2021-02-22, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Undrar hur mycket församlingen visste om hennes liv innan mordet skedde? Fanns det ingen som kunde hjälpa henne? Fanns det ingen som hon lyssnade på? UW, HÅ och LÅ visste ju i varje fall mycket. Hennes terapeut var väl en pastorskollega? Det ger inget förtroende för Equmeniakyrkan, tyvärr. Dessutom har de tystat ner alltihop, satt munkavle på medlemmarna och sopat allt under mattan.
Vill du ha förtroende för pastor LW, så hon inte har för mycket sex? Menar du att du räknar hennes sex som något besvärande för Equmeniakyrkan? Fö. Tror jag att det fanns "signs" på att hon inte var som de flesta andra.
Citera
2021-02-22, 22:28
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
JG beskriver en stark vänskap till LW under 2.5 år via GC.

(..) det var i samband med att Lena
började med geocaching, det var hösten 2012.

Efter ett tag blev det så att Jerry och Lena började geocacha tillsammans bara de två. Jerry berättar att han och Lena kom varandra extremt nära som vänner. Det har aldrig varit något annat än vänskap men väldig intensiv vänskap."

" Jerry och Lena blev väldigt tighta och "delade allt mellan himmel och jord", såväl geocaching så som barn och arbetsrelaterade problem."

H beskriver i förhör att hon var avundsjuk på att de hade så roligt:

" H: Eh ... jag vill nog kalla att jag stundtals har varit avundsjuk på att dom har haft väldigt roligt tillsammans.
FI: Så du har varit avundsjuk på att Stefan har haft roligt?
H: Ja."

Efter otroheten uppdagas byter han fot helt och värnar om H.
Hon tycks överta JG och de är överens om att LW är syndabocken. De börjar cacha som han gjorde med LW, ha roligt och H behöver inte vara avundsjuk mer:

" I och med otroheten blev relationen mellan Jerry och Hanna mycket starkare"

Han är den första (efter hennes föräldrar) som hon informerar:

"Jerry berättar att han var den tredje personen, efter Hanns föräldrar, som fick veta om* relationen."
"Jerry var en av de första som fick reda på att Stefan och Lena hade en relation.
Han fick reda på det av Hanna Davidsson i mars -17 som berättade att hon kommit på dem."

Sen sätter H spelreglerna och ger SD direktiv.
Det bildas även en allians med förhållningssätt:

"Han minns att det var en överenskommelse mellan Stefan och Hanna att inte offentligt prata om relationen till Lena, även Jerry var med i överenskommelsen."

JG tycker att de borde varit ännu hårdare.
28 april, messenger:

H:" Helt ärligt så tycker jag att det är lite läskigt med henne just för att hon hennes sätt är så
sjukligt. Vet aldrig vad hon tar sig till."
(..)
JG:"Jag identifierade det tidigt när DET hände ... och sa det till er, all band borde brytas, inkl Touren. Hon skulle boet från alla samtal och grupper."

"Jerry och Hanna har pratat om Stefan och Lena då de träffats samt även chattat."

Det är helt uppenbart i dialogen på Messenger att JG kryper för H.

Den 28 april skriver JG till HD, förutom att hålla med H om att LW är läskig, sjuk, farligt instabil och så vidare:

JG:"Hon var jävligt ödmjuk när vi träffades på månandens FTF. Not!"

JG säger dock annat i förhör:
"Sista gången Jerry och Lena träffades var vid en FTF-jakt vid ett skjutfält i Örebro den 15:e april 2018. Jerry hade varit vid platsen tidigare under dagen med Stefan men inte hittat
cachen. Han åkte tillbaks dagen därpå och mötte då Lena. De pratade lite, hittade cachen och
loggade både FTF. Jerry skrev en ovanligt lång logg vid det tillfället för att visa sin respekt för Lena eftersom hon även skrev om honom."

Han tycks brottas med dåligt samvete men det är aldrig försent att krypa till det kors han hycklar om å det grövsta.
Det är nog mycket mer som skulle behöva se dagens ljus om de interna dialogerna.

Ska man visa respekt så talar man inte med kluven tunga.

Det är väldigt mycket H som framträder i förhör även om han följer SD som en svans.
En intressant dynamik.

"För honom var det viktigt att inte såra Hanna genom att fortsätta umgås med Lena, vilket istället sårade Lena."

"Jerry ville inte att det skulle kännas obehaglig för Hanna."

" Jerry har valt att ta ställning för Hanna och han ville att Stefan och Hanna skulle fortsätta vara ett par."

Varför tjatar du om det här hela tiden? Han var tvungen att välja sida och valde den som inte gjort något fel. HD. Det är hans ensak. Enligt vad han visste så valde SD att stanna hos HD. Skulle JG då välja LWs sida? Varför?

Citat:
"För honom var det viktigt att inte såra Hanna genom att fortsätta umgås med Lena, vilket istället sårade Lena."

"Jerry ville inte att det skulle kännas obehaglig för Hanna."

" Jerry har valt att ta ställning för Hanna och han ville att Stefan och Hanna skulle fortsätta vara ett par."

Citera
2021-02-22, 23:10
Medlem
Citat:
Undrar hur mycket församlingen visste om hennes liv innan mordet skedde? Fanns det ingen som kunde hjälpa henne? Fanns det ingen som hon lyssnade på? UW, HÅ och LÅ visste ju i varje fall mycket. Hennes terapeut var väl en pastorskollega? Det ger inget förtroende för Equmeniakyrkan, tyvärr. Dessutom har de tystat ner alltihop, satt munkavle på medlemmarna och sopat allt under mattan.

Fattar att de tyckte att LW inte betedde sig enligt deras normer. Men varför tog de på sig nån sorts ansvar och skam för LWs sexliv? Det var väl inte deras "fel"?
I övrigt är just Equmeniska församlingar de finaste, öppnaste och bästa kristna människorna.

"Den som själv är utan skuld - kasta första stenen", sa Jesus till folk som stod beredda att stena en otrogen kvinna.
Ingen kastade.
De orden borde både du och vi övriga ta till oss.
Citera
2021-02-23, 00:04
Medlem
Citat:
Jo, absolut fanns det många som kunde hjälpa Lena -och som också ville hjälpa henne.

Det har vid upprepade tillfällen och från flera av varandra oberoende individer lämnats beskrivningar som tydligt visar att Lena inte ville bli hjälpt.
Hade hon valt att lyssna till och lyda de råd och rekommendationer hon fick från en mängd goda och genuint välmenande människor -tja, då hade Lena varit i livet idag, den saken är klar.

Jag avstår från att göra en trådanalys av hur Lena kom att söka hjälp och stöd hos sin omgivning, men när råden entydigt landade i att hon var tvungen att bryta med SD -tja, då var hon inte intresserad av fortsatta samtal längre.

I den här tråden är det stört omöjligt att presentera Lena som den hon var, nämligen en egensinnig och självcentrerad trebarnsmamma som hade ett synnerligen uselt omdöme kopplat till ett skadligt libido, för då går vissa här bananas. Man hävdar att Lena, denna starka och självständiga kvinna, i själva verket var som en hjärntvättad zombie (om nu ens det är en möjlig tankemodell, jag vet inte).

Topic för tråden är mordet. Hade Lena lyssnat på rekommendationerna hon fick -tja, då hade inte denna tråd funnits. Vågar jag hävda att Lena inte var klok?
Det vågar jag.
Citera
2021-02-23, 00:36
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Jo, absolut fanns det många som kunde hjälpa Lena -och som också ville hjälpa henne.

Det har vid upprepade tillfällen och från flera av varandra oberoende individer lämnats beskrivningar som tydligt visar att Lena inte ville bli hjälpt.
Hade hon valt att lyssna till och lyda de råd och rekommendationer hon fick från en mängd goda och genuint välmenande människor -tja, då hade Lena varit i livet idag, den saken är klar.

Jag avstår från att göra en trådanalys av hur Lena kom att söka hjälp och stöd hos sin omgivning, men när råden entydigt landade i att hon var tvungen att bryta med SD -tja, då var hon inte intresserad av fortsatta samtal längre.

I den här tråden är det stört omöjligt att presentera Lena som den hon var, nämligen en egensinnig och självcentrerad trebarnsmamma som hade ett synnerligen uselt omdöme kopplat till ett skadligt libido, för då går vissa här bananas. Man hävdar att Lena, denna starka och självständiga kvinna, i själva verket var som en hjärntvättad zombie (om nu ens det är en möjlig tankemodell, jag vet inte).

Topic för tråden är mordet. Hade Lena lyssnat på rekommendationerna hon fick -tja, då hade inte denna tråd funnits. Vågar jag hävda att Lena inte var klok?
Det vågar jag.
Och om GM inte hade valt att slå ihjäl henne - tja, då hade LW varit i livet idag.
Citera
2021-02-23, 00:55
Medlem
develis avatar
Citat:
Varför tjatar du om det här hela tiden? Han var tvungen att välja sida och valde den som inte gjort något fel. HD. Det är hans ensak. Enligt vad han visste så valde SD att stanna hos HD. Skulle JG då välja LWs sida? Varför?
Jag skriver likaväl om HDs beteende som intresserar mig.
Tittar om det finns mönster och om hon medverkar till att alliera sig av nån anledning?

✔️Hon är avundsjuk på att SD, LW och JG har roligt ihop. Hon blir vän med JG, får leka med honom och de blir så tighta då otroheten uppdagas via att H har samlat bevis.
De allierar sig om syndabocken från våren 2017.

✔️Hon gör en SD. Ligger med JS som gift, cachar med nyfunnen vän och ljuger för SD.

✔️ Hon tycker LW trakasserar, förföljer henne. Hon vill inte se henne, tycker hon ska försvinna. LW presenteras som sjuk, läskig - framställer henne så instabil att man aldrig vet vad hon kan ta sig till och H tycker hon ska flytta.
Ändå flyttar hon så nära det går.

✔️ Hon stoltserade då Beholder tog kontakt, att hon också minsann kunde attrahera män.
Det var lite extra krydda i det hela, han hade ju ett fling med LW.

Nu ska jag titta på Sillen. Han kände LW i 3 år innan och "Under sommaren/hösten 2017 fick Lena och J mer kontakt."

... och sen inledde H sin relation med honom på Allhelgona - 17 då de "ömsesidigt klickande."

HD säger (om sig själv) på Viber till JS att han fick nåt mycket bättre än LW.

Han har kvävt henne med sin kärlek men sett till deras porrhistorik på Viber så dög han rätt länge innan hon upptäckte det?

"Han blev för mycket på, jag blev kvävd av hans känslor, han älskade mig ... eller älskade? Uttry ... jo han kanske har sagt det en gång. Men det är jag inte säker på, men han kvävde mig, han ville för mycket."

JS själv är medveten om att det eg var SD hon var ute efter:

"Under våren 20 I 8 var det Hannas dröm, om än kanske ouppnåelig, att leva med Stefan."

Så hon ville till USA och fira halva livet ihop, att de skulle återförenas.

Du kanske vet om det finns nån konversation mellan JS och LW i FUP och kan hjälpa mig?

"J har haft kontakt med Lena på olika event, facebook och messanger. De har även loggat geocash tillsammans."
Senast redigerad av develi 2021-02-23 kl. 01:17.
Citera
2021-02-23, 01:17
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Fattar att de tyckte att LW inte betedde sig enligt deras normer. Men varför tog de på sig nån sorts ansvar och skam för LWs sexliv? Det var väl inte deras "fel"?
I övrigt är just Equmeniska församlingar de finaste, öppnaste och bästa kristna människorna.

"Den som själv är utan skuld - kasta första stenen", sa Jesus till folk som stod beredda att stena en otrogen kvinna.
Ingen kastade.
De orden borde både du och vi övriga ta till oss.

Det många utelämnar är fortsättningen
på den versen - "Inte heller jag dömer dig. Gå nu och synda inte mer".
Det sistnämnda gör ju kvinnan ansvarig för att undvika att hamna i samma situation en gång till.
Citat:
Men varför tog de på sig nån sorts ansvar och skam för LWs sexliv? Det var väl inte deras "fel"?
Det är ju just det de inte gör. LW var som pastor en företrädare för samfundet. Genom att de vägrar uttala sig så blir det oklart vad de står för? Är det OK med sex utanför äktenskapet? Är det OK att skilja sig för att man tycker att partnern är tråkig? Är det värt att splittra en familj med tre barn p.g.a. det? När man lovar att älska varandra "tills döden skiljer oss åt" ska man då lägga in en parentes (Om jag inte hittar någon som jag tror är bättre. Om jag inte tröttnar och tycker att du är tråkig. Om du inte får en förlossningsdepression. O.s.v.) Vad är det då för mening med att gifta sig överhuvudtaget? När inte ens vigselförrättaren bryr sig om vad äktenskapslöftena står för.

Det är ju uppenbart att L inte mådde bra. Hon jagade runt och försökte finna någon sorts lycka som var beroende av att hon var tillsammans med "rätt" man. Och hon provade många män för att hitta rätt. Och försökte fylla sitt liv med GC för att bli lycklig. Vinna. Prestera. Vara bäst. Hela tiden försöka finna lycka i det som var utanför henne själv. I det som var utanför hennes kontroll. Det får mig att undra vad det är för pastorsutbildning de ger egentligen i Equmeniakyrkan. Borde inte prio ett vara att söka lyckan hos Gud? Att vända sig inåt? Att förstå att ingen annan människa kan ge en det man behöver? Hur ska man annars kunna leda andra människor till Gud?

Det till synes ytliga liv som L levde gör mig helt matt. Jag förstår att hon mådde dåligt men jag tror inte att hon skulle ha mått bättre även om hon fått allt det SD hade lovat henne. Då hade hon bara jagat vidare efter mer och bättre. Jag tror inte att hon någonsin hade blivit nöjd. Att vara tacksam för det hon redan hade verkar inte ha varit hennes grej. Att söka sinnesro verkar inte heller ha varit hennes grej. Att få villkorslös kärlek eller att ge villkorslös kärlek verkar inte heller ha varit något för henne. Hon var bäst, därför skulle alla älska henne, verkade hon tro.

Jag förstår absolut ingenting av vad hon höll på med. Jag önskar att jag hade känt henne så att jag kunde ha pratat med henne om allt det här men hon hade säkert inte haft tid att lyssna. Och hade inte brytt sig om vad jag tyckte. För det första jag hade sagt till henne hade varit att dumpa SD.
Senast redigerad av smokeonthewater 2021-02-23 kl. 01:54.
Citera
2021-02-23, 01:37
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Tittar om det finns mönster och om hon medverkar till att alliera sig av nån anledning?

✔️Hon är avundsjuk på att SD, LW och JG har roligt ihop. Hon blir vän med JG, får leka med honom och de blir så tighta då otroheten uppdagas via att H har samlat bevis.

✔️Hon gör en SD. Ligger med JS som gift, cachar med nyfunnen vän och ljuger för SD.

✔️ Hon tycker LW trakasserar, förföljer henne. Hon vill inte se henne, tycker hon ska försvinna. LW presenteras som sjuk, läskig - framställer henne så instabil att man aldrig vet vad hon kan ta sig till och H tycker hon ska flytta.

✔️ Hon stoltserade då Beholder tog kontakt, att hon också minsann kunde attrahera män.

Nu ska jag titta på Sillen. Han kände LW i 3 år innan och "Under sommaren/hösten 2017 fick Lena och J mer kontakt."

... och sen inledde H sin relation med honom på Allhelgona - 17 då de "ömsesidigt klickande."

Han har kvävt henne med sin kärlek men sett till deras porrhistorik på Viber så dög han rätt länge innan hon upptäckte det?

"Han blev för mycket på, jag blev kvävd av hans känslor, han älskade mig ... eller älskade? Uttry ... jo han kanske har sagt det en gång. Men det är jag inte säker på, men han kvävde mig, han ville för mycket."

"Under våren 20 I 8 var det Hannas dröm, om än kanske ouppnåelig, att leva med Stefan."

Du kanske vet om det finns nån konversation mellan JS och LW i FUP och kan hjälpa mig?

"J har haft kontakt med Lena på olika event, facebook och messanger. De har även loggat geocash tillsammans."

Det är riktigt sorgligt att HD trodde att hon var tvungen att sänka sig till LWs nivå för att vara åtråvärd.

Hon hade levt med SD halva livet. Jag tror inte att han har "kvävt henne med kärlek" direkt. När hon så träffade en man som kanske älskade henne på riktigt så kände hon sig kvävd för att hon inte var van vid det? Inte förstod att det är det som är kärlek? Inte att bli kvävd förstås. Men hon kanske kände så eftersom hon var van vid SD. Sillen kanske inte alls kvävde henne egentligen?

Det är synd att både LW och HD trodde/tror att de behöver en man. Och att de i stort sett begränsade sig till männen som sysslar med GC. De männen verkar vara lite eljes. Jag börjar på allvar fundera på om de får i sig för mycket syre. För de verkar vara lite snurriga allihop.
Citera
2021-02-23, 01:57
Medlem
develis avatar
Citat:
Det är riktigt sorgligt att HD trodde att hon var tvungen att sänka sig till LWs nivå för att vara åtråvärd.

Hon hade levt med SD halva livet. Jag tror inte att han har "kvävt henne med kärlek" direkt. När hon så träffade en man som kanske älskade henne på riktigt så kände hon sig kvävd för att hon inte var van vid det? Inte förstod att det är det som är kärlek? Inte att bli kvävd förstås. Men hon kanske kände så eftersom hon var van vid SD. Sillen kanske inte alls kvävde henne egentligen?

Det är synd att både LW och HD trodde/tror att de behöver en man. Och att de i stort sett begränsade sig till männen som sysslar med GC. De männen verkar vara lite eljes. Jag börjar på allvar fundera på om de får i sig för mycket syre. För de verkar vara lite snurriga allihop.
Nej, hon var nog inte värst kvävd som det ser ut på Viber månad ut och månad in.
Då duger han.

De bokar resan till USA okt/nov.
Den är tydligen väldigt viktig för henne, i förhör gråter hon om att inte få fira halva livet ihop och att inte få återförenas.

Men hon inleder en relation med JS bakom ryggen på SD den 3 november?
Helt weird.
Citera
2021-02-23, 02:26
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Nej, hon var nog inte värst kvävd som det ser ut på Viber månad ut och månad in.
Då duger han.

De bokar resan till USA okt/nov.
Den är tydligen väldigt viktig för henne, i förhör gråter hon om att inte få fira halva livet ihop och att inte få återförenas.

Men hon inleder en relation med JS bakom ryggen på SD den 3 november?
Helt weird.

Ja, obegripligt. Ingen logik. Och elakt mot Sillen. Och hans familj om det var för HDs skull han skiljde sig. Hon visste ju hur ont det gjorde att bli bedragen.

Och det är obegripligt att hon vill ha någon kontakt med SD efter vad han har gjort mot henne. Hon måste eftersom de har barn ihop men om hon anmälde strösselförhöret och handen genom väggen/dörren? så kanske hon kan få ensam vårdnad? Barnen har säkert mer att berätta och nu är de ju så stora att de måste få bestämma själva. Hon ville att LW skulle försvinna ur hennes liv men hon borde ju önska ännu mer att slippa se SD igen. Om han blir dömd i HR så kanske hon slipper det.

Hon kanske älskar honom men man kan inte tillåta människor att bära sig åt precis hur som helst mot en. Man måste ha lite självrespekt. Och inte bara ta emot skit hela tiden. Även om hon vill ha en kärnfamilj så måste hon acceptera att hon valde fel man att bilda den med.
Citera
2021-02-23, 02:47
Medlem
develis avatar
Citat:
Ja, obegripligt. Ingen logik. Och elakt mot Sillen. Och hans familj om det var för HDs skull han skiljde sig. Hon visste ju hur ont det gjorde att bli bedragen.

Och det är obegripligt att hon vill ha någon kontakt med SD efter vad han har gjort mot henne. Hon måste eftersom de har barn ihop men om hon anmälde strösselförhöret och handen genom väggen/dörren? så kanske hon kan få ensam vårdnad? Barnen har säkert mer att berätta och nu är de ju så stora att de måste få bestämma själva. Hon ville att LW skulle försvinna ur hennes liv men hon borde ju önska ännu mer att slippa se SD igen. Om han blir dömd i HR så kanske hon slipper det.

Hon kanske älskar honom men man kan inte tillåta människor att bära sig åt precis hur som helst mot en. Man måste ha lite självrespekt. Och inte bara ta emot skit hela tiden. Även om hon vill ha en kärnfamilj så måste hon acceptera att hon valde fel man att bilda den med.
Ja, hon gör det hon själv beklagar sig över och kör dubbelspel som gift.

Utåt sett ska det upprätthållas fasader.
En gravt sviken kvinna får en kompis och har äntligen kul, tar ut skilsmässa. Den mer korrekta vägen.

Men de facto, förutom att vara taskig mot JS, så lurar hon både SD och även JG, hennes lojale supporter som hon övertog efter LW.

7 maj är det "jag älskar dig" till SD och ett par dar senare skriver hon att hon längtar att få vara naken med JS (deras weekend innan mordet).

Vilket jag undrar om det då, i sin helhet, rör sig om en passivt aggressiv manöver.
Nån slags skev hämnd mot både SD och LW där folk blir brickor i ett taskigt spel.

För varför i hela friden boka en resa som ska vara symbolisk över deras relation - och samtidigt vara otrogen i det fördolda och köra dubbelspel.
Senast redigerad av develi 2021-02-23 kl. 02:59.
Citera
2021-02-23, 07:36
Medlem
Citat:

H är en kvinna som tycker det är OK att karln har en älskarinna när hon är frigid? H tyckte hennes man skulle mörda hela familjen för hon orkade inte leva, men
H får mirakulöst livslust igen och då får inte S leka ensam med L mer.

Kan Hs återkomna livsgnista berott på att hon ingick en hemlig otrohetshistoria ( m Kockobello?) långt innan fiskaren kom in i bilden?

Trots otrohet "före, under och efter" äktenskapet med S är fasaden Kärnfamilj det viktigaste för H?

S älskade båda, men såna känslor var inte OK för H som krävde att S måste välja om skilsmässan skulle kunna annulleras? Den 8 maj -18 skrev hon till S att "Bollen ligger hos dig". Det handlar inte bara om USA-resan? S tolkar/vet att det betyder att L måste bort?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in