Flashback bygger pepparkakshus!
2021-02-22, 21:01
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aigis
50 spänn är ju bra mycket mer än några kronor. Upp till 20-30 spänn extra hade jag nog inte ens märkt om det va fel.
Ja och då låg ju HELA beställningen ändå på sådär 800 kr...
Citera
2021-02-22, 21:08
Eftersom företag skickat en till kronofogden om man missat ett öre så skall det av ren princip vara samma sak tillbaka.
Citera
2021-02-22, 23:13
Medlem
Har aldrig betalat faktureringsavgift.
Detta är för mej en ren principsak.
Enligt lag kan endast fakt.avgift debiteras om detta överenskommits.

Men en del företag har satt detta i system och debiterar detta.
Parkeringsbolag är ett av dem.
Jag har ringt, och mailat så fort jag blivit debiterad.
Har aldrig behövt betala.
Tänk dej själv att du skickar en halv miljon fakturor och debiterar 40 kr i fakt.avgift... det blir en dj-a massa pengar på pluskontot för företaget.
Så betala aldrig fakt.avgift!!
Citera
2021-02-23, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AceDarey
Hur gör ni om en räkning är felaktig och det endast handlar om ett fåtal kronor?

Skulle du höra av dig till företaget eller bara betala?

Vid vilken gräns skulle du klaga? 0,50 öre, 1 kr, 5 kr, 20 kr?

Skulle dom höra av sig om jag betalade 5 spänn för lite?

Självklart bestrider man ned till öret.
Citera
2021-02-23, 06:41
Medlem
Aigiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Market
Skulle dom höra av sig om jag betalade 5 spänn för lite?

Självklart bestrider man ned till öret.

Finns ju en del företag där sånt där sköts automatiskt. Har du betalat en krona för lite kommer en ny faktura på den kronan plus fakturaavgift på 49 spänn. Betalar du inte blir det dröjesmålsränta och ytterligare en avgift och sen inkassoavgiften. Brukar väl va nåt sån artikel i kvällspressen med jämna mellanrum.
Citera
2021-02-23, 10:44
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackstasi

Tänk dej själv att du skickar en halv miljon fakturor och debiterar 40 kr i fakt.avgift... det blir en dj-a massa pengar på pluskontot för företaget.

Hej,

Kan du hänvisa den lagen? Skulle själv vilja besvara dessa jävla avgifter med den.
Citera
2021-02-23, 14:47
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glajarn
Brukar aldrig få fel på dom få räkningar jag har. Där imot så fick jag på min elräkning en avgift på 49 kr som dom kallade för "månads avgift som dom skulle börja lägga på räkningen varje månad. Ringde och klagade på den avgiften. Har sluppit den sedan dess. För mig är det inte pengarna utan själva sättet dom gör det på att försöka smyga dit en avgift som inte fanns där tidigare. En princip sak helt enkelt
Grattis, snyggt jobbat. Jag betalar BÅDE månadsavgift och nätavgift (årlig). Min månadsavgift är 35 kr iofs så ingen hög avgift. Däremot nätavgift är på flera tusen.

Elbolagen är vår tids maffia.
Citera
2021-02-23, 14:52
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackstasi

Intressant! Känner du igen dig i följande?
Jag kämpade länge och väl mot kortare betalningsvillkor än 30 dagar för privatkunder. Varenda företag jag jobbat för har sagt det som om det vore en lag, att privpers alltid har 30 dgr netto betalningsvillkor. Medan vissa storföretag kan ha orimliga 90 dgr netto eller längre. Så kommer det en faktura på kortare än 30 dgr utan att vi gjort upp det så ringer jag och meddelar att privatpersoner ska ha 30 dagar netto. Så länge man inte betalar korttidsvillkor en gång så har man inte gått med på det.

Den enda jag gått bet på är Klarna (eller nätföretag där jag betalar i förskott). De menar att de hade dispens av ngn anledning, kommer inte ihåg nu.
Citera
2021-02-23, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Intressant! Känner du igen dig i följande?
Jag kämpade länge och väl mot kortare betalningsvillkor än 30 dagar för privatkunder. Varenda företag jag jobbat för har sagt det som om det vore en lag, att privpers alltid har 30 dgr netto betalningsvillkor. Medan vissa storföretag kan ha orimliga 90 dgr netto eller längre. Så kommer det en faktura på kortare än 30 dgr utan att vi gjort upp det så ringer jag och meddelar att privatpersoner ska ha 30 dagar netto. Så länge man inte betalar korttidsvillkor en gång så har man inte gått med på det.

Den enda jag gått bet på är Klarna (eller nätföretag där jag betalar i förskott). De menar att de hade dispens av ngn anledning, kommer inte ihåg nu.

Finns inget avtalat äger säljande företag att fritt avgöra kredittiden. 30 dagar är däremot gränsen som skall uppnås för att dröjsmålsränta skall få förekomma. Faktureringsavgifter kräver någon form av avtal eller att det informerats om det senast i samband med köpet, samma gäller påminnelseavgifter, det är inte tillräckligt att skriva på fakturan att dylik förekommer. Kravavgift kan däremot påföras utan att det erfordras avtal innan.
Citera
2021-02-23, 20:25
Medlem
elbels avatar
Nej, men ibland är det erbjudande i matbutiken på nåt jag annars aldrig skulle köpt

Det scannas alltid in för ord pris slår aldrig fel
Citera
2021-02-23, 20:27
Medlem
elbels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hedobald.Braxen
Nästan alla företags reskontrasystem bokar bort små differenser med automatik. Du kan lugnt dra av 2-3 kronor på alla dina räkningar, vare sig de är rätt eller fel, utan att åka på några avgifter. Det enda undantaget är prenumerationer och andra återkommande fakturor, där de ibland lägger diffen på nästa faktura.
Betalade in en extra krona till en bluffaktura från en statlig myndighet
Det betalade tillbaks en krona
Citera
2021-02-23, 21:00
Medlem
Hedobald.Braxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elbel
Betalade in en extra krona till en bluffaktura från en statlig myndighet
Det betalade tillbaks en krona

Jo, myndigheter är nog en helt annan historia.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in