2021-02-26, 14:06
Medlem
alicia66s avatar
Inte för förvånad att det var svenska gubbar i den åldern. Idioter som tror att dom är odödliga. Läste nyss om en till gubbe i Värmland men honom hade räddningstjänsten lyckas få upp.
Citera
2021-02-26, 14:11
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denfjortonde
Den ene hade med sig den som extra säkert, efter att ha gått igenom för några år sedab

Tack. Får man fråga hur du vet allt detta om gubbarna? Bor du lokalt och känner någon inblandad?
Citera
2021-02-26, 14:14
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaiaa5
Det borde väl inte vara så svårt att ta sig ur vattnet? Vad hände med adrenalinet?

Testa att hoppa i en isvak och återkom sedan i tråden och berätta hur mycket du ändrat uppfattning.

Skridskoåkare brukar ha massor med kunskaper, övning och utrustning för att kunna klara det. Men gubbar som isfiskar brukar sällan ha det, tyvärr. En hade en livboj med sig och trodde det skulle kunna rädda dem.
Citera
2021-02-26, 14:16
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Tack. Får man fråga hur du vet allt detta om gubbarna? Bor du lokalt och känner någon inblandad?

Bor i Sävsjö. Kände en av dem och släktingar till andra
Citera
2021-02-26, 14:18
Medlem
Tyvärr så har det ännu en gång visat sig att dom flesta som plumsar i och omkommer är äldre personer som man tycker borde ha förstånd att hålla sig på land, Men allt som oftast så är dom väldigt våghalsiga och förlitar sig på sitt eget omdöme Har haft en arbetskamrat i den åldern som gav sig ut med en kompis för att vinterfiska jag frågade honom om isen var tillräckligt tjock han svarade jo den håller för en person men ej för två tillsammans , så då är det ju inte förvånande om att dom då åker i genom isen tyvärr .
Citera
2021-02-26, 14:24
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tractor
"Småländska höglandets klimat skiljer sig påtagligt från lägre liggande områdens (under omkring 200 meter över havet) och påminner om klimatet i Norrlands sydligare delar en bit innanför kusten."
"Småländska höglandet omfattar delar av kommunerna Aneby, Eksjö, Nässjö, Sävsjö,"
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Sm%C...h%C3%B6glandet
Men det spelar ju ingen roll i det här sammanhanget. Om det så haft samma klimatzon som Antarktis, så var det ändå så varmt just nu att man inte skulle ge sig ut på isarna.
Citera
2021-02-26, 14:25
Medlem
Jon.Holmss avatar
Enligt P4 Jönköping så gick först två av gubbarna genom isen och hamnade i vattnet, varpå två sommarstugeägare som såg händelsen från land gav sig dit för att hjälpa till, och alla fyra drunknade.

Jösses vilken tragisk olycka!

Spekuleras även i att de båda fiskarna hade flytoveraller på sig, som var öppna eftersom det var så varmt ute. Ett ödesdigert misstag alltså.

https://sverigesradio.se/artikel/anh...k-olyckan-till
Citera
2021-02-26, 14:25
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andy Flag
Jag håller ju helt med dig i olämpligheten. Men visst fan är det något förvånansvärt att Sävsjö ligger i samma zon som t.ex. Borlänge och Skellefteå.

https://www.tradgard.org/svensk_trad...arta_stor.html
Ja, det var en nyhet för mig. Tack för kartan! Man ser att kustnära har stor betydelse för klimatet, även om ingen del av Sverige har jättelångt till kusten.
Citera
2021-02-26, 14:32
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaiaa5
Det borde väl inte vara så svårt att ta sig ur vattnet? Vad hände med adrenalinet?
Skojar du?

Tunga vattenfyllda kläser o kallt vatten så klarar knappt en stark yngre man släpa sig upp med isdubbar. Tänk då äldre män, paniken sätter i osv..din okunskap lyser starkt
Citera
2021-02-26, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stalpsih
Varför ska man ut i skogen, varför ska man bestiga ett berg, varför ska man resa?

Jag är ute på isen de vintrar det blir riktig is. Har en sommarstuga ute på en Ö. Så var ute för två veckor sedan. Gick på sjön helt enkelt.. Medans bilar passerade mig på isen .... Det handlar om sunt förnuft. Jag är extremt noggrann med isen, och går inte på den om den inte håller för en bil.

Spelar ingen roll hur noggrann du är. Det är gambling med livet att ge sig ut på isar och det är helt onödigt. Men ok, då vet vi att vi inte behöver känna empati alls för de som dör på det här sättet. Ni känner till riskerna och skiter i det.
Citera
2021-02-26, 14:37
Medlem
TheJackets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stockdum
Nej. Snittet är 14st/år. Inte löjligt många. Några stycken kallas det för.

Sen när är 14 "några stycken"?

OnT: Idioter. Varför skall man ut på isen och hålla på?
Citera
2021-02-26, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denfjortonde
Bor i Sävsjö. Kände en av dem och släktingar till andra

Så tragiskt. Kände en av dem mycket ytligt. Vet man om alla fyra var ute och fiskade eller om ryktena stämmer om att två av dem var ute och fiskade och de andra två försökte hjälpa till när väl isen brustit? Den av de omkomna som jag känner till var en mycket erfaren sportfiskare. Allt är väldigt ledsamt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in