2021-02-26, 07:25
Medlem
Gick genom isen för några år sedan när jag åkte skridskor. Höst och fin blank is.

Är mer vältränad än de flesta, åker skidor springer och kajak stora delar av året. 177 och väger 70 kg muskler.

Kan säga att du överlever inte många sekunder i så kallt vatten. Efter 30 sek började ben och armar somna bort och kunde knappt röra dom.

Isen sprack hela tiden när jag skulle ta mig upp. Hade bara 20m till land och höll inte på klara mig.

Blir helt förskräckt varje gång jag läser nån jävla expert rekommendera isdubbar. Kommer inte hjälpa dig ett skit i många fall om du inte flyter.

Du ska ha flytoverall eller flytväst. Samt vattentäntäta kläder.då kan du ligga i vattnet i timmar och ändå ha stor chans att klara dig.

Folk underskattar kylan enormt mycket. Finns folk som dör av både chock och hjärtinfarkt pga det kalla vattnet.
Citera
2021-02-26, 07:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Jag tror inte på att gubbarna åkte långfärdsskridskor. Det är ju mest åkare i 25-50 som åker sånt. Snarare fiske och det är inte lätt att ta sig upp ur en vak fullt påpälsad även om man har isdobbar och man tröttar ut sig fort om isen går sönder vid varje försök. En fullt frisk yngre person kanske har chansen att ta sig upp själv i ca 15-20 minuter om man orkar hålla sig flytande. Sen är det kört då kroppen stängs ner av nedkylningen

Några 15 min är bara att glömma i nästan minusgradigt vatten. Visst, har du flytväst eller nåt, men dina armar oc hben kommer va helt bortdomdnade och inte gå att röra efter nån minut. Du borde testa bada isvak bara för att se själv.
Citera
2021-02-26, 07:36
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schutzstaffeln
Tragiskt, att beträda en is när det är +10 grader ute är att leka med döden och tyvärr fick dem betala för det.
This

Övertro på isens bärighet, troligtvis avsaknad av livlinor o isdubbar, nedsatt rörlighet.

Flera faktorer spelade emot gubbarna när de beträdde isen, flera spelade emot när dom en efter en hamnade i vaken. Sista mannen fick antagligen tag i livboj vid strandkanten o när denne skulle kasta den tog även han sig för nära vaken o gick i sedan var det kört för alla.
Citera
2021-02-26, 07:40
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Tråkig händelse men att gå ut på isen nu och dessutom så sent på kvällen känns inte helt genomtänkt.
Kollektivt självmord låter inte helt osannolikt eller så handlar det om personer som inte förstår hur isar funkar.
Citera
2021-02-26, 07:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outback4
Gamla gubbar som tror dom är odödliga, bara idioter åker ut på sjö som vallsjön när det är nära 15 plus i slösande vårsol

Känner mig utpekad. Är själv "gammal gubbe". Fiskade just på Vallsjön (dock annat län) igår. Det gick alldeles utmärkt och fiskelyckan var god. Allt handlar om att man lär sig läsa isen och alltid har med sig ispik för att bedöma isens bärkraft innan man förflyttar sig. Att bli kallad idiot enbart av den anledningen att man beträder en våris är en grov förolämpning.
Citera
2021-02-26, 08:00
Medlem
Är man fyra eller fler på isen så bör man gå två o två
med minst 30 meters lucka, samt ha med sig detta.

Isdubbar
Ispik
Räddningslina
Mobiltelefon i tätt fodral
Visselpipa.

Hur många till kommmer att drunkna nu i helgen?
Citera
2021-02-26, 08:07
Medlem
sjalvebastedrangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaReri182
Känner mig utpekad. Är själv "gammal gubbe". Fiskade just på Vallsjön (dock annat län) igår. Det gick alldeles utmärkt och fiskelyckan var god. Allt handlar om att man lär sig läsa isen och alltid har med sig ispik för att bedöma isens bärkraft innan man förflyttar sig. Att bli kallad idiot enbart av den anledningen att man beträder en våris är en grov förolämpning.

De som har mest åsikter om sjö- och havsis, är de som om den ingenting kan. Hysteriskt skrivbordsfolk.
Citera
2021-02-26, 08:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eskulap
Jo, löjligt många med tanke på att det är helt onödigt. Fan ska folk ut på isen och göra? Jävla trams.
Har du aldrig hört talas om pimpelfiske? En trevlig sysselsättning. Finns naturligtvis mer att göra på vinterisar.
Citera
2021-02-26, 08:09
Medlem
sjalvebastedrangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trevliggrabb
Nja, fast den fundamentala poängen med mitt inlägg var att understryka hur naturen verkligen försöker radera tråkiga människor från genpoolen.

Du tror mig inte?
Nämn då en rolig, karismatisk och intressant människa i världshistorien som någonsin åkt långfärdsskridskor (eller varit ute på en isig sjö) regelbundet mer än någon enstaka gång i livet. Det har aldrig funnits en sådan då ingen intressant och otråkig människa skulle få för sig att spendera en ledig dag ute på isen.

Man tror att man läst det mesta i självgod väg på flashback, men så kommer du.
Citera
2021-02-26, 08:11
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bosseriks
Är man fyra eller fler på isen så bör man gå två o två
med minst 30 meters lucka, samt ha med sig detta.

Isdubbar
Ispik
Räddningslina
Mobiltelefon i tätt fodral
Visselpipa.

Hur många till kommmer att drunkna nu i helgen?

En torrdräkt kanske hade varit bra också

https://www.xxl.se/typhoon-ps440-torrdrakt-vuxen/p/1173746_1_style
Citera
2021-02-26, 08:18
Medlem
Haajibs avatar
Om man inte kan föregå med gott exempel kan man åtminstone bli av avskräckande exempel och inte beträda vatten när det är 10 grader ute.
Citera
2021-02-26, 08:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Eskulap
Jo, löjligt många med tanke på att det är helt onödigt. Fan ska folk ut på isen och göra? Jävla trams.

Varför ska man ut i skogen, varför ska man bestiga ett berg, varför ska man resa?

Jag är ute på isen de vintrar det blir riktig is. Har en sommarstuga ute på en Ö. Så var ute för två veckor sedan. Gick på sjön helt enkelt.. Medans bilar passerade mig på isen .... Det handlar om sunt förnuft. Jag är extremt noggrann med isen, och går inte på den om den inte håller för en bil.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in