2021-02-26, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
DNA på LW:s kjol – SD:s sperma

DNA på LW:s ring – SD och LW

DNA på SD:s tvättmaskin – från LW

DNA i SD:s skoplös – från LW

Färskt rivsår på SD:s underben

Innehållet i deras digitala konversationer tyder på att de skulle ses

SD skrev dödshot till Lena 6 månader innan hon mördades - återfanns på bilddump i LW:s dator

SD har bl a försökt påverka eller plantera fakta till grannar och vänner – exempel ”du såg mig inte sitta i köket när jag jobbade med mobilen”

Uppger att han sådde gräs, gödslade och vattnade gräsmattan. Samtidigt har han väntat på robotgräsklipparen, tvättade och packade. Däremellan hade han mekat med cykelväxlarna och provat dem 3 ggr i området. Sistnämna uppgift tar han tillbaka under rättegången (för att han då vet genom FUP att ingen sett honom?)

Grannen J vittnar om att fasadbelysningen som annars brukar vara tänd var nedsläckt under mordnatten och att rullgardinen i SD:s sovrum inte drogs ned under natten

Messade med HÅ efter han mötte henne på vägen till jobbet. Han nämner inte ett ord om att han precis fått veta av No* att Lena är försvunnen. Skriver till HÅ ”min plan var inte att skada” när hon berättar om att hon har problem med att höja sin arm för high five.

Frågar inte UW om någonting när han får sms om Lenas försvinnande. Skriver istället något om att geocachare som inte ”känns rimliga”

Berättar tidigt för sin chef att det kommer bli tråkiga rubriker

Frågar ingen i chatter om hur det går med sökandet eller hört några nyheter om LW

SD påstår att han inte förstod att han var misstänkt fast han i meddelanden till vänner skriver att han är den misstänkte samt orden "Värst för Lena förstås" när hon är försvunnen och ingen vet var hon finns

Visar villigt upp en chatt med LW hos polisen vid första förhöret och ville kramas med den kvinnliga polisen

Möter sen en kvinnlig polis utanför polishuset och säger ”det här kommer inte lösas”

Till det återkallande förhör nr 2 såg han till att ta bort möjligheten till återskapning av raderat material när han skrev över mobilminnet genom att ta närmare tusen bilder och en video utanför polisentrén samtidigt som han messade med flera personer

SD uppträdde osedvanligt lugnt vid anhållandet. Enda gången han visade en normal reaktion med lite upprördhet var när han förstod att mobilen skulle beslagtas

Han har raderat mastningar, nätverk, platser, besökta webbplatser, röstmeddelanden, samtalsloggar, sms, telegramsamtal och nästan 7000 bilder i sin mobil

Konstruerat (?) en Google tidslinje för Ett av alla sina Gmail-konton där programmet Paint syns vara öppet på en bilddump som lämnades in av försvaret när man försökte överklaga häktningsbeslut i aug -19

Har halvt om halvt erkänt i förhör att han kunde LW:s koder och att hennes system var enkla

Hittar på att Lena blöder vid sex, pekar ut platser där han rört sig under mordnatten och tror att hennes DNA kan hittas

Den som har loggat in på Lenas Googlekonto 7 oktober -18 har bl a Visat hennes tidslinje för datumen 10, 11, 12, 13 och 14 maj. Gjort sökningar på SD:s och Hannas namn, men det mest anmärkningsvärda är sökningen på den särskilda epostadressen ”spamsaabstef*n@gmail.com” som knappast kan ha varit känd för några andra än SD och Lena.

Någon har även varit inne på LW:s geocachesida det speciella datumet 7 oktober som var datumet för den första gång han lyckades få henne att ta en geocache. Samma kväll ordnade han med hennes GC-konto.

En mängd inloggningar har gjorts på LW:s Instagramkonto efter mordet. Sannolikt har en VPN-tjänst använts eftersom IP:adresserna är olika och härstammar från en rysk leverantör.

Trådmedlemmen Avel har upptäckt att inloggningar och redigeringar har gjorts så sent som 7 januari -21 mitt i natten på flera av de smygkonton SD och LW använde.

SD är känd för att bära med sig digitala enheter överallt, som mobil och laptop eller padda. Han använder mobilen som Remote Control till sina synkade enheter och garderar sig med flera nätanslutningsmöjligheter med ett trådlöst litet bärbart modem?

Det saknas ordentlig analys för 5 sekundershändelsen i SD:s dator kl 23.34 och hur inloggningen gått till i LW:s one.com på morgonen efter mordet.

Fråga till Avel
Är det SD:s backup sync från hans mobil som säger att den tappar internetkontakten med hans dator ca kl 23.20 till kl 02.29 under mordnatten? Mobilen kopplar inte upp på hemnätverket förrän kl 02.49. Man ser i FUP att digitala händelser ändå finns synkade till datorn under avbrottet och de kan då ha registrerats när nätanslutningen till synken återkommer kl 02.29? Avbrottet i synken talar för att datorn var hemma medan SD var ute och for i området med mobil?

Bra lista där. Man anar nästan varför det inte är så mycket fokus på alternativa gärningsmän.

Backup & Sync är mellan dator och Google Drive. Backup åt båda hållen kan man enkelt förklara det som. Sen finns det en synk mellan Google/Chrome i mobil och dator. För att synka historik, bokmärken och sånt. Det reder de ut rätt bra i tingsrättsförhöret.

Bekymret är väl att det får så mycket utrymme när svaret finns nån annanstans. Men nu vet de hur leta fram det.

Det där med att mobilen inte är på hemmanätverket måste man sätta i ett historiskt perspektiv. Brukar det vara så när han har mobilen på hemma?
En tanke jag haft tidigare är att han kör stenhårt på Tyréns mobila bredband med mobilen. Isf kanske han har mobilt bredband (simkort) i routern där hemma med begränsad surf. Finns hur många varianter som helst. Polisen hade kunnat testa att logga in i routern och kika lite.
Ja alltså det är så mycket de kunnat kolla men med den begränsade insyn som fupens protokoll ger så är det svårt att dra nån slutsats av uppkopplingen där.

Vet SD dock något alls om nätverkssäkerhet så skulle polisen få svårigheter att komma åt routern.

Var nån grej till jag skulle kolla på listan där med dig via PM men du har lite fullt i inboxen.
Citera
2021-02-26, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mimmirider
Tusen tack för lysande information. Typ allt passar ju in i bilden av en aspie och är applicerbart på SD- hingsten.

Nyfikenheten på andras reaktioner. Just nu lusläser killen igenom hela tråden, för att läsa vilka reaktioner hans mord framkallar hos oss. Vilka av oss som har rätt och fel i våra spekulationer om varför, när och hur. Vilket mysterium, vilken myst. Kombinationen hal lögnare, socialt klantig och allt däremellan. Han avrådde andra att läsa tråden om honom, men läser garanterat själv med största intresse. Så himla spännande. Vem är spelare? Vem är schackpjäs? Krävdes ett mord, för att killen skulle få verklig attention.

Han agerar som en diktator. Men även om modern skulle vara dominant är frågan när och varför och huruvida det är ett konsekvent beteende eller inte. Om det finns långa perioder av låt gå mentalitet däremellan exp. Känner att någon måste kapitulerat här i en sund gränssättning. Att vara auktoritär inte detsamma som gränsättande auktoritet. Att gasta och skrika gör despoter. Vuxna mogna sätter gränser men förklarar varför.

Han har verkligen hotat grovt men även Lenas son A. Det är blod, död, isiga vägar, evig ensamhet och han hatar henne. Sedan har han även känslomässigt manipulerat henne för att få övertag. Medger han själv.

Hon sa kanske fel sak bakom planket och blint raseri uppstod. Eller flera saker sedan tidigare och något slutgiltigt som triggade. Han överreagerar i vanlig onyanserad ordning.

Han ville säkert inte bara överlista dataprogram utan polisen. Han har tekniskt pillat och övervakat sina flickor. Läst otillåtet material han låtsas inte veta om. Är arrogant mot åklagaren. Översittare. De har inget på mig- stoltheten. Örebro-polisen, Avel skulle ersatt.

Theory of mind ur funktion. Ett socialt handikapp. Springer runt m ficklampa. Lyser in i folks hem. Lena kontaktar farbror blå när stalkingbeteende äger rum.

Tror faktiskt hans dating- uppvaktning utgår från någon p- rulle från tonåren. Sjukt omogen, tafflig och klantig.

Kan faktiskt inte förstå att vuxna människor som läser detta, inte kan acceptera aspie- läget? Men var och en blir salig på det man vill tro. Tecknen överväldigande, enligt min åsikt.

Det där är väldigt intressant. Vet själv inte så mycket om autismspektrat men tillräckligt för att ta till mig det du (och andra som kan det där) skriver och förstå det.

Att pilla och undersöka saker, plocka isär och sätta ihop. Att plåga levande varelser och tycka det är kul att se hur grodan sprattlar när man drar av den ena benet. Hur en fluga försöker undkomma när man dragit av den en vinge. Inte bry sig det minsta om lidandet man utsätter djuret för. Reaktionen vill tillsägelse av ven annan person biter inte. Annat än intellektuellt och att det renderar någon form av straff: t.ex att man inte får gå ut resten av dagen. Känslomässigt är reaktionen noll.

Vissa går så långt att de provar på människor. En pojke som slår en sten i huvudet på ett syskon för att "jag ville bara se om det skulle komma blod".

En flicka i England jag läste om för flera år sen, Mary, som hade asperger försökte dränka en skolkamrat under en utflykt. Tack och lov kunde en lärare förhindra katastrofen. Mary reagerade inte alls på tiillsägelsen. Hon var helt blank.

Efter några år på institution kom hon ut, hittade märkligt nog en man som hon gifte sig med och fick två små barn tätt. Äktenskapet blev oroligt. En dag när mannen var på jobbet dränkte hon sin dotter i badkaret. Därav författade någon den morbida dikten till hennes "ära" :

Mary held ger little daughter
Twenty minuters under water
Not to save her from the troubles,
just to see the funny bubbles
Citera
2021-02-26, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Nu är det bara ca 6 veckor kvar, och däremellan ligger påsk.

Jag hade hoppats på någon slags respons från NA denna vecka, om aldrig så liten artikel. Helt begripligt att det är mycket IT-tekniskt för utredningen att kolla igenom och allt kanske inte är aktuellt längre (vissa saker kan vara för sent att åtgärda).

För NA kunde det vara intressant att få en liten kortare intervju med åklagaren om de fått in nya tips som kan leda utredningen vidare.

Så väldigt mycket nytt händer det inte Örebro så att man inte kan göra något av det här!
Mycket Corona och sedan deras älskade sport hockey. Visst händer det lite rubrikgörande händelser, men nog kan NA fånga människors intresse för ett av Örebros mest omskrivna mord (över hundra artiklar i bara NA), och en "vanlig" familjefar som den misstänkte på fri fot ännu efter tre år.

Om NA inte nappar kanske man ska tipsa någon av de större tidningarna, eller i varje fall sätta press på båden NA och åklagare om inget händer att det är något som kan hända.

Det är serverat på silverfat så de kan säkert göra nåt bra av det. Förekomma det satans liv det kommer bli om han går fri. Högsta Domstolen i all ära men...
Citera
2021-02-26, 16:41
Medlem
Citat:
Jag utgår från att vi alla i tråden är vuxna, men alla är inte som ni experter på autism eller den nu på utgående diagnosen aspberger. Det betyder inte heller att man som tråddeltagare inte kan något, begriper något om diagnosen. Vi har alla olika yrken, livserfarenheter och kunskapsnivå, sådant som man inte vill eller behöver skylta med i tråden. Man får acceptera och respektera det, även om man "vet och kan bättre" än andra.

Jag börjar med att säga att jag inte hävdar att SD inte har aspberger eller autism.

Kanske reagerar jag något negativt på den demonisering och på den stigmatisering som följer av hur ni resonerar runt diagnosen.

I några andra trådar om mord har just denna diagnos kommit upp som orsak till de morden. Det verkar finnas inte bara en stor missuppfattning om hur personer med diagnosen fungerar, men också ett stort förakt, ibland rent uttalat hat mot människor med diagnosen.

Jag känner som sagt till en del om autism genom kännedom om personer med diagnosen. Spektrumet inom diagnosen är stor. Det finns personer med diagnosen som visserligen har ett handikapp, men som fungerar bra i samhället. Alla är verkligen inte våldsamma, hotfulla eller på annat sätt potentiella mördare.

Ni som experter om diagnosen har också ett stort ansvar att inte bidra till att personer med aspbergers görs till åtlöje, utmålas som monster och farliga som diagnosgrupp.

Absolut att jag kan se en social oförmåga hos SD. Jag är som sagt ingen expert, men kan tänka mig att en del av hans beteende kan bero på den oförmågan en empatilös person kan ha också. För en sådan person innebär det en inlärning att förstå hur andra känner och därmed reagerar i vissa situationer.

Har man som SD växt upp i en familj där prestation har belönats framför att duga som den man är, där känslomässiga band med kärlek och ömhet saknats, då kan vilken person som helst få ett slags handikapp. Har man resurser inom familjen, men kanske en förälder, syskon eller far/morföräldrar som backar upp den svaghet den andra föräldern har, kan skadan bli mindre. Har barnet även ett eget handikapp såsom autism eller psykopati kan skadan förstås bli allvarlig.

Jag vet också att vi alla har olika personlighetsdrag, men det är först när de skapar ett hinder i det dagliga livet för personen som man kan sätta det som en diagnos.

En människa måste gå på en utredning hos en psykiatriker för att få diagnosen. Det är inget som görs under en timmes besök. Vissa personer får diagnosen redan i tidig ålder, men ibland har det utretts flera gånger under uppväxten och diagnosen kan först ställas i vuxen ålder. Det är alltså inget lätt att bara sitta på nätet utan att ha träffat personen och ställa diagnosen.

Bra och förnuftigt skrivet.
Citera
2021-02-26, 16:58
Medlem
develis avatar
Citat:
Jag utgår från att vi alla i tråden är vuxna, men alla är inte som ni experter på autism eller den nu på utgående diagnosen aspberger. Det betyder inte heller att man som tråddeltagare inte kan något, begriper något om diagnosen. (..)

Ni som experter om diagnosen har också ett stort ansvar att inte bidra till att personer med aspbergers görs till åtlöje, utmålas som monster och farliga som diagnosgrupp.
Vilka ni?
Vem är expert?
Utmålar AST till farliga monster och har stort ansvar?
Gör Asperger’s till åtlöje.

Jag själv sitter och hänvisar med citat till en av de världsledande inom ämnet.
Är det nåt där som inte faller dig på läppen?

Det är en professor som beskriver AST och en viss subgrupp som kan kan få stora problem med rättvisan, även mord.
Du inbillar dig väl inte att gruppen är immun för kriminalitet antar jag?

Edit.
Lite mer läsning om mord:
Citat:
" - En person med Aspergers har ofta ett udda specialintresse, förklarar Niklas Långström, professor i psykiatrisk epidemiologi och chef för Centrum för våldsprevention vid Karolinska universitet.

Risken att begå brott verkar inte vara större än hos den övriga befolkningen, visar den begränsade forskning som finns på området.

- Men när personer med Aspergers i enstaka fall begår allvarliga brott kan dessa te sig udda och till och med bisarra, säger Niklas Långström."
https://www.expressen.se/nyheter/inloggad/forskare-aspergers-kan-inte-forklara-brottsliga-handlingar/
Senast redigerad av develi 2021-02-26 kl. 17:43.
Citera
2021-02-26, 18:17
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Vilka ni?
Vem är expert?
Utmälar AST till monster och har ansvar?

Är det nåt där som inte faller dig på läppem?

Det är en professor som nämner AST och en subgrupp som kan kan få stora problem.

Jag tänkte i första hand på dig och Mirandamirages dialog som ni fört under en tid här i tråden. Jag har inga större invändningar mot teorin att SD kan ha drag av aspbergers, det är inte det jag reagerar mot.

SD verkar ha levt ett liv med mycket simträning/tävling och skola (uppbyggt med inrutad struktur, men kärlekslöst/prestationsinriktat som man kan misstänka) i en familj som beskrivs av en bror som dysfunktionell. En uppväxt utan flickvänner som det verkar. Det kan redan tidigt funnits någon slags faktor som har gjort att han verkat avvikande, men som inte framträtt tydligt i det inrutade livet, där sammanhanget inte har krävt lika mycket av den sociala förmågan (individuell sport) som det hade gjort inom en lagsport eller i ett liv utan aktiviteter inom elitidrotten. Denna sociala "oförmåga" har blivit något som han känt att han måst försöka kompensera.

Att ha autism /aspbergers är för många ett stort handikapp och många utsätts för både mobbning och utanförskap under sin uppväxt. Det finns en stor okunskap och oförståelse för de här människorna, vilket kan bidra till försämrade möjligheter att få ett fungerande liv. Jag tycker att det är viktigt att inte bidra till att stigmatisera denna grupp som "freaks".

Utanförskap, mobbning och marginalisering är en riskfaktor för vilken grupp som helst.

Nu har vi en mgm, med avvikande beteende som kan passa in i denna "mall". Det är lätt att raljera med hans tillkortakommanden, vi tycker inte synd om honom om han är mördaren. Tvärtom

Att ett mord sker, det är något som man vill försöka förstå. Det är obegripligt för de flesta att någon faktiskt kan utföra en sådan handling. Hur man än försöker, kanske det aldrig riktigt kommer att få sin förklaring. Särskilt svårt blir det ju när man märker det avvikande beteende som SD har. Man vill verkligen försöka förstå vad som ledde fram till det hemska beslutet.

Samtidigt finns det många personer därute, som också passar in i samma mall, men som aldrig blir aggressiva, slåss eller mördar. Autism/aspberger är ett handikapp, som är ett lidande för den som har det. Jag har själv sett det med egna ögon. Därför reagerar jag.

Alla i tråden är inte bekanta med varken professorn eller den bok/artikel/ som du citerade ur. Jag funderade på vad bokens titel var. Jag ifrågasätter inte professorns kunskaper. Jag vill bara sätta citaten i rätt sammanhang för att bättre förstå.

För mig känns det som en väsentlig skillnad på om artikelns titel handlade om aspberger i stort eller om det handlade om just diagnosen aspberger och mord/våld/aggressioner t ex.

Jag önskar att få ha egna funderingar, tankar och åsikter, och även kunna ifrågasätta/invända utan att behöva själv ifrågasättas med "Är det nåt där som inte faller dig på läppen"?

Jag lyssnar gärna, tar till mig vad andra tänker och tycker. Du och Miranda är rappa, kunniga och smarta och tillför tråden mycket. Det betyder inte att man alltid måste hålla med er om allt, eller hur?
Citera
2021-02-26, 18:35
Medlem
Citat:
Vilka ni?
Vem är expert?

Det är en professor som beskriver AST och en viss subgrupp som kan kan få stora problem med rättvisan, även mord.

Edit.

Detta är intressant om Hans Asperger. Man blir ju mörkrädd:

https://www.svd.se/ny-bild-av-aspergers-nazistiska-bakgrund
Citera
2021-02-26, 18:47
Medlem
develis avatar
Citat:
Jag tänkte i första hand på dig och Mirandamirages dialog som ni fört under en tid här i tråden. Jag har inga större invändningar mot teorin att SD kan ha drag av aspbergers, det är inte det jag reagerar mot.
Just nu är det jag som bollar med den du svarar, kallar expert och påstår gör Aspergers till åtlöje samt presenterar som farliga monster. Dvs Mimmirider.
Därav frågan.

För övrigt är det ett forum där SDs extremt udda person diskuteras. Dels för att han är intressant ur den aspekten och dels att det begåtts ett brutalt mord - varav mördare ofta har en psykiatrisk problematik eller p-störning.
Vad som felar SD vet vi inte och att diskutera är inte att diagnostisera.
Det lär vem som helst begripa att det inte sker via fjärrskådning.
Citat:
Att ha autism /aspbergers är för många ett stort handikapp och många utsätts för både mobbning och utanförskap under sin uppväxt. Det finns en stor okunskap och oförståelse för de här människorna, vilket kan bidra till försämrade möjligheter att få ett fungerande liv. Jag tycker att det är viktigt att inte bidra till att stigmatisera denna grupp som "freaks".
Så är det säkert. Varenda hypotetisk diagnos är säkert stigmatiserande. Även för en psykopat, narcissist och annat.
Citat:
Nu har vi en mgm, med avvikande beteende som kan passa in i denna "mall". Det är lätt att raljera med hans tillkortakommanden, vi tycker inte synd om honom om han är mördaren.
Nej, jag tycker inte synd om honom och jag tänker fortsätta raljera att han är en stereotyp mansgris, ett jävla helvete som far såsom han beter sig mot barnen (mest T som mår dåligt) och främst utifrån det han utsatt LW för.
Citat:
Att ett mord sker, det är något som man vill försöka förstå. Det är obegripligt för de flesta att någon faktiskt kan utföra en sådan handling. Hur man än försöker, kanske det aldrig riktigt kommer att få sin förklaring.
Kan du möjligen se att du försöker rikta diskussionen dit du hellre vill?
Det är inte tänkt att utföras en pseudo-RPU och det står var och en fritt att se ut olika vinklar och resonera kring vad som felar och det gäller även hans exfru som fortsätter lalla med idioten.
Att nåt är åt helvete kan man räkna ut med arslet.
Citat:
Alla i tråden är inte bekanta med varken professorn eller den bok/artikel/ som du citerade ur. Jag funderade på vad bokens titel var. Jag ifrågasätter inte professorns kunskaper. Jag vill bara sätta citaten i rätt sammanhang för att bättre förstå.
Då fick du lära känna en ny person.
Det är angivet tidigare vid citat i pågående diskussion. Professor Attwood; The Complete Guide to Asperger's Syndrome (Autism Spectrum Disorder).
Citat:
För mig känns det som en väsentlig skillnad på om artikelns titel handlade om aspberger i stort eller om det handlade om just diagnosen aspberger och mord/våld/aggressioner t ex.
Artikeln berör mördare som har AST. Kan även nämna viaduktmordet i Fagersta där han tidigare erhållit diagnos autism och begår ett groteskt mord.
Citat:
Jag önskar att få ha egna funderingar, tankar och åsikter, och även kunna ifrågasätta/invända utan att behöva själv ifrågasättas med "Är det nåt där som inte faller dig på läppen"?
Jag måtte få fråga iom att du angriper "experter" att med vett och vilja göra AST till åtlöje i generella termer - vilket det inte är frågan om.
Det är citat om SD specifikt ur FUP i pågående diskussion och det jämförs med vad expert Attwood har att säga.
Citat:
Jag lyssnar gärna, tar till mig vad andra tänker och tycker. Du och Miranda är rappa, kunniga och smarta och tillför tråden mycket. Det betyder inte att man alltid måste hålla med er om allt, eller hur?
Vem du pratar om i tråden vet jag inte och jag har aldrig bett dig hålla med.
Senast redigerad av develi 2021-02-26 kl. 18:54.
Citera
2021-02-26, 18:59
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Vilka ni?
Vem är expert?

Edit.

Ser nu att du lagt till lite.
Nä, naturligtvis ser jag inte autism som ett hinder för kriminalitet, absolut inte.

Tvärtom skulle jag kunna tänka mig att de svårigheter de möter med sitt handikapp, skulle kunna bidra till att de hamnar i utanförskap, blir missförstådda, misstrodda, bemötta på sätt som ställer för stora/felaktiga krav på dom. Allt detta kan bidra till att en person som inte har resurser att möta de här svårigheterna kan precis som andra människor som lever i liknade situation, reagerar med hat, aggression och kan ta till oacceptabla lösningar.

Jag har också läst någonstans att personer med olika neuropsykiatriska handikapp ofta ligger ca 30% efter i utvecklingsnivå vad gäller mognad än jämnåriga under sin uppväxt, vilket naturligtvis ställer till problem vad gäller förväntningar på vad individen kan klara av. Har man då varken fått diagnos (vilket gör att föräldrar/skola/omgivning inte förstår att bemöta personen på rätt sätt) eller har föräldrar som har den känslomässiga förmågan att möta barnet under uppväxten, då kanske man som person aldrig kan komma att klara av att möta de krav som vuxenlivet med familj och barn innebär.

Det är väl det som kan ha hänt SD, kan jag tänka.

Hela den här debatten har funnits i tråden under alla år, men blossade väl upp när StudBaker (?) (har så svårt för namn) började prata om några saker i ett inlägg för någon dag sedan. Jag tyckte att några pusselbitar föll på plats när Miranda hakade på där. Det handlar om delar som säkert kan passa in på aspbergers.

Jag är inte din fiende, även om jag inte delar exakt allt.
Citera
2021-02-26, 19:03
Medlem
landbandys avatar
Citat:

SD verkar ha levt ett liv med mycket simträning/tävling och skola (uppbyggt med inrutad struktur, men kärlekslöst/prestationsinriktat som man kan misstänka) i en familj som beskrivs av en bror som dysfunktionell. En uppväxt utan flickvänner som det verkar. Det kan redan tidigt funnits någon slags faktor som har gjort att han verkat avvikande, men som inte framträtt tydligt i det inrutade livet, där sammanhanget inte har krävt lika mycket av den sociala förmågan (individuell sport) som det hade gjort inom en lagsport eller i ett liv utan aktiviteter inom elitidrotten. Denna sociala "oförmåga" har blivit något som han känt att han måst försöka kompensera.

Utanförskap, mobbning och marginalisering är en riskfaktor för vilken grupp som helst.

Nu har vi en mgm, med avvikande beteende som kan passa in i denna "mall". Det är lätt att raljera med hans tillkortakommanden, vi tycker inte synd om honom om han är mördaren. Tvärtom

Att ett mord sker, det är något som man vill försöka förstå. Det är obegripligt för de flesta att någon faktiskt kan utföra en sådan handling. Hur man än försöker, kanske det aldrig riktigt kommer att få sin förklaring. Särskilt svårt blir det ju när man märker det avvikande beteende som SD har. Man vill verkligen försöka förstå vad som ledde fram till det hemska beslutet.

Samtidigt finns det många personer därute, som också passar in i samma mall, men som aldrig blir aggressiva, slåss eller mördar. Autism/aspberger är ett handikapp, som är ett lidande för den som har det. Jag har själv sett det med egna ögon. Därför reagerar jag.

Hej Notknapparen.

jag har en vän som har aspberger och är det något som inte är speciellt lämpligt, så är det att kritisera den personen ,ej heller hota med saker ,för då blir den urförbannad ....

Personen har inte som "vanligt folk" en så kallad rustning/sköld mot andra människors påpekanden, utan reagerar instinktivt med sorg och ilska när den blir ifrågasatt ,medans många andra skulle ha den där lite nedlåtande attityden när vi blir kränkta utav någon ,med ett svar som tex.;
-Snacka går ju ,men vad rör det mig ,vad du säger eller tycker ....

Har man Aspberger-diagnos så verkar allt som sägs bli DIREKT ,med ingen som helst möjlighet att hitta ut ur problemet ,därav ofta riktigt ilskna beteendemönster ,som att det som sägs är en direkt kritik mot personen ifråga....

Det måste vara jättejobbigt att behöva tampas med alla "påhopp" som det liksom blir för personen, och att inte kunna "låta det rinna av som på en gås ":

-Typ struntar väl jag i vad du hittat på eller säger ,du är inte den som bestämmer vem jag är eller vad jag skall göra ,så det så ! Hej då ! ....

Det kan ju vara så att LW med sin otroligt envisa attityd ,att få igenom det HON ville ,kan ha triggat personen så pass så att den inte stod ut med henne och eftersom hon inte verkade ge upp så blev problemlösningen att få slippa henne ,som den blev ...

Tror att HD har en annan personlighet än LW ?Behövs nog bl a Tålamod för att "fatta galoppen"...

Hon kan se genom fingrarna med saker och inte tvinga på en person hela sitt ego utan låta saker ha sin gilla gång och hoppas på det bästa !?

LW däremot var nog mera otålig och ville ha saker fixade när HON ville och det är nog inte någon bra lösning i en sådan här situation med en person som behövde egen tid och eget tänk...Kanske "ångvältskänslan" blev för mycket för den andre personen ?

LW hade nog varit tvungen att vara mer ödmjuk och Nöjd ,och inte varit som många blir: att ;
"Mycket vill ha mer" !!!!'

Hon typ "band ris åt sin egen rygg" genom att inte lyssna in vad den andre personen kände och ville ...och det är inte bra .
Att vägra inse och förstå, är nog det som hon borde ha förstått- var det sämsta hon kunde göra = lyssnat på det som inte passade henne ,men ändå ta det vid ro, och backa .....

Så är ju livet .....inte alltid som man själv vill ....

(spekulation)

Vad tror Ni om det ?

Det var inte snällt utav LW att kalla UW för tråkig ....så Karma its a Bitch ......ödmjukhet är bra....
Det spelar ju ingen roll om gräset är grönare på andra sidan staketet om man har oturen att hamna under jord .........

UW var för tråkig,BehxxxxrX hade för trist skägg ,SD var tvungen att se till att komma nyputsad överallt,HD hade en vårta på näsan etc.etc.
Förstår inte varför hon ansåg sig ha rätt att kritisera så mycket ?

Var hon så mycket bättre själv ?

Inte alla som vill slätraka sig överallt även om hon ansåg att så skulle det vara !!?
Ville hon va en liten flicksnärta ?
Kvinnan LW ?
Senast redigerad av landbandy 2021-02-26 kl. 19:38.
Citera
2021-02-26, 19:07
Medlem
develis avatar
Citat:
Ser nu att du lagt till lite.
Nä, naturligtvis ser jag inte autism som ett hinder för kriminalitet, absolut inte.

Tvärtom skulle jag kunna tänka mig att de svårigheter de möter med sitt handikapp, skulle kunna bidra till att de hamnar i utanförskap, blir missförstådda, misstrodda, bemötta på sätt som ställer för stora/felaktiga krav på dom. Allt detta kan bidra till att en person som inte har resurser att möta de här svårigheterna kan precis som andra människor som lever i liknade situation, reagerar med hat, aggression och kan ta till oacceptabla lösningar.

Jag har också läst någonstans att personer med olika neuropsykiatriska handikapp ofta ligger ca 30% efter i utvecklingsnivå vad gäller mognad än jämnåriga under sin uppväxt, vilket naturligtvis ställer till problem vad gäller förväntningar på vad individen kan klara av. Har man då varken fått diagnos (vilket gör att föräldrar/skola/omgivning inte förstår att bemöta personen på rätt sätt) eller har föräldrar som har den känslomässiga förmågan att möta barnet under uppväxten, då kanske man som person aldrig kan komma att klara av att möta de krav som vuxenlivet med familj och barn innebär.

Det är väl det som kan ha hänt SD, kan jag tänka.

Hela den här debatten har funnits i tråden under alla år, men blossade väl upp när StudBaker (?) (har så svårt för namn) började prata om några saker i ett inlägg för någon dag sedan. Jag tyckte att några pusselbitar föll på plats när Miranda hakade på där. Det handlar om delar som säkert kan passa in på aspbergers.
.
Citat:
Jag är inte din fiende, även om jag inte delar exakt allt.
Lägg ner om att vara nån fiende och jag bryr mig inte ett skvatt om du håller med eller inte. Jag har en diskussion med en annan person som inte heter Miranda varav du gick in och påstod att det var frågan om att göra AST till åtlöje.

Ämnar lämna ytterligare ett citat iom att artikeln i expressen är något missvisande ang att AST är asociala och introverta.
Vilket även kommit upp i tråden.
Citat:
"En del är kreativa och utåtriktade, medan andra kan vara reserverade eller ha mer fallenhet för logiskt tänkande.
Det är en myt att alla personer inom AST skulle vara inbundna och helst undvika social kontakt. Det finns de som är väldigt sociala och vill umgås med andra, men man kanske däremot har svårt med det finstilta i det sociala umgänget."

Fägerblad, H (2011). Aspergers syndrom och andra autismspektrumtillstånd i grundskola och gymnasium, Habilitering & Hälsa, Stockholms läns landsting
Citera
2021-02-26, 19:45
Medlem
Läser förhör igen, aktbilaga 149, HD arbetskollega Cecili@

Våren -19 har Hanna varit mycket sjukskriven och mått dåligt. hon har haft migrän och depressioner. Det har varit jobbigt med barnen som fått nya diagnoser, iallafall den ena, och nya mediciner. Cecili@ vet inte riktigt vilken diagnos men det är en reumatisk sjukdom. Under våren har det även varit mycket tjafs mellan Stefan och den ena dottern.

I samma aktbilaga framkommer att någon ringt till Hannas avdelning och frågat hur det var med stölderna av stesolid, tramadol, kanyler, oro för barnen mm

Någon som vet om det förekom sådana stölder?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in