2021-02-24, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av niqq
Källa på att min favoritförfattare är Thomas Pettersson? Och vad har det med CA att göra? Min kommentar var kring den holländska författare som nu hänger ut en odömd man utan bevis och tjänar pengar på det.

Om du vet var de pengarna är som jag kan tjäna med en holländsk bok om Palmemordet, får du gärna berätta för mig. Man skriver bara böcker av den här typen av personligt intresse: marknaden för detta ämne i Nederländerna och Belgien är väldigt litet. Dessutom är det anmärkningsvärt att du har en åsikt om en bok som du inte har läst. Slutligen: Jag har 35 års erfarenhet som journalist, jag pratade med kusinen länge och jag uppfattar honom som mycket trovärdig.
Citera
2021-02-24, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Det var imponerande detaljinsikter som går i enlighet med din agenda. Jag avstår från att ha nån uppfattning om folks dygnsrytm och borrmaskinsinnehav o.s.v.

Ja, avstå från det du om du inte vet hur man väggmonterar saker eller inser att det är mycket närmare från Odenplans norra tunnelbaneutgång till CA´s bostad om man bara vill ta sig hem så snabbt som möjlig och inte promenera på sta´n...

Men förstår du att det är superviktigt hur de gjorde med spegeln den där kvällen? VAR det verkligen själva datumet för mordet måste t ex ha varit klara med arbetet i åtta-snåret för att hinna avsluta och säga "Hej då brorsan, tack för hjälpen! Vi ses." och CA knata till pendeln och råka få syn på Palme och följa efter för att konstatera att de ska gå på bio. Satt CA på pendeln till Karlberg den tiden, eller t o m senare, kan vi helt plötsligt utesluta att han fick syn på Palme på Sveavägen i niosnåret. CA ska liksom hinna snappa upp OP på sta´n där strax före eller runt 21.00 annars återstår bara alternativet att CA råkade ta en för honom jättesen kvällspromenad efter kl 23.00 MED revolvern laddat och klar i fickan!
OM man nu inte tror på en konspiration...
Citera
2021-02-24, 12:30
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Jag har all rätt att vara här. Jag hänger hellre här och släpper ut luften ur luftslottet med sunt förnuft istället för de rena fantasier folk ägnar sig åt här.
(FB) Skandiamannen
Citat:
Vi alla är här för att spekulera för att vi är nyfikna. Testa hypoteser, klura på scenarion och hitta nya vinklar. Synd bara att det är så många som har gett sig fan på att ingen ska få ha det nöjet.

Citat:
Källa på att min favoritförfattare är Thomas Pettersson? Och vad har det med CA att göra? Min kommentar var kring den holländska författare som nu hänger ut en odömd man utan bevis och tjänar pengar på det.
(FB) Skandiamannen
Citat:
Skiter fullständigt i gubbrackarns gravfrid, jag vill spekulera fritt utifrån de fakta som finns.

Citat:
Det är väl snarare ni här i tråden som verkar tro att det hela rör sig om brädspelet Cluedo. Man läser i någon kvällstidning att CA innehar det enda vapnet som aldrig har testat och vips är det ”Aktiehajen” som är mördaren och ”Revolvern” som är mordvapnet. I själva verket finns det ingenting unikt med vapnet eftersom NFC senare kunnat konstatera att kulorna är för trasiga för att kunna säga varken bu eller bä om något av de många tusentals vapen av kompatibel sort som fanns i landet den här tiden.
(FB) Skandiamannen
Citat:
Du låter ju som en repig skiva, upprepar dig sida ut och sida in. Frågan är varför du har så svårt att acceptera att andra spekulerar kring att SE är GM? Vad är din agenda, och vad vill du få ut av att tysta folk?
Senast redigerad av kato85 2021-02-24 kl. 12:33.
Citera
2021-02-24, 12:42
Medlem
Roerligs avatar
Att nån skräpar ner tråden kan den nog leva med, men när så många hela tiden reagerar på det förvandlas den till ett upplag. En avskrädeshög att leta nåt fynd i. Helt i linje med nedskräparens egen ambition. På väg att lyckas.

Hoppas allt, inklusive detta, saneras bort.
Senast redigerad av Roerlig 2021-02-24 kl. 12:45.
Citera
2021-02-24, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UlrichBrandman
Jag tror inte att kusinen kunde komma ihåg CA: s bokstavliga ord (inte konstigt efter 35 år) men han ser det som ett avsiktligt skott. CA uttryckte sig ofta hatiskt om Palme före mordet. Kusinen var direkt övertygad om att Christer var mördaren.

Han talade om detta med utredarna 2019, sa han. Men förhörsprotokollet ger nästan inga detaljer.

Det är fullt rimligt att anta att skottet i TVn sker avsiktligen då Palme är i rutan,eftersom alternativet är orimligt att anta med avseende på det övrigt kända bakgrundsmaterialet på CA.
Du vet möjligen inte om CA bytte telefonnummer strax efter mordet på Olof Palme?
Jag har bestridit maskningarna både när det gäller CAs telenummer på överlåtelsehandlingar å lägenheten Hälsingegatan samt de avsnitt i olika IVAs som handlar om skottet i TVn..men man lär få överklaga beslutet till kammarrätt eller förvaltningsdomstol ändå..så det vore ju bra om viktig info kring detta blir känd så fort som möjligt kan jag tycka.
Citera
2021-02-24, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Du vet möjligen inte om CA bytte telefonnummer strax efter mordet på Olof Palme?

Jag frågade det. Om han bytte telefonnummer på 1980-talet vet kusinen inte, men han utesluter det inte. Under senare år var CA iallafall dålig på att betala telefonräkningar. Kanske hans telefonabonnemang avbröts någon gång?
Citera
2021-02-24, 14:27
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Jag frågade det. Om han bytte telefonnummer på 1980-talet vet kusinen inte, men han utesluter det inte. Under senare år var CA iallafall dålig på att betala telefonräkningar. Kanske hans telefonabonnemang avbröts någon gång?

Den enda räkning han verkar ha problem med innan nittiotalet är den rörande böter för hundsparken. Kommer brev från fogden rörande den januari och februari 1986. Inget annat hos Kronofogden vid den tiden. Senare blir det många ärenden där.
Citera
2021-02-24, 14:37
Medlem
Citat:
Den enda räkning han verkar ha problem med innan nittiotalet är den rörande böter för hundsparken. Kommer brev från fogden rörande den januari och februari 1986. Inget annat hos Kronofogden vid den tiden. Senare blir det många ärenden där.

Jag vet. Fast, en obetald räkning hamnar vanligtvis inte direkt hos Kronofogden. Ofta kommer en påminnelse först. Jag vet inte vad Televerkets policy var på 1980-talet när en prenumerant inte betalde direkt. Det är också möjligt att han själv sa upp abonnemanget för att göra sig osynlig.
Citera
2021-02-24, 14:44
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Jag vet. Fast, en obetald räkning hamnar vanligtvis inte direkt hos Kronofogden. Ofta kommer en påminnelse först. Jag vet inte vad Televerkets policy var på 1980-talet när en prenumerant inte betalde direkt. Det är också möjligt att han själv sa upp abonnemanget för att göra sig osynlig.

Jo, menade mest att om han hade så stora problem att betala räkningar att han fått olika abonnemang uppsagda, hade det nog gett fler avtryck hos Kronofogden på 80-talet. Det tycks som att det är först när han faktiskt inte kan betala som han inte gör det.

Vet inte hur mycket som kan ha krävts för uppsagt abonnemang. Upprepade krav. Torde nått Kronofogden? Dessutom höll han på med omfattande bankaffärer och var tämligen välfungerande vid denna tid.
Senast redigerad av Roerlig 2021-02-24 kl. 14:52.
Citera
2021-02-24, 20:56
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
Men förstår du att det är superviktigt hur de gjorde med spegeln den där kvällen?

Nu handlade detta om huruvida CA hade anledning att ibland vistas ute om kvällarna, vilket du ej verkade tro, och inte om hur kompatibel en spegeluppsättning skulle vara med att skjuta Palme samma kväll.

Men det är uppenbart att det faller inom det möjligas gränser att han skulle kunna vara i stan framemot kl. 20 om en spegel satts upp, du anför det själv. Vi vet inget närmare om detta tillfälle. Om han nu aldrig gick ut på kvällarna utan någon särskild anledning, så hade han en denna kväll. Om det alls skedde på mordkvällen just.

Sköt han Palme efter uppsättningen är väl det troligaste att han gick av vid Centralen och tog en lov förbi nåt kvällsöppet kafé för en macka eller nåt och gick hemåt längs Sveavägen vid niotiden.
Citera
2021-02-24, 21:07
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
Nu talar jag om att fastna i sina egna teorier i den betydelsen att det är jävligt märkligt att du på fullt allvar tror och påstår att det är RIMLIGARE att den erkänt tillbakadragna och reserverade CA skulle ha blivit polare med en 20-årig narkoman och börjat snacka ihop sig om sina ekonomiska problem och att lösa den mest akuta pengabristen genom att pundaren fixar köpare på puffran.

Rimligare än vadå?

Det var vapnet med rätt nummer som enligt ett inlägg skulle presenteras på årsdagen. Då kan det ju vara intressant att fundera på vilka möjligheter som kan finnas att det fortfarande finns i någons besittning (vilket är mycket osannolikt). Detta förutsätter nog att CA sålt det, men inte på det sätt han uppger, jag tror den historien är påhittad oavsett. Vilka andra möjligheter skulle då kunna finnas.

Han har inte sålt det till någon som känner till honom närmare, då hade det kommit fram. Sålt det till främling på gatan, nja. Då återstår någon tillfälligt bekant, vilket han förmodligen inte hade många, om nån alls. Och då kan exempelvis en granne av detta slag, i exakt samma situation vid samma tid, vara intressant. Varför skulle det vara mindre otroligt än slå sig i slag med en gatulangare?

Teori? Det var ett "redigt långskott" jag plockade fram ur byrålådan på grund av att vapnet skulle presenteras. Kanske tillräckligt intressant för att göra en "slagning" på, om fanns en utredning. Fanns det nån känd gatulangare som var relevant på nåt sätt, skulle gälla samma sak med denne. Finns dock ingen sådan, vad jag känner till.

Återigen, du återkommer till detta, jag är ingen palmeutredare, spaningsledare, eller domare i fallet. Jag intresserar mig för uppslaget CA och varthän man kan komma med det. Inte Ustasja eller finska kroppsbyggare. Nästa gång kan du ju gå in i Den stora tråden om knyppling och undra varför de håller på så mycket med olika aspekter av.. knyppling där.

Du missförstår f.ö. vad GW menar. Det är ej kritik mot att något kollats för mycket (undantaget CP möjligen), utan att utredare inte kunnat släppa uppslag de jobbat med i tio år och börja med nästa. Du skjuter vid sidan av målet i en fb-tråd.
Senast redigerad av Roerlig 2021-02-24 kl. 21:17.
Citera
2021-02-24, 22:17
Medlem
omigas avatar
Citat:
Då kan det ju vara intressant att fundera på vilka möjligheter som kan finnas att det fortfarande finns i någons besittning (vilket är mycket osannolikt). Detta förutsätter nog att CA sålt det, men inte på det sätt han uppger, jag tror den historien är påhittad oavsett.

Det ”mycket osannolika” du refererar till har redan inträffat, så det är då per definition inte helt osannolikt längre.

Under vapenamnestin 2018 lämnades en illegal Smith & Wesson 357 in i Göteborg som skickades till NFC för provskjutning.

Så om vi har tur är vapnet redan provskjutet, PU har ju inte koll på Christers vapennummer, eller så finns det en revolver till där ute.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/nastan-800-vapen-inlamnade-pa-en-vecka

Mina damer och herrar allt hänger på nu på denna bokstavs- och sifferkombination:

N694274
Senast redigerad av omiga 2021-02-24 kl. 22:44.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in