2021-02-24, 00:00
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Fast det här stämmer ju inte:

"– När fantombilden släpps på torsdagen, veckan efter mordet, så är hans bekymmer i princip slut. För då talar de om att de söker efter en helt annan person än honom. Då ändrar han sina uppgifter igen, till att han sprang efter poliserna. Och det är den varianten som sedan blir den officiella i alla polisförhör, säger Thomas Pettersson."

Förhör 1 med SE, den 1:a mars: "Engström sprang då efter de poliser han sett springa in i gränden, utan att hinna ifatt dem."

Förhör 2 med SE, den 10:e mars: "Engström börjar springa efter polismännen, för att åtminstone hinna ifatt någon av dem och berätta om täckjackan."

Förhör 3 med S, den 11:e mars: "När E sade däråt och poliserna sprang iväg så började E själv springa efter poliserna för att tala om att det gällde en person med mörkblå täckjacka".

Förhör 4 med SE, den 25:e april: "Eftersom jag är rätt så snabb på att springa så beslutar jag mig för att försöka springa ifatt de här polismännen."

SE berättar samma historia i samtliga fyra förhör. Inga ändringar sker vad gäller huvudförloppet.

Menar Pettersson att SE bredde på lite grann när han pratade med personal på Skandia? Polismännen sprang efter mördaren, och då SE sprang efter polismännen, så var det nästan som att han själv ...

Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Måndagen den 3 mars berättade han för kollegorna på Skandia att han sprungit efter GM på David Bagares gata. Dagen innan hade polisen nämligen gått ut med signalementet på en springande man med "mörk rock, keps och handledsväska" på David Bagares gata. SE befarade att någon på Skandia förr eller senare skulle förstå att det är han som sprungit där. Då var det klokt att vara proaktiv så han åkte in till Skandia och drog sin historia om att han jagat gärningsmannen upp till David Bagares gata. I det här skedet var Skandia ett större problem för honom än polisen. Han åkte sedan till Idre och så dök fantombilden upp efter ett par dagar som en räddande ängel, den stämde ju inte alls in på SE. Polisen hade alltså inte hört det där med DB-gatan så han kunde inför dem, när han var tillbaka från Idre, lugnt fortsätta med sin ursprungliga historia. Det vill säga det där att han sprungit efter polismännen och då bara till Luntmakargatan. Det är ungefär så TP berättar det och det verkar rimligt.

Det intressanta är vad det är han egentligen har sagt och berättat på Skandia. Det finns flera där som vittnar om att de hört DB-gatan-versionen, alla kan väl inte minnas fel.

Lyssna själv här, bättre det än att jag drar samma historia en gång till.

https://magasinetfilter.se/filters-podcast/23-den-sannolika-mordarens-metod/

Är inte intresserad av att höra Filter-redaktionen. Jag vill se deras källor.

Var inte SE i Idre måndagen den 3:e mars?

När framkommer YN:s uppgifter i media för första gången? Går det att få en länk till den artikeln?

Var går polisen ut med signalementet "mörk rock, keps och handledsväska"? På en konferens?

Hoppas den läggs ut på YouTube, så man kan lyssna själv.

Finns det något förhör eller annat dokument där personalen på Skandia säger detta?

Eller är det i intervjuer 35 år efteråt? Ojojoj, ja snart är det på pricken så lång tid som har gått ...
Citera
2021-02-24, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herakleios
Det är väl aldrig belagt att SE sagt att han sprang nerför DBG.

Trovärdig källa.
Nej precis, det är TP som trollar.
Citera
2021-02-24, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barkarrow
Kan det inte ha varit ett missförstånd? Att vederbörande som har lyssnat på SE har uppfattat det som han menade ända upp på DBG. Och nästa person för det vidare. Det är ju inte ovanligt att ursprungshistorien förvrängs.
Jag vet inte jag tror ju att han sagt detta och att han verkligen sprang där.
Sedan är din tanke förstås inte omöjlig sånt händer.
Jag vet inte hur många han ska ha sagt det till o.s.v om det var till flera personer samtidigt så ökar ju sannolikheten att det var så han sade.
OM det hade varit så att han verkligen sprang efter mördaren borde han ju sagt det i polisförhören kan man tycka.
Fast då hade polisen förstås reagerat på att LJ såg EN flyende man inte två likaså YN så det gåt inte riktigt ihop ändå.
Citera
2021-02-24, 00:05
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
Här är jag helt enig med dig.
Det fanns ingen anledning för honom att säga att han sprang där om han inte gjorde det.
Okej för att verka handlingskraftig och hjältemodig inför kollegorna.
MEN hade han verkligen jagat efter mördaren så borde han rimligen sagt det i polisförhören,
Problemet med detta hade ju varit att polisen snabbt kunnat räkna ut att så var det ju inte för YN såg bara en löpande man inte två.
LJ passerades av en löpande man inte två.
Den enda rimliga förklaringen till varför SE sade detta är ju för att förklara hur någon iakttagit en person med , i stort iaf.hans signalement på DBG kort efter mordet.
Det är svårt att förklara på annat sätt.
Ja "hjältemodig och handlingskraftig" inför kollegorna men bekymrad över att han kan ha förväxlats med gärningsmannen vid det mystiska telefonsamtalet på Skandia den 3 mars.
Citera
2021-02-24, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
Jag vet inte jag tror ju att han sagt detta och att han verkligen sprang där.
Sedan är din tanke förstås inte omöjlig sånt händer.
Jag vet inte hur många han ska ha sagt det till o.s.v om det var till flera personer samtidigt så ökar ju sannolikheten att det var så han sade.
OM det hade varit så att han verkligen sprang efter mördaren borde han ju sagt det i polisförhören kan man tycka.
Fast då hade polisen förstås reagerat på att LJ såg EN flyende man inte två likaså YN så det gåt inte riktigt ihop ändå.
TP har ju hållit på såhär förut. Han försökte få någon av väktarna att ange en senare tid som SE skulle ha kommit tillbaka till Skandia tidigare på kvällen. Istället för det rätta klockslaget 20.10 manipulerade han fram 21.00. för att då kunde minsann SE ha hunnit se LOP vid Grand. Sen ändrade sig väktaren igen har jag för mig. Försök att inse att TP kör en ohederlig stil.
Citera
2021-02-24, 00:16
Medlem
Citat:
TP har ju hållit på såhär förut. Han försökte få någon av väktarna att ange en senare tid som SE skulle ha kommit tillbaka till Skandia tidigare på kvällen. Istället för det rätta klockslaget 20.10 manipulerade han fram 21.00. för att då kunde minsann SE ha hunnit se LOP vid Grand. Sen ändrade sig väktaren igen har jag för mig. Försök att inse att TP kör en ohederlig stil.

Njae, det här har du nog fått om bakfoten. Det är 20:00 som gäller. Läs på.
Citera
2021-02-24, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av niqq
Njae, det här har du nog fått om bakfoten. Det är 20:00 som gäller. Läs på.
Försöker du vara rolig eller? 20.00 eller 20.10 spelar ju ingen roll i det här fallet.
Citera
2021-02-24, 00:28
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ja, fast det har ju också diskuterats att det går inte att veta vad SE har sagt som är sanning och vad som är lögn. Alla verkar ju vara överens om att han kan ha broderat sina stories.
//
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
//
Det är ju det som är svårt med SE
När ljuger han, varför ljuger han och när pratar han sanning.
Ska man vara konspiratorisk så skulle han kunna vara någon som är tänkt att förvirra utredningen från början med att lämna konstiga eller helt felaktiga uppgifter.
Ja, det är väldigt mycket fokus på allting som SE skall ha ljugit om, men en del av det han säger kan säkert stämma. Här är några delar av hans egen berättelse som jag tror att det säkert kan ligga någon sanning i:

Han stämplar ut från jobbet, pratar 20-30 sek. med väktarna och går sedan ut genom huvudentrén. Han har en lång mörk rock och keps, och en liten handledsväska. En stund senare rör han sig söderut längs Sveavägen, gående på trottoarens ytterkant. Ungefär i höjd med den södra reklampelare, när han har ca: 20 meter kvar till mordplatsen, sneddar han in till trottoarens insida. Han hör skott, och strax därpå ser han Palme ligga på trottoaren. Han springer bort från den liggande kroppen, och i riktning in mot gränden. Dagen efter kontaktar han polisen och berättar att han var på mordplatsen, sprang in mot gränden, och att han stämmer in på det signalement man har gått ut med i media.
Senast redigerad av Draifos 2021-02-24 kl. 01:01.
Citera
2021-02-24, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Ja, det är mycket fokus på att SE skall ha ljugit, men en del av det han säger kan säkert stämma. Här är några delar som jag godtyckligt har tagit ur hans egen berättelse, och som jag tror att det säkert kan ligga någon sanning i:

Han stämplar ut från jobbet, pratar 20-30 sek. med väktarna och går sedan ut genom huvudentrén. Han har en lång mörk rock och keps, och han har en handledsväska med måtten 15 x 22 cm. En stund senare rör han sig söderut längs Sveavägen, gående på trottoarens ytterkant. Ungefär i höjd med den södra reklampelare, när han har ca: 20 meter kvar till mordplatsen, sneddar han in till trottoarens insida. Han hör skott, och strax därpå ser han Palme ligga på trottoaren. Han springer bort från den liggande kroppen, och i riktning in mot gränden. Dagen efter kontaktar han polisen och berättar att han var på mordplatsen, att han sprang in mot gränden, och att han stämmer bra in på det signalement man har gått ut med i media.
Ja, det kan faktiskt stämma men det rivs ju ner för att folk påstår att ingen sett honom. Vilket i sig är inget konstigt eftersom de flesta var upptagna med att fokusera på LOP.
Citera
2021-02-24, 00:37
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ja, det kan faktiskt stämma men det rivs ju ner för att folk påstår att ingen sett honom. Vilket i sig är inget konstigt eftersom de flesta var upptagna med att fokusera på LOP.
Många vittnen kan väl i och för sig ha sett honom, men kanske inte säkert kunnat identifiera honom?
Senast redigerad av Draifos 2021-02-24 kl. 00:43.
Citera
2021-02-24, 00:45
Medlem
Citat:
Många vittnen kan väl i och för sig ha sett honom, men kanske inte kunnat säkert identifiera honom?
Vi har JA men då blir det väl ett jäkla liv om han nämns. Han sa ju det 3 år efter. Men ett vittne från Norrland som överhör ett telefonsamtal och berättar det 30 år senare ska man tro på. Inget ont om Norrland dock.
Citera
2021-02-24, 01:12
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ja, det är väldigt mycket fokus på allting som SE skall ha ljugit om, men en del av det han säger kan säkert stämma. Här är några delar av hans egen berättelse som jag tror att det säkert kan ligga någon sanning i:

Han stämplar ut från jobbet, pratar 20-30 sek. med väktarna och går sedan ut genom huvudentrén. Han har en lång mörk rock och keps, och han har en handledsväska med måtten 15 x 22 cm. En stund senare rör han sig söderut längs Sveavägen, gående på trottoarens ytterkant. Ungefär i höjd med den södra reklampelare, när han har ca: 20 meter kvar till mordplatsen, sneddar han in till trottoarens insida. Han hör skott, och strax därpå ser han Palme ligga på trottoaren. Han springer bort från den liggande kroppen, och i riktning in mot gränden. Dagen efter kontaktar han polisen och berättar att han var på mordplatsen, att han sprang in mot gränden, och att han stämmer in på det signalement man har gått ut med i media.

Finns det något vittne som har berättat att GM var kvar på mordplatsen så länge att han skulle kunna förväxlas med en springande SE?

Om det stämmer att SE sprang efter poliserna så har ju SE befunnit sig på mordplatsen i flera minuter.

Hur kan det då komma sig att det är signalementet på honom som har gått ut i media, och varför var signalementet inte en blå täckjacka om LP kände till det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in