Citat:
Fast det här stämmer ju inte:
"– När fantombilden släpps på torsdagen, veckan efter mordet, så är hans bekymmer i princip slut. För då talar de om att de söker efter en helt annan person än honom. Då ändrar han sina uppgifter igen, till att han sprang efter poliserna. Och det är den varianten som sedan blir den officiella i alla polisförhör, säger Thomas Pettersson."
Förhör 1 med SE, den 1:a mars: "Engström sprang då efter de poliser han sett springa in i gränden, utan att hinna ifatt dem."
Förhör 2 med SE, den 10:e mars: "Engström börjar springa efter polismännen, för att åtminstone hinna ifatt någon av dem och berätta om täckjackan."
Förhör 3 med S, den 11:e mars: "När E sade däråt och poliserna sprang iväg så började E själv springa efter poliserna för att tala om att det gällde en person med mörkblå täckjacka".
Förhör 4 med SE, den 25:e april: "Eftersom jag är rätt så snabb på att springa så beslutar jag mig för att försöka springa ifatt de här polismännen."
SE berättar samma historia i samtliga fyra förhör. Inga ändringar sker vad gäller huvudförloppet.
Menar Pettersson att SE bredde på lite grann när han pratade med personal på Skandia? Polismännen sprang efter mördaren, och då SE sprang efter polismännen, så var det nästan som att han själv ...
"– När fantombilden släpps på torsdagen, veckan efter mordet, så är hans bekymmer i princip slut. För då talar de om att de söker efter en helt annan person än honom. Då ändrar han sina uppgifter igen, till att han sprang efter poliserna. Och det är den varianten som sedan blir den officiella i alla polisförhör, säger Thomas Pettersson."
Förhör 1 med SE, den 1:a mars: "Engström sprang då efter de poliser han sett springa in i gränden, utan att hinna ifatt dem."
Förhör 2 med SE, den 10:e mars: "Engström börjar springa efter polismännen, för att åtminstone hinna ifatt någon av dem och berätta om täckjackan."
Förhör 3 med S, den 11:e mars: "När E sade däråt och poliserna sprang iväg så började E själv springa efter poliserna för att tala om att det gällde en person med mörkblå täckjacka".
Förhör 4 med SE, den 25:e april: "Eftersom jag är rätt så snabb på att springa så beslutar jag mig för att försöka springa ifatt de här polismännen."
SE berättar samma historia i samtliga fyra förhör. Inga ändringar sker vad gäller huvudförloppet.
Menar Pettersson att SE bredde på lite grann när han pratade med personal på Skandia? Polismännen sprang efter mördaren, och då SE sprang efter polismännen, så var det nästan som att han själv ...
Citat:
Måndagen den 3 mars berättade han för kollegorna på Skandia att han sprungit efter GM på David Bagares gata. Dagen innan hade polisen nämligen gått ut med signalementet på en springande man med "mörk rock, keps och handledsväska" på David Bagares gata. SE befarade att någon på Skandia förr eller senare skulle förstå att det är han som sprungit där. Då var det klokt att vara proaktiv så han åkte in till Skandia och drog sin historia om att han jagat gärningsmannen upp till David Bagares gata. I det här skedet var Skandia ett större problem för honom än polisen. Han åkte sedan till Idre och så dök fantombilden upp efter ett par dagar som en räddande ängel, den stämde ju inte alls in på SE. Polisen hade alltså inte hört det där med DB-gatan så han kunde inför dem, när han var tillbaka från Idre, lugnt fortsätta med sin ursprungliga historia. Det vill säga det där att han sprungit efter polismännen och då bara till Luntmakargatan. Det är ungefär så TP berättar det och det verkar rimligt.
Det intressanta är vad det är han egentligen har sagt och berättat på Skandia. Det finns flera där som vittnar om att de hört DB-gatan-versionen, alla kan väl inte minnas fel.
Lyssna själv här, bättre det än att jag drar samma historia en gång till.
https://magasinetfilter.se/filters-podcast/23-den-sannolika-mordarens-metod/
Det intressanta är vad det är han egentligen har sagt och berättat på Skandia. Det finns flera där som vittnar om att de hört DB-gatan-versionen, alla kan väl inte minnas fel.
Lyssna själv här, bättre det än att jag drar samma historia en gång till.
https://magasinetfilter.se/filters-podcast/23-den-sannolika-mordarens-metod/
Är inte intresserad av att höra Filter-redaktionen. Jag vill se deras källor.
Var inte SE i Idre måndagen den 3:e mars?
När framkommer YN:s uppgifter i media för första gången? Går det att få en länk till den artikeln?
Var går polisen ut med signalementet "mörk rock, keps och handledsväska"? På en konferens?
Hoppas den läggs ut på YouTube, så man kan lyssna själv.
Finns det något förhör eller annat dokument där personalen på Skandia säger detta?
Eller är det i intervjuer 35 år efteråt? Ojojoj, ja snart är det på pricken så lång tid som har gått ...