Citat:
Ursprungligen postat av
N.Armstark
Det finns ingen uppenbar konflikt mellan Marcussons och Oldenburgs granskning av Barry Karlssons intyg.
De talar om samma sak alla tre. Det finns ingenting i det omaskade i Barry Karlssons intyg som bekräftar att Esbjörn skulle vara beslutsoförmögen vilket även granskarna bekräftar.
De enda som hävdar att Esbjörn är i behov av en God man är Johann Binninge och Monica Pernroth Lüllmaa. Det är Lüllmaa som hänvisar till de äldre läkarutredningarna som motiv för behovet.
Hon skriver också att Esbjörn ska medverka till ytterligare en
läkarundersökning. Med det menas förmodligen ovanstående utredning från
psykolog Barry Karlsson. Som tvärtemot Lüllmaas påstående visar att Esbjörn Bolin
inte är i behov av någon God man. Detta styrks dessutom av två oberoende granskare!
https://www.docdroid.net/imJC4cM/vastmanlands-tr-a-7012-20-aktbil-2-sekretess-pdf#page=2
Utifrån denna osanna ansökan utser sedan rätten Monica Pernroth Lüllmaa till God man åt Esbjörn Bolin!
Uppdrag Granskning borde kartlägga hur svenska domstolar och media har låtit sig bli manipulerade i denna härva!
Jag håller med dig. Jag uttryckte mig slarvigt.
BKs övergripande slutsats landar ju i samma härad som Marcussons och Oldenburgs. Dock är Oldenburg kritisk till vissa delar av BKs utredning. Det är tyvärr sådant som vi inte har fått ta del av så det är inte möjligt (i alla fall för mig) att bedöma hur pass väsentliga dessa kritiska synpunkter är.
Jag håller också med dig om att det bör granskas både hur media har agerat, t.ex. underlåtit att redovisa fakta och hur enkelt det verkar vara att ta kontroll över andra människors liv och ekonomi.
Jag har ett tag funderat över att de personer som Esb är beroende av eller kanske t.o.m. rädd för tycks manipulera honom. Det är ju dessa personer som ifrågasätter hans förstånd och kognitiva funktioner. De har ju inte några verkliga skäl alls för att ifrågasätta Esbs förstånd. Det har nu konstaterats utom allt tvivel. Det hela blir allt mer obehagligt.
Den gamla filmen Gasljus har gett namn åt ett sätt att skaffa sig kontroll över en annan människa. Det som numera brukar kallas "gaslighting" är en form av manipulation där information förvrängs, förvanskas eller utelämnas eller där falsk information presenteras. Avsikten med detta är att få offret att tvivla på sina egna minnen, uppfattning och sinneshälsa.
Även om Esb inte är utsatt för den värsta formen av "gaslighting" så finns det vissa tecken som pekar mot att han blir manipulerad. Esb tycks acceptera kursgårdsmadamens och fullmaktsgeneralens uppfattningar om honom som dement, han lyder deras order om att inte fullfölja fastighetsaffären, går med på att bli undersökt, låter sig bli uthängd i pressen och accepterar att skriva på fullmakter.