2021-02-22, 13:26
Medlem
vittne-xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nova68
Nej generalfullmakt ger ingen rätt att juridiskt få bli tillagd i Esbjörns ärende, det är endast förvaltare som kan bli juridiskt tillagda och då är den enda som behöver närvara.
Om det är begärt lyktadörrar får hon inte heller närvara, endast om hon är ombud i rättegång.
Om hon däremot ska vara ombud eller hon anlitat ombudet, då måste hon lämna in en fullmakt i original till tingsrätten om detta.
Något sådant verkar inte ha lämnat in.

Då är det konstigt att fullmakten anger:'
Eller den hon har istället förordar, att vid domstolar och andra myndigheter samt vid banker, f-bolag och andra kreditinstitut i Sverige, utföra och bevaka min talan i samtliga angelägenheter
Stämplad Uppsala TR 7/12-20.
Då borde inte den formalian ha använts ..?
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Binninge tar enligt vissa uppgifter 2500kr/h för sina tjänster åt Esbjörn. Han har varit Esbjörns ombud sedan oktober eller så om jag minns rätt.....

Lokal advokat i Örebro tar 1755:- INKL Moms, när jag kollade tidigare i höstas låg Binninge på typ +50 till, men då ex moms. Sen släckte Binninge ner hemsidan och när den nya kom upp fanns inte längre prisuppgifterna. Så 1800+moms blir då 2250:-/tim ink moms.

Ser man sen på hans facebook är det mycket skor med strumpor, mycket mat, och många bilder på hans "nya kontor", han har extremt mycket tid att skriva på Facebook och verkar bara sitta på sitt kontor och häcka på nätet, istället för att ha någon klient att jobba för, så Esbjörn verkar ha varit en gudasänd guldkalv för Binninges firma
Senast redigerad av vittne-x 2021-02-22 kl. 13:42.
2021-02-22, 13:28
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LawNumberSix
Så du menar att Ebba inte kunnat backa ur denna affär om hon verkligen hade velat, detta det bevisar bara att du är oerhört ointelligent.
Det är patetiskt att se era "tusentals" inlägg om att hon inte kunnat backa ur affären, givetvis har hon kunnat backa ur affären.
Men vanliga läsare här på flashback inser er agenda så snabbt att de inte ens hinner blinka en gång.

Som vanligt fantiserar du med en massa heltokiga ogrundade påståenden som fullständigt saknar förankring i verkligheten.

Varför deltog inte Esbjörn i mötet som Ebba bjöd in till för att ordna upp saken?
2021-02-22, 13:36
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lejon-x
Är en gåta för mig, att inte Majkgård är den som har fullmakten! Beror det på hennes konferens företag Odalsgården. Skulle detta vara negativt för hennes affärer? Kommer vi att se en maktkamp mellan Majkgård och Monika/Binninge? Brorsbarnen är bortmanövrerade för länge sedan!
Min "spoiler".
Jag tror att Majkgård är ute efter Esbjörns arv medan Monica är ute efter hans pengar.
Det finns definitivt en intressekonflikt där.
Tror vidare att Monica håller på att blåsa även Majkgård, men att Majkgård ännu inte riktigt fattat det.
Citat:
Ursprungligen postat av vittne-x
Monica/Binninge går skubb åt Majkgård, det kunde vi se genom att vittnesintyget av fullmakten gjordes av dottern till Majkgårds vaktmästare på Odalgården. Monica/Majkgård har polat ihop i minst 10 år där de bla samåkt och haft utställningar av Monicas tavlor på Odalgården. Det framgår kristallklart att man INTE vill ha insyn genom valet av fullmakt och att man undvek god man, där man måste redovisa i detalj.
Min "spoiler".
Monica är nog kapabel att blåsa även 10 år gamla "vänner".
Hon har många "projekt" varav de flesta antagligen inte är lönsamma, har också gott om halvskumma kontakter,
Tycker i så fall inte synd om Majkgård, tycker synd om Ebba och Esbjörn.
2021-02-22, 13:39
Medlem
trngws avatar
Citat:
Worst case scenario - The Binninge way.

Monica framför att Esbjörn inte varit ok i huvudet, att han skulle ha haft ombud på dagens rättegång, och hon som fullmakts-innehavare hade inte informerats om rättegången eller delgetts på annat sätt från TR som skulle ha ansetts som informationsansvarig då samma tingsrätt utfärdat hennes fullmakt och Monica har därför fått sitt ansvar åsidosatt och överklagar därmed dom mot Esb pga av detta.

Sen kommer Binninge även in här, och kör då en Massi-Fritz med olika framträdanden i press som han naturligtvis fakturerar för, samt även saltar tidsåtgången med 50% och langar till Monica, som tar stålarna från Esbjörn..

Ingen tingsrätt har utfärdat någon fullmakt till Monika.
Monikas enda chans är i så fall att i efterhand begära att förhandlingen ogiltigförklaras, och på vilka grunder ska hon göra det, Barrys utredning?

Esbjörn är inte rättsoförmögen, Monikas frånvaro saknar betydelse och det är inget vare sig hon eller Binninge kan ändra på idag eller senare. Den enda möjligheten är om någon av dem utses till Ebjörns ombud i ärendet. Den saken är säkert lätt att ordna, Monika skulle förmodligen med hjälp av generalfullmakten kunna anmäla sig själv som Esbjörns ombud. Men sedan då? Då skulle hon stå där i domstolen som ett riktigt fån och inte ha en aning om hur någonting fungerar, med största sannolik skulle domstolen redan innan det sker, avfärda Monika som Esbjörns ombud just på de grunder i rättegångsbalken som var uppe i tråden häromdagen, avseende Binninges lämplighet som ombud.

Det skulle möjligen då vara att Monika med hjälp av sin generalfullmakt utser Binninge som Esbjörns ombud även i detta mål. Det är väl i så fall det mest troliga. Och vem vet, det kanske har skett. Faktiskt en klantig miss av Binninge-maffian att tillskansa sig ännu mer av Esbjörns tillgångar. Tänk vad Binninge ska gräma sig när han läser detta här
2021-02-22, 13:40
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Eller den hon har istället förordar, att vid domstolar och andra myndigheter samt vid banker, f-bolag och andra kreditinstitut i Sverige, utföra och bevaka min talan i samtliga angelägenheter

Nej, fullmaktien "släcker" inte Esbjörns rättigheter och skyldigheter, utan ger bara fullmaktsinnehavaren rättighet att agera i fullmaktsgivarens utevaro.
2021-02-22, 13:41
Avslutad
Citat:
Som vanligt fantiserar du med en massa heltokiga ogrundade påståenden som fullständigt saknar förankring i verkligheten.

Varför deltog inte Esbjörn i mötet som Ebba bjöd in till för att ordna upp saken?

Det har väl inte med saken att göra, jag säger att OM Ebba verkligen velat hade hon kunnat backa ur denna sunkiga affär.
Allt annat är lögner!

Men däremot passade det Ebba bra att inte Esbjörn dök upp eller vändei dörren, för då fick hon en legal anledning för sitt agerande att driva detta till domstol..

Men att säga att Ebba INTE kunnat backa ur affären är inget annat än en fet jävla lögn!
2021-02-22, 13:42
Medlem
trngws avatar
Citat:

Det där gäller ansökan om godmansskapet, den har så vitt vi vet till dags dato inte godkännts.

Monika "jobbar" under en generalfullmakt, inte genom ett godmansskap.

Bättre för Monika, sämre för Esbjörn. Man kan fundera på varför de ansökt om godmansskap när de redan har en generalfullmakt. Förmodligen var det ännu ett ogenomtänkt drag av ärkeklanten till Esbjörns ombud.
2021-02-22, 13:44
Medlem
MrTomtes avatar
Citat:
Binninge tar enligt vissa uppgifter 2500kr/h för sina tjänster åt Esbjörn. Han har varit Esbjörns ombud sedan oktober eller så om jag minns rätt. Säg 5 månader. Under denna tid har Binninge arbetat flitigt åt Esbjörn, satt sig in i målet, ordnat med psykologutredning, jobbat med flertalet värderingar av fastighete, skrivit inlagor till tingsrätten, tvingats hantera alla frågor från media osv osv osv. Därtill har Binninges medhjälpare på kontoret säkert spenderat massa timmar på att bistå Binninge i saken. Så han fakturer säkert minst 1.5 fulltidstjänster under denna perioden och kommer hävda att det är den tid som åtgått. Det blir då i runda slängar faktiskt just precis 3 100 000 kr. (Jo det var faktiskt ett sammanträffande) Men processen är ju inte slut ännu. Det dröjer säkert minst en månad till, och då kommer Binninges slutnota att landa på 3,7 miljoner. Tänka sig. Det är väl ungefär vad Esbjörn är god för.

Om någon skall ha något att invända emot detta. Måste de först och främst få vetskap om situationen, och sedan skall de vilja ta strid för saken, med allt vad det innebär, inte minst risken att förlora och få stå för motpartens alla kostnader, som när Binninge låter någon på hans egen byrå företräda honom säkert kommer att bli ytterligare några miljoner. Vilket rätten iofs säkerligen aldrig skulle acceptera, men han lär ju försöka.

Det är utomordentligt enkelt för dem att skinna Esbjörn, överföringen av pengarna är det enklaste, allt de behöver göra är att komma upp med motiveringar som är starkare än att de skulle kunna vara sanna även om det vore osannolikt. Annars blir de varken fällda för brott eller i en stämning.

Nej, den svaga punkten här, menar jag, är jävsförhållandet mellan Monika och Binninge. Där hade jag skjutit in mig, men där är det nog mest godmansskapet man kan påverka, och generalfullmakten den finns ju ändå.

Jag tvivlar inte på att en åklagare skulle kunna få Binninge-maffian fälld för åldringsbrott mot Esbjörn, men det är inte en helt enkel väg att vandra, och beror så klart mycket på i hur stor utsträckning Esbjörn skulle medverka i en sådan process. Men det är klart, när Maggan inser att såväl hus som pengar går henne ur händerna och rakt i knät på Binninge, så kanske hon förmår Esbjörn att vända sin "ånger" emot Binninge istället. Det hade ju varit en sight for sore eyes.

Hur mycket tid som Binninge de facto lagt ned är svårt att sia om. I vart fall för mig men jag tänker att det faktiskt inte rör sig om speciellt mycket tid. Jag kan ha fel. Jag vet ju inte men jag finner, för egen del, alla dessa timmar som helt orimliga och jag tror det skulle vara svårt för Binninge att motivera ens i närheten av den tiden.

Dock är det ju som du skriver inte helt lätt att driva saken och det innebär en risk men det innebär ju även en risk för Binninge själv. Dessutom en risk för Monika för precis som du skriver så är det inte helt lätt att komma runt att den som är anställd av Binninge är den som betalar fakturorna.
2021-02-22, 13:45
Medlem
trngws avatar
Citat:
Det har väl inte med saken att göra, jag säger att OM Ebba verkligen velat hade hon kunnat backa ur denna sunkiga affär.
Allt annat är lögner!

Men däremot passade det Ebba bra att inte Esbjörn dök upp eller vändei dörren, för då fick hon en legal anledning för sitt agerande att driva detta till domstol..

Men att säga att Ebba INTE kunnat backa ur affären är inget annat än en fet jävla lögn!

Då får du förklara HUR det ska gå till att dra sig ur en fastighetsaffär där ena parten vägrar träffas, och på vad sätt mitt påstående är en fet jävla lögn! Förklara dig!

Min fråga kvarstår dock som en direkt replik på din tidigare fråga! Att du inte förstår vad den har med saken att göra är föga förvånande, men också lika irrelevant.

2021-02-22, 13:46
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Så du menar att Ebba inte kunnat backa ur denna affär om hon verkligen hade velat, detta det bevisar bara att du är oerhört ointelligent.
Det är patetiskt att se era "tusentals" inlägg om att hon inte kunnat backa ur affären, givetvis har hon kunnat backa ur affären.
Men vanliga läsare här på flashback inser er agenda så snabbt att de inte ens hinner blinka en gång.

Jag vet inte om du bara är djävelusiskt okunnig, eller om du har en egen agenda? I de flesta fall brukar ju intresserade debattörrer åtminstone göra litet grundläggande faktakontroller innan de blåser på med (i ditt fall) rena felaktigheter.

Men det du inte riktigt har fått klart för dig är tydligen att Ebba och Esbjörn har ingått det enda skriftliga formaliserade avtalet i svensk rätt, med lagstadgade skyldigheter för båda parter. Det är ingenting som kan brytas ensidigt, och den saken stoppade Esbjörn.
2021-02-22, 13:55
Avslutad
Citat:
Då får du förklara HUR det ska gå till att dra sig ur en fastighetsaffär där ena parten vägrar träffas, och på vad sätt mitt påstående är en fet jävla lögn! Förklara dig!

Min fråga kvarstår dock som en direkt replik på din tidigare fråga! Att du inte förstår vad den har med saken att göra är föga förvånande, men också lika irrelevant.

Du är ju dum på riktigt (men det vet ju alla som följer denna tråd), stackars KD om de har en Partiledare som efter ett misslyckat försök att träffa Esbjörn inte försöker mera...

...bevisligen sökte Ebba Busch upp Esbjörn ett flertal gånger, rättare sagt visst 8-10 möten enligt er själva här i tråden, MEN just ja, det var ju innan hon fick fast Esbjörn på avtalet...

...helt plötsligt så lyckas inte denna j-la människa Ebba Busch få tag på honom för att blåsa av affären trots att hon klart och tydligt visste att Esbjörn ville riva avtalet!
2021-02-22, 14:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Jag vet inte om du bara är djävelusiskt okunnig, eller om du har en egen agenda? I de flesta fall brukar ju intresserade debattörrer åtminstone göra litet grundläggande faktakontroller innan de blåser på med (i ditt fall) rena felaktigheter.

Men det du inte riktigt har fått klart för dig är tydligen att Ebba och Esbjörn har ingått det enda skriftliga formaliserade avtalet i svensk rätt, med lagstadgade skyldigheter för båda parter. Det är ingenting som kan brytas ensidigt, och den saken stoppade Esbjörn.

Är du också lika ointelligent som "din polare" här, givetvis måste båda parter vilja bryta avtalet, så är det, men det är inte det jag diskuterar.
Att inte Ebba skulle kunnat fått tag på Esbjörn och backat ur affären är bara skitsnack!

Ebba ville inte, ett försök sen gav hon påpassligt upp fler försök, eller var det så att hon hade slut på sina kanelbullar och därför inte ville träffa honom igen...

Vilka j-la tomtar ni är!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in