2021-02-23, 02:27
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olmors
Uppgifter om Bohemia 1986-02-28 och hur GM kan ha kommit till Dekorima

Jag återpostar delvis ett gammalt inlägg, (FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986

https://drive.google.com/file/d/1qvFcqIaopWT9JPo6tnPLsw5gPhDd_OrQ/view

I detta uppslag där det efter 30 år kom fram nya intressanta uppgifter om rest. Bohemia, börja läs på sida 11. Nya tips tycks ha kommit in 2016 på 30 års dagen.

Detta uppslag är märkligt och mycket intressant av flera orsaker:
1/
Det är egentligen 2 uppslag, ett gammalt sida 1-10, och ett nytt sida 11-20 som kom in 2016 på 30 års dagen. Varför PU inte gav det nya intressanta uppslaget ett eget nummer begriper jag inte, ren lättja eller att de ville dölja det nya uppslaget…
2/
Det nya uppslaget, kortfattat enligt min tolkning:
En läkare, hans bror och en kamrat passerar MP före mordet, strax efter 23.00, de går sedan och äter på Bohemia. När de har ätit och kommer ut på Luntmakargatan ser de blåljus och poliser på MP.
Efteråt ringer läkaren en kamrat vars far jobbar på Rapport, enligt honom är det på detta sätt SVT får reda på mordet.
Senare träffas sällskapet och diskuterar händelsen och då, som jag tolkar det, nämner hans bror en vit bil som kör häftigt på Luntmakargatan och stannar och släpper av 2 män som diskuterar var de ska ställa sig, detta just när sällskapet ska gå in på Bohemia.

Som jag förstår det så förhörs sedan brodern 3 år senare den 2019-10-07, sid 19. Han har i stort sätt samma minnesbild men säger då att det var en VW-buss som släppte av 2 män.

Brodern säger då att ”Alltsammans såg enligt maskning väldigt kommandolikt ut”.

Min tolkning och teori är att GM på detta sätt kom till MP, via bil/VW-buss på Luntmakargatan, och att han hade medhjälpare på Tunnelgatan.

3/
Varför har läkaren och hans bror dröjt över 30 år med att lämna dessa viktiga uppgifter.??

Jag kan bara spekulera att det rörde sig om ren rädsla att de hade råkat se för mycket.

4/
Vi har ofta diskuterat hur GM tog sig till mordplatsen, det har tidigare inte funnits några uppgifter om detta. Jag tycker att vägen via Luntmakargatan och Tunnelgatan är mycket sannolik. OBS det fanns ju ett gap på 1,5-2 meter mellan byggbarackerna att gömma sig i.
5/
Dag A förhörde läkaren den 2016-02-29, sen lämnade väl Dag A sommaren 2016 PU, kanske orsaken till att brodern förhördes först 2019, och den 3:e mannen i sällskapet tycks aldrig ha förhörts.

Ja. Det finns väl ett par problem med det där. Dels anlände bilen redan vid 23-tiden. Med det menar jag att den inte direkt kan sättas i samband med mordtiden. Men jag håller med om att uppgiften inte kan avvisas. Det lyste i en av byggbarackerna.

Flera andra vittnen är vid Dekorima och faktiskt även på Tunnelgatan precis före mordet och ser inget av intresse - Ami Rolder och hennes pojkvän, ett par som parkerat bilen på Sveavägen strax söder om Tunnelgatan, Landgré/Åhlenius, Lars-Erik Hellgren m fl.

Den som, enligt mig, ser något intressant är Schaeffer som själv sammankopplar mannen hon möter på sin väg mellan AF kyrkogata och Kungsgatan med mordet. Hon tror att hon ser GM komma gående med långa bestämda steg.

Mannen bör då, som jag skrivit tidigare, ha befunnit sig söder om Tunnelgatan på väg norrut. Om mannen befann sig norr om Tunnelgatan gående norrut fanns ingen anledning för Schaeffer att nämna honom för polisen. Jag tror inte hon såg den 22-årige NF med Salomonryggsäck.

Jag går precis nu igenom alla förhör som kan innehålla uppgifter om en eventuell GM som kommer söderifrån. Hoppas att fler förhör ska bringa större klarhet. Det finns lite uppgifter här och där som kan vara intressanta.
Citera
2021-02-23, 02:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Hans Holmer blev besatt av PKK.
Thomas Pettersson blev besatt av Stig Engström

"Den misstänkte Palmemördaren Stig Engström har utmålats som en uppmärksamhetstörstande mytoman.

Men författaren Thomas Pettersson har kartlagt ”Skandiamannens” lögner och menar att det fanns slug taktik och metodik bakom.

– Det var ingen som tog honom på riktigt allvar. Man underskattade honom ständigt, säger Thomas Pettersson"

https://www.expressen.se/nyheter/palme-forfattaren-darfor-ljog-engstrom-om-jakten/
Expressen 22 fb 2021

På samma sätt som CA-sekten är besatt av CA. Vad är din poäng? Att folk har olika teorier?
Citera
2021-02-23, 02:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Är det någon som vet lite mer om det sk. Blumentahl-vapnet?
Med tanke på hur resultatet provskjutningen beskrivs nedan så tolkar jag detta som en "0" på utlåtandeskalan. "Varken eller" liksom.
Och har någon koll på vad som döljer sig under "CENSUR"?

Från Krusells PM Vapenavsnittet I och X . IÖ 12825

"Vid tidpunkten för mordet på Olof Palme vare ytterligare ett vapen på avväger, nämligen det s.k. "Blumentahl-vapnet". Detta vapen är en revolver Smitt & Wesson. kal.357 och den anträffades vid en husrannsakan den 27.2 1987 i det s.k. XCENSURX.
Vapnet har varit föremål för flera undersökningar -- senast skedde en undersökning vid BKA-KT6 i Wiesbaden. Denna undersökning gav vid handen , att spåren på kulor som avskjutits med vapnet är så indifferenta, att man ej med säkerhet kan uttala sig beträffande överensstämmelse eller ej med Palmekulorna."

Det fanns tiotusentals vapen som kunde avfyra aktuell ammunition. Dessutom är kultesterna irrelevanta eftersom NFC konstaterat att kulorna är för slitna gör att kunna säga varken bu eller bä.
Citera
2021-02-23, 08:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Den som, enligt mig, ser något intressant är Schaeffer som själv sammankopplar mannen hon möter på sin väg mellan AF kyrkogata och Kungsgatan med mordet. Hon tror att hon ser GM komma gående med långa bestämda steg.

Mannen bör då, som jag skrivit tidigare, ha befunnit sig söder om Tunnelgatan på väg norrut. Om mannen befann sig norr om Tunnelgatan gående norrut fanns ingen anledning för Schaeffer att nämna honom för polisen. Jag tror inte hon såg den 22-årige NF med Salomonryggsäck.

Varför skulle hon inte nämna honom för polisen även om hon såg honom norr om Tunnelgatan? Hon säger att hon tipsar om honom för att han liknar fantombilden. Hon kan ju inte veta hur den eventuell GM rört sig efter att de passerat honom.

En annan intressant detalj med dotterns vittnesmål är att hon säger att makarna Palme gick rätt långsamt (och att Schaeffers därför gick förbi dem vid Kammakargatan). Det skulle kunna förklara de saknade 40 s som brukar användas som argument för mötesteorin.

Själv tror jag att det var NF som Schaeffer såg och har sett det som att hennes vittnesmål ökar trovärdigheten i hans utsaga.
Citera
2021-02-23, 08:26
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av niqq
Det fanns tiotusentals vapen som kunde avfyra aktuell ammunition. Dessutom är kultesterna irrelevanta eftersom NFC konstaterat att kulorna är för slitna gör att kunna säga varken bu eller bä.

Tack, men det är inget svar på min fråga.
Jag var nyfiken på detta vapnets "historia", men du verkar läsa in mer i min fråga...

Om du vill veta anledningen så stavas den "Sydafrika" så ligger mitt intresse i varför detta vapen i sådant fall inte tagits med av de förförfattare och andra som vill peka på just detta spår.
Citera
2021-02-23, 08:58
Medlem
Citat:
Ja. Det finns väl ett par problem med det där. Dels anlände bilen redan vid 23-tiden. Med det menar jag att den inte direkt kan sättas i samband med mordtiden. Men jag håller med om att uppgiften inte kan avvisas. Det lyste i en av byggbarackerna.

Ja, det är ju det stora problemet i sammanhanget. Att hoppa ur en bil där ungefär samtidigt som filmen slutar - kanske redan innan filmen är slut - förutsätter ju nästan ett planerat möte med Palme. För annars vore det ju ologiskt, rent av direkt dumt, att hoppa ur bilen där eftersom Palme rimligen borde ha antagits gå norrut eller åtminstone gått på Sveavägens västra sida (eller fått skjuts, eller sällskap etc).

Men helt klart en i sig intressant iakttagelse, om den nu är korrekt.
Citera
2021-02-23, 09:02
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Grandmannen, om du tänker på honom, stod kvar. Mårten såg honom inte gå efter paret Palme. Vittnet Pia Engström vid busshållplatsen såg ingen följa efter Palme.

Mannen som gick bakom Palme förbi gatuköket verkar enligt signalementet likna den långe blonde, dvs ej GM.

Kerstin Nordström såg en man gå över Sveavägen men kan inte ge något signalement och är även osäker på när hon såg mannen.

Som sagt vet vi inte hur GM tog sig till mordplatsen men mina egna "efterforskningar" är just nu inriktade på en ankomst söderifrån. Vi får se vad det ger.

Jag tror inte att Grandmannen (om detta var GM) stegade efter LOP strax bakom dessa utan höll sig på mer diskret avstånd fram till mordplatsen. Finns ju möjligheten att han då gick ute vid trottoarkanten och LOP inne på den väldigt breda trottoaren.

Pia Engström hade då antagligen inte kopplat ihop det som någon som följde efter LOP även om hon då sett Grandmannen 20-30meter snett bakom LOP.

Gatuköket tycker jag också ser ut att kunna passeras på fram- resp. baksidan.
https://i.imgur.com/enbZXWe.png
Grandmannen som går ute vid trottoarkanten passerar gatuköket osedd på baksidan och LOP passerar längre in på trottoaren på framsidan.
Citera
2021-02-23, 09:08
Medlem
Citat:
Grandmannen, om du tänker på honom, stod kvar. Mårten såg honom inte gå efter paret Palme. Vittnet Pia Engström vid busshållplatsen såg ingen följa efter Palme.

Mannen som gick bakom Palme förbi gatuköket verkar enligt signalementet likna den långe blonde, dvs ej GM.

Kerstin Nordström såg en man gå över Sveavägen men kan inte ge något signalement och är även osäker på när hon såg mannen.

Som sagt vet vi inte hur GM tog sig till mordplatsen men mina egna "efterforskningar" är just nu inriktade på en ankomst söderifrån. Vi får se vad det ger.

För kriminalinspektören berättar Mårten Palme om sina iakttagelser efter att han sagt adjö till sina föräldrar i närheten av biografen Grand.

”Bar något under jackan”
Han beskriver en man som står och tittar i ett skyltfönster - som plötsligt börjar följa efter Olof och Lisbet Palme utan att Mårten Palme i det skedet tänker närmare på saken.

Mårten Palme uppger i förhöret att mannen är omkring 40 år gammal, cirka 180 centimeter lång och kraftigt byggd.
Citera
2021-02-23, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shabrak
För kriminalinspektören berättar Mårten Palme om sina iakttagelser efter att han sagt adjö till sina föräldrar i närheten av biografen Grand.

”Bar något under jackan”
Han beskriver en man som står och tittar i ett skyltfönster - som plötsligt börjar följa efter Olof och Lisbet Palme utan att Mårten Palme i det skedet tänker närmare på saken.

Mårten Palme uppger i förhöret att mannen är omkring 40 år gammal, cirka 180 centimeter lång och kraftigt byggd.

Ja och sen är det samma som går över gatan o går förbi när Lisbeth kollar i skyltfönstret. Därav skriver han sen "resande i dammodebranchen" i ett av breven som förvillar.
Senast redigerad av Cianneli 2021-02-23 kl. 09:39.
Citera
2021-02-23, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kn Krok
Förlåt. Menar du att den kula som du anser paserat genom olof palme och sedan landat inom 50 meter är en av de två kulorna som upphittades dagarna efter mordet?

Och att inget vittne verkar ha haft det minsta besvär med hörseln.

...eller att LP tyckte det lät som smällare?

Berätta för mig hur det var senaste gången du sköt 357 magnum.

Ja som vi avhandlat ett stort antal gånger finns inga tvivel där utan det bygger på subjektivitet och missförstånd. Stadsmiljö är en miljö med särskild akustik och högt bakgrundsbrus där man så att säga drar ner volymen på sina mikrofoner.
Palmekulan har tumlat i OPs kropp redan och Lisbetkulan har också tumlar varvid de mycket snabbt tappar energi. De är rejält skadade under träff med härt föremål troligen stenmaterial under kraftig tumling.

De här fenomenen var problem redan i Vietnam där lövverk kunde få m16 kulor att tumla.
Citera
2021-02-23, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barkarrow
Han gör en vända in till Skandia på måndagen säger TP. Som om det var vedertaget. Finns väl inga bevis för det. Pladder.
Det finns minst ett vittne en kollega till SE som stödjer teorin.Sedan är så klart hans trovärdighet klart begränsad efter så här många år.MEN det är inget som TP fabulera ihop.
Citera
2021-02-23, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
Det finns minst ett vittne en kollega till SE som stödjer teorin.Sedan är så klart hans trovärdighet klart begränsad efter så här många år.MEN det är inget som TP fabulera ihop.
Det kan lika gärna röra sig om måndagen 10/3. När det visade sig att det var det när det gällde praktikanten var TP tvungen att leta upp ett annat vittne som han kan hävda såg SE 3/3. Detta vittne var också från Norrland hmm....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in