• 2
  • 3
2021-02-24, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Intressant! Känner du igen dig i följande?
Jag kämpade länge och väl mot kortare betalningsvillkor än 30 dagar för privatkunder. Varenda företag jag jobbat för har sagt det som om det vore en lag, att privpers alltid har 30 dgr netto betalningsvillkor. Medan vissa storföretag kan ha orimliga 90 dgr netto eller längre. Så kommer det en faktura på kortare än 30 dgr utan att vi gjort upp det så ringer jag och meddelar att privatpersoner ska ha 30 dagar netto. Så länge man inte betalar korttidsvillkor en gång så har man inte gått med på det.

Den enda jag gått bet på är Klarna (eller nätföretag där jag betalar i förskott). De menar att de hade dispens av ngn anledning, kommer inte ihåg nu.
Nej, enl. lag får företag/et bestämma tiden då en faktura ska regleras.
Som konsument är du skyldig att fråga företaget om betalningsvillkoren.
Väljer ett företag att faktura ska betalas ex.vis inom 10 dagar, är det det som gäller. Se länk:

https://www.google.com/url?sa=t&sour...GFGyADWKn3nkC6
Citera
2021-02-24, 09:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av priz
Hej,

Kan du hänvisa den lagen? Skulle själv vilja besvara dessa jävla avgifter med den.

https://www.google.com/url?sa=t&sour...g4SONvQHT-D5ou
Citera
2021-02-24, 10:11
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackstasi
Nej, enl. lag får företag/et bestämma tiden då en faktura ska regleras.
Som konsument är du skyldig att fråga företaget om betalningsvillkoren.
Väljer ett företag att faktura ska betalas ex.vis inom 10 dagar, är det det som gäller. Se länk:

https://www.google.com/url?sa=t&sour...GFGyADWKn3nkC6
Ja jag säger inte att du har fel, men jag har jobbat för statliga verk såväl som privata företag, och det var alltid som en självskriven lag att privatpersoner skulle ha postförskott alternativt 30 dagar om de var gamla välkända kunder.

Ifrågasätter dock oskicket med att komma med korta betalningsvillkor. Ofta får man faktura tio dagar innan man får leverans. Då blir de tio dagarna netto i realitet noll dagar netto.
Citera
2021-02-24, 19:49
Medlem
Citat:
Ja jag säger inte att du har fel, men jag har jobbat för statliga verk såväl som privata företag, och det var alltid som en självskriven lag att privatpersoner skulle ha postförskott alternativt 30 dagar om de var gamla välkända kunder.

Ifrågasätter dock oskicket med att komma med korta betalningsvillkor. Ofta får man faktura tio dagar innan man får leverans. Då blir de tio dagarna netto i realitet noll dagar netto.
Får du fakturan innan du fått varan har du laglig rätt att skjuta upp betalningen med de dagar företaget har, om inget annat överenskommits.
Jag kan ha viss förståelse att företag inte vill ligga ute med kapital för länge.
Speciellt mindre företag som levererar dyrt material.
Citera
2021-02-25, 03:07
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Grattis, snyggt jobbat. Jag betalar BÅDE månadsavgift och nätavgift (årlig). Min månadsavgift är 35 kr iofs så ingen hög avgift. Däremot nätavgift är på flera tusen.

Elbolagen är vår tids maffia.

Nätavgiften blir svår att bli av med😆
49 kr är inte heller en hög avgift men det är en princip sak för mig då jag tycker det är så fult av dom att försöka smyga dit avgifter på räkningen. Många bäckar små.... 😁
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in