2021-02-25, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pushlr
Du kan iofs ha rätt, ska jag ta bort inlägget ? :x

Kanske. Men det är upp till dig.
Citera
2021-02-25, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lova33
Jag ser också många autistiska drag här men det saknas en väsentlig del och det är känsligheten.
En autistisk person är extremt känslig för intryck och har mycket känslor inom sig som de brottas med.
Jag ser ingenting i FUP som ens antyder några djupare känsloyttringar, SD:s känsloliv är snarare påfallande flackt (oavsett relation och situation).

Hoppar in här, om det är ok.

Alla människor har ju en liten fling av en eller ett par personlighetsstörningar, som vi då kallar personlighetsdrag. Utan dessa saknade vi personlighet och vore som robotar.
Men när ett av dessa helt tar över och ställer till med problem för personen själv eller omgivningen, då är det en störning. Så SD kan ha flera, varav en dominerar.
Autism kan på många sätt likna tvångsmässigt p-störning som jag kan tycka mig skönja hos SD, delvis pga hans fyrkantiga sätt.
Senast redigerad av zilvereko 2021-02-25 kl. 15:12.
Citera
2021-02-25, 15:19
Medlem
Lova33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Hoppar in här, om det är ok.

Alla människor har ju en liten fling av en eller ett par personlighetsstörningar, som vi kallar personlighetsdrag. Utan dessa saknade vi personlighet och vore som robotar.
Men när ett av dessa helt tar över och ställer till med problem för personen själv eller omgivningen, då är det en störning. Så SD kan ha flera, varav en dominerar.
Autism kan på många sätt likna tvångsmässigt p-störning som jag kan tycka mig skönja hos SD, delvis pga hans fyrkantiga sätt.

Det är just där det skaver, SD framstår väldigt "robotaktig". Inom rättspsykiatrin pratar man ju (inofficiellt) om autistisk psykopati och där kanske SD passar in?
Citera
2021-02-25, 15:21
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mimmirider
Tror det finns ytterligare fler faktorer inom SD som möjliggör mordet, än ovan. Men som delförklaring fungerar det. Hela familjetanken är för SD, inom hans ruta, comfort-zon. Kärnfamiljen är en igenkänningsfaktor, som är odramatisk och lätt att förhålla sig till och identifiera sig med sin roll av gammal vana. SD är skiträdd för att hamna utanför sin egen ruta, bli över och ensam. Precis som Lena, livrädd för ensamhet. Familjen står fast, men om mamma inte håller måttet, kan hon bytas ut mot annan mamma. När biologisk mamma kvicknat till får hon fortsätta i mammarollen och Lena åker ut som tänkbar ersättare. Det är mer ett rollspel med pjäser, strukturen central, innehållet utbytbar. Mekaniskt tänkande.

Det förklarar, men ursäktar inte mordet, utan den funktionen står tyvärr Hanna för fortledes genom att inte ta avstånd från Stefan. Istället indirekt stöttar hon mordet genom att vara överseende, precis som Jerry. Hon måste blunda, låtsats och spela med, för att fortsätta vilja återuppbygga kärnfamiljen. Tragiskt.

Det enda hon bidrar med är att tillåta honom hållas i sin egoism och gränslöshet. Nu vet han att oavsett vad han gör, stannar hon kvar. Om något innebär det att blotta halsen för ett rovdjur. Han kommer aldrig heller respektera henne som likvärdig, och det kommer slå tillbaka på många fler sätt, vare sig Lena lever eller är död.

Ja, jag var otydlig där.
Den biten som ni två StudebakerHog666 och du satte på plats i pusslet så att det blev mer begripligt.

Jag har förstås sett det rigida och stela, men har hela tiden räknat in det som enbart styrt av det
kontrollbehov som SD har haft.

Det som jag har en del frågetecken runt är om han verkligen kan klassificeras som en person med aspberger/autism, då han verkar ha ett ganska stort kontaktnät och flera ganska nära vänner, såsom JG och AM. Jag har en del egen erfarenhet med personer med autism, och vet att det kan variera mycket inom gruppen hur de fungerar. Och man behöver ju förstås inte ha en fullödig autism, utan kan ha drag av det. Minns ju också att SD hade vid något tillfälle sagt att han hade ADD, vilket vi förstås inte vet är sant. Känns ganska otroligt med den energinivå han verkar ha med både arbete och geocachande i turbofart. Hans bror sade sig väl också han någon neuropsykiatrisk diagnos om jag inte missminner mig. En kombination av diagnoser är inte ovanligt, och det finns en ärftlig faktor som gör att syskon kan ha olika neuropsykiatriska diagnoser.

Att HD (och Lena) inte lämnar SD, trots alla mycket negativa, destruktiva och allvarliga signaler om att det finns risk för liv (!!), även barns liv (!!!!), ser jag inte som något" frivilligt val"; beslut tagna på väl valda grunder, problemanalyser som är gjorda utifrån grunder som är logiska, balanserade och tagna av psykisk stabila människor i den frågan.

Här handlar det om personer som i åratal varit utsatta för en svår kontroll, av en person som vi har fått se sidor av som är skrämmande. Det sätter djupa spår för Lena och HD i självförtroende, självkänsla och hur man tänker överlag.

Jag tycker att Lena på ett väldigt tydligt sätt målar upp hur fast hon blivit och hur svårt hon har att ta sig ur förhållandet. Det även fast hon ser att alla de killar hon har haft är mycket bättre personer än SD.

Här tycker vi olika, jag vet. Det är något vi får acceptera.
Citera
2021-02-25, 16:00
Medlem
Lova33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, jag var otydlig där.
Den biten som ni två StudebakerHog666 och du satte på plats i pusslet så att det blev mer begripligt.

Jag har förstås sett det rigida och stela, men har hela tiden räknat in det som enbart styrt av det
kontrollbehov som SD har haft.

Det som jag har en del frågetecken runt är om han verkligen kan klassificeras som en person med aspberger/autism, då han verkar ha ett ganska stort kontaktnät och flera ganska nära vänner, såsom JG och AM. Jag har en del egen erfarenhet med personer med autism, och vet att det kan variera mycket inom gruppen hur de fungerar. Och man behöver ju förstås inte ha en fullödig autism, utan kan ha drag av det. Minns ju också att SD hade vid något tillfälle sagt att han hade ADD, vilket vi förstås inte vet är sant. Känns ganska otroligt med den energinivå han verkar ha med både arbete och geocachande i turbofart. Hans bror sade sig väl också han någon neuropsykiatrisk diagnos om jag inte missminner mig. En kombination av diagnoser är inte ovanligt, och det finns en ärftlig faktor som gör att syskon kan ha olika neuropsykiatriska diagnoser.

Att HD (och Lena) inte lämnar SD, trots alla mycket negativa, destruktiva och allvarliga signaler om att det finns risk för liv (!!), även barns liv (!!!!), ser jag inte som något" frivilligt val"; beslut tagna på väl valda grunder, problemanalyser som är gjorda utifrån grunder som är logiska, balanserade och tagna av psykisk stabila människor i den frågan.

Här handlar det om personer som i åratal varit utsatta för en svår kontroll, av en person som vi har fått se sidor av som är skrämmande. Det sätter djupa spår för Lena och HD i självförtroende, självkänsla och hur man tänker överlag.

Jag tycker att Lena på ett väldigt tydligt sätt målar upp hur fast hon blivit och hur svårt hon har att ta sig ur förhållandet. Det även fast hon ser att alla de killar hon har haft är mycket bättre personer än SD.

Här tycker vi olika, jag vet. Det är något vi får acceptera.

HD kommer aldrig att ta sig loss från SD på egen hand. Det är enbart om han själv väljer att släppa henne (vilket inte kommer ske då mördarwierdot är helt obsessed) alternativt om han åker in på livstid (och verkligen sitter på livstid i praktiken).

Det är ingen unik historia i det avseendet, offer är extremt sällan fysiskt fastbundna av sina förövare.
Hot om livshotande konsekvenser vid olydnad samt varierad grad av hjärntvätt är dock givna ingredienser i alla psykopatförövares recept.
I samtliga fall där det slutar med döden är orsaken kontrollförlust.
Citera
2021-02-25, 16:10
Medlem
develis avatar
Citat:
Jag ser också många autistiska drag här men det saknas en väsentlig del och det är känsligheten.
En autistisk person är extremt känslig för intryck och har mycket känslor inom sig som de brottas med.
Jag ser ingenting i FUP som ens antyder några djupare känsloyttringar, SD:s känsloliv är snarare påfallande flackt (oavsett relation och situation).
Det finns grader i helvetet och det vore naivt att jämföra sig själv med autistiska drag när det kommer till SD som är extrem.

Utöver detta uppvisar han även psykopatiska drag.

Han har uppenbart emotioner mot kvinnorna, även vissa kollegor säger det samma. Hans krets vore noll i annat fall.
Däremot har en autist problem med empatin varav det kan tolkas som totalt oemotionell.
Och de kan vara fett ego, manipulativa likaväl som andra.
En autist är knappast finkänslig i flertal lägen, deras dilemma är att inte läsa andras signaler och kan uppfattas som gränslösa.
Han har inte rätt sociala koder.

Edit.
Kan tillägga att en social psykopat med högre IQ är en social kameleont - deras ess i rockfickan oavsett empatiatörda och med flacka känslor.
SD beter som en klumpig elefant och förbryllar därmed.
Senast redigerad av develi 2021-02-25 kl. 16:25.
Citera
2021-02-25, 16:25
Medlem
Lova33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Det finns grader i helvetet och det vore naivt att jämföra sig själv med autistiska drag när det kommer till SD som är extrem.

Utöver detta uppvisar han även psykopatiska drag.

Han uppvisar uppenbart emotioner mot kvinnorna, även vissa kollegor säger det samma. Hans krets vore noll i annat fall.
Däremot har en autist problem med empatin varav det kan tolkas som totalt oemotionell.
Och de kan vara fett ego och manipulativa likt andra.

Vad menar du med att "jämföra med sig själv"?
Jag konstaterar bara att autistiska personer är känsliga för intryck samt har många känslor som de jobbar med. Något SD inte uppvisar någonstans i FUP.

Autistiska personer har verkligen inte problem med empati, de har dock svårt för att sätta sig in i andras situation (speciellt om de ej upplevt liknande själva). När de väl lyckas kan empatin snarare vara större än hos gemene man.

Vilka emotioner mot kvinnor syftar du på och vilka kollegor säger det? Vill gärna se sammanhanget (om du orkar länka eller säga var i FUP).

Citat:
Ursprungligen postat av develi
Edit.
Kan tillägga att en social psykopat med högre IQ är en social kameleont - deras ess i rockfickan oavsett empatiatörda och med flacka känslor.
SD beter som en klumpig elefant och förbryllar därmed.

Du är förbryllad därför att du felaktigt utgår från att han har högre IQ. Han presterar mest troligt inom den nedre delen av normalintervallet.
Senast redigerad av Lova33 2021-02-25 kl. 16:32.
Citera
2021-02-25, 16:31
Medlem
develis avatar
Citat:
Jag konstaterar bara att autistiska personer är känsliga för intryck samt har många känslor som de jobbar med. Något SD inte uppvisar någonstans i FUP.

Autistiska personer har verkligen inte problem med empati, de har dock svårt för att sätta sig in i andras situation (speciellt om de ej upplevt liknande själva). När de väl lyckas kan empatin snarare vara större än hos gemene man.

Vilka emotioner mot kvinnor syftar du på och vilka kollegor säger det? Vill gärna se sammanhanget (om du orkar länka eller säga var i FUP).
De har problem med empatin.
De har däremot inte brist på empati men kan tolkas som kalla när de skrattar på fel ställen, inte reagerar på samma sätt som gemene man och brister i social koder via att inte läsa av omgivningen.
Citera
2021-02-25, 16:34
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
HD kommer aldrig att ta sig loss från SD på egen hand. Det är enbart om han själv väljer att släppa henne (vilket inte kommer ske då mördarwierdot är helt obsessed) alternativt om han åker in på livstid (och verkligen sitter på livstid i praktiken).

Det är ingen unik historia i det avseendet, offer är extremt sällan fysiskt fastbundna av sina förövare.
Hot om livshotande konsekvenser vid olydnad samt varierad grad av hjärntvätt är dock givna ingredienser i alla psykopatförövares recept.

Ja, det är så jag uppfattar det också.

Därför känns det så fruktansvärt att det verkar så väldigt svårt att få hjälp. Lena försökte på många håll, hon är välartikulerad och insiktsfull. På det ställe där hon verkligen hade kunnat få hjälp, något slags center för kvinnor som är utsatta för våld i nära relation, där ansåg man inte att hon kommit tillräckligt långt i processen för att frigöra sig.

Hon gick hos någon annan terapeut, och om jag förstår det rätt, var det också där hon fick hjälp och började må bättre.

Jag är verkligen ingen expert här, men jag har försökt att läsa på så mycket jag hinner.

Denna tröskel som man behöver ta sig till, att vara klar i processen om frigörandet, där borde det finnas hjälp att få!

Minns mordet på Tova, där vänner såg det hela väldigt klarsynt trots sin låga ålder. Här pratar vi om 18-19 åringar, som förstod att Tova var hjärntvättad. De såg också allvarliga tecken på att hot och våld förekom, inskränkningar i Tovas rörelsefrihet med vilka hon fick umgås med och var hon fick vistas. De gick till polisen för att anmäla detta.

Tyvärr kunde polisen inte ta emot denna anmälan. Förklaringen var att Tova själv måste komma dit (in person) och göra anmälan. Det tragiska var ju att Tova aldrig skulle göra det.

Den ologiska bundenheten är ju ett enormt hinder för Lena, som ändå VILL komma från den. Samma hinder ser jag hos HD, men hon verkar inte ha någon önskan (som vi vet om) att ta sig ur det hela. Hon har däremot större närhet, barn och en längre tid tillsammans med SD. På det en familj som "blundar" hårt och som verkar stötta att de ska återförenas, slätar över hemska kränkningen av 6 års otrohet.

En sådan rundgång det blir.

Jag tror inte heller att HD kommer att lämna.
Det är hemsk att se att barnen som är involverade i detta sammanhang, trots att det nu är offentligt via FUP, ska utsättas för samma typ av behandling.

Jag förstår ju att SD på vissa sätt säkert är en bra pappa också.
Men de negativa bitarna är så allvarliga att jag inte förstår att han kan ha rätt att bo under samma tak som dom.
Citera
2021-02-25, 16:42
Medlem
notknapparens avatar
Citat:

Du är förbryllad därför att du felaktigt utgår från att han har högre IQ. Han presterar mest troligt inom den nedre delen av normalintervallet.

Ok, inlägget var inte riktat till mig, men vill inflika här.

Jag kan bara hålla med vad gäller att autistiska personer inte generellt har empatibrist. Det jag har upplevt är att de kan ha svårt att läsa av, att sätta sig in i vad andra känner där och då. Om de får förklarat att någon blir ledsen kan de absolut känna medkänsla om de förstår situationen.

Det finns även en massa känslor, som kärlek och ömhet, glädje och sorg, precis som hos andra. Och som du säger, ibland verkar faktiskt känslorna vara väldigt starka.

Naturligtvis kan autistiska personer, precis som andra vara drabbade av psykopati eller empatilöshet. Men det är inte det som karakteriserar personer med autism.
Citera
2021-02-25, 16:43
Medlem
develis avatar
Citat:

Och hur tog hon sig levande ur att dels begära skilsmässa, separera och ligga med Sillen som gift?
Hur kan hon dess innan kontrollera kontrollfreaket och ställs krav på full insyn, alla lösen och kräva monitotering på hur han rör sig?

Hon kräver att han ska besluta sig om USA.
Hon inviterar honom till sin lgh men ränner fritt i huset och målar om när han är på jobbet.

Vart är hotbilden vid kontrollförlust.
Han har verkligen inte koll på HD.
Citera
2021-02-25, 16:52
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ok, inlägget var inte riktat till mig, men vill inflika här.

Jag kan bara hålla med vad gäller att autistiska personer inte generellt har empatibrist. Det jag har upplevt är att de kan ha svårt att läsa av, att sätta sig in i vad andra känner där och då. Om de får förklarat att någon blir ledsen kan de absolut känna medkänsla om de förstår situationen.

Det finns även en massa känslor, som kärlek och ömhet, glädje och sorg, precis som hos andra. Och som du säger, ibland verkar faktiskt känslorna vara väldigt starka.

Naturligtvis kan autistiska personer, precis som andra vara drabbade av psykopati eller empatilöshet. Men det är inte det som karakteriserar personer med autism.
Finns inget skrivet om att autister har empatibrist.
De har däremot problem och kan uppfattas känslokalla.

Det finns likaväl autister som är allt annat än trevliga, likt många andra iom att det berör personlighet. Självcentrerade och ego, likaväl som manipulativa vilket inte sällan går hand i hand.

Däremot är det sällsynt med kombo AST och psykopatiska drag, men förekommer.
Senast redigerad av develi 2021-02-25 kl. 16:57.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in