2021-05-07, 22:19
Medlem
omigas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kackelhus
Fy fan jag ser mig själv så mycket i den här totalt förstörda människa som var en riktig jävla loser! Jag har till och med påbörjat allt på samma lovande sätt som vår herre. Det är bara det där skottet som krävs för att jag riktigt ska känna pirret. Känner sådan sorg inför Christers öde och är en lover.

Hursomhelst för att detta ska bli ontopic måste jag ju relatera till pangpanget och hans roll i det. Jag tänker att om det nu var han (vilket inget egentligen talar för) så tror jag att han sköt sig i hjärtat när polisen kom nära inpå för andra gången för han insåg att sannolikheten att koma undan två gånger är väldigt låg. Som alla vet så körde den där polisbilen förbi honom vid toppen av trappstegen, sen sprang han de där mystiska stegen in i våra hjärnor. En sådan loner. Då satte han det i hjärtat för att avsluta boken vilket hade varit hans liv.

Hoppas Christer får frid i andra livet oavsett om han är en killer eller bara sparkade på den där ilskna jycken.

Det finns inget som tyder på att Christers självmord har en direkt koppling till mordet på Olof Palme, som framkommit i böcker och media. Dvs, att polisen knackade på med orden "Det är från polisen!" och att Christer då skulle ha insett att han skulle bli häktad, och som en direkt följd valde att ta sitt liv.

Allt tyder på att handlingen var planerad. Han hade skickat ett avskedsbrev till sin bror om hur han ville ha vissa saker ordnade efter sin död. Brodern försöker nå honom men misslyckas. Han beskriver Christer som "livstrött" den sista tiden. Att polisen sedan knackar på är förmodligen ingen överraskning för Christer. Han har redan torgfört sin avsikt mer eller mindre i klartext till sin bror, som var övertygad om Christers intention i samtalet med polisen den aktuella natten.

Om Christers bortgång har något med mordet på Olof Palme att göra så går det tillbaka en längre tid, där han successivt mals ner av det upplevda trycket från utredningen, han kände sig övervakad och förföljd, och hans allmänna livsföring i övrigt.

Jag tycker att man kan sammanfatta Christers liv i en tydlig uppgång, framåtanda och optimism som sedan vänder skarpt. Allt som händer därefter förminskar honom på något sätt steg-för-steg.

1970-talet var förhållandevis stabilt. Utbildningsinsatser, arbeten, bostad och kanske till och med lite kvinnligt sällskap en tid där ute i Täby. Sedan en spelvinst i början på 1980-talet. Han omger sig med kapitalvaror, bor flott och skaffar flera nya intressen - skytte, aktier, båtliv och fotografi. Christer är på toppen av sitt liv ungefär vid tidpunkten för hundsparken i mitten på 1980-talet. Sedan händer något under våren 1986. Allt vänder. Han arbetar inte längre. Han hamnar i kronofogdens register. Han gör sig otillgänglig, han dyker inte upp på APK, sedan flyttar han ut till ”betonglängorna”, svarar inte på kallelser och byter telefonnummer. Hans goda ekonomi kraschar ca 1990 och han tvingas så småningom flytta ut till föräldrarnas sommarstuga. I slutet på 1990-talet verkar det vända något, han får ett arbete, men han blir mer inbunden och lättretad. Han går ner sig rejält de sista åren. Brytpunkten i Christers liv råkar sammanfalla med tidpunkten för mordet på Olof Palme.
Senast redigerad av omiga 2021-05-07 kl. 23:02.
Citera
2021-05-07, 23:37
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Känner någon till fördelning mellan nollor och minus bland provskjutna revolvrar?
Det där borde NFC vara bäst lämpad att svara på. Jag PM:ar dig en kontakt.

Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Vad det är för "forskning och försök" NFC baserar sina slutsatser rörande blyisotopmetodens användbarhet på, borde ju gå att ta reda på. Svårt utifrån endast tillgängligt empiriskt material från PU säga något om detta.

Jag dristar mig dock till att utifrån detta material hävda följande. "Överensstämmelse" mellan två mätningar berättigar ej till slutsatsen att proven härrör från samma smälta. Variationerna är för små och resultaten klustrar ihop sig i nära överlapp. Det framgår av endast detta begränsade antal prov. För att våga dra någon slutsats om överensstämmelser krävs tilläggsinformation, som tillverkning i tidsmässig närhet.

Palmekulan ligger förvisso som en stolt solitär, tillsammans med sina vänner. Det är dock ett slumpmässigt undantag. Skulle fler prover läggas in skulle det med all säkerhet grumlas av överlappande ringar. Obs att en PM_9 sammanfaller med Palme (den jag omräknat och lagt in). En gör det ej (Köpenhamnspolisen).

Mockfjärdskulan skall enligt uppgift ha inhandlats juni 1979. Stämmer det bör den ha tillverkats tidigast våren detta år. Det är för lång tid från nov79 - jan80 för att jag skulle våga dra slutsatsen att överensstämmelsen med palmekulan är annat än slumpmässig.
Googlade och fann två intressanta amerikanska artiklar rörande blyisotopundersökningar och hur värden i olika smältor skiljer sig åt.
(OBS: detta är överkurs och en del av materialet är av kvalificerad teknisk natur, men det finns ändå intressanta delar som även en lekman kan lära sig utav)

https://easyupload.io/ryjwoz
I denna har man följt tillverkningsprocessen av .22 och regelbundet mätt blyisotoperna under 15 månaders tid.
Jag misstänker starkt att denna artikel är åtminstone en av anledningarna till varför FBI slutade använda denna metod, eftersom deras slutsats var att det inte går att säkerställa ifall en kula tillhör en specifik ask eller stöpa.

https://easyupload.io/fh03ag
Lite mer detaljerad, men exempelvis sida 74 visar hur nedsmältningsprocessen fungerar för tillverkningen av ammunition.

Citat:
Ursprungligen postat av omiga
.
Bara taggar dig också så du är medveten om att materialet finns här.
Senast redigerad av kato85 2021-05-07 kl. 23:42.
Citera
2021-05-08, 08:00
Medlem
omigas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Det där borde NFC vara bäst lämpad att svara på. Jag PM:ar dig en kontakt.

Googlade och fann två intressanta amerikanska artiklar rörande blyisotopundersökningar och hur värden i olika smältor skiljer sig åt.
(OBS: detta är överkurs och en del av materialet är av kvalificerad teknisk natur, men det finns ändå intressanta delar som även en lekman kan lära sig utav)

https://easyupload.io/ryjwoz
I denna har man följt tillverkningsprocessen av .22 och regelbundet mätt blyisotoperna under 15 månaders tid.
Jag misstänker starkt att denna artikel är åtminstone en av anledningarna till varför FBI slutade använda denna metod, eftersom deras slutsats var att det inte går att säkerställa ifall en kula tillhör en specifik ask eller stöpa.

https://easyupload.io/fh03ag
Lite mer detaljerad, men exempelvis sida 74 visar hur nedsmältningsprocessen fungerar för tillverkningen av ammunition.

Bara taggar dig också så du är medveten om att materialet finns här.

Otvetydigt. Metoden som sådan går inte att använda för att matcha en kula mot ett stort material. Det kan finnas för mycket varians inom samma tillverkningssats, och olika tillverkningssatser kan vara så lika att de är svåra att skilja åt.

Men det är också (mer) vanligt att satser är homogena rakt igenom. Olika tillverkningssatser är i de flesta fall unika, eller urskiljbara ner till 2-3 olika ”göt” över en 10-års period. Men inte alltid, det är det som är problemet, enligt rapporten.

Variansen är med andra ord för stor för att kunna säga något om enskilda kulor som matchas blint mot ett stort urval/material, mer än att det är ”troligt” eller ”de kan” komma från samma stöpa, vilket inte når upp till beviskravet i en rättegång.

Det är en generellt giltig slutsats. Sannolikt är det som du säger att det är anledningen till att FBI slutat använda metoden.

Frågan är vad det här betyder för Palmeutredningen. Sverige är ett litet land och vi har att göra med en mycket ovanlig ammunitionstyp som cirkulerat i begränsad, spårad och väl dokumenterad volym.

Som generell metod är den inte användbar men möjligen med ett begränsat syfte, när man tittar på en begränsad volym.

Om vi tittar på Sverige så talar vi om totalt ca 300 askar levererade mellan 1979-1985. Endast 118 av dem är intressanta (PM).

Det är stor skillnad jämfört med att försöka matcha en kaliber 22 mot en volym tillverkad över en 10-års period innehållande miljontals kulor/patroner, vilket är ansatsen i rapporten.

För vår ammunitionstyp kan vi exempelvis konstatera att

- urvalet är begränsat ca 300 askar totalt om vi förutsätter att ammunitionen är köpt i Sverige
- en stor mängd prover är testade
- palmekulan befinner sig väl åtskilt från övrig ammunition i det urvalet
- endast 118 askar levererades till Sverige från den aktuella satsen (PM)
- Poster från 31 av dessa askar är testade. Man har konstaterat att det finns varians inom denna tillverkningssats. Alla PM matchar inte OP-kulan.
- Endast 9 stycken av dessa 31 matchar OP-kulan
- det är därför bara ett begränsat antal av dessa 118 askar som Palmekulan kan komma ifrån
- Palmekulorns överensstämmer klockrent mellan varandra och med Mockfjärdskulorma (6 kulor) och Vilhelmina.

Så jag tror inte att blyisotopmetoden kan avfärdas för den begränsade volym och syfte som PU-har. Däremot är den inte alls tillförlitlig som generell metod.

Palmekulan kan mycket väl komma från någon av de två askarna från Mockfjärd/Haparanda, den från Vilhelmina eller någon av de 118 askar som laddats i direkt anslutning till dessa tre.

Eftersom två av askarna stals i Haparanda och en kula hittades efter ett postrån, så kan jag förstå att PU försökt att spåra dessa totalt 91 patroner. En satt i väggen på posten, fem kvar i revolvern som hittandes i sjön. Återstår 85.

Kopplat till Christer A tycker jag att vi ska försöka hitta tillverkningsnumret (om det finns) på askarna från Haparanda och Vilhelmina och spåra ett 10-tal av de 118 askar som laddades i direkt anslutning till dem.
Senast redigerad av omiga 2021-05-08 kl. 08:38.
Citera
2021-05-08, 20:05
Medlem
Kackelhuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av omiga
Det finns inget som tyder på att Christers självmord har en direkt koppling till mordet på Olof Palme, som framkommit i böcker och media. Dvs, att polisen knackade på med orden "Det är från polisen!" och att Christer då skulle ha insett att han skulle bli häktad, och som en direkt följd valde att ta sitt liv.

Allt tyder på att handlingen var planerad. Han hade skickat ett avskedsbrev till sin bror om hur han ville ha vissa saker ordnade efter sin död. Brodern försöker nå honom men misslyckas. Han beskriver Christer som "livstrött" den sista tiden. Att polisen sedan knackar på är förmodligen ingen överraskning för Christer. Han har redan torgfört sin avsikt mer eller mindre i klartext till sin bror, som var övertygad om Christers intention i samtalet med polisen den aktuella natten.

Om Christers bortgång har något med mordet på Olof Palme att göra så går det tillbaka en längre tid, där han successivt mals ner av det upplevda trycket från utredningen, han kände sig övervakad och förföljd, och hans allmänna livsföring i övrigt.

Jag tycker att man kan sammanfatta Christers liv i en tydlig uppgång, framåtanda och optimism som sedan vänder skarpt. Allt som händer därefter förminskar honom på något sätt steg-för-steg.

1970-talet var förhållandevis stabilt. Utbildningsinsatser, arbeten, bostad och kanske till och med lite kvinnligt sällskap en tid där ute i Täby. Sedan en spelvinst i början på 1980-talet. Han omger sig med kapitalvaror, bor flott och skaffar flera nya intressen - skytte, aktier, båtliv och fotografi. Christer är på toppen av sitt liv ungefär vid tidpunkten för hundsparken i mitten på 1980-talet. Sedan händer något under våren 1986. Allt vänder. Han arbetar inte längre. Han hamnar i kronofogdens register. Han gör sig otillgänglig, han dyker inte upp på APK, sedan flyttar han ut till ”betonglängorna”, svarar inte på kallelser och byter telefonnummer. Hans goda ekonomi kraschar ca 1990 och han tvingas så småningom flytta ut till föräldrarnas sommarstuga. I slutet på 1990-talet verkar det vända något, han får ett arbete, men han blir mer inbunden och lättretad. Han går ner sig rejält de sista åren. Brytpunkten i Christers liv råkar sammanfalla med tidpunkten för mordet på Olof Palme.
En glödhet analys om personen i fråga. Förmodligen är det ju autism som har spökat men man vill såklart få honom till att ha varit en psykopat. Dock är de enda spåren av charm som vi kan hitta ifrån intervjun med den där Aftonbladetreportern. Det är väl rätt larvigt av mig att se honom som en missförståd badboy men det blir ju lätt så.

En rätt empatilös person med autistiska drag förmodligen. På själva platsen har dock ingen sett honom. Att han är lik personerna på typ alla fantombilderna säger inte ett skit, speciellt inte när Christer Petersson matchar flera gånger bättre. När jag kollar fantombilderna får jag en känsla av att alla försöker få fram Peterssons utseende, vilket är ett rätt udda utseende.
Citera
2021-05-09, 03:13
Medlem
omigas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kackelhus
En glödhet analys om personen i fråga. Förmodligen är det ju autism som har spökat men man vill såklart få honom till att ha varit en psykopat. Dock är de enda spåren av charm som vi kan hitta ifrån intervjun med den där Aftonbladetreportern. Det är väl rätt larvigt av mig att se honom som en missförståd badboy men det blir ju lätt så.

En rätt empatilös person med autistiska drag förmodligen. På själva platsen har dock ingen sett honom. Att han är lik personerna på typ alla fantombilderna säger inte ett skit, speciellt inte när Christer Petersson matchar flera gånger bättre. När jag kollar fantombilderna får jag en känsla av att alla försöker få fram Peterssons utseende, vilket är ett rätt udda utseende.

Vad jag förstår så är det ingen som har lyckats identifiera gärningsmannen, men vi vet att han var där.

Palmeutredningen har utgått ifrån, och möjligen övertolkat, närhetsprincipen. De rangordnar misstänkta enligt följande:

270 meter från biografen Grand

Stig Engström - en verbal, medial och social grafiker, villaägare och äkta man från Täby. Jobbar över på försäkringsbolaget Skandia.

400 meter

Christer Pettersson - missbrukare från Sollentuna. Gör tvivelaktiga affärer på spelklubben Oxen, Johannesplan 1 (kv Oxen mindre).

650 meter

Viktor Gunnarson - talför äventyrare. Svärmar för två kvinnor på Café Mon Chéri, Kungsgatan 24.

1800 meter

Christer Andersson - Smith & Wesson ägare med tillgång till Winchesters metallbrytande ammunition. Gör sig av med revolvern. Uppger en att han ligger nedbäddad i influensa på Hälsingegatan 19.
Senast redigerad av omiga 2021-05-09 kl. 03:59.
Citera
2021-05-09, 08:37
Medlem
Det som stör mig en del gällande CAs självmord är tiden som förflyter från det att poliserna gör sig kända fram tills det att skottet slutligen faller.

Jag tycker att det indikerar att Christer inte hade ett färdigladdat vapen..och jag har svårt att förklara den förhållandevis långa tid det tar för CA att ta sig av daga,med poliserna precis utanför ytterdörren.

Jag undrar hur tankarna vandrade under dessa minuter.
Citera
2021-05-09, 08:56
Medlem
Ograsts avatar
Hur får man tag på metallpiercing ammuniton?
Citera
2021-05-09, 10:31
Medlem
omigas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ograst
Hur får man tag på metallpiercing ammuniton?

På 1980-talet var många hänvisade till materialförvaltaren på sin pistolklubb, men det gick att köpa över disk i en vanlig vapenaffär.

Det som är anmärkningsvärt är att den typ av ammunition som dödade Olof Palme, var mycket ovanlig och hade slutat tillverkas redan 1982.

Mellan 1979-1985 levererades endast 151 askar från generalagenten till svenska butiker.

Christer köpte sådan ammunition av materialförvaltaren på sin pistolklubb bara något år innan mordet på Olof Palme.

Han är bekant med den ovanliga ammunition som dödade Olof Palme, men det återstår att sätta en patron i handen på honom från någon av de fåtal askar märkta 3PM7.
Senast redigerad av omiga 2021-05-09 kl. 10:41.
Citera
2021-05-09, 15:14
Medlem
Kackelhuss avatar
Närhetsprincipen och diverse frågor om närheten i denna fråga är lite märkligt. Det verkar vara GW tjockis som har satt ribban för vad man kan prestera när det gäller det fysiska. Det räcker att det sitter en latmask för att få helt fel vinkel på detta. Om man inte är detta kan det verka märkligt att man inte skulle orka springa omkring som en snabb fläkt. Vissar verkar ju mena att han inte kunde ha sprungit för oförsiktigt för det var ju faktiskt halt! Jävla trams alltså. Klart som fan att han sprang och han sprang snabbt så in i helvete. So what om han skulle ramlat?

Någon får ta reda på vad de där siffrorna i psykutlåtandet betyder för det vill man ju veta vad som försiggick i huvudet. "Alla de här sociala aktiviteter" som att gick och sköt och ansökte om att läsa på universitet under en 20års tid säger ingenting. Det här var före internet och det är faktiskt helt hjärndött att bara sitta och blänga i 20 år så hur mycket social fobi han nu än hade var han tvungen klara människor vid skjutandet. Vi sätter autism tyvärr. Tyvärr då man gärna vill se att en sådan här har någon mer spännande diagnos än sketen autism.

De där kulorna ni talar om kan ni glömma då kulor i samma ask som han köpte blev testade negativt.
Citera
2021-05-09, 22:57
Medlem
Kackelhuss avatar
Nu har jag hittat ett ännu tidigare passfoto. När jag sökte runt för några år sedan fann jag foto av honom i barndomen, det var allt och det tog lång tid.. Kan konstatera att intresset för honom har ökat avsevärt och att det numera finns massor av framforskat om honon, då är frågan hur moraliskt det är om han är oskyldig.

Massa text
Senast redigerad av Kackelhus 2021-05-09 kl. 23:34.
Citera
2021-05-09, 23:32
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Det som stör mig en del gällande CAs självmord är tiden som förflyter från det att poliserna gör sig kända fram tills det att skottet slutligen faller.

Jag tycker att det indikerar att Christer inte hade ett färdigladdat vapen..och jag har svårt att förklara den förhållandevis långa tid det tar för CA att ta sig av daga,med poliserna precis utanför ytterdörren.

Jag undrar hur tankarna vandrade under dessa minuter.
Med tanke på avskedsbrevet hade han nog ändå tagit sig av daga runt den tidpunkten, om än inte just när farbror blå knackade på.

Kom ihåg att han fick besök flertalet gånger av Polisen under alla dessa år efter mordet, sista förhöret skedde så sent som 2004.
Att han trodde han hade blivit påkommen som mördaren just den kvällen i Augusti 2006 ter sig orimligt, det fanns inget just då i media kring Palmemordet som kunde ha väckt hans oro.
Mockfjärdsrevolven hittades November 2006, men då hade han redan varit död i 3 månader.

Troligtvis visste han att brodern hade ringt efter Polisen, och för att slippa tvångströjan på livstid så valde han att avsluta livet självt.
Kan på ett sätt vara förståeligt.
Senast redigerad av kato85 2021-05-09 kl. 23:38.
Citera
2021-05-10, 07:51
Medlem
omigas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Kom ihåg att han fick besök flertalet gånger av Polisen under alla dessa år efter mordet, sista förhöret skedde så sent som 2004.
Att han trodde han hade blivit påkommen som mördaren just den kvällen i Augusti 2006 ter sig orimligt, det fanns inget just då i media kring Palmemordet som kunde ha väckt hans oro.
Mockfjärdsrevolven hittades November 2006, men då hade han redan varit död i 3 månader.

Troligtvis visste han att brodern hade ringt efter Polisen, och för att slippa tvångströjan på livstid så valde han att avsluta livet självt.
Kan på ett sätt vara förståeligt.

Flikar in några datum. Sista förhöret med Christer hölls i februari 2007 och han dog den 12 augusti 2008.

Till polisens händelserapport bifogas historik om en lägenhetsundersökning en månad innan.

Nästa rad i rapporten lyder ”annan person Christer Andersson” så det kan inte uteslutas att det rörde sig om en namne till Christer.

En anhörig försöker få kontakt med Christer på mobilen vid upprepade tillfällen, men den är avstängd.

På natten mot tisdag kl 03:10 får 112 in ett samtal. Polisen åker fram med flera patruller, den första rapporterar ”på plats” kl 03:17:52 den 12 augusti 2008. De rör sig mot Christers lägenhet ”knackar på, ropar och plingar på”. Christer ligger förmodligen och sover med tanke på klockslaget, men det kan vi förstås inte veta. Polisen fortsätter att försöka etablera kontakt ”kontinuerligt”.

03:27:14 rapporterar patrull 7140 rörelser från lägenheten, kort därefter en kraftig duns. Tio sekunder senare rapporterar patrullen att de går och hämtar forseringsverktyg och låssmed tillkallas. I den handskrivna rapporten fastställs klockslaget till ”03:30-tiden”.

Så, mindre än 13 minuter från en förmodad nattsömn, i vart fall från kännedom om polisens närvaro - till fullbordad suicid får anses som en relativt kort tid för att vakna till, fatta det avgörande beslutet, ladda vapnet och hämta tillräckligt med mod för att fullfölja.

De sista dagarna bör ha varit påfrestande. Vid normal postgång så bör Christer ha postat brevet med sina sista önskemål på fredag eller lördag, och kommit fram till mottagaren på måndag. Händelsen sker på natten mot tisdag.

Fredagen den 8:e augusti 2008 invigs sommar OS i Peking. Christer är sportintresserad men kommer att missa detta OS.

Christer har 19 kr på banken, 27K i hyresskuld och avstängd mobil (abn har upphört). Han har spenderat två till tre dygn i lägenheten efter att ha postat brevet, lite beroende på när Christer postat, och eventuell tömning av postlådan under helgen.

Detaljerna runt Christers bortgång kan tyckas överflödiga. Men eftersom böcker och mediauppgifter gör gällande att Christers självmord har en direkt koppling till mordet på Olof Palme, så har vi valt att offentliggöra handlingarna, som tydligt visar att handlingen var planerad.

Slutsatsen att Christer trodde att han skulle bli gripen/häktad för mordet på Olof Palme när polisen knackade på, och därför valde att handla som han gjorde, är förhastad.
Senast redigerad av omiga 2021-05-10 kl. 08:16.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in