2021-02-21, 19:31
Medlem
TrolleriKontos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av znorlax
Det absolut mest utmattande inför kommande EM kommer vara att behöva repetera 135151 gånger för folk som tror det är FIFA21, hur vi spelar i landslaget med våra forwards.

Folk kommer skrika efter Zlatan som har raka motsattsen av rollen vi använder i landslaget sett till presspel och defensivt slit.

Folk kommer skrika lungorna av sig om inte både Isak & Kulu startar för dom är de heta namnen och direkt peka på Berg som problemet i relation till det. När vi i många år spelat med dem typen av spelare (Isak/Quaison/Kulu) som SS jämte Berg då han är våran fysiska Target och slithäst. Nu är Quaison iskall och spelar inte så mycket ens men Claesson är tillbaka och lär lira RW. Då kommer Isak/Kulu få slåss om platsen jämte Berg, inte ersätta honom.
Isaks huvudspel osv har förbättrats men Berg är helt otroligt stark i sitt duellspel och grym presspelare.

Zlatan skulle vara skitnice att ha på bänken att slänga om som hot men som startspelare blir det lite nojjigt med tanke på att man skulle behöva ändra en del på receptet som gett oss enorm framgång senaste 5 åren.

Jag läste Jannes bok Att bygga ett lag för ett tag sen. Kan rekommendera den, tar bara någon timme att läsa. Baserat på vad som står där bedömer jag det som uteslutet att han skulle ta ut pajazen, i och med att det skulle innebära att han skulle våldföra sig på hela sin livsfilosofi och allt han byggt upp med landslaget under de senaste 4 1/2 åren. Dessutom är ju pajazen på dekis, vek ner sig i derbyt idag, torsk med 3-0. Han är sämst när det gäller, som vanligt. Förlust mot Roma borta i nästa omgång, och Milan kan mycket väl missa CL i slutändan.

Isak är däremot glödhet, riktigt roligt att se.

Dejan har visat i både Juve och i landslaget att han ännu inte håller för att spela mittfältare på den högsta nivån. Han kommer alltså förmodligen bli uttagen som anfallare, tillsammans med Berg, Isak, samt en till. Kommer Quaison och Andersson tillbaka, blir det nog någon av dem, med tanke på att de varit med mycket. Quaison kan luta sig mot att han gjort det bra i landslaget, och Andersson är intressant med sitt huvudspel. Dessutom kan även Claesson spela i anfallet. Han och Berg lirar ju dessutom i samma klubblag, tränar tillsammans varje dag.

Angående Claesson som RW, så ska du inte glömma bort Larsson igen. I NL fick vi svart på vitt att Larsson behövs, om man ska spela Olsson-Ekdal centralt mot kvalificerat motstånd.

Bästa startelvan mot Spanien i EM-premiären:

Olsen
Lustig - Lindelöf - Helander - Augustinsson
Larsson - Olsson - Ekdal - Forsberg
Claesson - Berg

Denna elva skulle mycket väl kunna ta poäng av Spanien, kanske till och med skrällvinna. Men att inte förlora första matchen vore guld värt. Elvan kan kryddas med inhopp av framförallt Isak, men även Kulusevski eller Karlsson. Ingen av dessa är dock redo att axla en startplats i en premiärmatch i ett mästerskap mot toppmotstånd.
Citera
2021-02-21, 19:43
Medlem
Smerchs avatar
Lyssnade på Lundhs podcast där Janne var med häromveckan, hans svar där gjorde mig lite rädd för att han kommer låta sig frestas att ta med Zlatan ändå... Janne kommer aldrig ta ut honom utan att tänka att han är väl förberedd på eventuella problem, men jag tror att det är omöjligt att inte underskatta riskerna.

Trollerikontos elva ser fin ut, men Forsberg är den klart svaga länken för mig fortfarande.
Citera
2021-02-21, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TrolleriKonto
Jag läste Jannes bok Att bygga ett lag för ett tag sen. Kan rekommendera den, tar bara någon timme att läsa. Baserat på vad som står där bedömer jag det som uteslutet att han skulle ta ut pajazen, i och med att det skulle innebära att han skulle våldföra sig på hela sin livsfilosofi och allt han byggt upp med landslaget under de senaste 4 1/2 åren. Dessutom är ju pajazen på dekis, vek ner sig i derbyt idag, torsk med 3-0. Han är sämst när det gäller, som vanligt. Förlust mot Roma borta i nästa omgång, och Milan kan mycket väl missa CL i slutändan.

Isak är däremot glödhet, riktigt roligt att se.

Dejan har visat i både Juve och i landslaget att han ännu inte håller för att spela mittfältare på den högsta nivån. Han kommer alltså förmodligen bli uttagen som anfallare, tillsammans med Berg, Isak, samt en till. Kommer Quaison och Andersson tillbaka, blir det nog någon av dem, med tanke på att de varit med mycket. Quaison kan luta sig mot att han gjort det bra i landslaget, och Andersson är intressant med sitt huvudspel. Dessutom kan även Claesson spela i anfallet. Han och Berg lirar ju dessutom i samma klubblag, tränar tillsammans varje dag.

Angående Claesson som RW, så ska du inte glömma bort Larsson igen. I NL fick vi svart på vitt att Larsson behövs, om man ska spela Olsson-Ekdal centralt mot kvalificerat motstånd.

Bästa startelvan mot Spanien i EM-premiären:

Olsen
Lustig - Lindelöf - Helander - Augustinsson
Larsson - Olsson - Ekdal - Forsberg
Claesson - Berg

Denna elva skulle mycket väl kunna ta poäng av Spanien, kanske till och med skrällvinna. Men att inte förlora första matchen vore guld värt. Elvan kan kryddas med inhopp av framförallt Isak, men även Kulusevski eller Karlsson. Ingen av dessa är dock redo att axla en startplats i en premiärmatch i ett mästerskap mot toppmotstånd.

Aldrig riktigt förstått det är resonemanget, Kulu och Isak spelar mot dom här spelarna varje vecka i princip. Isak kommer ju starta mot Real Madrid nästa måndag.
Senast redigerad av Duffie 2021-02-21 kl. 20:12.
Citera
2021-02-21, 23:06
Medlem
TrolleriKontos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smerch
Lyssnade på Lundhs podcast där Janne var med häromveckan, hans svar där gjorde mig lite rädd för att han kommer låta sig frestas att ta med Zlatan ändå... Janne kommer aldrig ta ut honom utan att tänka att han är väl förberedd på eventuella problem, men jag tror att det är omöjligt att inte underskatta riskerna.

Trollerikontos elva ser fin ut, men Forsberg är den klart svaga länken för mig fortfarande.

Jag har inte hörd podden. Förhoppningsvis handlar det bara om att Janne vill helgardera sig gentemot media. För det är ju uppenbart att det skulle kosta mer än det smakar att ta med pajazen i EM. Gubben gick för övrigt ut i 75:e minuten idag i derbyförsluten, på grund av kramp. Trots att han vilade i EL-matchen i torsdags pallade han bara spela 75 min. Han kommer knappast hålla sig skadefri hela vägen fram till sommaren.

Vem vill du se i stället för Forsberg? För min del får Jesper Karlsson får gärna slussas in så småningom. Riktigt stiligt mål häromdagen: https://streamable.com/snlcj4

Men vidhåller att i premiärmatchen i EM mot Spanien är det ett riktigt rutinerat manskap som ska mönstras. Det gäller att sätta matchen, göra jobbet minutiöst i varje moment.

Citat:
Ursprungligen postat av Duffie
Aldrig riktigt förstått det är resonemanget, Kulu och Isak spelar mot dom här spelarna varje vecka i princip. Isak kommer ju starta mot Real Madrid nästa måndag.

Om du aldrig förstått förut kommer du förmodligen aldrig förstå framöver heller.
Citera
2021-02-22, 00:01
Medlem
snillet_1s avatar
Hur ofta ser man en svensk leka med bollen på det viset och samtidigt vara en utpräglad poängspelare? Kanske kan han bli vad man hoppas på att Sam Larsson skulle bli, de påminner en del om varann i bollkänslan och viljan att slå sin gubbe en-mot-en. Vet dock inte riktigt vad som hände med Sam, han gjorde det väl hyggligt i Holland men det lyfte liksom aldrig riktigt och nu är han i Kina... Kanske inte hade den där riktiga mentaliteten för det.
Citera
2021-02-22, 00:03
Medlem
Citat:
Jag har inte hörd podden. Förhoppningsvis handlar det bara om att Janne vill helgardera sig gentemot media. För det är ju uppenbart att det skulle kosta mer än det smakar att ta med pajazen i EM. Gubben gick för övrigt ut i 75:e minuten idag i derbyförsluten, på grund av kramp. Trots att han vilade i EL-matchen i torsdags pallade han bara spela 75 min. Han kommer knappast hålla sig skadefri hela vägen fram till sommaren.

Vem vill du se i stället för Forsberg? För min del får Jesper Karlsson får gärna slussas in så småningom. Riktigt stiligt mål häromdagen: https://streamable.com/snlcj4

Men vidhåller att i premiärmatchen i EM mot Spanien är det ett riktigt rutinerat manskap som ska mönstras. Det gäller att sätta matchen, göra jobbet minutiöst i varje moment.

Om du aldrig förstått förut kommer du förmodligen aldrig förstå framöver heller.

Jag förstår vikten av att ha rutin i ett lag, men att säga att Isak eller någon annan spelare om spelar på en nivå mycket närmare den här nivån än vad till exempel Sebastian Larsson eller Berg inte håller på den här nivån är ett rätt märkligt påstående.

Ifall det var så, varför köper inte Real Sociedad Sebastian Larsson eller Marcus Berg?

Nu spelar ju Alexander Isak mot dom flesta spelarna i det här spanska landslaget vardagligen, så det vore ju inte helt otroligt ifall han har bättre koll på deras svagheter och styrkor än vad till exempel någon som lirar i Allsvenskan gör.

Med det sagt så har jag ingenting emot om det är mycket rutin i startelvan, men att säga att unga spelare som håller än högre nivå som unga än vad Larsson och Berg har uppnått i hela sin karriär inte håller på den här nivån är lite märkligt i min mening.

Gällande din startelva så tycker jag väl ändå att den är rimlig men jag hoppas att vi inte planerar på att försöka parkera bussen i eget straffområde. Denna taktik har försökts så många gånger med nästan alltid usla resultat. Problemet är att målet nästan alltid kommer för eller senare, och när det väl kommer så är det extremt svårt att försöka börja spela offensiv fotboll efter man har varit nedtryckta så länge.

Nu är det ju en stor skillnad att spela borta gentemot hemma, men det finns nog också en annan bra anledning till varför det gick mycket bättre mot Spanien hemma än Spanien borta i EM kvalet, kör vi samma taktik som vi gjorde mot Spanien borta blir det nog förlust.
Senast redigerad av Duffie 2021-02-22 kl. 00:12.
Citera
2021-02-22, 01:55
Medlem
TrolleriKontos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duffie
Jag förstår vikten av att ha rutin i ett lag, men att säga att Isak eller någon annan spelare om spelar på en nivå mycket närmare den här nivån än vad till exempel Sebastian Larsson eller Berg inte håller på den här nivån är ett rätt märkligt påstående.

Ifall det var så, varför köper inte Real Sociedad Sebastian Larsson eller Marcus Berg?

Nu spelar ju Alexander Isak mot dom flesta spelarna i det här spanska landslaget vardagligen, så det vore ju inte helt otroligt ifall han har bättre koll på deras svagheter och styrkor än vad till exempel någon som lirar i Allsvenskan gör.

Med det sagt så har jag ingenting emot om det är mycket rutin i startelvan, men att säga att unga spelare som håller än högre nivå som unga än vad Larsson och Berg har uppnått i hela sin karriär inte håller på den här nivån är lite märkligt i min mening.

Gällande din startelva så tycker jag väl ändå att den är rimlig men jag hoppas att vi inte planerar på att försöka parkera bussen i eget straffområde. Denna taktik har försökts så många gånger med nästan alltid usla resultat. Problemet är att målet nästan alltid kommer för eller senare, och när det väl kommer så är det extremt svårt att försöka börja spela offensiv fotboll efter man har varit nedtryckta så länge.

Nu är det ju en stor skillnad att spela borta gentemot hemma, men det finns nog också en annan bra anledning till varför det gick mycket bättre mot Spanien hemma än Spanien borta i EM kvalet, kör vi samma taktik som vi gjorde mot Spanien borta blir det nog förlust.

Sebastian Larsson blir inte värvad av Real Sociedad eftersom han helt enkelt är för gammal. Däremot köpte Real Sociedad Håkan Mild när det begav sig. Vilket är i princip samma sak, spelartypsmässigt och nivåmässigt. Om Larsson hade fått en La Liga-chans tidigare i karriären hade han dock gjort det galant och blivit någon form av kultspelare. Många tänker att mittfältare som Kristoffer Olsson och Pär Zetterberg skulle passa perfekt i La Liga eller Serie A. Grejen är att det redan dräller av inhemska spelare med de egenskaperna i Italien och Spanien, så det är andra typer av mittfältare de har behov av. Det var därför Sociedad i stället för Zetterberg plockade in kämpen Mild som sprang sönder beeptest, och det är därför den älgande hjälten Klas Ingesson är en legend i Bologna, och det är därför en annan svensk älg, Glenn Strömberg, ses som gud i Bergamo.

Isak är en ung spelare, och fluktuerar fortfarande något enormt i form. För någon månad sedan kunde han knappt träffa bollen, än mindre mål.

https://www.fotbollskanalen.se/video/13309490/isak-branner-superlage/
https://www.fotbollskanalen.se/video/13310278/isak-branner-frilage/

Det ska bli spännande att se hur det går borta mot Real Madrid.
Jag skulle dock inte bli förvånad om det tar tvärstopp, och att det sedan följer typ fem mållösa matcher.

Isak har fått chansen i landslaget att visa att han kan göra Bergs jobb, och fallerat fullständigt.

Och nej, det ska givetvis inte parkeras någon buss. Men jobbet ska göras gediget. Att starta med Isak och Dejan på topp i en EM-premiär borta mot Spanien skulle i princip innebära en garanterad förlust.

Angående EM-kvalmatchen borta mot Spanien blev vi enormt lidande av att Claesson fick kliva av efter tjugofem minuter. Om han inte åkt på den skadan hade han för övrigt lirat i ett lag på över halvan i La Liga/PL/BL idag.

I EM blir det ingen publik, vilket kommer göra hemmaplansfaktorn mindre påtaglig.

Jag tror vi har god chans att spela jämt med Spanien, men då krävs det ett formidabelt och gediget lagarbete - som mot Spanien hemma i EM-kvalet till exempel (då vi ju för övrigt startade så här: Olsen - Lustig, Lindelöf, Granqvist, Bengtsson - Larsson, Ekdal, Olsson, Forsberg - Quaison, Berg) - och ingen idealistisk flumshajningfotboll.

Jag tycker dock att Isak, Karlsson, Dejan, Svanberg ska få ganska rejält med speltid under EM. Men om någon av dem ska starta så är det inte i EM-premiären det ska ske. Efter EM är det dock hög tid att få in dem i större utsträckning. Sverige har ett finfint framtidskapital i dessa grabbar.
Citera
2021-02-22, 05:14
Medlem
I någon av de enklare VM-kvalmatcherna tycker jag Janne bör sätta igång vår framtida världstrio och låta dem få spela med varandra.

Karlsson Isak Kulusevski

Forsberg
Olsson Ekdal

Augustinsson Helander Lindelöf Krafth

Olsen
Citera
2021-02-22, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inafonalie
I någon av de enklare VM-kvalmatcherna tycker jag Janne bör sätta igång vår framtida världstrio och låta dem få spela med varandra.

Karlsson Isak Kulusevski

Forsberg
Olsson Ekdal

Augustinsson Helander Lindelöf Krafth

Olsen

Även om det hade varit kul att se Karlsson i landslaget, så ser jag inte honom som någon prioritet i landslaget på något sätt. Många som gör det bra i Holland, lite av en skämtliga men samtidigt så skadar det ju knappast att ta in honom och se vad han går för.
Citera
2021-02-22, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smerch

Förtjänar Forsberg verkligen det omdömet? Spelar ändå i ett topplag i Bundesliga, och bortsett från VM 2018 där han underpresterade, har han väl gjort det rätt bra i landslaget?
Citera
2021-02-22, 10:34
Medlem
Som nuvarande säsong utvecklats så blir det allt tydligare att det kommer bli Zlatan eller Isak på topp i EM. Jag tror inte Janne på något sätt skulle spela Isak-Zlatan och bänka Berg.

Blir Zlatan uttagen kommer alltså världens shitshow ske när hela svenska folket gnäller på att Berg spelar istället för Isak varje match.

Och visst blir det märkligt om Isaks succé fortsätter och han slutar på typ 17 la liga mål och ändå blir bänkad i landslaget, men därför kanske Janne väljer att helt enkelt inte ta ut Zlatan för att istället satsa helt på Berg-Isak i EM.
Citera
2021-02-22, 18:50
Medlem
Smerchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MDstan305
Förtjänar Forsberg verkligen det omdömet? Spelar ändå i ett topplag i Bundesliga, och bortsett från VM 2018 där han underpresterade, har han väl gjort det rätt bra i landslaget?
Citat:

Janne fick mig lite orolig som sagt, men jag hoppas också som du, att det mest är spel för galleriet.

Jag tycker att Forsberg länge fått ut väldigt lite med tanke på hur fritt han fått spela. Karlsson skulle säkert både göra lika gott jobb bakåt och vara lika farlig framåt. Det var ett snyggt mål, han verkar trivas bra i Holland, precis som han gjorde sista året i Elfsborg. Ingen anledning att sätta honom som ordinarie direkt dock, det finns ju fördelar med att Forsberg är både rutinerad och inspelad m.m.
Att ha Claesson och Kulusevski på kanterna borde kunna bli stabilare än Claesson och Forsberg, men båda spelar väl bäst till höger...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in