2021-02-21, 12:00
Medlem
TupolevTu-144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fryskyl

Vet inte hur mycket man kan snacka om mentalitet, egentligen. Djokovic körde ju över Nadal på liknande sätt för två år sen. Typ precis samma med antal break. Ok, de gav väl upp en del, men i grunden var Djokovic helt enkelt alldeles för bra.

Tsitsipas måste ju in i denna ekvationen. För två år sedan blev han utklassad av Nadal i semin och satt sedan på presskonferensen övertygad om att Nadal skulle vinna turneringen.

Detta året blev Tsitsipas utklassad i semin av Medvedev och satt senare och gissade att Medvedev skulle vinna turneringen.

I båda fall fick guldlockige Tittypas fel, det blev 3 raka i utklassningsstil för Djokern vid båda tillfällena.
2021-02-21, 12:00
Medlem
ingetbranicks avatar
Vem var kvinnan som blev utbuad när hon höll tal, jag missade det. Sa hon nåt kontroversiellt?
2021-02-21, 12:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av TupolevTu-144
Tsitsipas måste ju in i denna ekvationen. För två år sedan blev han utklassad av Nadal i semin och satt sedan på presskonferensen övertygad om att Nadal skulle vinna turneringen.

Detta året blev Tsitsipas utklassad i semin av Medvedev och satt senare och gissade att Medvedev skulle vinna turneringen.

I båda fall fick guldlockige Tittypas fel, det blev 3 raka i utklassningsstil för Djokern vid båda tillfällena.

Sant. Nadal hade inte förlorat ett set inför finalen mot Djokovic. Och han är en Big 3, som ju inte direkt är rädd för att vinna. Och hade nästan slagit Nole i AO. Men blev utskåpad.

Samma med förra årets FO. Många som sa att Djokovic var favorit. Annorlunda förhållanden, sent på året, plus mentalt övertag för Novak. Sen i finalen blev han ännu värre utskåpad av Nadal än Nadal blivit av Djokovic i AO.

Djokovic kommer torska så småningom i AO och Nadal i FO, men ännu har den tiden inte kommit. Efter att skadan var övervunnen såg Djokovic riktigt farlig ut här.

Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Vem var kvinnan som blev utbuad när hon höll tal, jag missade det. Sa hon nåt kontroversiellt?

Fattade inte heller helt, men tror det handlade om hur Victoria - som väl provinsen heter - hanterat Covid. Tror hon var en representant från typ turneringen eller så. Hade åtminstone inget med spelarna eller matchen att göra.
2021-02-21, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shreksmorsa
Vad har H2H med saken att göra? Kolla i din egen statistik vem som bryter mest - de andra eller han. Federer mot Sandgren, känner du till den matchen? Eller Nadal mot Wawrinka? Jag har aldrig sett Djokovic göra något liknande.
Du skrev i ditt tidigare inlägg att han kontinuerligt överdriver skador och bryter mot bättre motstånd. Jag gav dig statistik på hur ofta han brutit mot toppmotståndarna, vilket direkt motbevisar dig. Håll dig till att leta sopor då tennis (eller läsförståelse för den delen) inte verkar vara din starka sida.

Grattis till Djokovic som fejkar () sig fram till sin 18 GS-titel! Han fortsätter dominera vid 33 års ålder och kommer överta rekordet snart från Fedal. Nu är det bara att vänta in ursäkterna till varför Medvedev förlorade
2021-02-21, 12:19
Medlem
ingetbranicks avatar
Novaks återkomst efter "den värsta smärta han haft under en match" och några dagar senare spela drömtennis utan minsta antydan till skada är ju för övrigt en bedrift i sig. En triumf för rehabteamet, om nu inte högre makter än så var inblandade.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Lasaros
2021-02-21, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jedigovna
Du skrev i ditt tidigare inlägg att han kontinuerligt överdriver skador och bryter mot bättre motstånd. Jag gav dig statistik på hur ofta han brutit mot toppmotståndarna, vilket direkt motbevisar dig.
Oj, ja, det måste vara fel på min läsförståelse, för såvitt jag kunde se hade han brutit mer mot toppmotståndet än vad de hade brutit mot honom?
2021-02-21, 12:33
Medlem
Citat:
Oj, ja, det måste vara fel på min läsförståelse, för såvitt jag kunde se hade han brutit mer mot toppmotståndet än vad de hade brutit mot honom?
Det var ju inte det du påstod? Att han brutit fler gånger mot toppmotståndet än vad dom gjort mot honom säger jag inte emot, men att han däremot kontinuerligt överdriver skador och bryter mot bättre motstånd (vilket var det du påstod) är fel. Därav min statistik.
2021-02-21, 12:36
Medlem
Citat:
Det var ju inte det du påstod? Att han brutit fler gånger mot toppmotståndet än vad dom gjort mot honom säger jag inte emot, men att han däremot kontinuerligt överdriver skador och bryter mot bättre motstånd (vilket var det du påstod) är fel. Därav min statistik.
Det är väl subjektivt, eller hur? Han gjorde det inte tre gånger i rad 2007, utan det kommer med jämna mellanrum, dvs kontinuerligt.
2021-02-21, 12:41
Avslutad
Citat:

Tycker inte man ska överdriva den här sidan hos Djokovic, där ger jag dig absolut rätt. I citatet (?) "kontinuerligt överdriver skador och bryter mot bättre motstånd" är det dock bara andra delen du berör. Men poängen med att "överdriva skador" är normalt att bryta motståndarens rytm, inte att "bryta" matchen helt. Det var tex det Careno Busta klagade på i USO innan Novak fick psykbryt och försökte mörda en linjedomare ( ). Vi har även sett det i AO-finalen mot Murray: Djokovic ser ut som han håller på att svimma, kan inte stå på benen, osv; sen när Murray tappar koncentrationen är Djokovic fully fit igen och hugger som en kobra.

Så det finns ett element av gamesmanship där som inte är helt lätt för Djokovic att förneka. Även i denna AO när han snackar om en "tear" och liknande.

Men som sagt, man bör inte överdriva detta, och det har funnits tillfällen när man kunnat säga samma sak om Federer och Nadal.
2021-02-21, 13:18
Medlem
Citat:
Det är väl subjektivt, eller hur? Han gjorde det inte tre gånger i rad 2007, utan det kommer med jämna mellanrum, dvs kontinuerligt.
Vad anser du vara "med jämna mellanrum"? Han brukar spela runt 60-80 matcher per säsong, i hur många av dessa matcher brukar han "överdriva" sina skador skulle du påstå? Att jämföra med andra spelare är irrelevant, då det inte ger svar på ifall det sker på en kontinuerlig basis för Djokovic eller ej.

Citat:
Ursprungligen postat av fryskyl
Tycker inte man ska överdriva den här sidan hos Djokovic, där ger jag dig absolut rätt. I citatet (?) "kontinuerligt överdriver skador och bryter mot bättre motstånd" är det dock bara andra delen du berör. Men poängen med att "överdriva skador" är normalt att bryta motståndarens rytm, inte att "bryta" matchen helt. Det var tex det Careno Busta klagade på i USO innan Novak fick psykbryt och försökte mörda en linjedomare ( ). Vi har även sett det i AO-finalen mot Murray: Djokovic ser ut som han håller på att svimma, kan inte stå på benen, osv; sen när Murray tappar koncentrationen är Djokovic fully fit igen och hugger som en kobra.

Så det finns ett element av gamesmanship där som inte är helt lätt för Djokovic att förneka. Även i denna AO när han snackar om en "tear" och liknande.

Men som sagt, man bör inte överdriva detta, och det har funnits tillfällen när man kunnat säga samma sak om Federer och Nadal.
Jag håller med dig och förnekar inte att det finns tillfällen där man överdriver skador för att psyka sin motståndare, vilket Djokovic troligtvis ägnat sig åt (liksom många andra spelare). Men att påstå att det sker på en kontinuerlig basis just när det kommer till Djokovic är fel. Sedan om vi som tittare anser att en skada är legit eller överdriven kan vi endast spekulera i. Det jag dock har problem med i Shreksmorsas ursprungliga inlägg är att han sarkastiskt försöker antyda att Djokovic överdrev skadan mot Fritz vilket, med hans egna applicerade logik om att Djokovic endast försöker psyka sin motståndare, blir fullkomligt ologiskt när Djokovic leder 2-0 mot en sämre Fritz.
2021-02-21, 15:15
Medlem
Cilangs avatar
Djokovic är från en annan planet. Så oerhört imponerande. Två titlar ifrån att utjämna Grand Slams, tre från att ta över tronen. Känns endast som en tidsfråga nu. Hatten av.
2021-02-21, 15:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Cilang
Djokovic är från en annan planet. Så oerhört imponerande. Två titlar ifrån att utjämna Grand Slams, tre från att ta över tronen. Känns endast som en tidsfråga nu. Hatten av.

Ja, han ser ruggigt bra ut. Skulle inte förvåna mig om han kommer ifatt tätduon redan i år och landar på 20 slams han också. Tycker han ser kralligare ut nu, inte så trådtunn som han var innan.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in