2021-02-23, 17:57
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Det måste den inte, men jag tror som sagt våra grannländer brottas med samma som vi, och elen skall igen en massa grannländer innan den når oss om den skall från Sahara. Och för varje steg stiger ju priset, det är inte gratis att distribuera el långväga.

Tvärtom så går trenden mot billigare och billigare el för varje år som går.

Citat:
Uranet kan produceras i Sverige, men i en kärnreaktor är bränslet en riktigt liten post. Vi bor på en uran-rik halvö.

Faktum är att det produceras noll uran i Sverige så frågan kvarstår. Varför är det OK att Sverige skall bli beroende av import av en av de ovanligaste elementen i solsystemet för 75% av Sveriges energiproduktion men inte att Sverige importerar 50% av den totala elen när vem som helst kan producera el hemma med väldigt enkla medel? Det är en typ av tankegymnastik jag inte kan begripa. Du har kört bil på importvaror hela livet utan ha kippat ett ljud om det och nu när du KAN köra bil och tillverka energin själv så är det helt plötsligt superviktigt att 100% av den energin produceras inom landets gränser under alla omständigheter.

Citat:
Varför är du så envist emot en utveckling mot en modernare kärnkraft?

För att JAAAAAAG inte vill betala för ett hiskeligt dyrt projekt som kommer vara extremt omodernt om 15 år när den tas i drift som absolut tidigast. För jag antar att du fattar att det inte är privata företag som vill betala för kärnkraftutveckling utan att det är skattebetalarna som får stå för notan?
Citera
2021-02-23, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Men Sverige är inte beroende av våra grannländer heller. Nordnätet är ihopbyggt med EU-nätet som är ihopbyggt med Afrika och Ryssland och inom en femtonårsperiod också Indien, Kina och Australien. Nästan all solel som produceras här i Spanien går till Tyskland.

Ledningar har dock resistans som begränsar kapaciteten och ger överföringsförluster.
Citera
2021-02-23, 18:05
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av suppose
Ledningar har dock resistans som begränsar kapaciteten och ger överföringsförluster.

Ja men det går att minimera och det ska sättas i jämförelse med hur dyr elen är att producera i Sverige kontra ex. solel från sydligare breddgrader. Om kostnaden för solel är mindre än en femtedel i Sahara så är det fortfarande billigare att producera den i Sahara för det blir mindre än 40% förlust med växelströmsledningar och med ultrahög likspänning kan man få ner det till nivåer att man kan ha ett globalt nätverk där man skickar ström över hela planeten utan större förluster. I framtiden kommer det bli så, nu snackar jag inte sci-fi utan i vår livstid.
Citera
2021-02-23, 18:43
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av suppose
Platsen har större betydelse än höjden när det handlar om såhär höga höjder.

Se fig 5.2
http://science.globalwindatlas.info/methods.html#fig:flowoverroughness

Nära kusten och ute till havs finns betydligt mer energi i vinden eftersom att vinden är jämn och stark. Handlar om en dubblering eller mer i årsproduktion jämfört med land. Kan vara en ökning från 300W/m2 till 700W/m2. Mer än vad vindgradienten ger.
https://www.researchgate.net/publication/256190315_Assessment_of_the_Present_and_Future_Off shore_Wind_Power_Potential_A_Case_Study_in_a_Targe t_Territory_of_the_Baltic_Sea_Near_the_Latvian_Coa st

Enligt nedan ger dubblerad mastlängd från 80m till 160m en ökning av årsproduktionen (proportionell med kapacitetsfaktorn) med 5-10 procent:
Wind resource quality improves significantly with height above ground. Over large portions of the country, our mesoscale resource data indicate an increase in annual average wind speed of 0.5 to 1.0 meters per second (m/s) when moving from 80 to 110 meters (m) and 1.0 to 1.5 m/s when moving from 80 to 160 m.

Wind speed differences translate to sizable capacity factor improvements. Although the observed variance is broad, median capacity factor gains with higher hub heights are estimated at approximately 2 to 4 percentage points when going from 80 to 110 m and an additional 2 to 4 percentage points when going from 110 to 140 m. Between 140 and 160 m, median capacity factor gains are approximately 1 percentage point.
https://www.energy.gov/eere/wind/downloads/increasing-wind-turbine-tower-heights-opportunities-and-challenges

Ja precis. Det beror ju mycket på platsen.

Vestas har en stor på gång, jämförbar med GEs största. De anger ett intervall på årsproduktionen mellan 60 och 85 MW, vilket med den valda generatorn blir 45-65% i snitt.
https://www.vestas.com/~/media/vestas/mvow/documents/v236150mwbrochurev1.pdf

Tvivlar på att 65% för GEs stora gäller en allmän plats i Sverige, utan gäller nog ute i skärgården eller till havs. Finns det några siffror på uppmätt årsproduktion?

Källan var min erfarenhet av att ha räknat på detta ganska ingående. Var ett tag sen nu, men ovanstående länkar tycker jag bekräftade mina slutsatser. Olika beroende på plats och storlek på generator.

Höjden har stor betydelse. Störande objekt på marken har stor betydelse. Jag hittade inget om det, men min erfarenhet är att vågor på vattnet bromsar vinden mer än förväntat. Att mer är on-shore än off-shore hittills tror jag har att göra med bl.a. två parametrar.
– On-shore har hittills varit betydligt billigare att bygga.
– Om det finns bra balanskraft, som t.ex. vatten, så tål systemet mer uppehåll. Som det blir på land.

Jag tror inte att det finns någon produktionsstatistik värd namnet för "dom stora" ännu. Den första Haliade-X12 sattes, om jag minns rätt, upp i Rotterdams hamn. Delvis för att vara lättillgänglig vid test och utvärdering gissar jag. Platsen är långt från optimal. Här uppges att 200 sådana på Doggers Bank förväntas leverera ca 5% av UKs energibehov.

https://www.pri.org/stories/2021-01-14/enormous-wind-turbines-may-be-coming-coast-near-you

Om man räknar 12 MW x 0,55 x 200 x 24 x 365 = 11,5 TWh. UK förbrukade 301,76 TWh 2019. Då blir det 100 x 11,5 / 301,76 = 3,8%. 5% låter som högt räknat, IMO. Om man inte räknar med en effektivitetsfaktor på 72%, men det tror jag inte på. 55-60% kanske.

Citera
2021-02-23, 19:13
Medlem
lasternassummas avatar
Vad händer med den globala medeltemperaturen? – Del 1 av 3
NOAA NCDC publicerar regelbundet sammanställningar av den globala medeltemperaturen. Totalt, över land och över hav.
Eftersom fluktuationerna under korta perioder, som en följd av väder och variationer i havsströmmar, är stor, så har jag tagit fram 15-års medelvärden. Då försvinner huvuddelen av fluktuationerna och man kan tydligt se vad som håller på att hända med klimatet. Data är från 1880 t.o.m. 2020. Resultatet, 15-års medelvärden, täcker perioden 1887 till 2013.

Vad är "förindustiellt klimat"?
Vi vill veta hur mycket temperaturen ökat sedan industrialiseringen inleddes på mitten av 1700-talet. Vi har en del data om temperaturen från den tiden, men dessa är främst baserade på proxys och noggranheten är inte den vi önskar. Temperaturserier, som från NOAA NCDC och HadCRUT, har bättre noggranhet, men börjar senare. NOAA NCDC har data från 1880. Jag har valt 1880-1899 som referensintervall för NOAA NCDC.

Uppvärmningen, totalt, över land och över hav
Uppvärmningen över land speglar bäst hur den förstärkta växthuseffekten värmer Jorden. Haven bromsar och försenar uppvärmningen eftersom även ytskiktet tar tid att värma upp. Det tar tid innan haven "kommer i kapp" den förstärkta växthuseffekten. Land och hav tillsammans speglar mer vad som händer över haven än över land, eftersom drygt 70% (70,8%) av Jordens yta är hav.
Här är resultatet, i grafisk form.

https://ibb.co/XxMJFx6

Citera
2021-02-23, 19:15
Medlem
lasternassummas avatar
Vad händer med den globala medeltemperaturen? – Del 2 av 3
Här är samma som ovan, 15-års medelvärden, men för perioden 1966 till 2013.

https://ibb.co/ZgxTFkk

Citera
2021-02-23, 19:22
Medlem
lasternassummas avatar
Vad händer med den globala medeltemperaturen? – Del 3 av 3 – Trender
Här är samma som ovan, 15-års medelvärden, men för perioden 1966 till 2100.
Data, 15-års medelvärden är från perioden 1966 till 2013. Den "nära linjära delen" 1970-2013 har jag extrapolerat till 2100.
Om utsläppen av växthusgaser fortsätter ungefär som dom varit dom senaste drygt 40 åren. Om uppvärmningen fortsätter ungefär som den varit dom senaste drygt 40 åren. Då visar den här grafen hur uppvärmningen kommer att fortsätta, fram till 2100.

https://ibb.co/BwCcC1s

Citera
2021-02-23, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Vad händer med den globala medeltemperaturen? – Del 2 av 3
Här är samma som ovan, 15-års medelvärden, men för perioden 1966 till 2013.

https://ibb.co/ZgxTFkk

Även om det där vore en rättvis bild av verkligheten, så är ju det där inget att oroa sig för. 1C över ett medelvärde från 1800-talet, det är ingenting.

Vi kan istället titta på den här gamla godingen igen:

The absolute surface temperature of the world is likely to be between 13.7 and 14.0°C for the 1961–1990 period and 13.9 and 14.2°C for 1981–2010. The spatial detail reveals that most of this difference comes from Antarctica and to a lesser extent Greenland and the immediate coastal areas around these two landmasses.

https://agupubs.onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1002/jgrd.50359

När man inte fipplar med anomalier mot medelvärden från 1800-talet för att lura folk, så visar det sig att temperaturen inte stigit alls de senaste 50-60 åren. Kul va? Nu behöver du inte oroa dig längre.

Hur har det gått med fysikstudierna? Har du lärt dig nu att luft vid -18C inte kan avge strålning på 100W/m^2 mer än en svartkropp?
Citera
2021-02-23, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Höjden har stor betydelse. Störande objekt på marken har stor betydelse. Jag hittade inget om det, men min erfarenhet är att vågor på vattnet bromsar vinden mer än förväntat. Att mer är on-shore än off-shore hittills tror jag har att göra med bl.a. två parametrar.
– On-shore har hittills varit betydligt billigare att bygga.
– Om det finns bra balanskraft, som t.ex. vatten, så tål systemet mer uppehåll. Som det blir på land.

Jag tror inte att det finns någon produktionsstatistik värd namnet för "dom stora" ännu. Den första Haliade-X12 sattes, om jag minns rätt, upp i Rotterdams hamn. Delvis för att vara lättillgänglig vid test och utvärdering gissar jag. Platsen är långt från optimal. Här uppges att 200 sådana på Doggers Bank förväntas leverera ca 5% av UKs energibehov.

https://www.pri.org/stories/2021-01-14/enormous-wind-turbines-may-be-coming-coast-near-you

Om man räknar 12 MW x 0,55 x 200 x 24 x 365 = 11,5 TWh. UK förbrukade 301,76 TWh 2019. Då blir det 100 x 11,5 / 301,76 = 3,8%. 5% låter som högt räknat, IMO. Om man inte räknar med en effektivitetsfaktor på 72%, men det tror jag inte på. 55-60% kanske.

Starta en annan tråd om teknik och dess detaljer. Den här tråden handlar om global uppvärmning och växthuseffekten.
Citera
2021-02-23, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Vi lever i ett sånt experiment. Forskare har studerat CO2:s effekt i den verkliga atmosfären. Kausaliteten är fastställd.

Sluta tramsa. Länka till de/det experiment där man visar att koldioxid kan värma upp en varm kropp.

Du gör ett anspråk: koldioxid kan höja temperatur

Du har bevisbördan: Experiment som bekräftar din hypotes.

Porrkonsumtion har en stark korrelation med rapporterade temperaturanomalier. Porrkonsumtion har ökat kraftigt samtidigt som temperaturanomalierna påstås visa snabb global uppvärmning. Med din logik så är det lika sannolikt att porrkonsumtion är orsak till den påstådda globala uppvärmningen.

Ingen forskare har visat att koldioxid i atmosfären kan värma upp en 33 grader varmare kropp, du vet inte vad du pratar om.

Du har precis erkänt att ingen har bevisat att koldioxid kan värma upp nånting.
Citera
2021-02-23, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hbphys
Ingen forskare har visat att koldioxid i atmosfären kan värma upp en 33 grader varmare kropp, du vet inte vad du pratar om.

Du har precis erkänt att ingen har bevisat att koldioxid kan värma upp nånting.

Tror att koldioxiden inte är en värmande komponent i växthuseffekten?

Att växthuseffekten inte finns?
Citera
2021-02-23, 20:48
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hbphys
Starta en annan tråd om teknik och dess detaljer. Den här tråden handlar om global uppvärmning och växthuseffekten.

Energi och global uppvärmning
– Ungefär 3/4 av all energi som används globalt kommer från förbränning av fossila bränslen.
– Förbränningen orsakar stora utsläpp av växthusgaser.
– När halten av växthusgaser ökar i atmosfären blir Jorden varmare.

Kanske har du rätt i att den uppvärmning vi sett hittills, ungefär 1°C sedan slutet av 1800-talet och huvuddelen under dom senaste 50 åren, inte är så farlig. Några större katastrofer har vi inte sett, väl?

Men hur blir det i framtiden om uppvärmningen fortsätter, ungefär som enligt min extrapolering?

Allt enligt NOAA/NCDC (och extrapolerat), jämfört med medeltemperaturen 1880-1899.

2020 över land: +1,82°C
2020 globalt: +1,08°C
2020 över hav: +0,8°C

2060 över land: +2,96°C
2060 globalt: +1,78°C
2060 över hav: +1,32°C

2100 över land: +4,1°C
2100 globalt: +2,45°C
2100 över hav: +1,83°C

Gamla insnöade gubbar utan barn eller barnbarn behöver nog inte oroa sig. När följderna kommer är dom inte med längre. Vad som sker då är någon annans problem.

Dom som vill att det ska finnas en framtid att se an, även för dom som nu är unga och deras barn, kan tänkas ha en annan infallsvinkel.

Här finns en prognos om hur avkastningen från odling av olika grödor har förändrats till 2050 i Europa. Om utsläppen av växthusgaser och uppvärmningen fortsätter.

https://ec.europa.eu/jrc/sites/jrcsh/files/pesetaiv_task_3_agriculture_final_report.pdf

Lite förenklat kan man bl.a. notera att avkastningen från veteodling kommer att minska betydligt i huvuddelen av Europa, söder om Danmark. I bl.a. Spanien, södra Frankrike, Italien och Grekland är minskningen i avkastning mellan 50 och 100%.

Svält
Kan en omfattande svält som breder ut sig över stora delar av Europa, Asien och Mellanamerika om kanske 30-50 år förhindras? Javisst! Om vi minskar utsläppen av växthusgaser tillräckligt mycket. Hur kan vi göra det? Jo, genom att öka andelen förnybar energi som produceras och öka energieffektiviteten, så att vi förbrukar mindre energi.

Dessa frågor är i centrum för trådens ämne. Det handlar om vad som kan bli konsekvenserna av den globala uppvärmningen och hur dessa kan förhindras.

Senast redigerad av lasternassumma 2021-02-23 kl. 20:54.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in