• 1
  • 2
2021-02-22, 17:57
Medlem
AceDareys avatar
Hur gör ni om en räkning är felaktig och det endast handlar om ett fåtal kronor?

Skulle du höra av dig till företaget eller bara betala?

Vid vilken gräns skulle du klaga? 0,50 öre, 1 kr, 5 kr, 20 kr?
Citera
2021-02-22, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AceDarey
Hur gör ni om en räkning är felaktig och det endast handlar om ett fåtal kronor?

Beror på hur den är fel, felsummerad, fel avrundning eller fel produktpris? Tillägg i form av faktureringsavgift eller liknande?

De där minsta alternativen kanske inte blir föremål för åtgärd, nästa steg är att rätt belopp betalas och, när så är enkelt att göra, skriva en notering om orsaken till gjort avdrag. Påförd faktureringsavgift som ej är avtalad, sådan dras av utan kommentarer exempelvis.
Citera
2021-02-22, 18:13
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:

Beror lite på, men rätt ska vara rätt. T ex tog en leverantör betalt för ett "set om 4" men jag fick bara en, överklagade deras tramsiga förklaring och fick rätt till alla pengar tillbaka. Det handlade om 40-50 kr.
Citera
2021-02-22, 18:22
Medlem
Aigiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Beror lite på, men rätt ska vara rätt. T ex tog en leverantör betalt för ett "set om 4" men jag fick bara en, överklagade deras tramsiga förklaring och fick rätt till alla pengar tillbaka. Det handlade om 40-50 kr.

50 spänn är ju bra mycket mer än några kronor. Upp till 20-30 spänn extra hade jag nog inte ens märkt om det va fel.
Citera
2021-02-22, 18:26
Medlem
Hedobald.Braxens avatar
Nästan alla företags reskontrasystem bokar bort små differenser med automatik. Du kan lugnt dra av 2-3 kronor på alla dina räkningar, vare sig de är rätt eller fel, utan att åka på några avgifter. Det enda undantaget är prenumerationer och andra återkommande fakturor, där de ibland lägger diffen på nästa faktura.
Citera
2021-02-22, 18:26
Medlem
Får aldrig några felaktiga räkningar. Får du det?
Citera
2021-02-22, 18:33
Medlem
Jag är sämst på att ens kontrollera räkningar, jag bara betalar dem rakt av. Sambon och jag har varsitt Netflix-konto och säkert en massa andra jävla abonnemang på skit som vi inte använder. Hade vi haft låga inkomster hade det varit Lyxfällan-varning på oss (förutom att vi inte tar lån och så då).
Citera
2021-02-22, 18:43
Medlem
Knappt har varit med om att det har hänt men skulle nog reda ut det oavsett summan, handlar mer om hur man ser på sin ekonomi än pengarna tycker jag. Folk som inte tycker det är värt att ta tag i saker är ofta rätt slarviga och slappa i det mesta.
Citera
2021-02-22, 18:46
Medlem
sfrges avatar
Hur har man koll på om räkningarna felar några spänn?

Vissa räkningar har ju en fast summa men elräkningen t.ex skiftar ju.
Hur f-n kan man veta om den felar fem spänn?
Citera
2021-02-22, 18:57
Medlem
Beror på ansträngningen. Senast idag klagade jag över 70-80spänn efter att ha fått betala tullavgift på en vara jag beställde från ett svenskt företag som inte varnade om att varan kommer skickas utomlands ifrån och att tull kan tillkomma.

Detta gjorde jag genom deras kundtjänst genom Facebook och fick pengar tillbaka. Hade jag tvingats ringa och sitta i kö hade jag inte orkat. Då ska det krävas ett par hundra eller ett återkommande fel.
Citera
2021-02-22, 18:58
Medlem
glajarns avatar
Citat:

Brukar aldrig få fel på dom få räkningar jag har. Där imot så fick jag på min elräkning en avgift på 49 kr som dom kallade för "månads avgift som dom skulle börja lägga på räkningen varje månad. Ringde och klagade på den avgiften. Har sluppit den sedan dess. För mig är det inte pengarna utan själva sättet dom gör det på att försöka smyga dit en avgift som inte fanns där tidigare. En princip sak helt enkelt
Citera
2021-02-22, 19:06
Medlem
Citat:

Brukar ibland betala in lite extra, för då måste de dubbelkolla och justera detta på nästkommande, är det en engångsinbetalning, så måste de meddela, rätt kul ...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in