2021-02-26, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alicia66
Du hoppar framför en kniv och pistol också då? Detta är lika korkat. Fattar inte att folk har mer vett i huvudet än att ge sig ut på en tunn is. Du har uppenbart inte förstånd att förstå det.
Den kanske inte var så tunn men ojämn tjocklek. Du har säkert inte förstånd att förstå det.
Citera
2021-02-26, 17:20
Medlem
alicia66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Buckshot
Den kanske inte var så tunn men ojämn tjocklek. Du har säkert inte förstånd att förstå det.
Man går inte på ojämn is eller ens på vår is. 4 drunknade på grund av dumhet. Du går in i ett övertänt hus för att hämta 2 personer? Eller du ger dig på och försöker avväpna en stor galen man med kniv? Precis lika korkat. Tycker du ska prova och hoppa i en vak och se vad som händer.
Citera
2021-02-26, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Coronavajrus
Inte första fallen i år. Dum fråga kanske men hur dör man av detta? Antar att isen släpper. Men ska man inte kunna hinna ta sig upp eller simma till närmsta ”yta”?
Hur skulle du göra om du häver dig upp ur vaken men isen brister pga tyngden från din kropp? Har du försökt det några gånger i iskallt vatten, orkar kroppen inte många försök till. Det kan ju vara så att inte ens isdubbar hjälpte, om isen var så svag att den fortsatte att brista för varje försök att häva sig upp!
Möjligheten att andas påverkas negativt av att man befinner sig i det iskalla vattnet, vilket påskyndar bortfallet av den fysiska orken.
Citera
Medlem
För att vi män går ut på isen för att fiska och idka friluftsliv, något som ni svaga män och kvinnor inte förstår er på! Ni är ju rädda för allting...

Jag har varit ute på isen i flera veckors tid i jakten på gammelgäddan, och visst tillkommer en del risker! Men jag isbadar och är i bra form, så knappast något som skulle bekymra mig ifall jag åkte igenom!

Mina tankar och böner går till de drabbade och deras anhöriga, Oerhört tragiskt!
Citera
Medlem
Jag ser att det rinner ut en liten å, Lillån, från norra delen av Vallsjön. I.o.f.s kan jag tänka mig att det här var frågan om rutinerade män som inte var ute på isen för första gången men utlopp och/eller inlopp från sjöar är alltid riskabla ställen.
Citera
2021-02-26, 17:25
Medlem
Citat:
Du hoppar framför en kniv och pistol också då? Detta är lika korkat. Fattar inte att folk har mer vett i huvudet än att ge sig ut på en tunn is. Du har uppenbart inte förstånd att förstå det.

Ja tänk vilken underbar plats världen vore om alla var 100% rationella och lugnt stod på stranden medan två personer, skrikande drunknade ute på isen.

Fanns säkert mer rationella sätt att lösa situationen. Men att kalla personer som nyligen avlidit i en tragisk olycka för idioter är bara djupt ovärdigt. De som gör det är känslomässigt förkrympta människor.
Citera
2021-02-26, 17:25
Medlem
Citat:
Man går inte på ojämn is eller ens på vår is. 4 drunknade på grund av dumhet. Du går in i ett övertänt hus för att hämta 2 personer? Eller du ger dig på och försöker avväpna en stor galen man med kniv? Precis lika korkat. Tycker du ska prova och hoppa i en vak och se vad som händer.
Tror nog en majoritet försöker rädda folk i övertända hus och som gått igenom isen.
Citera
2021-02-26, 17:27
Medlem
Citat:
Den största dumheten gör gubbarna som ger sig ut på isen för att hjälpa. Hade dom istället ring 112 först så hade det varit högst 2 döda. Tycker du ska tagga ner bror duktig.
Citera
2021-02-26, 17:27
Medlem
Har två personer redan gått igenom så bör man väl förutsätta att isen är svag?!
Då tar man med sig slanor/brädor/plankor ut som man lägger sig på mage på för att fördela vikten (sin egen vikt, för er pappskallar som inte begriper det.) innan man ger sig ut på något räddningsuppdrag.

Det här får man lära sig i skolan på vissa håll. Definitivt lärs det ut i det militära. Förmodligen också i hemvärnet.

Skulle det göra mig till en okänslig person i någons ögon att jag vill skydda mig själv innan jag hjälper någon annan, så ja, jag skiter fullständigt i det!
Citera
2021-02-26, 17:29
Medlem
Citat:
Du får förstå att Leffe00 med sin attityd bevisar att det som hände kunde hända. Och kommer att hända igen.
Citera
2021-02-26, 17:31
Medlem
Jon.Holmss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Buckshot

Ta en titt på den här bilden. Visserligen tagen dagen efter olyckan, men aldrig i helvete att jag skulle ge mig ut på den isen. Eller det lilla som är kvar av isen rättare sagt.

https://sverigesradio.se/artikel/anhoriga-berattar-sa-gick-olyckan-till
Citera
2021-02-26, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Jag ser att det rinner ut en liten å, Lillån, från norra delen av Vallsjön. I.o.f.s kan jag tänka mig att det här var frågan om rutinerade män som inte var ute på isen för första gången men utlopp och/eller inlopp från sjöar är alltid riskabla ställen.

Olyckan skedde i Sävsjö kommun och Lillåns utlopp i norr ligger i Nässjö kommun. Av bilderna från nyhetsmedia att döma verkar olyckan skett runt Sikanäs. Isen verkar helt enkelt ha varit väldigt förädisk. Bitvis tjock och stabil och bitvis helt rutten. Så lät det iaf på räddningspersonalen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in