2021-02-26, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leffe00
Flashback är verkligen felfritt när det gäller att alltid peka ut invandrare när något har hänt. Alltid. Som hemmahörande runt Vallsjön kan jag konstatera att sjön inte ligger nära någon tätbebyggelse utan helt omges av landsbygd. Dessa påträffades i norra delen av sjön, vilken i princip enbart omgärdas av jordbruksfastigheter. Att det skulle vara 4 invandrargubbar (65-70 år!) betraktar jag som helt uteslutet. Vet tyvärr inte vilka det är men det lär man få höra snart. Sannolikt är det 4 män som bor på någon av gårdarna runt sjön. Väldigt tragiskt.
Enligt SVT var tre av de fyra hemmahörande i Sävsjö kommun.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/fyra-personer-hittade-i-vak-i-vallsjon

Edit: Fast jag ser nu att sjön delas mellan Sävsjö och Nässjö kommuner, så det säger inte så mycket egentligen.
Senast redigerad av Doppelschnepfe 2021-02-26 kl. 12:16. Anledning: Se notering
Citera
2021-02-26, 12:09
Medlem
sfrges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SegPanda
Sävsjö hade vid senaste räkningen 2016 16,35 % utlandsfödda detta då med ej inräknade invandrare födda i Sverige. Jag chansar på att det är ett gäng gamla blattar som försökt hjälpa sin kompis och detta har slutat med att alla drunknade.

Då kommer ju frågan upp om vad ett gäng blattar gjorde ute på en isbelagd sjö i Sverige i februari?
Citera
2021-02-26, 12:20
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jugbandblues
stor skillnad på att bada med kläder och utan kläder. men visst går det att träna upp.

de här gubbarna är nog av samma sort jag sett många av de senaste veckorna, som jagar nya hål på delar av sjöar/älvar de inte känt av isen på. isfiske är kul men ibland går jakten på nya hål ut över förståndet. gräset är alltid grönare på andra sidan osv

Ja självbedrägeri kan man lika bra ägna sig åt hemma framför tv-n.
Citera
2021-02-26, 12:42
Medlem
lindblomsgröns avatar
Livräddningsväst samt mobil i plastpåse förespråkar jag. Sedan vad ska man ut på dåliga isar o göra?
Citera
2021-02-26, 12:46
Medlem
Scalpings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Ja det är 100% etniska svenskar dethär, hur kan man ens tro något annat?
Inte alls säkert, jag ser ofta letter och ester ute på isen och fiskar. Man ser samma bilar stå parkerade och sen ett gäng gubbar där ute. Många balter som jobbar hos bönderna ute på vischan eller bygger, skogsarbetar osv.. De fiskar mycket.
Citera
2021-02-26, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kosegutten
Vem ska dra gränsen för vad som är godkänd fritidssysselsättning då. Du?

Kanske privat försäkring där försäkringsmomenten framgår tydligt? Olika försäkringar på en skala med helikopterräddning till 6000 meter oavsett aktivitet till fall från mattkant på hemadressen?

Är du utan försäkring så får du ligga där med din lårbenshals.

Man kunde ju tänka sig något så enkelt som att inte utsätta andra för fara? Svårt det? Ta med sig ispiken och picka lite innan man går ut på en rutten is efter en vecka med plusgrader och strålande solsken? -År det för mycket begärt?

Du får ta livet av dig själv på vilket vis du vill för mig, dock om jag inser att det är det du håller på med om jag vore i din omedelbara närhet så skulle jag förvisso tala med dig...

Ditt jävla dravel om försäkring... Mycket räddning utsätter räddarna för fara... Om man medvetet ställer sig i en situation där det är mycket möjligt att det går åt helvete men ändå förutsätter att samhället ska hjälpa, så kanske man ska tänka en gång till innan man gör det...
Citera
2021-02-26, 12:49
Moderator
Psilosophers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scalping
Inte alls säkert, jag ser ofta letter och ester ute på isen och fiskar. Man ser samma bilar stå parkerade och sen ett gäng gubbar där ute. Många balter som jobbar hos bönderna ute på vischan eller bygger, skogsarbetar osv.. De fiskar mycket.
Gubbarna är välkända i bygden, det upprättas krisgrupper och anordnas ljuständningar i kyrkan. Dra av detta de slutsatser du vill
Citera
2021-02-26, 12:50
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Skridskoåkare brukar vara vana och har koll på säkerheten. Det är en del av den fritidssysslans kultur att ha högt säkerhetstänkande. (Men det finns förstås såna som skiter i det.)

Isfiskare brukar det vara lite mer hejsansvejsan med.

Så min gissning:
Tre gubbar skulle fiska. Isen brast och alla föll i. Ingen hade utrustning eller vana för att kunna ta sig upp ur en vak. En person på land såg vad som hände och hämtade en livboj men föll själv offer.

Vilket jävla drama!
Citera
2021-02-26, 12:52
Avslutad
Fyra etniskt svenska fiskare med enorm vana var det som dog
Citera
2021-02-26, 12:52
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scalping

Finns knappt några balter i den åldern i Sverige. Så du är ute och svamlar....
Citera
2021-02-26, 12:54
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denfjortonde
Fyra etniskt svenska fiskare med enorm vana var det som dog

Var kom livbojen ifrån?
Citera
2021-02-26, 13:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Var kom livbojen ifrån?

Den ene hade med sig den som extra säkert, efter att ha gått igenom för några år sedab
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in