2021-02-26, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Så om man är glasklar i skallen, så kan man inte ångra sig?

Är man glasklar och med stenkoll tänker man noga igenom något så stort som en fastighetsaffär.
2021-02-26, 11:40
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Du kan uttrycka din åsikt vad du tror men att hävda att du sitter på en sanning blir bara löjligt. Speciellt när väldigt många, inte minst borglig media är av en annan åsikt.
Fortfarande totalt ointressant vad borgerliga media eller vilken annan kulör på tidningarna säger. Jag talar om vad hon kan vinna eller förlora på detta politiskt.

Och det bestämmer väljarna 2022.
2021-02-26, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Att köpa hus är väl inga problem, 99% av affärerna går igenom direkt. Men så fort minsta krångel dyker upp måste man dra som kändis.

Jag kunde nog tänka mig att om jag var partiledare så körde jag inte igång stora projekt som att flytta, köpa hus, skaffa barn osv. Den mest hatade statsminister vi haft Olof Palme bodde i ett litet radhus i Vällingby, åkte tunnelbanan in till jobbet, levde det mest spartanska liv man kan tänka sig utanför politiken. Det visar åtminstone att han tyckte att det arbete han utförde som partiledare och statsminister hade betydelse för fler än hans familj.
SÅ om du var partiledare och skilde dig så skulle du flytta ut i en skokartong mitt på en motorväg...
Allt för att undvika konfliker. Jo tjena. INGEN människa hade gjort något annorlunda än Ebba om de hamnat i den sitsen. Igen människa hade i en husaffär med tomten Esbjörn kunna undvika att hamn i den sittsen ebba sitter. Inget av det som hänt kan hon klandras för.
2021-02-26, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VildaWebben
Är man glasklar och med stenkoll tänker man noga igenom något så stort som en fastighetsaffär.
Han har ju tänkt igenom den. Han har ju papper på att han är glasklar. (mer än många andra har). Vad mer begär du?
Det är ju uppenbarligen inte han som driver konflikten...
2021-02-26, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Freducation
Att Esbjörn vägrar träffa Ebba borde göra att även du ställer dig frågan - Varför?!

Allt sker av en anledning. Vad har Esbjörn för anledning att agera som han gör, tror du?

Esb mår illa pga påtryckningar han fått efter att det blev känt att han sålt huset till Ebba.
Jag hade mått skitdåligt om jag varit i hans sits, tro sig ha sålt sitt hus och samtdigt få arga ögat av pensionatstanten som trodde hon rott hem sin seger i att ärva honom precis som hon gjort med andra äldre män.

Esb håller händerna för öronen, duckar och sjunger sånger från sin barndom och vaggar i sidled.
Bättre fly än illa fäkta.
De han trodde var hans polare, pensionatstanten, är inte längre hans polare om han inte ropar: förlåt förlåt den dumma blondinen lurade mig.
2021-02-26, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stegbil
Därför att ett påskrivet kontrakt fortfarande är juridiskt bindande tills ett annat avtals skrivs om att det ska hävas.

Nån jävla måtta får det väl ändå vara i hur saker och ting sköts.
Ett bindande avtal hävs inte bara pga en återbetalad handpenning.
Och i detta avtal så stipuleras det säkerligen att handpenningen ska betalas direkt.
Då är Ebt bunden att göra det. Och att låta juridiken säga sitt innan några pengar skickas nånstans.

Om det vore så enkelt som du tror kunde vi lika gärna avskaffa domstolar och införa en avtalspolis som ser till att alla Usch liknande avtal blir giltiga.

Den sorts avtalsskrivning Ebba Usch ägnat sig åt, med privat rådgivning för egen del, i lönndom med sakkunniga, innan hon går till drabbning mot en äldre medborgare under en pandemi, är en typisk tentafråga i civilrätt, där man ska pricka av varför avtalet ska ogiltigförklaras. Du skulle få noll poäng.

Sen kommer du få noll poäng i straffrätt eftersom det är förtal att attackera Esbjörns nära och kära för att undkomma en utfästelse om att Esbjörn inte behöver sälja, om han verkligen inte vill. En reptilförklaring om att Esbjörns fria vilja kapats av hemska typer i hans omgivning, med beaktande att de inte är bekanta för fru Usch när hon yttrar sig klandervärt om dem.

Att framföra att Binninge har varit dömd för brott är förtal enligt svensk lag oavsett om det är sant eller ej. Noll poäng till dig igen.

Det intressanta i Uschgate är att det inte är på så vis avtal ska ingås. Men det sker och det är chockerande. Särskilt avtal om fast egendom har formregler som fru Usch nu vill kringgå. Där hon är tvärsäker på att domstolarna är till för folk som henne. Där hon lärt sig av livet att hon kan snacka sig till det hon vill ha, och snacka sig ur knipor eller svåra frågor. Det ser vi på hennes senaste utspel när hon intervjuades av svt.

Det förtroende vi har i samhället till varandra i Sverige är unikt, när vi genom praxis fått en fri avtalsrätt. I de flesta andra länder gäller inte muntliga avtal som i Sverige. En fri avtalsrätt är inte till för att missbrukas mot äldre och svaga. Det enda fru Usch har, är ett havererat köpekontrakt. Hon kan inte ens läsa ett kontrakt och få det bevittnat när det anges på blanketten. Det var en vink till fru Usch att lägga ner saken när Lantmäteriet inte beviljade lagfart två gånger.

Den fria avtalsrätten fungerar i ett land med damer och herrar från en svunnen tid. I det nya Sverige, har vi nya människor som borde hållas kort med formregler när stora ekonomiska värden byter ägare. Det som gör saken svår för dig och andra Ebbaanhängare, är att det handlar om en partiledare för KD, där det blir svårt att se gärningsbeskrivningen objektivt, eftersom personen har hög trovärdighet som följer med jobbet, oavsett vem eller vad hon är.

Det som är av intresse, är att mitt ibland oss går det predatorer som tycker att Ebba Usch agerat rätt både juridiskt och moraliskt. Därför är det av vikt att Binninge inte går in i någon förlikning så att vi får en dom. Esbjörn formulerade saken mycket fint, när han sa att Ebba är ingen dam!

Det är Ebba Usch som inger en talan om bättre rätt till Esbjörns fasta egendom. Det är hon som har bevisbördan. Det får mig att hånle åt henne, därför att hon visar att hon inte är lösningen på några som helst samhällsproblem med den kaotiska ärthjärna hon visar upp.

Ett land bygger på lag, och politiker som kan läsa lag. En politiker ska inte tolka lagar extensivt för egen privat vinning. De skall agera för att skydda medborgarna mot liknande fall där egendom får fötter.
2021-02-26, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Prova att inte uttala dig för hela mänskligheten så får du lite mer trovärdighet. Uppenbarligen en öm tå för dig, Ebba.

Du hade alltså satt dig i samma usla situation som Ebba, det kan ju vara bra att veta. Jag hade inte gjort det.

Det absolut värsta som kan hända med denna affär är att KD tappar röster, att högerblocket inte får majoritet i valet 2022, och det kommer att kosta oss alla svenskar 100-tals miljarder med s+mp kvar i regeringen. Fasen, nästan att jag själv slantar upp 1.2M till Ebba och räddar landet. Någon miljardär som läser i tråden och kan GE ett hus till Ebba?
Det märks ju att du aldrig haft en konflikt om en fastighet....
tro mig - man går till tinget.
2021-02-26, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
SÅ om du var partiledare och skilde dig så skulle du flytta ut i en skokartong mitt på en motorväg...
Allt för att undvika konfliker. Jo tjena. INGEN människa hade gjort något annorlunda än Ebba om de hamnat i den sitsen. Igen människa hade i en husaffär med tomten Esbjörn kunna undvika att hamn i den sittsen ebba sitter. Inget av det som hänt kan hon klandras för.

Andra människor lyckas köpa hus utan att hamna i sådan här soppa. När Göran Persson som statsminister gjorde ett mycket uppmärksammat fastighetsköp så var säljaren mycket nöjd.

Ville Ebba ha problemfri affär hade hon kunnat undersöka att Esbjörn verkligen vill sälja och inte bara har svårt att säga nej och ångra sig efteråt. Undersöka om det finns eventuella arvingar som kan ha skäl att starkt motsätta sig en affär. Vara beredd att backa ur vid tecken på att detta ej kommer vara problemfritt. Inte ha suspekta upplägg med sina supar-kompisar från Influencer-världen.
2021-02-26, 11:50
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Tvärtom, jag har haft en konflikt om en fastighet, jag gick till tinget, och det gör jag aldrig om.

DU har nog aldrig haft en konflikt om en fastighet i tingsrätten. Totalt kontraproduktivt, vilket denna affär också visar.
2021-02-26, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba

Esb håller händerna för öronen, duckar och sjunger sånger från sin barndom och vaggar i sidled.
.

Nu missuppfattade du självklart det jag skrev, såklart!

Ett mer passande inlägg på er agenda är:

Ebba-klanen håller händerna för öronen, duckar och sjunger sånger från sin barndom och vaggar i sidled.
2021-02-26, 11:51
Medlem
Kid-Stardusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Fortfarande totalt ointressant vad borgerliga media eller vilken annan kulör på tidningarna säger. Jag talar om vad hon kan vinna eller förlora på detta politiskt.

Och det bestämmer väljarna 2022.

Precis! Ebba har förmodligen rätt i sak men hon är ändå en idiot. Varför släpper hon det bara inte? Gubbtjyven har ångrat sig, låt han behålla sitt jävla hus och tjafsa inte. Det blir bäst så. Prestigelös är nog ett ord hon aldrig hört talas om, det kommer att bli hennes (och KDs) förlust.
2021-02-26, 11:51
Medlem
Citat:

Som partiledare ingår det i jobbet att bespara sitt parti från opinionsrisker. Att ha en infekterad konflikt om en fastighet lämpar sig alltså dåligt för en partiledare.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in