2021-02-26, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bmbamse
Har två personer redan gått igenom så bör man väl förutsätta att isen är svag?!
Då tar man med sig slanor/brädor/plankor ut som man lägger sig på mage på för att fördela vikten (sin egen vikt, för er pappskallar som inte begriper det.) innan man ger sig ut på något räddningsuppdrag.

Det här får man lära sig i skolan på vissa håll. Definitivt lärs det ut i det militära. Förmodligen också i hemvärnet.

Skulle det göra mig till en okänslig person i någons ögon att jag vill skydda mig själv innan jag hjälper någon annan, så ja, jag skiter fullständigt i det!

Visst, men du har sällan brädor eller plankor i din närhet när det blir verkligt skarpt läge. Du har dessutom inte många minuter på dig att få fram dessa.
Citera
2021-02-26, 17:35
Medlem
De två sommarstugeägare, är och var två riktiga hjältar om det stämmer som man fått veta nu.
De hoppade alltså ut över den tunna isen för att rädda de två fiskarna och avled själva.

HJÄLTAR!
Citera
2021-02-26, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Visst, men du har sällan brädor eller plankor i din närhet när det blir verkligt skarpt läge. Du har dessutom inte många minuter på dig att få fram dessa.
Läste du ordet slanor? - Jag har ALLTID yxa i bilen.

Brädor... -De upptäcktes av en gubbe i en sommarstuga, Jag har nog aldrig sett ett sommarställe utan något slags virke...

Tiden? - Det får ta den tid det tar att fälla två björkar på 7-10 cm. Går fort om man vet vad man gör. Går nog ännu fortare om någons liv beror på det...
Citera
2021-02-26, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leffe00
Olyckan skedde i Sävsjö kommun och Lillåns utlopp i norr ligger i Nässjö kommun. Av bilderna från nyhetsmedia att döma verkar olyckan skett runt Sikanäs. Isen verkar helt enkelt ha varit väldigt förädisk. Bitvis tjock och stabil och bitvis helt rutten. Så lät det iaf på räddningspersonalen.

Ok, lite längre norrut från Sikanäs finns Fiskeriket med två inlopp. Ser ut att vara mera diken än riktigt strömmande vatten. Hur som helst, tragiskt det som har skett.
Citera
2021-02-26, 17:38
Medlem
Enligt radio jkpg så hade fiskarna flytoverall men kan pga det varma vädret kan fiskarna har dragit ner dragkedjan och därmed fått in vatten.
Citera
Medlem
Kungsgardens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jon.Holms
Tydligen inte. Enligt inslaget som jag länkade till tidigare så blev frun till en av männen (sommarstugeägaren) som gav sig ut på isen för att rädda de två i vattnet, orolig efter några timmar. Hon kontaktade då sonen, som åkte ut till stugan. Förmodligen så var det sonen som larmade räddningstjänsten när han såg livbojen en bit ut på sjön.

Vid det här laget så hade alla fyra varit döda i flera timmar.

https://sverigesradio.se/artikel/anhoriga-berattar-sa-gick-olyckan-till

Det skulle kunna förklara pådraget efter att enbart se en livboj (och vak) på isen. Det framgick inte tidigare att anhörig började undra.

En livboj i sig kan lika gärna vara vandalism, men det låter som att det eventuellt kan ha varit en medhavd egen boj och inte kommunens.

Nästa ämne.

Det är lätt att sitta vid tangentbord och vara efterklok. Det har nog någon av de förolyckade herrarna själv gjort. När man ställs i skarpt läge är det en helt annan sak, instinkter styr. Lika med Lady Gagas hundvakt som vägrade att bara lämna ifrån sig hundarna och blev skjuten.
Senast redigerad av Kungsgarden 2021-02-26 kl. 17:41.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leffe00
Ja tänk vilken underbar plats världen vore om alla var 100% rationella och lugnt stod på stranden medan två personer, skrikande drunknade ute på isen.

Fanns säkert mer rationella sätt att lösa situationen. Men att kalla personer som nyligen avlidit i en tragisk olycka för idioter är bara djupt ovärdigt. De som gör det är känslomässigt förkrympta människor.

Jag håller med dig till hundra procent
Dessa personer (ett fåtal hoppas jag) som säger att de INTE skulle försöka rädda andra som håller på att drunkna, undrar just om de själva skulle vilja få hjälp i en liknande situation. Det är klart att vet man med facit i hand att även de som försökte rädda de nödsatta omkom, är det ju lätt att säga att räddningsaktionen tyvärr endast tog ännu två liv. Jag hoppas att jag hade gjort likadant.
Citera
2021-02-26, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bmbamse
Läste du ordet slanor? - Jag har ALLTID yxa i bilen.

Brädor... -De upptäcktes av en gubbe i en sommarstuga, Jag har nog aldrig sett ett sommarställe utan något slags virke...

Tiden? - Det får ta den tid det tar att fälla två björkar på 7-10 cm. Går fort om man vet vad man gör. Går nog ännu fortare om någons liv beror på det...

Jamen det låter bra. Yxa kan även användas för att avliva påkörda renar eller rådjur.
Citera
2021-02-26, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av living4free
De två sommarstugeägare, är och var två riktiga hjältar om det stämmer som man fått veta nu.
De hoppade alltså ut över den tunna isen för att rädda de två fiskarna och avled själva.

HJÄLTAR!

Ja det kan ingen ta ifrån dem att de agerade som riktiga hjältar och medmänniskor.
Citera
2021-02-26, 17:45
Medlem
maxatdunders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smushkush
Gick genom isen för några år sedan när jag åkte skridskor. Höst och fin blank is.

Är mer vältränad än de flesta, åker skidor springer och kajak stora delar av året. 177 och väger 70 kg muskler.

Kan säga att du överlever inte många sekunder i så kallt vatten. Efter 30 sek började ben och armar somna bort och kunde knappt röra dom.

Isen sprack hela tiden när jag skulle ta mig upp. Hade bara 20m till land och höll inte på klara mig.

Blir helt förskräckt varje gång jag läser nån jävla expert rekommendera isdubbar. Kommer inte hjälpa dig ett skit i många fall om du inte flyter.

Du ska ha flytoverall eller flytväst. Samt vattentäntäta kläder.då kan du ligga i vattnet i timmar och ändå ha stor chans att klara dig.

Folk underskattar kylan enormt mycket. Finns folk som dör av både chock och hjärtinfarkt pga det kalla vattnet.
Hur svag är isen egentligen om de tagit sig ut en bit ut? Om den är på bristningsgränsen så förstår jag att isen går sönder om man står raklång men om man lyckas rulla över kanten borde isen klarat tyngden eftersom de kom ut en bit först? Tror inte de hade orken bara, tragiskt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Ok, lite längre norrut från Sikanäs finns Fiskeriket med två inlopp. Ser ut att vara mera diken än riktigt strömmande vatten. Hur som helst, tragiskt det som har skett.

Ja. Den lösa ”flotte” som syns uppdragen på land på bilder från Expressen tror jag är hemmahörig i Sikanäs.
Citera
Medlem
Jon.Holmss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av living4free

HJÄLTAR!

Hjältar? På vilket sätt då? Om uppgifterna stämmer så är de två männen ett bra exempel på hur man inte ska bete sig i en sån här situation. Självklart så borde de åtminstone ha larmat räddningstjänsten innan de gav sig ut på den tunna isen.

Hjältar? Skulle snarare kalla dem för dumdristiga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in