2021-02-24, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Är det bara jag som tycker Billinges förlikningsförslag är skrattretande. Efter allt skitsnack och mediadrevande som han ligger bakom, så ska hon stå för sina rättegångskostnader och få en symbolisk summa, men fastigheten ska återlämnas till Esbhörn.

Vad hände med alla utgifter hon faktiskt haft?

Ja, skrattretande är en mild omskrivning av det helt groteska "förliknings"-förslaget. Är det sant att han har lagt fram det?

Jag har personligen varit inblandad i en fastighetsaffär där säljaren sen länge hade god man (eller möjligen förvaltare) och där familjen hade satt i system att låta fadern göra affärer och sen pressade de köparna på pengar och egendom och förmåner av olika slag. Under en storhelg fick jag ett telefonsamtal om att "Glöm att ni ska kunna flytta in den 1/1. De träter om hårnålar." Då hade vi flyttat inflyttningsdatum fyra gånger! Akut fick vi kalla in advokat på nyårsafton och där körde de precis den här stilen som Binninge och hans team gör med Esbjörn och mot Ebba Busch.

Efter 30 minuters förlikningssamtal så satte jag ned klackarna och slog näven i bordet: Det här köpet går helt tillbaka eftersom ni inte håller en enda detalj av vad vi kommit överens om och jag orkar inte tjafsa mer. Det finns andra fastigheter till salu i bygden. Adjö.

Hela familjen var på benen för att locka in mig igen och säljaren sa att "Det ska vara som jag har skrivit i avtalet." Vi gjorde några eftergifter till ang. inflyttning och städning och förrådsutrymmen. Men de hade helt satt i system att lura och utnyttja människor med hänvisning till faderns dåliga hälsa. Verkligen i system.

Precis som folket runt Esbjörn.
2021-02-24, 20:14
Medlem
Roande att den feta kärringsossen Lena Melin vill göra poängen att det är fel av Ebba Busch att nämna att säljarens ombud har dömts för brott då det inte har någonting att göra med husköp och hans roll som jurist.

Men vad fan har då hennes husköp att göra med Ebba Buschs och KD:s inflytande på svensk politik?

Och varför i helvete ska man bry sig om hennes husköp för?
Av alla samhällsproblem man skulle kunna fokusera på med mångkultur, gängkrig och kostnader av blattar så fokuseras det alltså på den här bimbons husköp istället. Faktum med att ni som sätter er in och diskuterar det här ämnet och allt skvaller borde borde skjuta er själva, ni är det verkliga problemet.

Ni har så låg IQ och är så pass korkade i skallen så ni älskar att få prata skvaller och tror det är sånt här politik ska handla om. Idioter.
2021-02-24, 20:17
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Mycket har hänt i natt märker jag och det senaste utspelet från Binninge förvånar mig inte, det ligger ju helt i linje med hur han anser att ett fall ska drivas, i media.

Hur som haver, den där trafikolyckan som E*björn förorsakade har avhandlats av Uppsala Tingsrätt igår,
dom kommer den 1/3-2021 då får vi se om E*björn var själv i rätten eller om den med generalfullmakt var med.
Kan man verkligen bli dömd om man är så pass dement och har en så pass intellektuell funktionsnedsättning som Esbjörn verkar ha? Jag tänker att man då inte borde vara ansvarig för sina handlingar? Hur tänkte Esbjörns polare som lånade ut bilen till Esbjörn? Borde inte han bedömt att Esbjörn med sin demens inte är kapabel att köra? I normala fall brukar man försöka ta bilnycklarna från dementa personer för att de inte ska köra bil, men här har vi en kille som lånar ut sin bil till Esbjörn
2021-02-24, 20:17
Medlem
MrBubss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
För att spinna vidare lite på detta utspel från Binninge som kommer nu helt plötsligt kort tid före MUFen.

Binninge passade på nu när han tror att Ebba är extra pressad, och hoppas han kan vinna på att pressa med ännu en anmälan.

Så hur kan Ebba förväntas reagera då?

Jo, alldeles självklart så är första responsen att de får träffas på MUFen och ta diskussionen om en eventuell förlikning där. Vad ska Binninge svara på det? Erbjudandet gäller bara idag? Knappast.

Så, en MUF kommer det att bli, det kommer Ebba och hennes ombud att se till. De kommer inte att avfärda förlikningserbjudandet innan MUFen. Nu har Binninge tvärtom visat att det finns anledning att hålla en MUF. Esbjörn har ju återigen ångrat sig och är nu villig att förhandla.

Så, på MUFen. Esbjörns erbjudande om förlikning kommer ligga på bordet. Ebbas initiala reaktion på det kommer så klart att vara att be Esbjörn förklara om han ångrat sig, varför han ångrat sig, och vad han vill skall ske med huset, nu och i framtiden. Om då Esbjörn verkligen tittar Ebba i ögonen och säger att han vill att huset ska få vara kvar i släkten och gå i arv till sina syskonbarn, ja då kan förhandlingen ta vid. Ebba kommer då så klart att säga att det är inget problem. Du har ångrat dig och då får affären återgå men du får så klart stå för alla mina kostnader plus ränta och skadestånd för den smutskastning jag fått utstå. Om nu Esbjörn verkligen vill ha huset tillbaka, är det så klart inget att tveka på för honom. Det är bara att ta kostnaden för den oreda han ställt till.

Men inget av det där vill Esbjörn. Han vill inte ha tillbaka huset. Och han vill absolut inte ta alla kostnader för att få tillbaka det.

Så det som kommer att hända när Ebba ber Esbjörn förklara sig. Är att Esbjörn kommer att förklara sig, han kommer att berätta precis vad som hänt, vilka som tvingat honom till alla dessa oegentligheter, sedan kommer han titta Ebba i ögonen och be om ursäkt, och sedan kommer affären att avslutas. Ebba får huset och Esbjörn får pengarna. Ja, jag tror faktiskt detta. Och jag har stärkts kraftigt i den tron efter Binninges desparata försök att avsluta affären innan MUFen.

Ovanpå allt detta är det nog som många påtalat i tråden, Binninge hatar Ebba. Och han hatar henne inte precis mindre efter att hon hängt ut honom som pedofil och alla massmedia i Sverige nu börjat rapportera om det istället för husaffären. Ebba är en skicklig politiker, hon kan möta meningsmotståndare och antagonister öga mot öga och ändå behålla besinningen och skarpsinnet och leverera starka och hållbara argument. Binninge saknar talets förmåga, han saknar skarpsinne och han kan inte besinna sig.

Ja, ni förstår ...
Binninge vet, att om han går in i det där rummet, då kommer allt att gå åt helvete, allt, samtidigt.

Jag hoppas Din spådom är rätt!😁
Det vore otroligt häftigt om Esbjörn säger att han faktiskt vill att Ebba ska köpa huset och berättar om det omänskliga tryck han har varit utsatt för av alla girigbukar som vill åt hans fastighet/pengar.

När förhandlingen/affären är avslutad kan Esbjörn anlita Ebbas advokat och se till att bli fri från fullmakter, generalfullmakter och annan dynga och få hjälp att skriva ett testamente så att hyenorna och gamarna kan stå där med tappade hakor och långnäsa....🙄😃

Det vore ett bra slut på denna vedervärdiga soppa!
2021-02-24, 20:18
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
SVT har som vanligt noll koll och kan inte ens skilja på en muntlig förberedelse och en rättegång.
Oj tusan också vilka bagatellartade poäng du jublar över att få plocka åt dig. Kommer som vanligt med fula personargument och vad är det ett nog så stort tecken på om inte att saken som du förfäktar så energiskt ivrigt inte förmår övertyga i sig.

De flesta här om inte rent av alla har förstått att Ebba har den juridiska rätten till tomten. Det är ju inte det som saken gäller men det tycks inte du förstå i din iver över att ha rätt. Det är hennes heder och moral som står på spel och det avgörs inte i rätten.

Nåväl det här med att inte jag äger förmåga att särskilja rent tekniska detaljer och benämningar från varandra när det kommer till juridik diskvalificerar mig ingalunda från att ha synpunkter om hur Ebba hanterar denna husaffär.

Den talade meningen i TV-inslaget, som jag fick intrycket av att en rättegång skulle inledas nästa vecka, löd ordagrant så här:"I nästa vecka möts parterna i tingsrätten." Att jag av det misstog det som en rättegång istället för muntlig förberedelse ska väl inte kunna klassas som att jag har noll koll. Det klassar jag nu i min tur som en överdrifternas överdrift.

EDIT: Va tusan nu då - skulle kunna svära på att det stod DU istället för SVT när jag gick in för å citera. Du måste ha hunnit ändra precis i rätt mikrosekund så jag kom i svarsställning. Har jag sett fel eller är det som jag nu här antar i min editering?
EDIT2: Äh...varför frågar jag frågar jag mig nu....jag såg såklart fel....eller hur
EDIT3: Nåväl nu står den rätta ordalydelsen här iaf så det var väl jag som misstolkade och inte SVT...eller...den har jag råd att ta på mig
Senast redigerad av kubun 2021-02-24 kl. 20:47.
2021-02-24, 20:30
Avslutad
Personlighetsstörning eller psykiskt sjuk? Jag tror även Corona ställt till det med Ebba. Folk är förändrade helt klart
2021-02-24, 20:31
Medlem
Taggads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nova68
Bo kvar i sitt barndomshem.
Du vet ingenting om det här eller hur.
Esbjörn är från Dalarna och det här är hans föräldrars nu obeboeliga oisolerade sommarhus.
Utan vatten och avlopp samt fullt med skrot, bråte och rostiga bilar på tomten.
Esbjörn äger två bostadsrätter en i Västerås och en i Uppsala, men bor oftast på pensionat.

Du ursäktar Ebbas trixande för att lägga vantarna på hans fastighet med att fastigheten nästan inte är hans?

Ebbas giriga agerande förklaras (enligt dig) med att Ebba "hittade" ett misskött ödehus vilket Ebba anser sig ha emotionell rätt till då hon fann det "övergivna" huset först?
2021-02-24, 20:32
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Kan man verkligen bli dömd om man är så pass dement och har en så pass intellektuell funktionsnedsättning som Esbjörn verkar ha? Jag tänker att man då inte borde vara ansvarig för sina handlingar? Hur tänkte Esbjörns polare som lånade ut bilen till Esbjörn? Borde inte han bedömt att Esbjörn med sin demens inte är kapabel att köra? I normala fall brukar man försöka ta bilnycklarna från dementa personer för att de inte ska köra bil, men här har vi en kille som lånar ut sin bil till Esbjörn

Bra frågor som söker sina svar!

Vi får se vad domen säger, den kommer ju på måndag den 1/3-2021, som av en händelse dagen innan E*björn ska till sin MUF.

På så sätt var det ju bra att han hade en rättegång den här veckan nu ska det inte vara några problem att hitta till Uppsala Tingsrätt.

Vad jag vet så är väl ingen av E*björns vänner tillfrågade om hans mentala kapacitet, det är väl bara Maggan som uttalat sig om den.
2021-02-24, 20:34
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fullblitz
Hmm reflekterade över Ebba Buschs värdering nu när man fick se den här, Ebba Buschs version går inte riktigt ihop för mig.

Ebba Buschs värdering är datumstämplad den 8 oktober 2020. Två månader efter att köpekontraktet skrevs. Men den ska ha gjorts i början av augusti och då lämnats till Ebba Busch muntligt och via sms.

Problemet är ju att Anticimex var på fastigheten den 5-6 augusti och gjorde sin besiktning.
Min erfarenhet av besiktningar är att det brukar ta minst en vecka att få underlaget sammanställt, dvs utfördes den 5-6 augusti så borde Ebba Busch fått underlaget i mitten av augusti. Då ska hennes mäklare tagit del av den och gjort sin värdering med den som underlag som det påstås här i tråden. Mäklaren behöver också någon/några dagar på sig och då är vi i princip runt den 20 augusti och då har det ändå gått förhållandevis snabbt sett till min erfarenhet.

Då Ebba Buschs mäklare lämnade ett muntligt och skriftligt via SMS så kan den aldrig hålla den kvalité som den som Binninge tagit fram nu!
Den värderingen är nog mest troligt att se som en efterkonstruktion och kan inte ha legat till underlag för en förhandling för köpeskillingen, om Anticimex undersökning låg till grund för den.

Den 20e augusti var kontraktsskrivningen, alltså precis två veckor efter Anticimex var där.

Det är inte så konstigt:

Det börjar med att Ebba värderar huset litet provisoriskt, varvid hon får ett värde som "kan vara rimligt att betala om hon gärna vill ha huset". Förmodligen har värderaren också sagt att "det får inte vara alltför mycket allvarliga fel, gör en besiktning, så får vi se sen". Så har det dragits ifrån för fel och brister, städning och sanering av tomten. Allt detta kan ha skett muntligt eller via SMS - ungefär som när man talar med vilken konsult som helst.

När tjafset sedan är i full gång behöver Ebba papper på värderingen. Att då skriva ut ett dokument (helt korrekt daterat) är ju ett helt normalt intyg på värderingen. Dokumentet är inte antedaterat, vilket kunde varit tveksamt - men med all sannolikhet speglar det den muntliga värdering och den anbudsdiskussion som förevarit mellan Ebba och värderingsmannen.
2021-02-24, 20:35
Medlem
zerocolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Punkten då man kan släppa det här och acceptera ett bud från säljaren att köpet skall återgå har passerat för länge sedan. Krishanteringsmässigt gäller nu att försöka rida ut stormen, och hoppas att saken beskrivs någorlunda rättvist i media. (Jag hör själv hur dumt det senare låter...)

"Point of no return" är kanske bekant?

Ja, plus en på denna.

Och på väg in i en "Shitstorm"!
2021-02-24, 20:40
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taggad
Du ursäktar Ebbas trixande för att lägga vantarna på hans fastighet med att fastigheten nästan inte är hans?

Ebbas giriga agerande förklaras (enligt dig) med att Ebba "hittade" ett misskött ödehus vilket Ebba anser sig ha emotionell rätt till då hon fann det "övergivna" huset först?
Att köpa en fastighet för marknadsvärdet är väl vad man gör? Sveavägen 68 får bättra på argumentshäftet så att inläggen från SSU-ligan inte blir så pinsamt okunniga.
2021-02-24, 20:40
Medlem
Man undrar om alla kort ligger på bordet eller om någon har ett ess i rockärmen som kommer att dras fram i domstolen?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in