2021-02-15, 17:11
Medlem
Evig.Ingen.Naken.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Rån innefattar våld eller hot om våld. I fallet Esbjörn finns det absolut noll indikationer på att dylika påtryckningar har skett mot honom.

Esbjörn har tagit emot pengarna. Han vet att de finns, han vet vem de kommer ifrån, men har inte betalat tillbaka dom, trots att ett halvår har gått.

Jodå, det vet jag. Jag drev över lite för att påvisa det absurda i att bara för att man har en namnteckning på ett papper, så har allt lagligt till.

Jag motsätter mig däremot att Esb tagit emot pengarna. Eller har det framkommit något om att han tagit ut dom? Jag har tyvärr inte orkar med denna mastodonttråd på ett tag.
Har han tagit ut dom, då har han ju såklart tagit emot dom. Men det är ju annars inte lätt för mottagaren att stoppa en överföring.

Jag kan ju väldigt enkelt föra över pengar till ditt konto. Dom kommer att finnas där, men det betyder ju inte att du tagit emot dom. Jag kan ju inte direkt anmäla dig för stöld. Ungefär som om jag skulle slänga in min spade på din gård, sen anmäla dig för stöld av den.

Hänger du med i mina funderingar?

Dock så borde han ju vid det laget kunnat fått hjälp att betala tillbaka, det håller jag med om. Borde ha skett från första början, men hyenorna Esb-sidan verkar ha haft andra planer.

Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Hon förde över pengar enligt avtalet, sen bröt Esbjörn överenskommelsen. Det är klart att han har tagit emot pengarna.

Klipper in dig här, så slipper jag upprepa mig. Se mina funderingar ovan.
Senast redigerad av Evig.Ingen.Naken. 2021-02-15 kl. 17:20.
2021-02-15, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Freducation
Just därför är det intressant att försöka förstå vad som hänt i hur gick allt till innan Esbjörn vänder i dörren. Han gör det av en anledning o inte för att, som det låter på er, "stjäla" Ebbas handpenning.

Nu e de som de e o jag hoppas att de kan räta upp frågetecken på den muntliga förhandlingen.
Det var i vilket fall som helst med den vändningen som handpenningen blev kvar hos Esbjörn. Anledningen vet nog bara han själv.
2021-02-15, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fullblitz
Du vet ju inte att det du skriver är sant, kan ju lika gärna vara den version du framför Martinator som hör hemma på ett konspirationsforum. Vi saknar otroligt mycket information bekräftad från båda lägren.

Om du enkom utgår från att allt Ebba Busch säger och gjort är sant så okej, men det finns faktiskt en annan version och Ebba Buschs version är faktiskt inte utan att man kan ifrågasätta rätt mycket av den.
Nej det kan det inte. Det framkommer i de handlingar som lämnats in till tinget vad som hänt.
Fantasier om honey-traps och kang kang dans på pigall är bara trams.
Har ni belägg för era sagor - så lägg gärna fram dem.
2021-02-15, 17:52
Medlem
Starbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Rån innefattar våld eller hot om våld. I fallet Esbjörn finns det absolut noll indikationer på att dylika påtryckningar har skett mot honom.

Esbjörn har tagit emot pengarna. Han vet att de finns, han vet vem de kommer ifrån, men har inte betalat tillbaka dom, trots att ett halvår har gått.

Han vill inte befatta sig med dessa pengar helt enkelt. Han tycker som många av oss andra att det är smutsiga pengar eftersom dom kommer ifrån en bedragare.
2021-02-15, 17:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av nova68
Nu är ju taxeringsvärdet på tomten för en normal tomt, bruksskick som man säger.
En saneringstomt har ett helt annat värde än taxeringsvärde anger.
Taxeringsvärdet på byggnaden är också värdet för en normvilla, även den i bruksskick.
Byggnad utan vinterisolerig, vatten, avlopp och utan normalt underhåll på decennier, har ett helt annat värde än taxeringsvärdet anger.
Det är därför Anticimex var där i 2 dagar för att fastställa skick på byggnaden och saneringsbehovet på själva tomten.
Utifrån det och andra underlag har värdering skett av Notar till 4.2 milj -/+ 200.000:-, behöver inte Anticimex protokoll tas i beaktande är Notars värdering fel och har du en annan?

Vatten och avlopp är som sagts tidigare i tråden redan klappat och klart från Uppsala Stads sida, de kommer att satsa stort på hela området runt sjön.
Detta visste Ebba låååååångt innan hon började med Cirkus Busch och bedrägeriförsöket mot den äldre, egna, delvis demente Esbjörn.
2021-02-15, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LawNumberSix
Bedrägeri är vad Ebba sysslat med!

Hon trodde att genom kvinnlig skönhet och hembakade kanelbullar så skulle Esbjörn lindas runt lillfingret och inte inse att han blitt grundlurad.
Men ack vad Ebba Busch misstog sej, gubben sparkade bakut och Cirkus Busch var igång.
Du tjatar om hennes skönhet och Theo hela tiden.
2021-02-15, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Nej det kan det inte. Det framkommer i de handlingar som lämnats in till tinget vad som hänt.
Fantasier om honey-traps och kang kang dans på pigall är bara trams.
Har ni belägg för era sagor - så lägg gärna fram dem.
Sluta drömma, det är en persons version och långt från hela sanningen, frågan i tinget gör inte gällande hur affären kom till, det är enkom om Esbjörn är att ses som dement eller inte och om Ebba Busch har lurat han för några miljoner.
2021-02-15, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LawNumberSix
Vatten och avlopp är som sagts tidigare i tråden redan klappat och klart från Uppsala Stads sida, de kommer att satsa stort på hela området runt sjön.
Detta visste Ebba låååååångt innan hon började med Cirkus Busch och bedrägeriförsöket mot den äldre, egna, delvis demente Esbjörn.
Du blandar ihop det. Det var Monika Pernrot Lüllmaa som visste om kommunens planer eftersom hennes son, mäklaren, är politiker i den nämnden som beslutar om detta.
2021-02-15, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fullblitz
Sluta drömma, det är en persons version och långt från hela sanningen, frågan i tinget gör inte gällande hur affären kom till, det är enkom om Esbjörn är att ses som dement eller inte och om Ebba Busch har lurat han för några miljoner.
Du begriper ju intes vad de t handlar om.
Tinget har inget med esbjörns demens att göra.
Tinget ska bara utreda varför Esbjörn inte fullgjorde sin del av avtalet efter att han dragit med stålarna.
Återigen måste man påpeka det som få verkar fatta. Det är EBBA som stämt Esbjörn. Inte tvärt om.
Okej? Så länge du inte förhåller dig till hur det kan du aldrig förstå vad som pågår.

Dessutom vet vi ju fre handlingar som lämnats in att han inte är dement... Och det rör sig då om handlingar från esbjörns påstådda försvarare. Men du tror säkert att Ebba betalt för även dem för att sätta dit honom... .Ja jösses jävlar vad fantasierna skenar hos dig.
Om man ska drista sig till att gissa tror jag Esbjörns mentala tillstånd är helt rökt som argument och det kommer nog inte ens lyftas i tinget av försvaret.
Senast redigerad av martinator 2021-02-15 kl. 18:06.
2021-02-15, 18:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Du blandar ihop det. Det var Monika Pernrot Lüllmaa som visste om kommunens planer eftersom hennes son, mäklaren, är politiker i den nämnden som beslutar om detta.

Försök lite bättre, Ebba har sin gamle kompis från förbundet hon tillhört, en fd rektor på det förbundets skola vilken nu är Kommunalråd för KD i Uppsala Stad, tillika nära vän med Ebba, så frk Busch vet allt vad för fastighet hon försöker lura av Esbjörn till knappa 2 miljoner i underpris.

Ett bedrägeriförsök på nästan 2 miljoner vilket är minst sagt en ansenlig summa och faller därmed in under Grovt Bedrägeri.
2021-02-15, 18:10
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evig.Ingen.Naken.
Så du menar alltså på fullt allvar att bara för att man lyckats få offrets namnteckning på ett papper, så är det helt ok att råna denna?
Helt otroligt korkat resonerat.

Och vadå ta emot handpenningen? Det är ju faktiskt Ebba som fört över pengarna till Esb konto. Esb har ju inte "tagit emot" några pengar.

Ursäkta att jag hoppar in i er tråd men när hon betalade handpengen var det enligt avtalet dom båda har skrivit på, med villkoren att hon SKULLE betala honom.
Hade hon ej betalat honom hade hon begått avtalsbrott!
2021-02-15, 18:12
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjelovek
Det är verkligen "pudelns kärna". Kan fullmakten ge rätt till MPL att anlita Binninge utan att Esb tillåter det? Mycket tveksamt, som jag ser det. Generalfullmakten ger fullmäktige rätt att handla i huvudmannens intresse, men detta agerande verkar i stället stå i motsättning till hans intresse eftersom Esb ville sälja fastigheten och de facto också sålde den. Underligt verkar det. Det skulle verkligen vara intressant att se Binninges fullmakt i Uppsala TR. Är det MPL eller Esb som undertecknat den?

Binninges svårigheter att få kontakt med Esb tyder kanske på att Esb inte alls vill ha med honom att göra.

Hela upplägget verkar ha varit att det inte skulle gå att länka de "sammansvurna" till varandra. De trodde nog att de hade lagt ut dimridåer på rätt ställen. Men det är nu helt uppenbart för alla som har ögon i skallen att se att de har slevarna i samma syltgryta allihop.

EB och hennes advokat verkar dock ha insikt i saken. Troligtvis med viss hjälp av den information som denna tråd levererar.

🤔 Om MPL undertecknat den fullmakten som ombud, måste hennes generalfullmakt i original finnas vidlagd Binninges fullmakt.
Han uttalade sig som ombud till tingsrätten redan i november, men den hon lämnat till tingsrätten om sig själv som god man är daterad december?
Om Esbjörn undertecknat Binninges fullmakt, hur ser hans namnteckning ut på den?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in