2021-02-25, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stegbil
Man behöver inte upprätta ett köpebrev.

"Ofta används dubbla köpehandlingar, först ett*köpekontrakt*som sedan följs av ett*köpebrev."
https://lagen.nu/begrepp/K%C3%B6pehandling

Eftersom det står ofta, så tolkar jag det som att det inte är ett krav. Utan det är köpekontraktet som är det som krävs enligt lag.
precis köpebrev är inget krav, men man brukar oftast avtala om att äganderätten övergår först på tillträdesdagen, annars om man inte hade gjort det så hade äganderätten övergått samma dag man skriver kontraktet.
2021-02-25, 22:26
Medlem
Nu i senaste intervjun nämner Esbjörn röjningen igen. Han har tidigare reagerat på hur de sågade o att de markerat med rött vilka stora träd som skulle fällas.

Ebba har fått lov att röja lite runt huset o på infarten o nu när Esbjörn ser att det kommer att sågas ner väldigt mycket då anser han att Ebba bryter sitt löfte om att röja lite.

Det är då Esbjörn genomskådar Ebba eftersom hon bryter ett muntligt löfte o han ställer sig på tvären o vill inte genomföra affären med en sådan falsk "dam".

Text ovan är min teori!
2021-02-25, 22:27
Medlem
Utan att ha läst tråden, så hoppas jag att Esbjörn 81 (som han nu heter) inte får sitt hus tillbaka.

Jag tycker han och hans vänner är stor komik.
2021-02-25, 22:30
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sandraso
Nej man brukar avtala att äganderättsövergången är på tillträdesdagen och att köpet är beroende av att köpeskillingen erläggs. Annars hade man överhuvudtaget inte behövt upprättat ett köpebrev, utan då hade man kunnat haft säljarbevittning på köpekontraktet och sökt lagfart på den handlingen.

Man kan absolut göra som du skriver i sista meningen. Jag har hjälpt många kunder genom åren med det, också familj och släktingar. Även varianten med att endast upprätta Köpebrev och söka lagfart på det har gått bra - har gjort det själv två ggr.
2021-02-25, 22:30
Medlem
HappySadHarrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Intressant det där med Ebbas förtroende-tapp. Även om det är det största de uppmätt mellan två enskilda mätningar, så förstår jag att Ebba behåller sin position mot övriga partiledare och hon ligger fortfarande högt över övriga småpartiledare.

Trots ett så stort tapp, så har hon inga dåliga siffror. Men det är det ingen som säger. Hon har ju i stort sett två till fyra GÅNGER så stort förtroende som övriga småpartier. Hon kan tappa nästan lika mycket en gång till och ändå ligga med i toppen i det gänget.

Verkligen ingen ko på isen där.

Ebba 22 %

Bolund 12%
Dadgostar 11%

Sabuni 8%

Stenevi 6%
Sedan är fråga om det någonsin gått så lång tid mellan två mätningar förut. Med rekordtid mellan mätningarna är det inte så konstigt om man också får en rekordförändring någonstans.
2021-02-25, 22:31
Medlem
trngws avatar
Citat:
precis köpebrev är inget krav, men man brukar oftast avtala om att äganderätten övergår först på tillträdesdagen, annars om man inte hade gjort det så hade äganderätten övergått samma dag man skriver kontraktet.

Många avtal innehåller skrivning om övergång av äganderätten. Men sådana skrivningar är utan verkan då man enligt lag inte kan avtala om framtida fastighetsköp. Det är t.ex. därför som Matz och Esbjörns avtal var ogiltigt.

Lagen förbjuder alltså avtal om framtida fastighetsköp. Fastigheter kan bara köpas direkt. Det är därför som Ebba blev ägare till fastigheten den 20e augusti.

Sedan talas ibland om att äganderätten övergår successivt, men det är när man skiljer på den civilrättsliga och den skatterättsliga ägarövergången. Den man avser i vardagstal är den civilrättsliga och det är den som styr över förfoganderätten. Ebba blev alltså ägare till fastigheten den 20e augusti och från den dagen förfogar hon också över den. Hon skulle till exempel kunna ha sålt fastigheten vidare dagen efter, helt lagenligt.

Det så lagen är och fungerar i Sverige när det gäller fastighetsköp. Det finns spaltkilometer skrivet om detta eftersom tvister inte är helt ovanliga. Den som söker hen finner.
2021-02-25, 22:32
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HappySadHarry
Sedan är fråga om det någonsin gått så lång tid mellan två mätningar förut. Med rekordtid mellan mätningarna är det inte så konstigt om man också får en rekordförändring någonstans.

Haha, ja det är ju en intressant tanke. Vet du hur lång tid det gick denna gång, och var den ovanligt lång?
2021-02-25, 22:34
Medlem
dialektikers avatar
Jag har inte heller läst tråden förutom sista inlägget. Har inte Ebba Busch Thor rätt att driva sin process och så får domstol avgöra?
Varför ska media i vanlig ordning sätta sig till doms innan rättsprocessen är klar?
Kan ju lika gärna vara gubben som luras?
Det där får ju domstolen avgöra.
Förlorar hon tvisten, är det hon som förlorar pengar på det i både rättegångskostnader och handpenningen.
Vinner hon tvisten så gör hon.

Varför ska alltid media hålla på och jaga folk innan saker avgjorts?
2021-02-25, 22:34
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stina-Lina
En fråga. Om han aldrig var där eller nästan aldrig. Det har ju skrivits att han inte bodde där. Hur kunde hon då gång på gång dyka upp hos honom fika och begära att få köpa huset?

Av den enkla anledningen att hon aldrig dykt upp hos honom, varken i Västerås där han då bodde, i lägenheten i Uppsala eller på kursgården, Ebba har aldrig sökt upp honom och tjatat.
När hon fick reda på att Esbjörn försökt sälja huset, kontaktar en bekant Esbjörn om att Ebba vill köpa.
Esbjörn går med på att besöka Ebba, dom har uppgjorda möten under flera veckor innan han säljer.
2021-02-25, 22:35
Medlem
arcsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Jag har inte heller läst tråden förutom sista inlägget. Har inte Ebba Busch Thor rätt att driva sin process och så får domstol avgöra?
Varför ska media i vanlig ordning sätta sig till doms innan rättsprocessen är klar?
Kan ju lika gärna vara gubben som luras?
Det där får ju domstolen avgöra.
Förlorar hon tvisten, är det hon som förlorar pengar på det i både rättegångskostnader och handpenningen.
Vinner hon tvisten så gör hon.

Varför ska alltid media hålla på och jaga folk innan saker avgjorts?
Därför att media inte gillar EBT, hon är ju höger. Inte en chans att drevet vore lika hårt om det gällde Annika Strandhäll eller någon annan sosse.
2021-02-25, 22:36
Medlem
Evig.Ingen.Naken.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vittne-x
Huvud på spiken.!

Jag missade 19-köret då jag höll på med annat, såg skiten på tv4 play snabbt utan ljud-sen när jag backade, hade inslaget tagits bort från hårddisken, så jag kollade, och nu på hela tv-sändningen har inslaget redigerats om, för nu finns inte hans uttalande som du nämnde kvar. Som bevis kan du enkelt kolla tidskoderna, originalet var 2:23 som togs bort och nu är inslaget 2:19 (panikåtgärd)

Övrigt:
De som hängt med i svängarna de senaste dagarna bör nu inse klart att det körs en påverkansoperation från i huvudsak Bonnierpressen, med koordinerade attacker där man tar intervjuer plus IPSOS-undersökningar samt fake-artiklar om "höga kd-politiker" och vad dessa anser, och sen dessutom injicerar gamla medlingsförslag som fanns här i tråden sen nov.

Bonniers och MSM skiter alltså helt i vad svensk lag och domstol har att komma med, Ebba ska ut med alla tillgängliga medel. Men när man koordinerar dessa typer av drev gäller det att de genomförs utan klantskallar, här röjde Esbjörn själv hur operationen gjorts mot honom personligen och samtidigt sa han för mycket med panikåtgärder från TV4.

De som hade ögonen på skaft borde ha sett att de tidinings-urklipp som Esbjörn hela tiden läser är utprintade sidor från "Stoppa pressarna" som är Sveriges sämsta skitmedie, så när han sitter på kursgården och matas med valda urklipp om Ebba, blir det ganska naturligt att han hade denna inställning om henne.

Detta är Goebbels show 2021. TV4 panik i repris: https://ibb.co/zSN9whm
Hur man matar Esbjörn med urklipp från svenska medier: https://ibb.co/cCPPmFg
(stoppa Pressarna sitter i spanien pga "vissa orsaker")

Håller med dig om att det är ett pågående opinionsbildning. Men det gör det ju alltid mot vissa. Och att i skenet av detta, ge sig in i tvivelaktiga affärer, känns ju inte särskilt moget.
Och att sedan stå på sig och dra det till rätten, det är ju lite som att ställa sig upp vid ett pågående skyttegravskrig. Bara för att hävda sin rätt att få stå upp. Du blir skjuten! Frågan är om det är värt det.

Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Men herregud, Ebba har gått helt korrekt till väga. Hon har velat köpa ett hus, lagt ett bud, fixat med en kontakt som hjälpt till med kontraktskrivning när gubben har velat sälja till henne. Sen blandar sig gubbens släktingar i och då tar hon tvisten till tinget för att låta rättsväsendet döma av. Vad är fel i det? Det är ju ett skolboksexempel på hur man bör agera!

Det vidriga beteendet står Esbjörns sida för, hans ombud och släktingar. Istället för att låta rätten döma av i lugn och ro och tysthet flänger de ut Esbjörn i media för att försöka få Ebba att lägga ner tvisten pga dålig publicitet. Skulle inte förvåna mig ett dugg om släktingarna börjat stoppa i Esbjörn tabletter för att få honom att framstå som snurrig och osammanhängande.

Knäckefrågan är ju hur det gick till fram tills kontraktskrivning.
2021-02-25, 22:36
Medlem
vittne-xs avatar
Citat:
Precis. Länstyrelsen kan man sätta ned pengarna till om mottagaren inte vill ta emot dem. De flesta köp är faktiskt villkorade att hela köpeskillingen ska betalas.

Det här är inget bråk gällande hyror för hyresrätt utan köp av fastighet, läs på och sluta lek mäklare nu.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in