2021-02-26, 01:07
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yottameter
Kollektivt självmord antagligen. Fyra gamlingar som ledsnat på livet. Annars tar detta verkligen död på myten att ålder medför klokhet.
Tänkte precis skriva detsamma. Det finns gott om religiösa sekter i Småland.
Citera
2021-02-26, 01:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sonicguide
Tänkte precis skriva detsamma. Det finns gott om religiösa sekter i Småland.

Det finns fucking stora abborrar i Vallsjön och det var väl troligen de som hägrade denna eftermiddag. Stackars satar. Lider med alla bekanta.
Citera
2021-02-26, 01:26
Medlem
NormanRosemonts avatar
Inte bara temperaturen som spelar in, även 5-6 m/s i vindstyrka gör ju att issmältningen sker oehört snabbt.

Lyssnade på denna här om dagen: https://sverigesradio.se/avsnitt/1648345

"Räddningspådraget blir dramatiskt och komplicerat och mycket går fel med katastrofala följder. Under räddningsarbetet tappas en av de nödställda fem meter mot isen från en räddningshelikopter och åtta personer förs till sjukhus. Två människor dör."

Människor är idioter.
Senast redigerad av NormanRosemont 2021-02-26 kl. 01:30.
Citera
2021-02-26, 01:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eskulap
Efterblivet beträda is. Varför liksom? Helt onödigt. Dör löjligt många människor helt i onödan pga de ska ut och tramsa på isen.

Faktiskt helt sjukt att så få verkar dela denna åsikt och saknar förstånd.
Precis, vad fan finns det för spännande med isar?

Det är ju bara onödiga risker. Med tanke på riskerna som finns så skulle man ju kunna förvänta sig att det vore en fantastisk upplevelse i likhet med att vara ute i rymden men faktum med att det är ju totalt värdelöst att vara ute på en is. Komplett värdelöst.

Vill man åka skridskor? Tja, då finns det ishallar med värme där man ofta har ett fik i anslutning och snudd på optimala isförhållanden eller så finns ju uterinkar.

Vill man åka skoter eller skidor så finns det ju mer än 200 000 andra km² i landet där man kan göra det istället för på en is. Vill man ha en fisk kan man köpa den på ICA eller fiska vid strandkanten eller vänta till sommaren då man kan ta båten istället för att vara ute i kylan.

Jag har mer respekt för en pundare som försöker roa sig med att skjuta 300 mg heroin än någon som försöker göra det ute på en jävla is. Med heroin får man ju åtminstone en euforisk upplevelse utöver det vanliga till skillnad från något så lamt som att ställa sig på en is när det är kallt och jävligt. Det måste vara naturens sätt att försöka sortera bort tråkiga människor.
Citera
2021-02-26, 01:37
Medlem
NormanRosemonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
De kan ha haft isdubbar, men isen var dålig över så stort område att den bara sprack och sprack när de högg med dubbarna för att få fäste.

Oavsett hur stor erfarenhet man har ska man bara inte ut på isarna efter sådana förhållande som rått senaste veckan. Den här olyckan är ju ofattbart tragisk.

Personligen anser jag att dödsfall bara är tragiskt om personerna som dör inte hade kunnat undvika det hela öht. I detta fall är det mer idiotiskt än tragiskt. Jag tror för många litar på ledaren när de åker i grupp så här. Är ledaren dum i huvudet, ja, då kan det gå åt helvete. Även om alla har ett personligt ansvar att välja att befinna sig på isen förstås.
Citera
2021-02-26, 01:38
Medlem
Oerhört tragiskt, Sävsjö är inte stort, så många känner säkert till dom drabbade. Och jag tänker på att för bara drygt ett år sedan omkom fyra personer i en trafikolycka i Sävsjö, det sätter sina spår...
Citera
2021-02-26, 01:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SegPanda
Sävsjö hade vid senaste räkningen 2016 16,35 % utlandsfödda detta då med ej inräknade invandrare födda i Sverige. Jag chansar på att det är ett gäng gamla blattar som försökt hjälpa sin kompis och detta har slutat med att alla drunknade.

Det brukar till 99,9% vara Svenska akademiker som sysselsätter polis, brandkår, sjö och fjällräddningen när dom vält i kajak, gått vilse i fjällen eller åkt genom isen på sina långfärdsskridskor.

Vilket även förklarar frånvaron av "Darwin Award" kommentarer i tråden. När dom ställer till det är plötsligt bara sorgligt och aldrig dumt.

Säga vad man vill om "invandrare" men dom brukar sällan utmana ödet genom att vistas på för tunna isar.
Citera
2021-02-26, 01:55
Medlem
Bedros avatar
Precis min tanke tragiskt dock.kan ha börjat med hjärtattack..hmm.eller dom har försökt att rädda varandra
Citera
2021-02-26, 02:15
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eskulap
Efterblivet beträda is. Varför liksom? Helt onödigt. Dör löjligt många människor helt i onödan pga de ska ut och tramsa på isen.

Ja dessa dagar så är det att be om problem att ge sig ut på isar i mellersta och södra Sverige.
Citera
2021-02-26, 02:16
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonathanhylsta
Plågsamt sätt att dö på

Nä tvärt om påstås det faktiskt.
Citera
2021-02-26, 02:56
Medlem
SegPandas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Det brukar till 99,9% vara Svenska akademiker som sysselsätter polis, brandkår, sjö och fjällräddningen när dom vält i kajak, gått vilse i fjällen eller åkt genom isen på sina långfärdsskridskor.

Vilket även förklarar frånvaron av "Darwin Award" kommentarer i tråden. När dom ställer till det är plötsligt bara sorgligt och aldrig dumt.

Säga vad man vill om "invandrare" men dom brukar sällan utmana ödet genom att vistas på för tunna isar.

Du borde kanske kolla mer på theync.com då tyvärr bestgore är nere, så hade du förstått att MENA folket inte har särskilt mycket konsekvens tänk. Detta lärde jag mig när jag var 10. Men de återstår väll och se vilka de var, de framkommer väll om de var svenska gamlingar eller utlänningar.
Senast redigerad av SegPanda 2021-02-26 kl. 02:59.
Citera
2021-02-26, 02:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vitte
Detta var levnadsglada pigga gubbar med god fysik. Som både åker skidor, springer maraton och gjort Vasaloppet, Vätternrundan och En Svensk Klassiker.
Det var troligen Nässjö friluftsfrämjande som ordnade långfärdsturen. Det var vana långfärdsskridskoåkare och instruktörer. Konstigt att de inte var fler.
Förra veckan låg kärnisen på 30 cm.
Oerhört tragiskt. Många fruar som blir ensamma alldeles för tidigt och barnbarn som inte längre har en faffa eller moffa o busa o kramas med.
Video från en skridskotur med Friluftsfrämjandet Nässjö nu februari.
https://youtu.be/Qi_1hP3ykPE
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in