2021-02-26, 15:01
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Om det vore så enkelt som du tror kunde vi lika gärna avskaffa domstolar och införa en avtalspolis som ser till att alla Usch liknande avtal blir giltiga.

Den sorts avtalsskrivning Ebba Usch ägnat sig åt, med privat rådgivning för egen del, i lönndom med sakkunniga, innan hon går till drabbning mot en äldre medborgare under en pandemi, är en typisk tentafråga i civilrätt, där man ska pricka av varför avtalet ska ogiltigförklaras. Du skulle få noll poäng.

Sen kommer du få noll poäng i straffrätt eftersom det är förtal att attackera Esbjörns nära och kära för att undkomma en utfästelse om att Esbjörn inte behöver sälja, om han verkligen inte vill. En reptilförklaring om att Esbjörns fria vilja kapats av hemska typer i hans omgivning, med beaktande att de inte är bekanta för fru Usch när hon yttrar sig klandervärt om dem.

Att framföra att Binninge har varit dömd för brott är förtal enligt svensk lag oavsett om det är sant eller ej. Noll poäng till dig igen.

Det intressanta i Uschgate är att det inte är på så vis avtal ska ingås. Men det sker och det är chockerande. Särskilt avtal om fast egendom har formregler som fru Usch nu vill kringgå. Där hon är tvärsäker på att domstolarna är till för folk som henne. Där hon lärt sig av livet att hon kan snacka sig till det hon vill ha, och snacka sig ur knipor eller svåra frågor. Det ser vi på hennes senaste utspel när hon intervjuades av svt.

Det förtroende vi har i samhället till varandra i Sverige är unikt, när vi genom praxis fått en fri avtalsrätt. I de flesta andra länder gäller inte muntliga avtal som i Sverige. En fri avtalsrätt är inte till för att missbrukas mot äldre och svaga. Det enda fru Usch har, är ett havererat köpekontrakt. Hon kan inte ens läsa ett kontrakt och få det bevittnat när det anges på blanketten. Det var en vink till fru Usch att lägga ner saken när Lantmäteriet inte beviljade lagfart två gånger.

Den fria avtalsrätten fungerar i ett land med damer och herrar från en svunnen tid. I det nya Sverige, har vi nya människor som borde hållas kort med formregler när stora ekonomiska värden byter ägare. Det som gör saken svår för dig och andra Ebbaanhängare, är att det handlar om en partiledare för KD, där det blir svårt att se gärningsbeskrivningen objektivt, eftersom personen har hög trovärdighet som följer med jobbet, oavsett vem eller vad hon är.

Det som är av intresse, är att mitt ibland oss går det predatorer som tycker att Ebba Usch agerat rätt både juridiskt och moraliskt. Därför är det av vikt att Binninge inte går in i någon förlikning så att vi får en dom. Esbjörn formulerade saken mycket fint, när han sa att Ebba är ingen dam!

Det är Ebba Usch som inger en talan om bättre rätt till Esbjörns fasta egendom. Det är hon som har bevisbördan. Det får mig att hånle åt henne, därför att hon visar att hon inte är lösningen på några som helst samhällsproblem med den kaotiska ärthjärna hon visar upp.

Ett land bygger på lag, och politiker som kan läsa lag. En politiker ska inte tolka lagar extensivt för egen privat vinning. De skall agera för att skydda medborgarna mot liknande fall där egendom får fötter.

Snälla ”Blomman hon har ju beviset redan, ett fullt formellt bindande avtal enligt JB.
Köpeavtalet är ju grunden till hennes rätt att stämma och godkänt av tingsrätten.
Det finns inga varken formella brister eller ens slarvfel i avtalet dom båda undertecknat.
Den som har bevisbördan är Binninge enligt sitt svaromål! att det ska hävas p.g.a §31 Avtl.

Land ska med lag byggas, respektera även du lagen taggis!
Medlem
Kid-Stardusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Och där menar jag att du har fel. Folk gillar att andra står upp för sig själva och inte viker. Hon är också lysande när hon är offensiv. Och som sagt, hon behöver bara samla 10% av väljarkåren 2022 så har hon gjort ett kanonval.

Så vad andra säger speciellt på borgerliga (läs liberala) ledarsidor säger ska hon strunta i. För vad de säger är: "så här kommer vi att behandla dig tills du säger upp bekantskapen med Jimmie".

Vaket folk är trötta på detta fulspel och jag som inte röstar på KD där har Ebba har iaf min fulla sympati.

10 procent? Då får hon allt ligga i lite. KD är väl nere på 5-6% i de senaste undersökningarna. Hur mycket det har att göra med gubben och huset ska jag låta vara osagt men det verkar inte alls som att folk gillar att Ebba "står upp för sig själv".
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Hataren är väl du som rappar om att hon är nazist på din Youtubekanal?

Låter som grovt förtal.
2021-02-26, 15:04
Medlem
JBernards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taggad
Passar på att korsfästa henne?
Hon delade ut spik och hammare och kröp upp på korset själv. Det skulle vara mycket förvånande om det inte är kört för Ebba - ifall inte är det kört för KD. Den karaktär hon visat är ovärdigt en partiledare.
Toblerone släng dig i väggen..

Vad har hon gjort för fel? Hon har köpt ett hus ett överenskommet markandsvärde, två mäklare har varit inblandade, det ingångna avtalet är hedrat. Vad mer kan hon göra? Ska hon backa bara för att några giriga släktingar blivit förbannade på Esbjörn för att dom inte fick förtur?
2021-02-26, 15:06
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kungenslillapiga
Så du menar på fullaste allvar att jag imorgon dag kan skriva ett köpekontrakt med en säljare till en fastighet och erlägga 10% i handpenning. Efter det övergår äganderätten till mig och jag kan kasta ut säljarna och flytta in själv eller sälja den vidare till någon annan? Varför är vi då sådana idioter att vi betalar 100% vid ett köp istället för 10%? Vilken säljare skulle våga skriva på ett köpekontrakt om det är som du säger? Jag hoppas att jag verkligen har missuppfattat dina ord.

Jag kan ju inte tillträda innan tillträdesdagen givetvis. Den står i kontraktet. Men jag behöver inte ha betalat allt för den sakens skull.

I äldre tider kunde köparen även (mot revers, alltså ett skuldebrev) få betala av huset till säljaren över många år. Huset ägde man då också även om Säljaren inte fått allt på en gång.
2021-02-26, 15:06
Medlem
JBernards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VildaWebben
Ja, Ebba har ju redan visat att hon prioriterar denna strid över partiet.

Därför är hon olämplig för politiska uppdrag.

Eller också är hon oerhört lämplig som inte backar när hon inte har någon anledning att göra det. Hon står upp för sina rättigheter. Rakryggat att inte böja sig för journalistpöbeln, hoppas hon håller ut!
2021-02-26, 15:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
I vart fall så tar de på sig både hängslen och livrem, den här potatisen är het och bör hanteras med stor försihtighet

Hmm, hur är status på omröstningen vem leder?

Jag tror att det är som du skriver men åklagaren i det här fallet är lite skitnödig och säkrar upp för att inte tappa ansiktet.

Jag tror att han får tillbaka ärendet ganska snart och kommer att säga att det inte är befogat med ett allmänt åtal utan Binninge får driva ärendet själv.

...tror att man med fog kan antaga att Justitiekanslern sympatiserar med S i någon mån och därför kan bistå dem i denna absurda kampanj för att sänka KD inför valet. Det kan vara orsaken att det hamnade på JK.s bord. Den svenska "deep state" är synonymt med S (och MP beroende på område).
2021-02-26, 15:09
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kid-Stardust
10 procent? Då får hon allt ligga i lite. KD är väl nere på 5-6% i de senaste undersökningarna. Hur mycket det har att göra med gubben och huset ska jag låta vara osagt men det verkar inte alls som att folk gillar att Ebba "står upp för sig själv".
Du förstår inte ens vad jag säger men okej:

Om så bara 8% av väljarkåren ställer sig bakom Ebba så gör hon ett kanonval. Det är långt till 2022.

Och mina inlägg i tråden handlar om hon vinner eller förlorar på denna historia. Jag tror i varje fall att hon har inget att förlora.

Och för min del är det ointressant om hon har rätten på sin sida. Det är inte det jag kommenterar.
2021-02-26, 15:11
Medlem
AreYouBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starback
Huskrisen kommer att innebära Ebbas Waterloo. Detta faktum gläder mej så oerhört.

Jag är rädd för det. Men det är hennes privatliv. Media kan göra detta till vad de vill.
2021-02-26, 15:12
Medlem
AreYouBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LawNumberSix
Att Ebba inte är speciellt intelligent behöver ingen längre betvivla, att hon saknar moral likaså.
Ett större självmål än det Ebba gjort iom denna affär är svårt att göra.
Ebba Buschs tid som partiledare är över !

Moral? Har du någonsin skrivit ett kontrakt?
2021-02-26, 15:14
Medlem
AreYouBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
För att lagen är skriven så.

Ebba som tycks känna till lagen och hela tiden hänvisar till vad som är "juridiskt korrekt" borde ju veta detta. I alla fall har hon haft alla möjligheter att ta reda på det.

Hon har ju minsann tagit reda på allt annat "juridiskt" kring husaffären.

Om jag säljer en bil och Tommy Zethraeus kommer och tittar på den. Efteråt skriver jag på Twitter "Gissa vem som var och kollade på min bil? Tommy Zethraeus, skulle aldrig sälja en bil till honom. Han är ju dömd för mord, tänk om bilen går sönder?..."

Då kan jag alltså bli dömd för förtal.
2021-02-26, 15:15
Medlem
Kid-Stardusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Du förstår inte ens vad jag säger men okej:

Om så bara 8% av väljarkåren ställer sig bakom Ebba så gör hon ett kanonval. Det är långt till 2022.

Och mina inlägg i tråden handlar om hon vinner eller förlorar på denna historia. Jag tror i varje fall att hon har inget att förlora.

Och för min del är det ointressant om hon har rätten på sin sida. Det är inte det jag kommenterar.

Jag är inte heller intresserad av vem som har rätten på sin sida men i mina ögon verkar det vara Ebba. Däremot tror jag tvärtemot dig att hon har klantat till det och förlorar på den här historian. Så värst långt är det inte till valet 2022 heller, ett och ett halvt år, och ännu är inte tvisten med Esbjörn över.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in