2021-02-23, 07:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulanna
H är en kvinna som tycker det är OK att karln har en älskarinna när hon är frigid? H tyckte hennes man skulle mörda hela familjen för hon orkade inte leva, men
H får mirakulöst livslust igen och då får inte S leka ensam med L mer.

Kan Hs återkomna livsgnista berott på att hon ingick en hemlig otrohetshistoria ( m Kockobello?) långt innan fiskaren kom in i bilden?

Trots otrohet "före, under och efter" äktenskapet med S är fasaden Kärnfamilj det viktigaste för H?

S älskade båda, men såna känslor var inte OK för H som krävde att S måste välja om skilsmässan skulle kunna annulleras? Den 8 maj -18 skrev hon till S att "Bollen ligger hos dig". Det handlar inte bara om USA-resan? S tolkar/vet att det betyder att L måste bort?

Vem syftar du på?
Citera
2021-02-23, 07:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Ja, obegripligt. Ingen logik. Och elakt mot Sillen. Och hans familj om det var för HDs skull han skiljde sig. Hon visste ju hur ont det gjorde att bli bedragen.

Och det är obegripligt att hon vill ha någon kontakt med SD efter vad han har gjort mot henne. Hon måste eftersom de har barn ihop men om hon anmälde strösselförhöret och handen genom väggen/dörren? så kanske hon kan få ensam vårdnad? Barnen har säkert mer att berätta och nu är de ju så stora att de måste få bestämma själva. Hon ville att LW skulle försvinna ur hennes liv men hon borde ju önska ännu mer att slippa se SD igen. Om han blir dömd i HR så kanske hon slipper det.

Hon kanske älskar honom men man kan inte tillåta människor att bära sig åt precis hur som helst mot en. Man måste ha lite självrespekt. Och inte bara ta emot skit hela tiden. Även om hon vill ha en kärnfamilj så måste hon acceptera att hon valde fel man att bilda den med.
Här är ett inlägg där jag fullt ut håller med dig.
Citera
2021-02-23, 08:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam
Vem syftar du på?

C o c o _ c = J o c k e
Han som varit ute mycket o lekt med H efter mordet på L. Direkt efter att S och H kom hem från Island blev det en veckas tur med Kockobello o K a r j i r. S får inte följa med på deras turer?

Hur mycket och länge H umgåtts med Kockobello?
Citera
2021-02-23, 09:14
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lova33
Har inte A165

Precis under 18.49 (A145) skickas telegram med "där sitter min mystlösare". Vem?

Du hittar hela FUP i @piastrones signatur:

https://www.flashback.org/sp74764523
https://gofile.io/d/NUkRhM
Citera
2021-02-23, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Det många utelämnar är fortsättningen
på den versen - "Inte heller jag dömer dig. Gå nu och synda inte mer".
Det sistnämnda gör ju kvinnan ansvarig för att undvika att hamna i samma situation en gång till.

Det är ju just det de inte gör. LW var som pastor en företrädare för samfundet. Genom att de vägrar uttala sig så blir det oklart vad de står för? Är det OK med sex utanför äktenskapet? Är det OK att skilja sig för att man tycker att partnern är tråkig? Är det värt att splittra en familj med tre barn p.g.a. det? När man lovar att älska varandra "tills döden skiljer oss åt" ska man då lägga in en parentes (Om jag inte hittar någon som jag tror är bättre. Om jag inte tröttnar och tycker att du är tråkig. Om du inte får en förlossningsdepression. O.s.v.) Vad är det då för mening med att gifta sig överhuvudtaget? När inte ens vigselförrättaren bryr sig om vad äktenskapslöftena står för.

Det är ju uppenbart att L inte mådde bra. Hon jagade runt och försökte finna någon sorts lycka som var beroende av att hon var tillsammans med "rätt" man. Och hon provade många män för att hitta rätt. Och försökte fylla sitt liv med GC för att bli lycklig. Vinna. Prestera. Vara bäst. Hela tiden försöka finna lycka i det som var utanför henne själv. I det som var utanför hennes kontroll. Det får mig att undra vad det är för pastorsutbildning de ger egentligen i Equmeniakyrkan. Borde inte prio ett vara att söka lyckan hos Gud? Att vända sig inåt? Att förstå att ingen annan människa kan ge en det man behöver? Hur ska man annars kunna leda andra människor till Gud?

Det till synes ytliga liv som L levde gör mig helt matt. Jag förstår att hon mådde dåligt men jag tror inte att hon skulle ha mått bättre även om hon fått allt det SD hade lovat henne. Då hade hon bara jagat vidare efter mer och bättre. Jag tror inte att hon någonsin hade blivit nöjd. Att vara tacksam för det hon redan hade verkar inte ha varit hennes grej. Att söka sinnesro verkar inte heller ha varit hennes grej. Att få villkorslös kärlek eller att ge villkorslös kärlek verkar inte heller ha varit något för henne. Hon var bäst, därför skulle alla älska henne, verkade hon tro.

Jag förstår absolut ingenting av vad hon höll på med. Jag önskar att jag hade känt henne så att jag kunde ha pratat med henne om allt det här men hon hade säkert inte haft tid att lyssna. Och hade inte brytt sig om vad jag tyckte. För det första jag hade sagt till henne hade varit att dumpa SD.
mordet handlar väl om att inblandade personer ville kontrollera det som ska vara fritt ?
Frihet under ansvar kan vara ett gott råd, samt varför skulle SD lova/ge LW "allt det där" hon inte redan hade ? (LW var smart)

Skulle du kunna precisera vad hon var lovad .. för jag gissar att SD är "Byte-A(C) mot Byte-L" typ av person.
Men SD hänger sig kvar likt en krokodil, LW lämnar därefter mördad.. varför ?
Hanna är en dam som drar jämt och inte är en belastning ? - Jag tror det är därför Stefan har henne som "jämnvikt" för honom.
Senast redigerad av pushlr 2021-02-23 kl. 09:22.
Citera
2021-02-23, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulanna
C o c o _ c = J o c k e
Han som varit ute mycket o lekt med H efter mordet på L. Direkt efter att S och H kom hem från Island blev det en veckas tur med Kockobello o K a r j i r. S får inte följa med på deras turer?

Hur mycket och länge H umgåtts med Kockobello?
Det är så många olika namn, nicks, förkortningar osv, har man inte läst på ett tag, känns det mycket förvirrat.
Citera
2021-02-23, 10:43
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lova33
08.24.20 ("Tja! Haft en bra helg?") samt 08.42.30 ("Ah precis, når lyfta flygplanet") skickar JG FB-mess som om han konverserar med SD.
Men SD svarar inte (iallafall inte via FB)?

A145/110

Nu var det länge sedan jag kollade just JGs raderingar mm, men vi vet ju att han dels raderade en del på polisstationen och att SD och J*erry använt Telegram. Runt JGs enheter är det för mig lite rörigt, det bästa är om du själv rotar. Många enheter, en del raderat, en del i Telegram, några synkade, några nya enheter osv. Mycket av det som redovisats är från senare datum, dvs från 15maj och framåt.

Tidslinjen borde vara det viktigaste som man har hittat i sammandrag.

Om man jämför med A165/371 som är undersökningsprotokoll HDs mobil, finns JGs kommentar med även där, så det verkar vara en gruppchatt mellan SD, JG och HD. Samma återfinns även i SDs mobil A163A/250:

"Ah precis, när lyfta flygplanet?"

När det gäller JGs enheter har han dels en
- 2018-5000-BG108885-l, Apple Iphone 7 Plus, J*erry G*ray
den synkar med Ipad:en, BG 113690-1.
(A165/791)

A165C/778
"Undertecknad har gått igenom extraktionen av beslag 2018-5000-BGI 13690-1, lpad 4th gen
tillhörande Jerry Gray, verkar kanske vara av nyare datum "En hel del samtal och text kring Lenas försvinnande finns i tömningen. 2018-05-15
"
//
"Jerry Gray har fortsatt kontakt med Stefan Davidsson efter det initiala anhållandet/häktningen.
Dessa verkar ha viss kontakt via Telegram
"

Jag uppfattar "Ah", som att det funnits annan kommunikation innan som vi inte ser.
Citera
2021-02-23, 11:11
Medlem
Lova33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Du hittar hela FUP i @piastrones signatur:

https://www.flashback.org/sp74764523
https://gofile.io/d/NUkRhM

Tack så mycket
Citera
2021-02-23, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam
Det är så många olika namn, nicks, förkortningar osv, har man inte läst på ett tag, känns det mycket förvirrat.
Du är verkligen inte ensam om det @Litenensam. Jag tycker också det blivit en tråd där bara ett fåtal vet alla nicks och förkortningar som relaterar till vilka personer.
Citera
2021-02-23, 11:37
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Och om GM inte hade valt att slå ihjäl henne - tja, då hade LW varit i livet idag.

Från NCK om psykiskt våld, vad det kan innefatta, vilka konsekvenser det får och hur det skapar starka band till förövaren.
"Psykiskt våld och hot om våld
Olika former av isolering, verbala kränkningar, känslomässig utpressning, skambeläggande samt utnyttjande av barnen för att få kontroll över den andra föräldern är exempel på psykiskt våld i nära relationer.

Det psykiska våldets nedbrytande konsekvenser i kombination med att förövaren växlar utövandet av våld med ömhet och kärlek gör det oförutsägbart. Det blir därmed väldigt svårt att värja sig emot. Växlingen mellan våld och värme leder ofta till att den utsattas känslomässiga band till förövaren stärks medan självförtroendet och självkänslan påverkas negativt, något som gör det svårare att ta sig ur relationen.

Hot kan även riktas mot barn, husdjur eller nära vänner. Stalkning och andra trakasserier är ytterligare exempel på psykiskt våld.
"
https://nck.uu.se/kunskapsbanken/amnesguider/vald-i-nara-relationer/valdets-uttryck-och-mekanismer/

Allt detta finns det i dag mycket forskning på och att lägga ansvaret på att offret inte lämnar och därmed är själv ansvarig för att hon dödas är att blunda, vara oempatisk mot offret och att använda (i det här fallet religiösa) moralpredikningar om hur offret borde ha agerat för att överleva genom victimblaming, dvs frånta ansvaret för mordet från gärningsmannen. Resultatet av den här typen av argumentation är att gärningsmannen hade rätt. Offret betedde sig illa och blir därmed dödad.

Något som gör mig väldigt illa berörd av inlägget du svarade på (obs att jag inte anklagar dig, jag ser din ironi mot postaren) är användandet av ordet tja.

Det upprör mig då det får mordet att verka som något man kan raljera om, en bagatell.
Här finns det tre barn som förlorat sin mor, varav det yngsta har fått allvarliga psykiska besvär.

Nu hoppas jag få se rubriker!
Det ska ara rubriker om att åklagaren har fått till sig tips, tips som gör att förhandlingarna måste skjutas upp. Det behövs mer tid till utredning!

Det måste få ett slut det här, så att anhöriga någon gång kan få släppa den här karusellen med en flinande fri gärningsman och vuxna människor som sitter bakom sina skärmar och slår sig för bröstet med grova anklagelser mot den mördade. Allt i skenet av att mena gott- goda råd till andra kvinnor som ska slippa bli mördade och i skenet av fromhet (Gud).

Det är ett spott i ansiktet på alla de kvinnor (och män) som blir misshandlade, dödade varje år.

Varför stannar misshandlade kvinnor i förhållanden där de blir misshandlade, dag ut och dag in. kvinnor som vet att de kommer att bli dödade en dag?

Lena jobbade hårt, mycket hårt för att få hjälp. Hon insåg det, att hon behövde hjälp, men hade det osunda "traumatiska bandet" till SD.

Tillägg:

Från FUP, expertvittnet VE:
A151/46
"

"Begreppet "det traumatiska bandet" används för att förklara de emotionella banden mellan
personerna inom relationer som innehåller våld. Den typen av emotionella band tenderar att
stärkas genom att känslor av kärlek, rädsla och hat vävs samman. Den typen av band har visat
sig vara mycket svåra att bryta
och kan bidra till upplevelsen av att båda i relationen blir
beroende av varandra. Generellt beskriver den som utsätts hur hon "går in i" mannens
världsbild, vilket gör det svårt att se utanför relationen och den verklighetsbild som råder
inom den.
Det kan bland annat få till följd att kvinnan sviker sina vänner, sina barn och sig
själv. Även mannen, i den dominerande rollen i relationen, kan uppleva ett beroende i relation
till kvinnan. Det finns starka faktorer som binder patierna samman, även vid avsaknad av
gemensamma barn, bostad och ekonomi. Det kan förklaras utifrån att de känslomässiga
banden bland annat består av kombinationen av rädsla och kärlek. Utsattheten för våld och
kontroll i en relation behöver inte innebära att kärleken försvinner."
//
" Synen på den våldsutsatta kvinnan som endast svag och nedtryckt stämmer därför inte, det kan även vara starka och välfungerande kvinnor som hamnar i den typen av relation.
Det känslomässiga bandet inom relationen förändras över tid, relationen är dynamiskt likt
vilken annan relation som helst. Utmärkande är dock att relationen kan liknas vid en
bergochdalbana med en blandning av inslag av både hat och kärlek. Till en början tenderar
kärlek att dominera i relationen. Till följd av våldet tenderar känslan av hat och rädsla väckas.
I den fasen gör ofta kvinnan sina första försök att lämna relationen. I det skedet är ofta de
emotionella banden endast "naggade i kanten" och kvinnan går ofta tillbaka till relationen.
Dynamiken i relationen kan vidare förändras exempelvis då kvinnan får stöd utifrån. Om
kvinnan stärks i att sätta gränser mot våldet kan det göra att hennes förmåga till motstånd
ökar. Beroende på vilka resurser mannen besitter kan hans sätt att utöva våld och kontroll då
också förändras, där han kan hitta nya vägar att "komma åt henne". Detta varierar dock i stor
omfattning beroende på ett stort antal faktorer och är svårt att beskriva generellt.
"
Allt det här stämmer också bra in på hur HD agerar.
Senast redigerad av notknapparen 2021-02-23 kl. 12:25.
Citera
2021-02-23, 13:19
Medlem
Tack!
Något som också är vanligt i relationer med traumabindning är triangulering. Det vill säga att den (psykiskt och/ eller fysiskt) våldsamma parten spelar ut sin partner mot en tredje part på ett utstuderat sätt och får de två att rikta negativa känslor och agg mot varandra istället för mot den våldsamma parten. Det kan exempelvis vara två rivaler likt HD och LW. Men tredje part i triangulering kan vara ett barn, en förälder en vän eller kollega osv.
SD lyckades ju väldigt bra med trianguleringen, även om LW i konversationen med vänner visat tecken på att se igenom den.

Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Från NCK om psykiskt våld, vad det kan innefatta, vilka konsekvenser det får och hur det skapar starka band till förövaren.
"Psykiskt våld och hot om våld
Olika former av isolering, verbala kränkningar, känslomässig utpressning, skambeläggande samt utnyttjande av barnen för att få kontroll över den andra föräldern är exempel på psykiskt våld i nära relationer.

Det psykiska våldets nedbrytande konsekvenser i kombination med att förövaren växlar utövandet av våld med ömhet och kärlek gör det oförutsägbart. Det blir därmed väldigt svårt att värja sig emot. Växlingen mellan våld och värme leder ofta till att den utsattas känslomässiga band till förövaren stärks medan självförtroendet och självkänslan påverkas negativt, något som gör det svårare att ta sig ur relationen.

Hot kan även riktas mot barn, husdjur eller nära vänner. Stalkning och andra trakasserier är ytterligare exempel på psykiskt våld.
"
https://nck.uu.se/kunskapsbanken/amnesguider/vald-i-nara-relationer/valdets-uttryck-och-mekanismer/

Allt detta finns det i dag mycket forskning på och att lägga ansvaret på att offret inte lämnar och därmed är själv ansvarig för att hon dödas är att blunda, vara oempatisk mot offret och att använda (i det här fallet religiösa) moralpredikningar om hur offret borde ha agerat för att överleva genom victimblaming, dvs frånta ansvaret för mordet från gärningsmannen. Resultatet av den här typen av argumentation är att gärningsmannen hade rätt. Offret betedde sig illa och blir därmed dödad.

Något som gör mig väldigt illa berörd av inlägget du svarade på (obs att jag inte anklagar dig, jag ser din ironi mot postaren) är användandet av ordet tja.

Det upprör mig då det får mordet att verka som något man kan raljera om, en bagatell.
Här finns det tre barn som förlorat sin mor, varav det yngsta har fått allvarliga psykiska besvär.

Nu hoppas jag få se rubriker!
Det ska ara rubriker om att åklagaren har fått till sig tips, tips som gör att förhandlingarna måste skjutas upp. Det behövs mer tid till utredning!

Det måste få ett slut det här, så att anhöriga någon gång kan få släppa den här karusellen med en flinande fri gärningsman och vuxna människor som sitter bakom sina skärmar och slår sig för bröstet med grova anklagelser mot den mördade. Allt i skenet av att mena gott- goda råd till andra kvinnor som ska slippa bli mördade och i skenet av fromhet (Gud).

Det är ett spott i ansiktet på alla de kvinnor (och män) som blir misshandlade, dödade varje år.

Varför stannar misshandlade kvinnor i förhållanden där de blir misshandlade, dag ut och dag in. kvinnor som vet att de kommer att bli dödade en dag?

Lena jobbade hårt, mycket hårt för att få hjälp. Hon insåg det, att hon behövde hjälp, men hade det osunda "traumatiska bandet" till SD.

Tillägg:

Från FUP, expertvittnet VE:
A151/46
"

"Begreppet "det traumatiska bandet" används för att förklara de emotionella banden mellan
personerna inom relationer som innehåller våld. Den typen av emotionella band tenderar att
stärkas genom att känslor av kärlek, rädsla och hat vävs samman. Den typen av band har visat
sig vara mycket svåra att bryta
och kan bidra till upplevelsen av att båda i relationen blir
beroende av varandra. Generellt beskriver den som utsätts hur hon "går in i" mannens
världsbild, vilket gör det svårt att se utanför relationen och den verklighetsbild som råder
inom den.
Det kan bland annat få till följd att kvinnan sviker sina vänner, sina barn och sig
själv. Även mannen, i den dominerande rollen i relationen, kan uppleva ett beroende i relation
till kvinnan. Det finns starka faktorer som binder patierna samman, även vid avsaknad av
gemensamma barn, bostad och ekonomi. Det kan förklaras utifrån att de känslomässiga
banden bland annat består av kombinationen av rädsla och kärlek. Utsattheten för våld och
kontroll i en relation behöver inte innebära att kärleken försvinner."
//
" Synen på den våldsutsatta kvinnan som endast svag och nedtryckt stämmer därför inte, det kan även vara starka och välfungerande kvinnor som hamnar i den typen av relation.
Det känslomässiga bandet inom relationen förändras över tid, relationen är dynamiskt likt
vilken annan relation som helst. Utmärkande är dock att relationen kan liknas vid en
bergochdalbana med en blandning av inslag av både hat och kärlek. Till en början tenderar
kärlek att dominera i relationen. Till följd av våldet tenderar känslan av hat och rädsla väckas.
I den fasen gör ofta kvinnan sina första försök att lämna relationen. I det skedet är ofta de
emotionella banden endast "naggade i kanten" och kvinnan går ofta tillbaka till relationen.
Dynamiken i relationen kan vidare förändras exempelvis då kvinnan får stöd utifrån. Om
kvinnan stärks i att sätta gränser mot våldet kan det göra att hennes förmåga till motstånd
ökar. Beroende på vilka resurser mannen besitter kan hans sätt att utöva våld och kontroll då
också förändras, där han kan hitta nya vägar att "komma åt henne". Detta varierar dock i stor
omfattning beroende på ett stort antal faktorer och är svårt att beskriva generellt.
"
Allt det här stämmer också bra in på hur HD agerar.
Citera
2021-02-23, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Och om GM inte hade valt att slå ihjäl henne - tja, då hade LW varit i livet idag.
Låt mig, förmodligen alldeles förgäves, försöka förklara ett par saker för dig.

Vi börjar med det viktigaste: Män är djur. Många män är riktiga vilddjur.
Om du kan acceptera ovanstående går vi vidare.

En vuxen tiger i en bur kan för en random utomstående, säg t ex en trebarnsmamma från Örebro, vara svårbedömd vad gäller graden av dess farlighet. Om trebarnsmamman ändå väljer att, av "kelighetsskäl", sticka in armen i buren och tigern sliter armen av henne -tja, då skulle man kunna tänka sig att mamman lärt sig att tigern är farlig och därför bör undvikas.

Men den här mamman lärde sig inte av sitt misstag, utan hon valde att helt frivilligt knalla in i buren för att fortsätta att kela med tigern. Alla vet hur ett sånt ärende rent statistiskt bör kunna sluta. Vi vet det.

Det är inte att uttrycka victim blame eller victim shame att påpeka att Lena visste att SD var farlig för henne. Hon till och med uttryckte att han skulle komma att bli hennes död, men hon valde ändå att fortsätta relationen.

Min förhoppning är att Lena inte har dött helt förgäves.
Om en enda kvinna kan ta lärdom av Lenas misstag och i tid bryta en destruktiv relation (även om hon kanske skulle se det som ett misslyckande att inte ha kunnat få ordning på sin partner) -tja, då anser i alla fall jag att Lena postumt har gett ett positivt avtryck in i framtiden.
Du får naturligtvis ha en helt annan uppfattning.
Nåt annat skulle nämligen förvåna mig.

Edit: Jag noterar att det ovan har postats inlägg för att försöka visa på att Lena skulle ha varit emotionellt inkapaciterad. Det var hon givetvis inte. De exempel som visas i inläggen handlar i främsta rummet om kvinnor som lever i en relation med en styrande och störig man.

Lena hade mer än en man att luta sig mot, åtminstone sexuellt, men hon styrdes starkt av sin attraktion till SD och hade väldigt svårt att låta bli honom.
Det sägs ibland att män tänker med k*ken.
Jag vet vad kvinnor ibland kan tänka med.
Senast redigerad av Carinah78 2021-02-23 kl. 13:38.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in