2021-02-24, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av omiga
Det ”mycket osannolika” du refererar till har redan inträffat, så det är då per definition inte helt osannolikt längre.

Under vapenamnestin 2018 lämnades en illegal Smith & Wesson 357 in i Göteborg som skickades till NFC för provskjutning.

Så om vi har tur är vapnet redan provskjutet, PU har ju inte koll på Christers vapennummer, eller så finns det en revolver till där ute.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/nastan-800-vapen-inlamnade-pa-en-vecka

Mina damer och herrar allt hänger på nu på denna bokstavs- och sifferkombination:

N694274

Det finns hundratals vapen av typen som inte provskjutits än, och även om de provskjuts så går det varken säga bu eller bä. Glöm det här spåret.
Citera
2021-02-25, 04:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Nu handlade detta om huruvida CA hade anledning att ibland vistas ute om kvällarna, vilket du ej verkade tro, och inte om hur kompatibel en spegeluppsättning skulle vara med att skjuta Palme samma kväll.
Men det är uppenbart att det faller inom det möjligas gränser att han skulle kunna vara i stan framemot kl. 20 om en spegel satts upp, du anför det själv. Vi vet inget närmare om detta tillfälle. Om han nu aldrig gick ut på kvällarna utan någon särskild anledning, så hade han en denna kväll. Om det alls skedde på mordkvällen just.

Det är fortfarande inte fastslaget om CA BRUKADE ta kvällspromenader i sta´n på kvällarna eller ej(kväll som i relativt sent på dygnet). Vi har däremot, som jag redan tidigare påpekat, två spaningsobservationer från polisen där CA kommer hem relativt tidigt på kvällen, INTE tar en kvällspromenad, utan håller sig i lägenheten och faktiskt lägger sig i 23-snåret.
Självklart kan han ibland ha haft ett ärende, gått på krogen eller ha varit på hemväg någonstans ifrån. Och spegeluppsättningen är onekligen en sådan företeelse. Där BLIR det hyperintressant med tiderna. De måste klaffa, annars kastas förutsättningarna för att det skulle vara CA iväg åt olika håll. Att han får syn på OP på väg till bion och går och hämtar revolvern är helt enkelt rimligare än att han spatserar runt med stor tung skarpladdad revolver på Sveavägen kl 23, får syn på Palme och bestämmer sig omgående att han minsann ska knäppa den jäveln.

Tilläggas ska i sammanhanget att jag finner KA´s förhör ganska intressant. Han framstår som tämligen vettig och kunna svara bra på frågorna. Återkommer också och försöker göra förtydliganden och se till att det blir rätt om det var saker som kunde framstå som oklart eller missuppfattas. Han bör ju också vara en av dem som stod CA närmast och ha lite bättre koll. Iaf jämfört med kusinbarn och liknande. Det är synd att det inte framkom närmare vilka tider CA tillbringade tillsammans med KA den kvällen. SÅDANT borde utredas i botten istället för att tro att CA`s avgångsbetyg i matte och svenska typ 20 år INNAN MOP har någon bäring... Men visst, nu är det väl ingen idé att försöka ta kontakt med KA och efterforska det. Han var fullständigt övertygad om att det INTE var CA och tycker förmodligen att det är skitjobbigt att hans oskyldige bror och familj ska utsättas för den här häxjakten.

Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Sköt han Palme efter uppsättningen är väl det troligaste att han gick av vid Centralen och tog en lov förbi nåt kvällsöppet kafé för en macka eller nåt och gick hemåt längs Sveavägen vid niotiden.

Nej..., suck. Det har jag också varit inne på förut att det är fullt sannolikt att gm, OM det är CA, fick syn på OP på tunnelbanan. Handlar det om att bara för att det är JAG som säger något så kan du inte tro på det eller vad då?
Häng med nu. Efter spegeluppsättningen sätter sig CA på pendeln norrut i rimlig tid (vad nu det exakt blir, orkar inte kolla upp det just nu...) för att det här ska klaffa. Han ankommer till Centralstationen och byter till grön tunnelbanelinje norr / väster ut. Helt enkelt för att annars får han knata en jävla bit från antingen T-Centralen eller Karlberg. Vill man bara hem efter en lång dag är det smidigare att ta snöret till Odenplan och den korta biten Karlbergsvägen ner till Hälsingegatan! (Betänk också att alternativ Karlberg gör att han INTE stöter på OP på Sveavägen på hemvägen!)
Strax efter 20.30 lämnar paret Palme sin lägenhet och stiger 20.42 på Gamla Stans tunnelbanestation på tåget norr / väster ut. Gissa två ggr vem som stiger på just det tåget på T-centralen någon minut senare! Du ska få en ledtråd, det börjar på C och slutar på A... 20.47 går paret Palme av på station Rådmansgatan och ÄR det CA som är gm så har det börja brinna i huvudet på honom och han stiger också av och följer efter till biografen Grand och beslutar sig för att gå och hämta sin revolver när han inser att makarna Palme kommer att sitta på bion tills filmen är slut.
Varför är det här troligare än att CA springer på OP på Sveavägen under en promenad från T-Centralen till Hälsingegatan då?
Jo, bl a det jag nämnde nyss. Smidigare och snabbare för CA att hoppa på tunnelbanan, OM han inte faktiskt råkade vara jävligt sugen på en långpromenad genom ett gråkallt snömoddigt city då... Och på just Sveavägen dessutom. Närmsta vägen hem är gator mer västerut. Vasagatan till Dalagatan - Karlbergsvägen - Hälsingegatan t ex. Ett möte på en stadsgata sker ganska snabbt också. Svårt att se ansiktet på någon på håll i kvällsmörkret. CA måste då alltså hinna uppfatta att det är Palme, vända på klacken rätt snart och följa efter.
Vilket för oss till att det är BETYDLIGT enklare att få syn på någon i den fullt upplysta tunnelbanan. Satt de verkligen i samma vagn har CA åtminstone ett par minuter på sig att reflektera att han hade Olof Palme framför sig.
Voilá, där har jag löst händelseförloppet och tidslinjen åt er. CA gör färdigt hos brorsan på kvällen och vill hem eftersom han tycker det börjar bli sent och stöter på OP på enklaste vägen hem. Ett fullt rimligt scenario om man spekulerar i att CA är skyldig. Att jag sedan tvivlar ordentligt på att det är CA är en annan historia...
Jag har alltså inget emot VETTIGA funderingar kring MOP. Vare sig de går ut på att CA är skyldig eller ej. Det är när det spårar ur och folk får för sig att lösningen ligger i vad CA´s farsa jobbade med i sin ungdom eller att CA jobbade skift på posten på 70-talet som jag tar mig för pannan och undrar vad fan ni håller på med.

Edit:
En brasklapp också för att jag inte minns om CA hade bil och använde den till sådana här förflyttningar. Bilburen såg han knappast OP på vägen hem från brorsan... Snackades det inte om att CA hyrde bil för att hjälpa KA med flytten? Men det kanske var en lätt lastbil som man brukade hyra på OK när man flyttar?
Senast redigerad av Gissa vem 2021-02-25 kl. 04:44.
Citera
2021-02-25, 05:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av omiga
Det ”mycket osannolika” du refererar till har redan inträffat, så det är då per definition inte helt osannolikt längre.

Under vapenamnestin 2018 lämnades en illegal Smith & Wesson 357 in i Göteborg som skickades till NFC för provskjutning.

Så om vi har tur är vapnet redan provskjutet, PU har ju inte koll på Christers vapennummer, eller så finns det en revolver till där ute.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/nastan-800-vapen-inlamnade-pa-en-vecka

Mina damer och herrar allt hänger på nu på denna bokstavs- och sifferkombination:

N694274

Vad menar du med det? Artikeln är ju över tre år gammal? Den revolvern måste ju vara provskjuten och avfärdad för länge sedan.
Och framförallt har NFC motvilligt erkänt att det stora problemet är att det är osannolikt att det skulle gå att få en tillräckligt bra match ÄVEN om de hittar rätt revolver. Tänk alltså den jobbiga situationen att de SKULLE hitta CA´s revolver, eller konstatera att det var fel serienummer och de redan provskjutit den, och det löser ingenting för att man varken kan säga bu eller bä om resultatet...
Ovanpå detta har vi problemet att en smart kriminell slipar bort serienummer direkt om han inte vill att vapnet enkelt ska kunna spåras. Att då hitta det vapnets väg tillbaks till CA för flera decennier sedan kan bli alltför svårt.
Citera
2021-02-25, 05:23
Medlem
omigas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
Vad menar du med det? Artikeln är ju över tre år gammal? Den revolvern måste ju vara provskjuten och avfärdad för länge sedan.
Och framförallt har NFC motvilligt erkänt att det stora problemet är att det är osannolikt att det skulle gå att få en tillräckligt bra match ÄVEN om de hittar rätt revolver. Tänk alltså den jobbiga situationen att de SKULLE hitta CA´s revolver, eller konstatera att det var fel serienummer och de redan provskjutit den, och det löser ingenting för att man varken kan säga bu eller bä om resultatet...
Ovanpå detta har vi problemet att en smart kriminell slipar bort serienummer direkt om han inte vill att vapnet enkelt ska kunna spåras. Att då hitta det vapnets väg tillbaks till CA för flera decennier sedan kan bli alltför svårt.

Jag håller med, det är inte svårt att hitta utmaningar i den här utredningen. Du har generellt intagit en position gällande CA som är riskfri, tillbakalutad och bekväm. Samtidigt som du äter popcorn försöker andra hitta konstruktiva lösningar trots alla uppenbara utmaningar.

Gällande provskjutning av vapnet 35 år efter brottet, och NFC:s uttalande därom, tror jag att en och annan missuppfattning slagit rot.

Kulorna har inte förändrats och de är sedan länge väldokumenterade. Vapnet, eller mer specifikt de högerdrivna bommar inuti pipan som lämnar ett unikt fingeravtryck, kan däremot förändras med tiden. Men det beror på hur revolvern har förvarats och hur mycket den har använts. En revolver i gott skick som inte används som bruksvapen under lång tid, bör ha goda förutsättningar för att testas. Det är i alla fall min uppfattning. Och Sonny Bj*rks.
Senast redigerad av omiga 2021-02-25 kl. 05:30.
Citera
2021-02-25, 05:44
Medlem
Mycket snack i tråden om "teorier" hit och dit nu.

Denna tråden är i grunden främst empirisk och inte teoretisk, även om tråden innehåller vissa öppna antaganden.

Antagandet att CA såg OP ca klockan 21 vid Grand är rimligt, det gjorde ju också hundratals andra människor. Grandmannen passar dock väl in på CA, det vi vet om honom.

Vill man läsa teoretiska trådar så är ju CP-tråden en sådan, det mesta är påhittat där för att teorin skall gå ihop. Det är väl i stort sett bara LP's utpekande av CP som är empiriskt i den tråden.
Citera
2021-02-25, 07:36
Medlem
När det kommer till skott i TVn när Palme var i rutan så har vi alltså fakta som pekar ut Christer själv som eventuell ursprungskälla.
Dock finns i materialet eventuellt indikation på att en andra person skall ha varit med vid tillfället i fråga.
Någon skall ha "upplevt" hur Christer sköt Palme i TVn redan tidigt 80-tal.
Kan info fås vem denne är,så byggs materialet om ett långvarigt Palmehat ytterligare på i CAs bakgrundsmaterial.

Vidare så funderar jag vidare över CAs märkesinsamling i skytte.
När erhölls de vunna märkena?
1992 får CA Bronsmärket..och 1986 får han lägre årtalsmärket i guld med två stjärnor.
1989 måste han därför ha erhållit lägre årtalsmärke i guld med tre stjärnor eftersom reglerna stipulerar tre år(som inte behöver vara i följd)med godkända uppnådda resultat för respektive märke.

Vi vet via fakta att CA i Februari 1991 skjuter ett godkänt resultat som per definition måste gälla för det erhållna Bronsmärket 1992.Har således CA skjutit sitt sista nödvändiga godkända skjutresultat för Bronsmärket under år 1992...eller är det av Omiga i tråden visade skjutresultatet från 1991 det sista i "bronsmärkeserien"?

Finns CAs skytteresultat från 1992 att tillgå,såsom det finns för 1991?
Citera
2021-02-25, 08:05
Medlem
Hellbastards avatar
Citat:
Nej..., suck. Det har jag också varit inne på förut att det är fullt sannolikt att gm, OM det är CA, fick syn på OP på tunnelbanan. Handlar det om att bara för att det är JAG som säger något så kan du inte tro på det eller vad då?

Tanken är inte ointressant, men något som talar mot den är att makarna Palme irrade en del på tunnelbanestationen på jakt efter rätt utgång. Det borde ha gjort det svårt för en förföljare att följa dem utan att avslöja sig.

Dessutom finns inget kluster av vittnesmål från tunnelbanan som påminner om vad som finns för grandmannen, trots att t-baneresan är rätt väl undersökt. Inte bara skulle en eventuell gärningsman ha haft gott om dit att observera sina offer i stillhet och god belysning, utan detsamma gäller omgivningen visavi gärningsmannen

Angående spegeluppsättningen bör vi minnas att ingen vet vilken dag den ägde rum (om alls).
Citera
2021-02-25, 08:14
Medlem
omigas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hellbastard
Tanken är inte ointressant, men något som talar mot den är att makarna Palme irrade en del på tunnelbanestationen på jakt efter rätt utgång. Det borde ha gjort det svårt för en förföljare att följa dem utan att avslöja sig.

Dessutom finns inget kluster av vittnesmål från tunnelbanan som påminner om vad som finns för grandmannen, trots att t-baneresan är rätt väl undersökt. Inte bara skulle en eventuell gärningsman ha haft gott om dit att observera sina offer i stillhet och god belysning, utan detsamma gäller omgivningen visavi gärningsmannen

Angående spegeluppsättningen bör vi minnas att ingen vet vilken dag den ägde rum (om alls).

Har vi inte en observation av en man med Glenn Miller liknande glasögon nere på perrongen? Jag har själv inte sett det förhöret.

Det finns också en inkomst av tjänst för någon månad 1986 på Christer som vi inte har kunnat härleda till en arbetsgivare. SL skulle kunna vara den arbetsgivaren, CA har ju bara två kända under hela 1980-talet (charkfabriken). Vi kanske inte har sån tur att Christer arbetade i spärren den kvällen, eller som biomaskinist, men kanske som diskare eller något annat extraknäck.

Personligen tror jag inte att historien runt spegeluppsättningen nödvändigtvis ska tolkas till KA:s fördel. Jag tror att KA kan komma ihåg fel. Han mantalsskrevs mitt i månaden i den nya lägenheten i Trångsund, tror det var 18/2.

Flytten kan ha avslutas med spegeluppsättningen som final och brodern kommer inte ihåg detta 9 år senare 1995 när han berättar om saken, utan han antog helt enkelt att det skedde vid månadsskiftet.

Det finns ingen anledning för CA att ljuga om detta oavsett om han är GM eller ej.

Det viktiga att ta med sig är att han saknar alibi.
Senast redigerad av omiga 2021-02-25 kl. 08:48.
Citera
2021-02-25, 08:31
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Tilläggas ska i sammanhanget att jag finner KA´s förhör ganska intressant. Han framstår som tämligen vettig och kunna svara bra på frågorna. Återkommer också och försöker göra förtydliganden och se till att det blir rätt om det var saker som kunde framstå som oklart eller missuppfattas. Han bör ju också vara en av dem som stod CA närmast och ha lite bättre koll. Iaf jämfört med kusinbarn och liknande.

Det beror väl på i vilken utsträckning han umgicks med dem. Med kusinbarnet, inte på tu man hand. Kusinen har han däremot umgåtts med, inklusive hemma hos CA. Om det är mer eller mindre än med KA, vet ej.

Citat:
Det är synd att det inte framkom närmare vilka tider CA tillbringade tillsammans med KA den kvällen.

KA minns 1995 inte ens vilken kväll detta skulle ha varit, så sådana detaljer så lång efteråt är nog att hoppas på mycket. Ja, varsågod, detta får gärna "utredas".

Ja, han framstår som samvetsgrann och troskyldig i förhöret. Jag vacklar dock i min inställning till detta av flera skäl, men undviker att diskutera det här.

Citat:
SÅDANT borde utredas i botten istället för att tro att CA`s avgångsbetyg i matte och svenska typ 20 år INNAN MOP har någon bäring...

Jag har med betyg och annat från sjuttiotalet kunnat visa att CA haft psykiatrisk vårdkontakt samt avbrutit gymnasiestudierna. Uppenbart av intresse. Hela sjuttiotalet är intressant för övrigt, vilka var hans influenser, hur kom han in i skyttet och varför just den lite märkliga Akademiska pistolklubben o.s.v. Sköt han i TV:n då Palme var i bild hade han ett fullt utvecklat palmehat redan 1980.

Men visst är det så att man utvecklar ett intresse även för rent kuriös information.

Citat:
Nej..., suck. Det har jag också varit inne på förut att det är fullt sannolikt att gm, OM det är CA, fick syn på OP på tunnelbanan.

Ja, det är mycket möjligt, om han varit på spegeluppsättning eller någon annan begivenhet. Det som talar emot detta, är att det finns ingen uppgift att LOP skulle vara förföljda på T-Rådmansgatan, där de irrar lite fram och tillbaka, väljer fel uppgång o.s.v. Men jag avfärdar det inte.

Citat:
En brasklapp också för att jag inte minns om CA hade bil och använde den till sådana här förflyttningar. Bilburen såg han knappast OP på vägen hem från brorsan... Snackades det inte om att CA hyrde bil för att hjälpa KA med flytten?

Ja, KA hade ej körkort och CA hyrde och körde. Flytten var klar 28/2 (KA vaknar färdigflyttad 1/3), så förmodligen var väl bilen återlämnad. Eller om de hyrde för varje behövligt tillfälle.

Citat:
Det är när det spårar ur och folk får för sig att lösningen ligger i vad CA´s farsa jobbade med i sin ungdom eller att CA jobbade skift på posten på 70-talet som jag tar mig för pannan och undrar vad fan ni håller på med.

Du anför två tillfällen tio år efter mordet som intäkt för att han inte gick ut på kvällar 1986. Då påpekar jag att sex år innan mordet har han i åtta år jobbat skift och rört sig ute på kvällar flera gånger i veckan, förmodligen (plus 82-84 då).

Ok, du återkommer till den där posten om faderns jobb. Du har tidigare anfört den som ett typexempel på inlägg här och att det i stort sett endast handlar om CA:s typ mormors portvinstå. Jag tittade då bakåt och radade upp de tio eller så senaste ämnena som diskuterats, vilket vederlade ditt påstående. Posten lever visst fortfarande i dig som ett typexempel.

Eller du hävdar att det är proppat med "trådsanningar" efter att uppenbart befängda uppgifter från en psykiskt sjuk avfärdades. Du tyckte dock att han och uppgifterna var trovärdiga (de passade din agenda). Du återkom heller inte med något exempel på alla dessa "trådsanningar".

Detta visar på en selektiv varseblivning av rent fantastiska mått och är skolexempel på att tolka och varsebli efter på förhand givna föreställningar. Att med en sådan antiintellektuell hållning komma och mässa som du gör utifrån en förment skeptisk hållning, för att sedan ej svara och försvinna ett tag, är provocerande. Sedan återkomma och upprepa samma saker regelbundet. Du balanserar på gränsen till stolle/"troll" i dessa avseenden.

Så lägg ner det där, så håller vi oss till sakförhållanden rörande CA och MOP. Och gärna för min del att någon tolkar saker till CA:s fördel, även om det inte är något vi drar oss för här.
Citera
2021-02-25, 09:59
Medlem
Ursäkta mitt fortsatta tjat om skytteserier för skyttemärken..men det är onekligen lite intressant kan jag tycka.
CA skjuter alltså kvalificerande resultat för vad som är Bronsmärket 91-02-16.
Tidpunkten lyser i ögonen.
Var det ett standardiserat förfarande inom klubben..så att säga..att "klara" av alla olika skytteprov för diverse märken under Februari månad?Den ordinarie skyttesäsongen med tävlingar och annat startar ju lite senare på våren..så Februari förefaller vara en logisk tidpunkt att klara av allt runt och omkring skjutningar för olika märken.

OM det skulle förhålla sig så,är i så fall CA på APK och skjuter kvalificerande resultat för lägre årtalsmärke i guld med två stjärnor under Februari månad 1986.

Det skulle i sådant sammanhang troligen vara den sista kända aktiviteten för CA före mordet på Olof Palme 28 Februari samma år.

CA höll krutet torrt?
Citera
2021-02-25, 10:01
Medlem
Hellbastards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
OM det skulle förhålla sig så,är i så fall CA på APK och skjuter kvalificerande resultat för lägre årtalsmärke i guld med två stjärnor under Februari månad 1986.

Men trodde vi inte att inomhusskytte började först under 1990-talet?
Citera
2021-02-25, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hellbastard
Men trodde vi inte att inomhusskytte började först under 1990-talet?

Jag vet inte..men oavsett så kan det ju vara så att skytteklubben ville "klara" av de olika resultatskjutningarna för olika märken innan ordinarie säsong startar?

I samband med detta..som ju gäller CAs fåtaliga aktiviteter under just år 1986..efter 29 Januari..kan nämnas att huvudspåret i PU under 1986 och tid därefter(PKK) blir allmän kännedom den 11 September 1986 via Expressen.

Det lugnar nog lite nerver vid tidpunkten ifråga för särskild individ.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in