustade med boj, isdubbar och eventuellt även flytdräkt.

Bevisar än mer vilken respekt man ska ha för att bege sig ut på is, bäst är att inte gå ut alls
Citera
2021-02-26, 22:11
Medlem
Citat:
.....Även räddningstjänsten med alla deras verktyg, träning etc var nära att plumra i...

Räddningstjänsten med all sin utrustning SKA definitivt vara i vattnet och jobba på sådana här larm utan några särskilda problem med kylan. En halvtimme i torrdräkten är inga problem.

I just detta fallet så var ju räddningstjänsten inte bara "nära" att plumsa i. Enligt räddningschefen gick de ju igenom vid flera tillfällen (vilket alltså inte är nån fara). Jag tror räddningschefen med sitt uttalande bara ville förklara att isen var mycket svårläst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in