Citat:
Ursprungligen postat av
Lova33
HD kommer aldrig att ta sig loss från SD på egen hand. Det är enbart om han själv väljer att släppa henne (vilket inte kommer ske då mördarwierdot är helt obsessed) alternativt om han åker in på livstid (och verkligen sitter på livstid i praktiken).
Det är ingen unik historia i det avseendet, offer är extremt sällan fysiskt fastbundna av sina förövare.
Hot om livshotande konsekvenser vid olydnad samt varierad grad av hjärntvätt är dock givna ingredienser i alla psykopatförövares recept.
I samtliga fall där det slutar med döden är orsaken kontrollförlust.
Ja, det är så jag uppfattar det också.
Därför känns det så fruktansvärt att det verkar så väldigt svårt att få hjälp. Lena försökte på många håll, hon är välartikulerad och insiktsfull. På det ställe där hon verkligen hade kunnat få hjälp, något slags center för kvinnor som är utsatta för våld i nära relation, där ansåg man inte att hon kommit tillräckligt långt i processen för att frigöra sig.
Hon gick hos någon annan terapeut, och om jag förstår det rätt, var det också där hon fick hjälp och började må bättre.
Jag är verkligen ingen expert här, men jag har försökt att läsa på så mycket jag hinner.
Denna tröskel som man behöver ta sig till, att vara klar i processen om frigörandet, där borde det finnas hjälp att få!
Minns mordet på Tova, där vänner såg det hela väldigt klarsynt trots sin låga ålder. Här pratar vi om 18-19 åringar, som förstod att Tova var hjärntvättad. De såg också allvarliga tecken på att hot och våld förekom, inskränkningar i Tovas rörelsefrihet med vilka hon fick umgås med och var hon fick vistas. De gick till polisen för att anmäla detta.
Tyvärr kunde polisen inte ta emot denna anmälan. Förklaringen var att Tova själv måste komma dit (in person) och göra anmälan. Det tragiska var ju att Tova aldrig skulle göra det.
Den ologiska bundenheten är ju ett enormt hinder för Lena, som ändå VILL komma från den. Samma hinder ser jag hos HD, men hon verkar inte ha någon önskan (som vi vet om) att ta sig ur det hela. Hon har däremot större närhet, barn och en längre tid tillsammans med SD. På det en familj som "blundar" hårt och som verkar stötta att de ska återförenas, slätar över hemska kränkningen av 6 års otrohet.
En sådan rundgång det blir.
Jag tror inte heller att HD kommer att lämna.
Det är hemsk att se att barnen som är involverade i detta sammanhang, trots att det nu är offentligt via FUP, ska utsättas för samma typ av behandling.
Jag förstår ju att SD på vissa sätt säkert är en bra pappa också.
Men de negativa bitarna är så allvarliga att jag inte förstår att han kan ha rätt att bo under samma tak som dom.