2021-02-24, 09:11
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reinadelsur
Iidiot inlägg..... Jag är totalt politiskt obunden och bryr mig inte ett skit om svensk politik då jag emigrerat. Gällande politik ovh ledarskap är jag saklig . En konservativ kristen LEDARE för ett parti ska inte dricka shottar i barer med massa influencers när det är en pandemi(som jag inte ens tror på) men du förstår min poäng. En konservativ politisk ledare som ens dricker shotts i en offentlig trashig bar med influencers bara det e ganska fucked up. Men ebba e ju typ 33 år ovh omogen för sin roll som ledare. Sen sker detta med detta gubbhus..... Oavsett vem som har rätt skulle en mogen ledare släppt det och fokusera på sina väljare.... Hon skyller på all tryck för att hon e kvinna och ung hahah orkar inte höra det skitsnacket. Skandinaviens politik (utom danmark) har pinsam politik och konstiga utvalda ledare oavsett kön. Finlands statsminister e 34 år. De e helt sjukt! Man e inte mogen att leda ett parti eller en nation.Man har all rätt att kriga för sin sak men detta e riktigt idiotiskt ur ett politiskt perspektiv som ebba håller på med... De e pinsamt och NEJ!!! Jag e politiskt obunden.... men detta e en skandal 100% och ganska fucked upp att hon inte ger sig med tanke på sitt ledarskap och väljare

Exakt vad är idioti i inlägget?

Jag skrev väl ungefär som dig, att politik handlar om förtroende, att Ebba bör tänka på hur hon handlar. Jag kan hålla med om att Ebba är förmodligen lite väl ung för sin roll som partiledare, dock så har hon ett för KD framgångsrikt val bakom sig.

Sedan är det väl heller inte konstigt att politiska motståndare försöker att utnyttja detta tillfälle för att minska förtroendet för Ebba? Detta är inget som helst ovanligt, det sker i Sverige, det sker i stort sett överallt där politiska motståndare försöker smutskasta/påverka bilden av sina politiska motståndare. Tänk bara de senaste amerikanska presidentvalen. Jag har inte hävdat att alla som kritiserar Busch är vänsteranhängare, däremot ser jag det som sannolikt att personer hemmahörandes på den kanten är med och driver denna kampanj.

Nu har Ebba förmodligen inte gjort något olagligt, eller kanske inte ens moraliskt felaktigt - som jag skrev beror det på faktorer som i vilket kognitivt skicka Esbjörn befanns sig i, tillräckligt med betänketid, rimlig köpeskilling. Är allt detta ok - så vilka moraliska invändningar finns då mot detta köpet? Sedan kan man diskutera lämpligheten för Busch att stå fast vid köpet. Utan tvekan kan det drabba henne och hennes parti politiskt.

I svensk politik brukar kampen om regeringsmakten handla om några procent av väljarstödet, så att minska förtroendet för ett eller flera partier är inget konstigt, då detta kan få mycket stora politiska konsekvenser.

Att Ebba gillar att gå på party är hon nog inte ensam om inom den svenska politiken. Federley brukade gå klädd som Ursula på fester, Gudrun Schyman brukade supa till rejält på partyn, sådant finns inom varje parti. Jag kan hålla med dig om att om man vill framstå som seriös bör man undvika att hamna i situationer som många väljare kan uppfatta som mindre lämpligt.
2021-02-24, 09:13
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cern
Skulle jag varit Ebba så hade jag hållit tyst direkt när Esbjörn började gråta om att han ångrat sig så skulle jag anlitat en arme med advokater och lugnt låtit rätten sköta resten.

telefonsamtal, Hot, kommentarer på facebook, långa intervjuer med media är farligt i tvister. Var enda ord kan vändas emot en.

Lång tid tills rättegången men de verkar gilla att ha ett infekterat drama verkar det som.

Jepp, rätt till 200%
. Ebba borde låtit sina advokater föra hennes talan.. I övrigt hålla käften. Så blir allt avgjort i rätten, utan skvaller, media och förstå-sig-påares inblandning.

Bara hänvisa till advokaten som i god anda kommer att hålla käften, även han.

Den taktiken är den som gäller om man skall vinna i rätten.. Tyckande kan man lämna därhän.
2021-02-24, 09:14
Medlem
Reimers avatar
Mycket har hänt i natt märker jag och det senaste utspelet från Binninge förvånar mig inte, det ligger ju helt i linje med hur han anser att ett fall ska drivas, i media.

Hur som haver, den där trafikolyckan som E*björn förorsakade har avhandlats av Uppsala Tingsrätt igår,
dom kommer den 1/3-2021 då får vi se om E*björn var själv i rätten eller om den med generalfullmakt var med.
2021-02-24, 09:15
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sandraso
Tja Ebba är ju en PEP så där är extra viktigt att göra kontroll av syftet med överlåtelsen. Men återigen, oavsett om man inte tror det föreligger risk för penningtvätt så är det lagkrav att göra i varje fastighetsöverlåtelse oavsett om det är ett förmedlingsuppdrag eller skrivuppdrag. Man blir varnad annars.

Ingen förnekar lagkrav och god mäklarsed. Det är bara du som förnekar fakta och avsaknad av belägg för dina ogrundade anklagelser.
2021-02-24, 09:16
Medlem
trngws avatar
Citat:
Nej man har lagkrav att uppnå kundkännedom om båda parter i en överlåtelse.

Kan du vänligen referera till den lagparagraf du avser!?
2021-02-24, 09:17
Medlem
trngws avatar
Citat:
Jo mäklare har blivit varnade om de inte har kopia på identitetshandling även om de känner parten väl. Man blir även varnad om identitetshandlingens datum gått ut. Så det måste vara en giltig identitetshandling.

Återigen saknar vi referens för dina vilda påståenden...
2021-02-24, 09:20
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Mycket har hänt i natt märker jag och det senaste utspelet från Binninge förvånar mig inte, det ligger ju helt i linje med hur han anser att ett fall ska drivas, i media.

Hur som haver, den där trafikolyckan som E*björn förorsakade har avhandlats av Uppsala Tingsrätt igår,
dom kommer den 1/3-2021 då får vi se om E*björn var själv i rätten eller om den med generalfullmakt var med.

Intressant! Tack för info! Ja det ska bli intressant att läsa den domen. Så ansåg i alla fall tingsrätten att Esbjörn var tillräckligt tillräknelig för att framträda i domstolen och få en dom, utan någon psykutredning för att fastställa om han lider av någon psykisk störning. Han är alltså utan tvekan i juridisk mening röttsförmögen och ansvarig för sina handlingar.
2021-02-24, 09:28
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Intressant! Tack för info! Ja det ska bli intressant att läsa den domen. Så ansåg i alla fall tingsrätten att Esbjörn var tillräckligt tillräknelig för att framträda i domstolen och få en dom, utan någon psykutredning för att fastställa om han lider av någon psykisk störning. Han är alltså utan tvekan i juridisk mening rättsförmögen och ansvarig för sina handlingar.

Yes, vi får se om E*björn var där i egen hög person eller om generalfullmakten var den som representerade honom, hur som haver några skäl till att inte genomföra rättegången fanns det inte.

Med tanke på att det var hans bilkörande som stod på spel så tror jag inte demenskortet var aktuellt i det här fallet.
2021-02-24, 09:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Exakt vad är idioti i inlägget?

Jag skrev väl ungefär som dig, att politik handlar om förtroende, att Ebba bör tänka på hur hon handlar. Jag kan hålla med om att Ebba är förmodligen lite väl ung för sin roll som partiledare, dock så har hon ett för KD framgångsrikt val bakom sig.

Sedan är det väl heller inte konstigt att politiska motståndare försöker att utnyttja detta tillfälle för att minska förtroendet för Ebba? Detta är inget som helst ovanligt, det sker i Sverige, det sker i stort sett överallt där politiska motståndare försöker smutskasta/påverka bilden av sina politiska motståndare. Tänk bara de senaste amerikanska presidentvalen. Jag har inte hävdat att alla som kritiserar Busch är vänsteranhängare, däremot ser jag det som sannolikt att personer hemmahörandes på den kanten är med och driver denna kampanj.

Nu har Ebba förmodligen inte gjort något olagligt, eller kanske inte ens moraliskt felaktigt - som jag skrev beror det på faktorer som i vilket kognitivt skicka Esbjörn befanns sig i, tillräckligt med betänketid, rimlig köpeskilling. Är allt detta ok - så vilka moraliska invändningar finns då mot detta köpet? Sedan kan man diskutera lämpligheten för Busch att stå fast vid köpet. Utan tvekan kan det drabba henne och hennes parti politiskt.

I svensk politik brukar kampen om regeringsmakten handla om några procent av väljarstödet, så att minska förtroendet för ett eller flera partier är inget konstigt, då detta kan få mycket stora politiska konsekvenser.

Att Ebba gillar att gå på party är hon nog inte ensam om inom den svenska politiken. Federley brukade gå klädd som Ursula på fester, Gudrun Schyman brukade supa till rejält på partyn, sådant finns inom varje parti. Jag kan hålla med dig om att om man vill framstå som seriös bör man undvika att hamna i situationer som många väljare kan uppfatta som mindre lämpligt.

Fint folk du jämför Ebba med, men en pedofilvurmare (Federley), en före detta fullblodsalkoholist (Schyman), är väl egentligen rätt nära narcissisten Ebba Busch.

Dvs dessa tre borde inte handha ansvar överhuvudtaget, inte inom något område och absolut inte högt uppsatta politiska positioner, för när egot går först är man fel ute.
Senast redigerad av LawNumberSix 2021-02-24 kl. 09:37.
2021-02-24, 09:37
Medlem
Citat:
Jo mäklare har blivit varnade om de inte har kopia på identitetshandling även om de känner parten väl. Man blir även varnad om identitetshandlingens datum gått ut. Så det måste vara en giltig identitetshandling.
Jag har sökt efter dina fall från 1 januari 2020 fram till dags dato och inte funnit något jämförbart fall. Det finns fall där köpare befunnit sig på distans men det är knappast aktuellt här eftersom ingen part fanns på distans. Du får samtidigt länken till söktjänsten om du tror dig hitta en mäklare som fått en varning för att denne saknar kopia på vidimerad identitetshandling om parterna är kända.

https://fmi.se/anmalan-tillsyn/tillsynsbeslut-och-praxis/sok-beslut/?Form.SearchPhrase=Identitetshandling&Form.Subject =&Form.FmiDecision=&Form.ReferenceNumber=&Form.Dat eFrom=2020-01-01&Form.DateTo=2021-02-03&Form.Status=&Form.CourtDecision=
2021-02-24, 09:38
Medlem
trngws avatar
Citat:
Yes, vi får se om E*björn var där i egen hög person eller om generalfullmakten var den som representerade honom, hur som haver några skäl till att inte genomföra rättegången fanns det inte.

Med tanke på att det var hans bilkörande som stod på spel så tror jag inte demenskortet var aktuellt i det här fallet.

Jag är ganska övertygad om att Esbjörn själv inte kan undanröja rättens krav på hans personliga närvaro bara genom att skriva en fullmakt.

Demensen handlar inte här om hans bilkörande, utan om rättens möjligheter att döma honom till ansvar. 😉

Har de meddelat att dom kommer 1/3, då vet vi att han i rättslig mening inte lider av någon psykisk störning som påverkar hans rättshandlingsförmåga.

Minns t.ex. Binninges inlaga där han ifrågasatte om domstolen skulle bedöma Esbjörn som förmögen att överhuvudtaget framträda i domstolen. Det vet vi nu att domstolen gör den bedömningen.
2021-02-24, 09:42
Medlem
Mullrets avatar
Citat:

Gäller det trafikmål så bör man nog inte spela ut demenskortet. Kan sluta med att körkortet dras in. Esbjörn har dåliga rådgivare.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in