2021-02-25, 12:05
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Jag tänker att människor utan social fingertoppskänsla ändå behöver struktur för att kunna fungera.
Det blir regler. Om sen reglerna är rimliga, det kan hen inte bedöma, men reglerna sätts upp.
Därefter är det nämligen plättlätt för den socialt tondöve att avgöra: har regeln följts eller ej? Ja eller nej?
Det är lätt att bedöma, det kräver varken fantasi eller empati, och det skapar den trygghet som behövs.

Det viktiga är alltså inte att det är vettiga regler som minimerar risken för grus i det sociala maskineriet. Det viktiga är att man följer de uppsatta reglerna på ett korrekt sätt. Om inte så sker, säger man att ”du har gjort FEL!” och det oavsett anledning. Reglerna blir ett trygghetsfundament. När någon bryter mot dem så vacklar hela det bräckliga ”sociala bygget”.

Det kan bli katastrofala följder av ett sådant regelbrott.

Så tänker jag.
Ja, SD är så fyrkantig så att han beter sig som om han lever i en låda.

Det fungerar genom åren när HD mjäkar med, blundar och stryker honom medhårs.
Tonar ner strösselförhör, säger han är en duktig pappa, jag älskar dig och har en allmän laissez faire attityd.
Lite som en personlig assistent.

Blir han pressad och känner krav att göra dramatiska val kan han nog gå upp i ett crescendo pga hans rigida, svartvita tänk.

Speciellt om det berör hans passiva ledsagare i sig och den fejkade kärnfamiljen.

När det blev oro i boet - när H gick bakom ryggen och livade upp tillvaron med JS , tog ut skilsmässa och bosatte sig bredvid hatobjektet - så rörde sig grundfundamentet likt havsbotten inför en tsunami.
Senast redigerad av develi 2021-02-25 kl. 12:20.
Citera
2021-02-25, 12:31
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Vad är det för diagnoser HD har?
Gjordes en p7 på henne?
SD, gjordes den en stor rpu på honom?
Aktuell medicinering är för depression som hon säger är livslång.
Det innebär att det är en svårare form av depression.
Själv pratar hon om att hålla ångest i schack och att den är bra att sova på.
Citera
2021-02-25, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Och Hanna?
Hur går tankar vid ny depression eftersom hon är så överseende med planer om familicide.

Scary moment då, nu och framåt eftersom H ÄR i symbios med sin hjältesiames som mördat rivalen för hennes skull.

Jag är lite nyfiken på varför S alltid låter H klättra uppför stammarna och hänga i linorna vid bergsväggar. Kontrollerar de båda säkerheten på utrustningen eller litar H blint på S?
Citera
2021-02-25, 12:44
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulanna
Scary moment då, nu och framåt eftersom H ÄR i symbios med sin hjältesiames som mördat rivalen för hennes skull.

Jag är lite nyfiken på varför S alltid låter H klättra uppför stammarna och hänga i linorna vid bergsväggar. Kontrollerar de båda säkerheten på utrustningen eller litar H blint på S?
H litar blint på honom (förutom ang LW) Hon är skev och medberoende vilket skapar en grogrund för idiotiskt resonemang - de är rörande överens.

Så länge han inte hittar nån han vill gifta sig med så ligger hon säkert inte i farozonen.

Det mönstret får man väl också ha i åtanke -
Det var skiftbyte i mejerifabriken, SD övervägde att dumpa den ena.
LW skulle flytta in i hans Home sweet Home, han kallade hennes son sitt bonusbarn.

Målade romantiskt in hårstrå han hittat i kalsongerna med väggfärgen Soft.
Signed, sealed and delivered. ❤️

Då reste sig H ur sin slummer, började monitorering och satte gränser.
Det hjälpte föga.
Senast redigerad av develi 2021-02-25 kl. 12:51.
Citera
2021-02-25, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Det här är något som jag känner stämmer bra in, och att allt det här ledde fram till mordet. Jag börjar kunna sätta mig in i det stela, fyrkantiga och svart-vita tänkandet som SD verkar ha.

Regler, de är till för att "lydas, blint och omedelbart".

Tror det finns ytterligare fler faktorer inom SD som möjliggör mordet, än ovan. Men som delförklaring fungerar det. Hela familjetanken är för SD, inom hans ruta, comfort-zon. Kärnfamiljen är en igenkänningsfaktor, som är odramatisk och lätt att förhålla sig till och identifiera sig med sin roll av gammal vana. SD är skiträdd för att hamna utanför sin egen ruta, bli över och ensam. Precis som Lena, livrädd för ensamhet. Familjen står fast, men om mamma inte håller måttet, kan hon bytas ut mot annan mamma. När biologisk mamma kvicknat till får hon fortsätta i mammarollen och Lena åker ut som tänkbar ersättare. Det är mer ett rollspel med pjäser, strukturen central, innehållet utbytbar. Mekaniskt tänkande.

Det förklarar, men ursäktar inte mordet, utan den funktionen står tyvärr Hanna för fortledes genom att inte ta avstånd från Stefan. Istället indirekt stöttar hon mordet genom att vara överseende, precis som Jerry. Hon måste blunda, låtsats och spela med, för att fortsätta vilja återuppbygga kärnfamiljen. Tragiskt.

Det enda hon bidrar med är att tillåta honom hållas i sin egoism och gränslöshet. Nu vet han att oavsett vad han gör, stannar hon kvar. Om något innebär det att blotta halsen för ett rovdjur. Han kommer aldrig heller respektera henne som likvärdig, och det kommer slå tillbaka på många fler sätt, vare sig Lena lever eller är död.
Citera
2021-02-25, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag hoppas att familjen har kontakt med soc ännu.
Det är ju allvarliga saker som SD är misstänkt för, tidigare tankar på att döda familjen, svart på vitt om hot om att döda andra barn och Lena.

Nu är pressen hård inför rättegången, och vi vet vilken typ av lösningar SD kan välja i pressade situationer.

Det har förekommit att hela familjer utplånas när det blir en stressfull situation för den här typen av personer.

En person som har psykopatiska drag med stort kontrollbehov, kan känna behov av att även kontrollera ett kommande hot, såsom en fällande dom. Rädslan av att själv dö kan komma i andra hand, och de andra i familjen behöver följa med. Om han blir fälld kan straffet närapå komma i andra hand. Den förlorade kontrollen kan bli hans största skräck. Förlorad kontroll över sitt eget liv, förlorad kontroll av HD och förlorad kontroll över barnen. Inget får lämnas åt slumpen.

Bara tanken på vad som kan hända barnen, men även HD nu fram emot rättegången i HR är oroande: SDs frustration torde öka. Han är kanske inte lika säker på hur det ska gå den här gången Tänker också på att flickorna är i tonåren nu, med allt tjafs det innebär med såna. Hur Ska SD klara det utan att få spelet?
Citera
2021-02-25, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Bara tanken på vad som kan hända barnen, men även HD nu fram emot rättegången i HR är oroande: SDs frustration torde öka. Han är kanske inte lika säker på hur det ska gå den här gången Tänker också på att flickorna är i tonåren nu, med allt tjafs det innebär med såna. Hur Ska SD klara det utan att få spelet?
Det klarar han inte. Frågan är hur långt han kommer gå? Jag misstänker att han kommer bli mer och mer frustrerad ju äldre barnen blir. Om han inte åker in vill säga. Då behöver han inte bekymra sig om det. Men tonåringarna kommer se igenom honom och notera vilken slipprig typ han är. Och framförallt dotter T, som verkar vara en riktigt stark person, kommer låta honom veta att hon vet vem han är.
Citera
2021-02-25, 14:25
Medlem
Något jag har funderat på sen start:
Finns det något förhör där SD pressats på vad han menar med att mordet på Lena aldrig kommer att lösas? Det sa han väl t.o.m redan innan Lena hittades? Hur kan han veta något om det om han är oskyldig???

Samt hans uttalande "de har inget på mig".
Så uttrycker sig kriminella.

Någon här som vet? Har det gått utredarna spårlöst förbi? Oerhört konstigt att man bara har låtit det passera..
Senast redigerad av zilvereko 2021-02-25 kl. 14:35.
Citera
2021-02-25, 14:35
Medlem
Citat:

Vågar han? Vore det inte väl övertydligt avslöjande att så många i Stefans närhet faller döda ner som käglor eller försvinner inom en treårsperiod? Däremot längre fram när saken fallit i glömska och saker kanske fortsätter gå honom emot. Han har ju något att se fram emot på kort sikt om han inte kommer skaka galler, antar jag.
Citera
2021-02-25, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pushlr
Stefans dykarkompisar (Ma*s Elv*n) då ang. Trådar som kan vara relevanta:
Länk:
Öster om Örebro: Sprängmedelsfynd, bombskyddet inkallat
Samt:
2010: Örebro: Pappa gripen för våldtäkt mot barn på dotter
Nerikes Allehanda:
Polisen fick tips från FBI och letade efter barnporr – hittade stor vapengömma

Jag gör ingen bedömning om soc bör inkopplas.
Det får ni avgöra.

Behöver inte ha någon koppling alls. Även om de var gamla dykarkompisar.

Verkar lite som att alla i Örebro har kopplingar till varandra på ett eller annat sätt, men det är nog som man kan tro efter allt som verkar hända i den stan. Som det skrivs om. Varit mycket där de senaste åren
Citera
2021-02-25, 14:43
Medlem
Citat:
Behöver inte ha någon koppling alls. Även om de var gamla dykarkompisar.

Verkar lite som att alla i Örebro har kopplingar till varandra på ett eller annat sätt, men det är nog som man kan tro efter allt som verkar hända i den stan. Som det skrivs om. Varit mycket där de senaste åren
Du kan iofs ha rätt, ska jag ta bort inlägget ? :x
Citera
2021-02-25, 14:49
Medlem
Lova33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Han må ha psykopatiska drag men det är väldigt mycket autistiskt över honom likaväl.

Jag ser också många autistiska drag här men det saknas en väsentlig del och det är känsligheten.
En autistisk person är extremt känslig för intryck och har mycket känslor inom sig som de brottas med.
Jag ser ingenting i FUP som ens antyder några djupare känsloyttringar, SD:s känsloliv är snarare påfallande flackt (oavsett relation och situation).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in