Citat:
Ursprungligen postat av
Reimer
Fan, tänkte inte på det!
Men jag blir så trött på den taffliga journalistik som ska presteras, har de som skriver ingen som helst yrkesstolthet?
Men politik går före allt, även vad som är sant och riktigt.
Ett intressant inlägg i debatten gjordes av Mårten Schultz. Det var helt rätt om förtal och hur lagen ser på Ebbas utfall mot Binninge. För en jurist som honom är det en chockerande brist på impulskontroll från Ebba under pågående civilrättsligt mål i domstol att förtala ett ombud. Det är en påtryckning från en motpart vi sällan ser, eftersom brottsliga tillmälen inte leder till seger (framgång) i tvistemål.
Men sen yttrade Mårten Schultz sig på felaktiga fakta. Han utgick ifrån att mäklare var inblandade för bägge parters räkning. Nu var det bara Ebba som hade haft hjälp av mäklare och var förberedd. Med fakta som Mårten Schultz saknade, om att mäklaren på Sjönära fatighetsmäkleri friskrev sig från inblandning i denna affär. Trots att han gett Ebba byråns köpehandlingar som hon inte hade vett att fylla i korrekt.
Min slutsats är att ingen tror att Ebba Usch likt Cesars hustru är kapabel till att genomföra affärer likt denna. Jag ser fram emot denna fars som kommer utspela sig i en svensk domstol.
I övrigt är det mycket intressant formulerat av Mårten Schultz där reservationen är den stora behållningen. Som belyser juridiken utifrån ett perspektiv där Ebba Busch inte är i dignitet med Cesars hustru.
Mårten Schultz skriver:
"Det råder enighet om att Ebba Busch och säljaren har ett avtal med varandra och att en handpenning har betalats. Eftersom mäklare var inblandade i affären, enligt Ebba Busch var till och med två olika mäklare inkopplade, förutsätter jag att avtalet i sig var korrekt utformat. Avtal om fastighetsförsäljning är speciella. Det krävs skriftlig form, vissa uppgifter måste finnas med och parternas underskrifter måste finnas med.
Om allt det här är uppfyllt så finns det alltså ett avtal mellan partiledaren och säljaren – och det tycks vara fallet. Frågan är då om det finns skäl att i efterhand riva upp avtalet. Det finns ganska många regler som tar sikte på detta."