2021-02-26, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarvikingen
Men om jag inte kan få A-kassa? Pga brist på arbetsgivarintyg?

Mitt tips är också att kontakta arbetsförmedlingen.
Citera
2021-02-26, 19:47
Medlem
Citat:

Arbeta aldrig mer för en arbetsgivare som inte har Kollektivavtal.
Citera
2021-02-26, 19:47
Medlem
Jiiimboohs avatar
Citat:
Du får inte har några besparingar eller saker av för stort värde. De kan kräva att du säljer ev bostad och bil. Det är (tyvärr i din situation) skillnad på a-kassa och soc.
Citera
2021-02-26, 19:53
Medlem
Citat:

Pressa arbetsgivaren på att du måste ha ett arbetsgivarintyg. Eftersom du har arbetat hos arbetsgivaren ska hen också kunna styrka att du har arbetat där. Allt för att du ska kunna få A-kassa.
Senast redigerad av Braskamin58 2021-02-26 kl. 19:54. Anledning: Skrivfel
Citera
2021-02-26, 19:54
Medlem
Sommarvikingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58
Mitt tips är också att kontakta arbetsförmedlingen.
Pratade med dom idag faktiskt, det var dom som sa att ett intyg krävdes och därefter ringde jag konkursförvaltaren så arbetsförmedlingen känner inte till knipan jag befinner mig i, men dom vet inte hur svårt jag har det. Dom tror att jag bara kan be om ett intyg från min arbetsgivare, om det ändå vore så enkelt. Fan vissa arbetare har det så lätt, kan bara få arbetsintyg från höger och vänster. Jag fick inte ens ett anställningsavtal när jag började på mitt jobb, ingen fick det.
Citera
2021-02-26, 19:59
Medlem
Citat:
Pratade med dom idag faktiskt, det var dom som sa att ett intyg krävdes och därefter ringde jag konkursförvaltaren så arbetsförmedlingen känner inte till knipan jag befinner mig i, men dom vet inte hur svårt jag har det. Dom tror att jag bara kan be om ett intyg från min arbetsgivare, om det ändå vore så enkelt. Fan vissa arbetare har det så lätt, kan bara få arbetsintyg från höger och vänster. Jag fick inte ens ett anställningsavtal när jag började på mitt jobb, ingen fick det.

Jag fick inte heller ett ärligt anställningsintyg då de hade kursat och bytat namn på företaget

Du måste pressa arbetsgivaren på alla dina papper och sedan anmäler du dem till Skatteverket.
Citera
2021-02-26, 19:59
Medlem
Citat:
Man tycker ju att det borde räcka med alla konkursblanketter jag har fått som intyg på att jag har arbetat där som jag sedan kan visa till IF-metall. Enligt advokaten/förvaltaren är så inte fallet.

Men advokaten är ju inte den som beslutar om A-kassa! Ansök om A-kassa och bifoga ett välskrivet brev där du beskriver svårigheterna med arbetsintyg. Bifoga även den dokumentation du har angående anställningen.
Citera
2021-02-26, 20:02
Medlem
Citat:

Skriv brev på polska till dem och kopiera dem så att du har kopior.
Citera
2021-02-26, 20:06
Medlem
Sommarvikingens avatar
Citat:
Jag fick inte heller ett ärligt anställningsintyg då de hade kursat och bytat namn på företaget

Du måste pressa arbetsgivaren på alla dina papper och sedan anmäler du dem till Skatteverket.
Det låter smaskigt att anmäla, jag gillar det ordet. Hon kanske inte fattar anmälans innebörd osv? Det finns ju tolkar.

Äh jag får väl försöka kontakta henne på telefon och förklara situationen, kanske kan fixa nån tolk. Hon är så extremt svår att prata med bara, förstår kanske 30% av vad man säger. Tror hon bara kommer bli tjurig och säga att hon inte vill/kan och lägga på. Hon fattar liksom inte och det blir säkert 100x svårare över telefon. Det sjuka är att hon själv kan få A-kassa utan problem eftersom hon är arbetsgivare, fast hon kanske inte vet hur A-kassa funkar heller.
Citera
2021-02-26, 20:08
Medlem
Citat:
Det låter smaskigt att anmäla, jag gillar det ordet. Hon kanske inte fattar anmälans innebörd osv? Det finns ju tolkar.

Äh jag får väl försöka kontakta henne på telefon och förklara situationen, kanske kan fixa nån tolk. Hon är så extremt svår att prata med bara, förstår kanske 30% av vad man säger. Tror hon bara kommer bli tjurig och säga att hon inte vill/kan och lägga på. Hon fattar liksom inte och det blir säkert 100x svårare över telefon. Det sjuka är att hon själv kan få A-kassa utan problem eftersom hon är arbetsgivare, fast hon kanske inte vet hur A-kassa funkar heller.

Har de betalat svarta pengar till dig?
Senast redigerad av Braskamin58 2021-02-26 kl. 20:09. Anledning: Skrivfel
Citera
2021-02-26, 20:09
Medlem
Sommarvikingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mirko.Kostelic
Men advokaten är ju inte den som beslutar om A-kassa! Ansök om A-kassa och bifoga ett välskrivet brev där du beskriver svårigheterna med arbetsintyg. Bifoga även den dokumentation du har angående anställningen.
Nej det vet jag väl men jag kontaktade ju advokaten för att fråga om råd osv och alternativa arbetsgivarintyg, eftersom arbetsgivaren är extremt svår att ha med att göra.

Jag ska kontakta en gubbe på IF-metall på måndag, han svarade inte på hela dagen idag. Han besökte vårt företag för några månader sen när jag var frånvarande.
Citera
2021-02-26, 20:11
Medlem
Sommarvikingens avatar
Citat:
Har de betalat svarta pengar till dig?
Nej företaget var godkänt för F-skatt sedel. Jag betalar ju skatt så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in