2021-02-26, 14:50
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jon.Holms
Enligt P4 Jönköping så gick först två av gubbarna genom isen och hamnade i vattnet, varpå två sommarstugeägare som såg händelsen från land gav sig dit för att hjälpa till, och alla fyra drunknade.

Jösses vilken tragisk olycka!

Spekuleras även i att de båda fiskarna hade flytoveraller på sig, som var öppna eftersom det var så varmt ute. Ett ödesdigert misstag alltså.

https://sverigesradio.se/artikel/anhoriga-berattar-sa-gick-olyckan-till

Min gissning var nästan helt rätt:
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Så min gissning:
Tre gubbar skulle fiska. Isen brast och alla föll i. Ingen hade utrustning eller vana för att kunna ta sig upp ur en vak. En person på land såg vad som hände och hämtade en livboj men föll själv offer.

Vilket jävla drama!

Citat:
Ursprungligen postat av Denfjortonde
Fyra etniskt svenska fiskare med enorm vana var det som dog
Citat:
Ursprungligen postat av Denfjortonde
Den ene hade [livbojen] med sig den som extra säkert, efter att ha gått igenom för några år sedab

Alla fyra fiskade inte och bojen hade de två som skulle hjälpa till med sig, antagligen, men inte säkert.

---------------------------------------------------
Som sagt, vilket jävla drama. Sånt som passar i nån film av bröderna Cohen. Två går ner sig på isen. Två hjältar ska rädda dem och dör även de. Herrejävlar!
Citera
2021-02-26, 14:53
Medlem
Var det ingen som larmade om tillbudet? Inte heller de som kom dit för att rädda de första?
Citera
2021-02-26, 14:55
Medlem
Om vi bortser från fysisk styrka - vad blir skillnaden i våtkyla mellan t ex en 25-åring o en 60-åring?
Citera
2021-02-26, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leosurvey
– Larmet kom klockan 18.36 från en person som hade sett en livboj på isen, men inga människor där. Just nu har jag inte mer information än så, säger polisens presstalesperson Björn Öberg.

Knapphändigt med uppgifter vad som egentligen skulle kunnat ha hänt med tanke på just livbojen.

En tanke skulle ju junna vara att en person antingen tagit sig upp ur vaken och hämtat en livboj. Eller så är det någon som hört skrik på hjälp eller har sett vad som hänt och då försöker undsätta med livbojen.

Eftersom livbojen ligger kvar på isen kan man misstänka att de som redan hamnat i vaken är så nedkylda så man har inte kraft nog att gripa tag i bojen och hasa sig upp. Den som då har kastat livbojen till de som ligger i vaken har fått ge upp själva räddningen med livbojen. Mest troligt har då den personen närmat sig vaken och själv hamnat däri. Tragiskt är bara förnamnet med en sådan här olycka. Skulle gissa på att stor förvirring rådde.

Hur man kastar en livboj:
https://familjen.trygghansa.se/vatten-simning/vatten-sakerhet/livbojen/

Räddningstjänst gällande issäkerhet:
https://www.vrtj.se/sidor/hem-och-fritid/en-saker-fritid/issakerhet.html

Här några exempel där man lyckats rädda med livboj:
https://familjen.trygghansa.se/vatten-simning/vatten-sakerhet/viktoria-hjalte-i-drama-pa-isen/

Kan ju vart så att man hade med sig en livboj också som nån form av säkerhet ifall en av dom gått igenom.

Är man fyra pers som ska ut och fiska på isen är det ju en rätt smart sak att ha med.
Citera
2021-02-26, 14:59
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Enligt P4 Jönköping så gick först två av gubbarna genom isen och hamnade i vattnet, varpå två sommarstugeägare som såg händelsen från land gav sig dit för att hjälpa till, och alla fyra drunknade.

Jösses vilken tragisk olycka!

Spekuleras även i att de båda fiskarna hade flytoveraller på sig, som var öppna eftersom det var så varmt ute. Ett ödesdigert misstag alltså.

Usch och hade man inte försökt hjälpa till hade man lidit av ångest efteråt.
Citera
2021-02-26, 15:06
Medlem
Jon.Holmss avatar
Citat:

Alla fyra fiskade inte och bojen hade de två som skulle hjälpa till med sig, antagligen, men inte säkert.

Som sagt, vilket jävla drama. Sånt som passar i nån film av bröderna Cohen. Två går ner sig på isen. Två hjältar ska rädda dem och dör även de. Herrejävlar!

Japp, verkar som din gissning var helt rätt. Fattas bara att de som senare letade efter de två som gav sig ut på isen för att hjälpa till också hade drunknat. Hemskt
Citera
2021-02-26, 15:12
Medlem
yessyys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheJacket
Sen när är 14 "några stycken"?

OnT: Idioter. Varför skall man ut på isen och hålla på?
Hur står det till med respekten? Vissa gillar friluftsliv och att fiska, kanske svårt för dig att förstå som bara sitter vid datorn. Två av de har dessutom försökt rädda de andra, så ge fan i att kalla de för idioter.
Citera
2021-02-26, 15:14
Medlem
Jon.Holmss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doppelschnepfe
Var det ingen som larmade om tillbudet? Inte heller de som kom dit för att rädda de första?

Tydligen inte. Enligt inslaget som jag länkade till tidigare så blev frun till en av männen (sommarstugeägaren) som gav sig ut på isen för att rädda de två i vattnet, orolig efter några timmar. Hon kontaktade då sonen, som åkte ut till stugan. Förmodligen så var det sonen som larmade räddningstjänsten när han såg livbojen en bit ut på sjön.

Vid det här laget så hade alla fyra varit döda i flera timmar.

Senast redigerad av Jon.Holms 2021-02-26 kl. 15:17.
Citera
2021-02-26, 15:22
Medlem
loisloiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SisterJones
Om vi bortser från fysisk styrka - vad blir skillnaden i våtkyla mellan t ex en 25-åring o en 60-åring?
Relativt unga och vältränade människor dör varje år på Mount Everest.

I vattentemperaturer precis över fryspunkten tar det över 20 minuter för en genomsnittlig person att drabbas av hypotermi medan döden, inträffar efter drygt en timme. Dessvärre finns det något som kallas köldchock som är ett större hot än hypotermin i början. Direkt när man hamnar i kallt vatten börjar man nämligen hyperventilera. Risken är då stor att man andas in vatten och drunknar. Dessutom kan musklerna bli så stela av kylan att man sjunker. Men så länge man kan hålla sig flytande kan man alltså överleva drygt en timme oavsett vattentemperatur.
Senast redigerad av loislois 2021-02-26 kl. 15:31.
Citera
2021-02-26, 15:25
Avslutad
Citat:

Verkar stämma att alla inte fiskade. Men minst en av "räddarna" var god vän med fiskarna och även fiskare.

Bojen ska ha varit R*nnys
Citera
2021-02-26, 15:26
Medlem
Citat:
Tydligen inte. Enligt inslaget som jag länkade till tidigare så blev frun till en av männen (sommarstugeägaren) som gav sig ut på isen för att rädda de två i vattnet, orolig efter några timmar. Hon kontaktade då sonen, som åkte ut till stugan. Förmodligen så var det sonen som larmade räddningstjänsten när han såg livbojen en bit ut på sjön.

Vid det här laget så hade alla fyra varit döda i flera timmar.

Det är ju helt makalöst, egentligen. Obegripligt. I min värld i alla fall. Men folk har kanske tappat tilltron till samhällsinstitutionerna?
Citera
2021-02-26, 15:38
Medlem
proggbondens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElGubban
Vad snackar du om? Ispikarna var det som räddade mig när jag gick igenom isen en gång. Utan dem hade jag aldrig kunnat dra mig upp. Visst, isen sprack några meter men till slut bar den så jag kunde hacka mig framåt ovanpå isen tills jag vågade ställa mig upp. Folk längre bort kom springande och hjälpte mig till en bil där jag kunde värma mig och byta om. Nu skedde detta när jag var ung, dum och okunnig om hur man läser istjocklek, men faktum är att utan ispikarna hade jag inte kommit upp alls.

Fel av mig, ispik har du ingen nytta av i vaken, däremot isdubbar såklart.
Jo, jag åker långfärdsskridskor sen 25 år tillbaka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in