2021-02-26, 18:50
Medlem
fejsetnr1s avatar
Dom var nära att bli fiskmat men ödet ville annat..när sådant här händer olyckligt men tur i oturen att dom levt ett långt liv...vart värre om dom var 20 så känner jag..men igentligen bryr jag mig inte nämvärt då ja inte ens vet vilka dom va. Kanske låter hemskt men så e d,,,,,,
Citera
2021-02-26, 18:52
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leffe00
Herregud, människor som känner att de vill kalla fyra avlidna för ”idioter”, varav två har försökt rädda livet på de andra. Vilket mörker alltså. Hur ser era tragiskt futtiga liv ut?

Vi är nog många som skulle försökt göra allt för att rädda livet på personer som gått genom isen. Sen finns det såklart 1000 saker man borde ha gjort. Men i en total paniksituation vill jag leva i en värld där människor försöker rädda varandra, istället för att stå och se på. Medmänsklighet är tyvärr inte alltid rationell.

Tankar och böner till de avlidna.

Japp klart man kommer försöka. Sedan i panik kommer troligen det man kan försvinna rätt snabbt. Det blir panikagerande. Även räddningstjänsten med alla deras verktyg, träning etc var nära att plumra i. Det är svårt. Så enda rådet är ju att aldrig försätta sig i en situation som detta. Nu läser man ju tyvärr två ytterligare män befarats drunknat vid en ny olycka idag.
Citera
2021-02-26, 19:01
Medlem
Enligt vänner var de mycket erfarna och hade.all räddningsutrustning med sig. Det är en osannolik händelse. Men isen måste helt enkelt varit svagare än de trodde. Kanske stod allihopa på ett litet område och då höll inte isen. De kanske hade fått en riktigt stor fisk så alla skulle komma och titta.
När alla åker ner på samma gång finns det ingen som kan räddade andra.
Citera
2021-02-26, 19:08
Medlem
Starkt av dom att försöka hjälpa men bilden på den isen....herregud.
Varför är människor så riskbenägna, okunskap kan väll inte vara hela förklaringen.
Hopps anhöriga får hjälp.
Citera
2021-02-26, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaiaa5
Det borde väl inte vara så svårt att ta sig ur vattnet? Vad hände med adrenalinet?

Eftersom det nu finns gott om sjöar med rutten men tjock is, så har du ju nu ett utmärkt tillfälle att testa dina teorier
Citera
2021-02-26, 19:19
Medlem
Va fan ska man ut på isen göra när tidningar, radio och tv varnar för svag is ?
Om man dessutom är 65+ och har DN/SVD/lokaltidningen i brevlådan, lyssnar på P1-P4 dagligen
och antagligen slaviskt bänkar sig framför TV´n kl 18:00 varje kväll så måste man vara en idiot
om man ger sig ut på isen när kvicksilvret visar 8-9 plusgrader och varenda expert skriker ut..
ÅK INTE PÅ ISEN IDAG !
Att en och annan Balt eller Polack drunknar kan jag nästan förstå. Dom kan ju inte språket.
Men ändå ! Jag åker inte till amazonas och kliver rätt in i djungeln och petar på färgglada grodor.
Jag åker inte till andra länder och plockar svamp som ser mumsiga ut.
Och jag surfar inte där hajar äter.

Jag kan inte känna någon sorg för idioter.
Kanske världen blir något bättre utan dessa nollor.
Citera
2021-02-26, 19:24
Medlem
Jeff.Becks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Enligt vänner var de mycket erfarna och hade.all räddningsutrustning med sig. Det är en osannolik händelse. Men isen måste helt enkelt varit svagare än de trodde. Kanske stod allihopa på ett litet område och då höll inte isen. De kanske hade fått en riktigt stor fisk så alla skulle komma och titta.
Det var ju rekordvarmt och blåste så isen kanske var ok när de gick ut och försämrades snabbt. Eftersom det inte är kärnis pga snön så kan det ha gått extra snabbt
Citera
2021-02-26, 19:29
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol

Enligt SVT var det två tycken ute på isen som föll i när den brast. De andra två fanns på land och försökte sedan hjälpa till men förolyckades också. Väl bra att det finns folk som försöker hjälpa till men i just detta efterklokt skulle ju det bästa varit att larmat och att de inte gick ut själva på en förrädisk is.
Citera
2021-02-26, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Buckshot
Den största dumheten gör gubbarna som ger sig ut på isen för att hjälpa. Hade dom istället ring 112 först så hade det varit högst 2 döda. Tycker du ska tagga ner bror duktig.
Nej, det är dom det är synd om i den här historien, som kände sig tvingade att försöka rädda ett par våghalsade typer som var ute på vårisen!
Citera
2021-02-26, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eskulap
Efterblivet beträda is. Varför liksom? Helt onödigt. Dör löjligt många människor helt i onödan pga de ska ut och tramsa på isen.
tänker exakt likadant när jag läser om detta även om det är hemskt kan man ifrågasätta varför fyra gubbar över 75 ska ut och greja på en is. Idioter
Citera
2021-02-26, 19:38
Medlem
Jeff.Becks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Buckshot
Enligt radio jkpg så hade fiskarna flytoverall men kan pga det varma vädret kan fiskarna har dragit ner dragkedjan och därmed fått in vatten.
Flytoverall tar alltid in vatten, hade de inte dragit ner dragkedjan hade de nog överlevt 30-60 min i vattnet. Med neddragen dragkedja lyfts de i benen och överkroopen trycks ned.
Citera
2021-02-26, 19:41
Medlem
Jeff.Becks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maxatdunder
Hur svag är isen egentligen om de tagit sig ut en bit ut? Om den är på bristningsgränsen så förstår jag att isen går sönder om man står raklång men om man lyckas rulla över kanten borde isen klarat tyngden eftersom de kom ut en bit först? Tror inte de hade orken bara, tragiskt.
Det var extremt varmt så den försämrades nog snabbt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in