2021-02-12, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fryskyl
NU BETTAR VI BOYS AND GIRLS!

Jag vill ha tips på:
1) vilka vinner de fyra GS?
2) Hur ser topp 10 ut vid slutet av 2021?

Detta är nuvarande top 10:
1. Novak Djokovic
2. Rafael Nadal
3. Dominic Thiem
4. Daniil Medvedev
5. Roger Federer
6. Stefanos Tsitsipas
7. Alexander Zverev
8. Andrey Rublev
9. Diego Schwartzman
10. Matteo Berrettini
Var inte blyga nu! Vinnaren koras om typ 11 månader och man vinner ... äran.

Här är mitt bett:

AO: Djokovic
FO: Thiem
WI: Djokovic
USO: Medvedev

Topp 10:

1. Novak Djokovic
2. Medvedev
3. Dominic Thiem
4. Tsitsipas
5. Nadal
6. Zverev
7. Sinner
8. Federer
9. Wawrinka
10. Carlos Alcaraz ( )

Jag gissar på:

AOjokovic
FO:Nadal
USO:Zverev

1. Djokovic
2. Nadal
3. Zverev
4. Thiem
5. Tsitsipas
6. Medvedev
7. Shapovalov
8. Schwartzman
9. Rublev
10. Federer
Citera
2021-02-13, 06:15
Medlem
Citat:

Jag vill ha tips på:

1. Novak Djokovic
2. Rafael Nadal
3. Dominic Thiem
4. Daniil Medvedev
5. Roger Federer
6. Stefanos Tsitsipas
7. Alexander Zverev
8. Andrey Rublev
9. Diego Schwartzman
10. Matteo Berrettini

Här är mitt bett:

Topp 10:

1. Novak Djokovic
2. Medvedev
3. Dominic Thiem
4. Tsitsipas
5. Nadal
6. Zverev
7. Sinner
8. Federer
9. Wawrinka
10. Carlos Alcaraz ( )

AO, Djokovic
FO, Nadal
WI, Djokovic
USO, Djokovic

1. Novak Djokovic
2. Rafael Nadal
3. Stefanos Tsitsipas
4. Alexander Zverev
5. Dominic Thiem
6. Denis Shapovalov
7. Daniil Medvedev
8. Roger Federer
9. Diego Schwartzman
10. Grigor Dimitrov
Citera
2021-02-14, 16:38
Medlem
Citat:

Jag vill ha tips på:

1. Novak Djokovic
2. Rafael Nadal
3. Dominic Thiem
4. Daniil Medvedev
5. Roger Federer
6. Stefanos Tsitsipas
7. Alexander Zverev
8. Andrey Rublev
9. Diego Schwartzman
10. Matteo Berrettini

Här är mitt bett:

Topp 10:

1. Novak Djokovic
2. Medvedev
3. Dominic Thiem
4. Tsitsipas
5. Nadal
6. Zverev
7. Sinner
8. Federer
9. Wawrinka
10. Carlos Alcaraz ( )

FO: Nadal

Top-8 (topp-10 skiter jag i )
1.Djokovic
2.Zverev
3.Nadal
4.Medvedev
5.Thiem
6.Tsitsipas
7.Federer
8.Rublev
Citera
2021-02-18, 23:44
Medlem
Citat:
Här är mitt bett:

Hittills ser det bra ut för de flesta angående AO. Men såg att Shreksmorsa och någon annan lagt sin tro i Thiem, tyvärr. Men annars har alla trott på någon av de tre återstående: Djokovic, Medvedev, Tsitsipas.

Själv har jag skrivit Tsitsipas, så hoppas på en bra start imorgon, som kanske kan få greken att glömma den rätt dystra statistiken mot Medvedev.
Citera
2021-02-21, 01:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Reggie Hamond
Hade någon sagt att Medvedev skulle blivit så här pass bra för några år sedan hade jag nog inte trott på det. Fantastisk utveckling.

Rent spelmässigt tycker jag dock han är riktigt äcklig den där Medvedev, ingen favorit direkt.

Svarar här istället för i AO-tråden. Kollade just på en cool video med de 10 yngsta världsettorna. Toppas av Hewitt, även om Borg borde vara där. Nadal är på plats 9, trots att han redan vunnit 5 GS när han blev etta. Var dock som bekant inte helt lätt att rubba på Federer, som annars inte ens är med på listan.

Detta med anledning av att mogna tidigt. Fanns ju en tid då man trodde Hewitt och Roddick skulle bli större stjärnor än Fed. Nu är både de i pension sedan länge, trots att Roddick är ett år yngre och Hewitt jämnårig med Fed.

https://www.youtube.com/watch?v=fFrYQoXn4Os

Apropå Medvedevs spelstil, fan aldrig man sett nån dra tillbaka racketen så långt efter forehandsvingen. Ser helt crazy ut, liksom med armen lindad runt nacken:

https://loopnewslive.blob.core.windows.net/liveimage/sites/default/files/2021-02/1fVYFgRdWh.jpg
Citera
2021-02-22, 23:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Cilang
Djokovic är från en annan planet. Så oerhört imponerande. Två titlar ifrån att utjämna Grand Slams, tre från att ta över tronen. Känns endast som en tidsfråga nu. Hatten av.

Well, vill nog hävda att vi har tre stycken som är från en annan planet. Skulle gärna se dem sluta på 20-20-20, men risken finns ju att Djokovic drar förbi dem. Om Federer klarade av att vinna GS-titlar vid 37 års ålder finns det anledning att förmoda att serben också fixar det. Och tydligen klarar Medvedev, Zverev eller Tsitsipas knappast av att stoppa honom. Så han har minst 3-4 år till på sig, känns det som. Är ju storfavorit till Wimbledon, och i mitt tycke även klar andrafavorit till FO (framför Thiem).

9 jävla Australian Open. Helt jävla sjukt. (Även om 13 FO är ännu sjukare.)

Tror Nadal absolut behöver vinna FO och Federer Wimbledon för att kunna hålla Djokovic stången. Nadal har chanser att vinna även USO och Wimbledon, men de chanserna ser jag som högst runt 10-20% nu.

Citat:
Ursprungligen postat av TupolevTu-144
Ok då, erkänner. Men ingen skugga ska falla på oss som tippade en jämn historia, eller Medvedev som vinnare. T.o.m Shreksmorsa trodde på Medvedev, och han tippar typ aldrig fel.

Men hatten av för Djokovic. Otroligt hur han kan vara så stark. Medvedev hade ett otroligt momentum, är 25 år(i sin prime), hans serve gynnas av bollar/underlag. Ändå blir han alltså överkörd av 34-årige Djokovic i tre raka(som det ser ut nu).

Fortfarande har den "nya" generationen aldrig vunnit någon GS där Big3 varit med. Thiems USO-vinst var ju på "walk over", ingen från big3 var ju med, bortsett från Djokovic initialt innan han diskades.

Har för mig att Borg och lite andra förståsigpåare trodde att det skulle vara Federers tur när han och Nadal möttes i finalen av FO 2008. Visst, man vet aldrig, men att tippa emot Djokovic i AO är än så länge rätt riskabelt.

Ja jävlar, känns vid det här laget som att big 3 kommer vinna GS även i 50-årsåldern. Ser gärna lite nytt blod nu. För mig får även Nadal gärna ha vunnit klart - om det inte vore för det att jag ogärna ser att Djokovic (eller Fed) går om honom.

Citat:
Ursprungligen postat av Dupea
Och ett väldigt svagt psyke vad det verkar. Han gör allt för att peppa Djokovic med sina uppgivna gester och sura miner. Rätt korkat.

Ja, det där får han (Medvedev) gärna lägga av med. Verkade helt ge upp i set 2 och 3. Trots att han vid andra tillfällen kan verka hur stark och obrydd som helst; kom ju tillbaks från 0-2 mot Nadal i USO, tex.
Citera
2021-02-23, 00:37
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Har för mig att Borg och lite andra förståsigpåare trodde att det skulle vara Federers tur när han och Nadal möttes i finalen av FO 2008. Visst, man vet aldrig, men att tippa emot Djokovic i AO är än så länge rätt riskabelt.

Det var väl lite samma resonemang här i tråden i fjol, angående Djokovic mot Nadal, inför finalen av Franska Öppna. De spelade inomhus, bollarna var tunga och Rafa hade överraskande torskat ett par matcher på grus inför turneringen etc, vilket skulle gynna Djokern. Sedan blev det Nadal-kross till slut ändå.
Citera
2021-02-23, 00:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan4
Det var väl lite samma resonemang här i tråden i fjol, angående Djokovic mot Nadal, inför finalen av Franska Öppna. De spelade inomhus, bollarna var tunga och Rafa hade överraskande torskat ett par matcher på grus inför turneringen etc, vilket skulle gynna Djokern. Sedan blev det Nadal-kross till slut ändå.

Sant. Bland annat av mig: delvis av jinx-grunder, men delvis också för att jag verkligen trodde det.

Den matchen var dock något av en anomali. Om Nadal ställs mot Thiem i finalen i årets FO skulle jag definitivt säga samma sak som inför AO, att det är vore rätt dumt att tippa mot Nadal. 12-1 i set, osv. Det vore lite analogt med Nadal - Federer 2008, då Nadal redan var 3-0 i h2h i FO. Som jag skrev tidigare: Thiem kommer aldrig närma sig Nadal; men det är möjligt att Nadal närmar sig - alltså sänker sig till - Thiem.

Men Djokovic har trots allt slagit Nadal i FO, även om det var under Nadals skitår. Vill man räkna bort den matchen har han ändå pressat honom till fem set och ytterligare nån annan hård drabbning där. 2008 pressade serben honom mer än Federer gjorde, och då var Nadal på sin absoluta peak medan Djokovic ännu bara vunnit en ynka GS. Plus att han har mängder av vinster mot Nadal på alla tänkbara underlag, även grus (även om det var ett par år sen nu). Så jag ser fortfarande en potentiell drabbning mellan Djokovic och Nadal i FO trots allt som en rätt öppen historia. Djokovic har större chans att spöa Nadal i FO än Nadal har att spöa Djokovic i AO. Också för att jag tror åldern kommer börja sänka Nadal mer och mer nu (tunga torskar mot Thiem och Tsitsipas i AO och Med i WTF).

Däremot tror jag Djokovic har högre risk att ryka mot spelare som Tsitsipas, Thiem eller varför inte Sinner i FO (Medvedev eller Zverev kan vi nog räkna bort).

Börjar egentligen tröttna på slamracet, men faktum är: i princip varje GS som kommer nu känns helt central för hur det kommer gå mellan de tre i slutändan.
Citera
2021-02-23, 00:59
Medlem
TupolevTu-144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan4

Hehe, ja, det finns nog en slags atmosfär/aura kring GS-arenorna(CC) som vi inte fakorerar in när vi siar om matcherna(finalerna framför allt). Förutom Fryskyl då, som prickade in Djokovic-matchen(f) helt korrekt med både antal set & break(och jag som tyckte just det inlägget drygt och mässande, hur fan kunde han räkna ut Medvedev på förhand tänkte jag )

Apropå Nadal - ändrade förutsättningar i RG gjorde absolut ingen jävla skillnad. Nadal var ännu mer överlägsen(om möjligt) än vanligt. Skulle man schemalägga RG till vintern med blandunderlag av snö/grus och värdelösa bollar(sett från RNs perspektiv) så skulle han säkert stå där med bucklan vid slutceremonin ändå.

Analogt för Djokovic på Rod Laver arena.

Kul att se dig tillbaka förresten. Undrade just hur någon mod kunde ha den dåliga smaken att stänga av den eminente Stefan4 som alltid postar så trevliga destillat av fakta/statistik.

Man får väl inte diskutera avstängningar, så du behöver inte återkoppla på stycket ovan, sänder en tanke bara.
Senast redigerad av TupolevTu-144 2021-02-23 kl. 01:33.
Citera
2021-02-23, 01:16
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TupolevTu-144
Kul att se dig tillbaka förresten. Undrade just hur någon mod kunde ha den dåliga smaken att stänga av den eminente Stefan4 som alltid postar så trevliga destillat av fakta/statistik.

Man får väl inte diskutera avstängningar, så du behöver inte återkoppla på stycket ovan, sänder en tanke bara.

Tack, det värmer. Det var faktiskt inte så dumt med en veckas "rehab-avvänjning" från FB. Nu är jag tokladdad inför skid-VM.

---

Märkligt förresten att Medvedev hade så lite att sätta emot Djokovic i finalen. Han hade ju bara tappat två set under turneringen fram till finalen. Rublev och Tsitsipas lyckades inte ens pressa honom till ett tiebreak.
Citera
2021-02-23, 02:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Men vad sysslade han med i höstas då? Nadal förnedrade honom in på bara kallingarna i Paris t.ex.

Ja, han såg chockad ut i finalen mot Rafa. Helt mentalt död, aldrig sett honom så vek. Men det var liksom lite skillnad i årets Aussie Open, det var den gamle Djokovic som var tillbaka. Så jag tror att han kommer att göra ett sånt där idiotår igen och vinna två slams till. 20-20-20 efter US Open.
Citera
2021-02-23, 03:37
Medlem
Cilangs avatar
Citat:
Well, vill nog hävda att vi har tre stycken som är från en annan planet. Skulle gärna se dem sluta på 20-20-20, men risken finns ju att Djokovic drar förbi dem. Om Federer klarade av att vinna GS-titlar vid 37 års ålder finns det anledning att förmoda att serben också fixar det. Och tydligen klarar Medvedev, Zverev eller Tsitsipas knappast av att stoppa honom. Så han har minst 3-4 år till på sig, känns det som. Är ju storfavorit till Wimbledon, och i mitt tycke även klar andrafavorit till FO (framför Thiem).

9 jävla Australian Open. Helt jävla sjukt. (Även om 13 FO är ännu sjukare.)

Tror Nadal absolut behöver vinna FO och Federer Wimbledon för att kunna hålla Djokovic stången. Nadal har chanser att vinna även USO och Wimbledon, men de chanserna ser jag som högst runt 10-20% nu.

Tror det blir ett race mellan Nadal och Djokovic. Både Nadal och Djokovic lär säkerligen vinna fler. Att Federer vinner fler ser jag som väldigt osannolikt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in