2021-02-22, 08:45
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Varför väljer du att bara ta
med ett parantes i mitt inlägg?

OK. Jag kan ta lite mer:
Citat:
Att han sedan blev släppt och husis avbröts misstänker jag beror på resan till USA som utredarna visste om skulle ske den natten. Just då hade de inte så mycket på honom (var väl "bara" LW:s tidigare anmälningar) och LW var vid tillfället "bara" försvunnen.

Att han sedan blev släppt och husis avbröts misstänker jag beror på att LW gjort två okynnesanmälningar när hon var sur för att SD inte berättade om dem för HD. Åklagaren kände till hennes MO.
Citera
2021-02-22, 09:05
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
OK. Jag kan ta lite mer:

Att han sedan blev släppt och husis avbröts misstänker jag beror på att LW gjort två okynnesanmälningar när hon var sur för att SD inte berättade om dem för HD. Åklagaren kände till hennes MO.

Hmmm, det låter märkligt tycker jag. Det var i så fall mycket snabbt uppdaterat och draget slutsatser. Särskilt som LW då ännu inte återfunnits.

Det var i så fall också stor skillnad mot hur Örebropolisen verkar arbeta, polisen som inte ens kopplade ihop ”skrikvittnenas” larmsamtal med anmälan om försvunnen kvinna...
Citera
2021-02-22, 09:17
Medlem
Citat:
OK. Jag kan ta lite mer:

Så det är såååå du tror polisen jobbar? En kvinna anmäler en man för misshandel, kvinnan försvinner och man tror direkt att mannen ifråga är oskyldig och skippar husrannsakan?? Det fanns inget "MO" som LW brukar använda. "MO" används i brottssammanhang, LW har inte begått något brott. Här var det felbeslut hos åklagare, inget annat.
Senast redigerad av Picasso2 2021-02-22 kl. 09:39.
Citera
2021-02-22, 10:13
Medlem
Under storstädningen hade man ju en ivrigt hjälpande hand av barndomsvännen: A*dreas som polerar upp SPA-bad från hudavlagringar och åker till återvinningen med bös.
I rätten får han frågan hur man vattnar gräsmattan hemma hos Stefan:
"Det är allt från hand till vattenspridare och vattenkannor".
Har han en vattenspridare?
"JA"
Den gode vännen som inte heller han visste att SD fortsatt sin relation med LW.

Är han också förd bakom ljuset eller ställer han upp som vän genom att feja lite här och där samt tumma lite på sanningen för SD's skull. Lite som de övriga i den innersta kretsen?
Citera
2021-02-22, 10:15
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Jag tycker att LW var ansvarig för sin del i affären med SD. Jag tycker att hon var blåst som gick på hans lögner. Jag tycker att hon var en slampa som hade en massa simultana sexuella relationer.
Du har inte svarat på vad du tycker om Hanna.
Är hon också blåst som går på alla SD:s lögner?
Är hon också en slampa som är otrogen mot SD bakom ryggen på honom?

Citat:
Men jag tror att om LW gjort andra, bättre val i livet så hade mordet kunnat undvikas. Därför tycker jag inte att hon ska höjas till skyarna utan att hennes öde ska användas som ett varnande exempel på hur man inte ska göra.
Tycker du att Hanna borde göra bättre val?
Tycker du att hon bör varnas för att inte drabbas av samma öde som LW?
Citera
2021-02-22, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Precis som i de flesta yrkesgrupper finns det någon/några "Svarta Pettrar"... vill dock tro att det är ett fåtal. Nu har jag dock förhoppning om att de fått upp ögonen och lägger allt krut på att ställa tillrätta misstagen som gjorts under tids gång. Att de sväljer sin stolthet och bla tar Axels tips som hjälp och inte ser det som ett nederlag. Får de inte till ett avgörande så SD fälls hoppas jag verkligen att detta fall blir utrett från högre ort. Det går inte att skylla allt på PS som fick lämna utredningen av olika skäl.

Det är olyckligt att de inblandade hade så många kontakter/vänner inom poliskåren. En del som känt SD länge och nog inte kunde tänka sig att han skulle vara inblandad (precis som LW inte kunde tänka att SD skulle gå från hot till att verkställa dem).

Ps Örebro är Sveriges 6:e största stad Ds

Klart du har rätt i att det finns svartepettrar i alla yrkeskårer. Men nu var det inte alls PS jag åsyftade. Tror tvärtom att han hade kunnat rubba SDs ego, fått SD att vackla i sitt självgoda ego med sin lite speciella förhörsteknik.

Den polis jag hade i åtanke var JJ..
Senast redigerad av zilvereko 2021-02-22 kl. 10:53.
Citera
2021-02-22, 10:45
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Bra kikat där. Det är tyvärr värre än så.
Kolla 2018-12-05.

https://gofile.io/d/Zqna9z

Lösen: pasodoble

På tal om tummar och hjärtan.

Jag trodde närstan att jag tappat förmågan att tappa hakan i det här fallet.
Jag saknar ord.

I början av tråden reagerade många på SDs ofina och oempatiska deltagande i olika geocahingevent tidigt efter mordet. På dom tillställningarna deltog ju många av Lenas vänner också, plus att många deltagare måste ha känt ett obehag och spänning av hans närvaro. Det kunde ju inte ha gått många förbi att Lena var mördad och SD var den misstänkte.

I loggarna kunde man läsa (osmakliga) loggar och gofika och många varma kramar. Det var bara början...

Allteftersom åren gått har vi fått läsa häpnandsväckande loggar med bilder till ( bilder på blodiga underben, där blodet rinner ner med texten under "bara någon djävul inte tror något annat"), loggar om hur han besöker mordplatsen på årsdagen och hur han lagar As cache på hans födelsedag). Bilder på en stor köttkniv nerstucken lodrätt i kakan, blodig krossad mus, en goda som mötte sitt öde likt Lena då den hoppade mot döden från SDs hand, osmakliga texter om "skön hämnd" när han mosar en broms (blodig bild på armen). Listan är längre...

Det kan väl knappast ha gått TM förbi med dessa likes i hjärtan på det mest olämplig stället man kan tänka sig.
Tummen upp för 99,8 procent där det verkligen kunde ha passat med hjärta, hjärtan för SD som är misstänkt för just det brottet.

Om TM inte noterat det, så har med all säkerhet andra gjort det! Rykten om sådant sprider sig. Klart TM vet. TM har säkerligen utbildning nog att förstå vad ett sådant beteende som SD har, står för.

Ditt password är passande för att beskriva hur SD försöker bjuda upp till en (djävuls) dans, en dans som är menad att sluta i extas, men jag tror inte att TM tackar ja.

Kanhända är jag alltför naiv, kanhända hoppas jag för mycket, kanhända verkar SD alltför ofarlig och tramsig för att tas på allvar.

Jag hoppas dock att ryktet går, att polisen läser i tråden nu och ser det mycket tydliga mönstret som pekar på en personlighetsstörning som ökar risken för att utföra brott som det här. Våld i nära relationer.

Här kan man lyssna på TM(!) och MN(!) i ett avsnitt av "I lagens namn".

Kritik mot långa utredningstider vid relationsvåld
Citera
2021-02-22, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Klart du har rätt i att det finns svartepettrar i alla yrkeskårer. Men nu var det inte alls PS jag åsyftade. Tror tvärtom att han hade kunnat rubba SDs ego, fått SD att vackla i sitt självgoda ego med sin förhörsteknik.

Den polis jag hade i åtanke var JJ..

Jag menade inte att Du syftade på PS. Som Du skriver så tror jag också att det hade varit till gagn för utredningen om han hade varit kvar.

Det var många andra poliser som kände SD, JG och SOA... som nog hade svårt att tro att någon av dessa skulle vara inblandade/veta något.
Citera
2021-02-22, 11:31
Medlem
Mord eller inte? Möt kriminalteknikern som tar reda på svaret
Jaadu, Möörk en natt natt ett Framtidsskepp han styrde
Vi får hoppas Tony kommer på snart vad som skedde den där (natten?) 0515-18.

Ett förtydligande: Jag tror inte han är involverad i mordet.
Citera
2021-02-22, 11:52
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Hmmm, det låter märkligt tycker jag. Det var i så fall mycket snabbt uppdaterat och draget slutsatser. Särskilt som LW då ännu inte återfunnits.

Det var i så fall också stor skillnad mot hur Örebropolisen verkar arbeta, polisen som inte ens kopplade ihop ”skrikvittnenas” larmsamtal med anmälan om försvunnen kvinna...

Jouråklagaren var den åklagare som lade ner utredningen om bilincidenten. LW överklagade hans beslut. Han visste att hon var en kränkt älskarinna som gjorde polisanmälningar när SD vägrade lämna sin fru. Antagligen trodde de att hon försökte hindra USA-resan och skulle komma fram när SD och HD hade åkt ändå. Antagligen därför Springare tog semester och bestämde att inga fler utredningsåtgärder skulle vidtas.
Citera
2021-02-22, 12:01
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Jouråklagaren var den åklagare som lade ner utredningen om bilincidenten. LW överklagade hans beslut. Han visste att hon var en kränkt älskarinna som gjorde polisanmälningar när SD vägrade lämna sin fru. Antagligen trodde de att hon försökte hindra USA-resan och skulle komma fram när SD och HD hade åkt ändå. Antagligen därför Springare tog semester och bestämde att inga fler utredningsåtgärder skulle vidtas.

Undrar om det var så åkl försvarade sitt beslut.
”Jag visste att...”
”Jag trodde att...”
Känns vederhäftigt.
Not.

Och så fel han hade. LW höll sig inte undan på jävelskap. Hon var ihjälslagen.

Men det kanske var på rent jävelskap...
Citera
2021-02-22, 12:03
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Så det är såååå du tror polisen jobbar? En kvinna anmäler en man för misshandel, kvinnan försvinner och man tror direkt att mannen ifråga är oskyldig och skippar husrannsakan?? Det fanns inget "MO" som LW brukar använda. "MO" används i brottssammanhang, LW har inte begått något brott. Här var det felbeslut hos åklagare, inget annat.

Från Wikipedia:
Citat:
Modus operandi (används ofta i förkortad form MO) är en kriminologisk term för brottstekniker, hur ett brott utförs, sättet som gärningsmannen gått tillväga på.

Modus operandi är en latinsk fras vilket betyder ungefär "tillvägagångssätt"
. I pluralform modi operandi. Under en polisutredning kan modus operandi användas för att spåra en viss brottsling. Frasen används också mer generellt för att beskriva människors beteendemönster.

Så LWs MO var att polisanmäla SD när hon var arg för att han vägrade lämna sin fru.
Senast redigerad av smokeonthewater 2021-02-22 kl. 12:07.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in