Citat:
Ursprungligen postat av
fnirp
Rån innefattar våld eller hot om våld. I fallet Esbjörn finns det absolut noll indikationer på att dylika påtryckningar har skett mot honom.
Esbjörn har tagit emot pengarna. Han vet att de finns, han vet vem de kommer ifrån, men har inte betalat tillbaka dom, trots att ett halvår har gått.
Jodå, det vet jag. Jag drev över lite för att påvisa det absurda i att bara för att man har en namnteckning på ett papper, så har allt lagligt till.
Jag motsätter mig däremot att Esb tagit emot pengarna. Eller har det framkommit något om att han tagit ut dom? Jag har tyvärr inte orkar med denna mastodonttråd på ett tag.
Har han tagit ut dom, då har han ju såklart tagit emot dom. Men det är ju annars inte lätt för mottagaren att stoppa en överföring.
Jag kan ju väldigt enkelt föra över pengar till ditt konto. Dom kommer att finnas där, men det betyder ju inte att du tagit emot dom. Jag kan ju inte direkt anmäla dig för stöld. Ungefär som om jag skulle slänga in min spade på din gård, sen anmäla dig för stöld av den.
Hänger du med i mina funderingar?
Dock så borde han ju vid det laget kunnat fått hjälp att betala tillbaka, det håller jag med om. Borde ha skett från första början, men hyenorna Esb-sidan verkar ha haft andra planer.
Citat:
Ursprungligen postat av
N.Armstark
Hon förde över pengar enligt avtalet, sen bröt Esbjörn överenskommelsen. Det är klart att han har tagit emot pengarna.
Klipper in dig här, så slipper jag upprepa mig. Se mina funderingar ovan.