2021-02-19, 19:35
Medlem
Nottelitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Detta är det sista som vi känner till om Mittanks är när han klättrar över flygplatsstaketet.

Kanske från något som enbart fanns i honom själv? Kanske hjärnspöken?

ja, visste man vad han flydde ifrån visste man också vad som hände tror jag, levande eller i hans huvud...
Citera
2021-02-20, 10:48
Medlem
BAKEDJAKEs avatar
Kan ju vara så att det inte va Bayern supportrar som spräckte örat på han, kan tex hamnat i bråk med ngn korrumperad polis/myndighetsperson det finns det gott om där nere som såg han som en vandrande bankomat bråk uppstod Lars slog sig fri och när han sen ska flyga hem några dagar senare får han syn på denna person o vet att han är körd och kommer få åka en sväng och springer då för sitt liv dom får tag på han och gripandet går överstyr.
Citera
2021-02-20, 22:26
Medlem
Slumlords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Notteliten
ja, visste man vad han flydde ifrån visste man också vad som hände tror jag, levande eller i hans huvud...

Min personliga gissning är att det hela utspelades i hans huvud. Jag tror att den traumatiska händelsen när han spräckte trumhinnan utlöste någon form av paranoia eller annan sinnesförvirring som fick honom att tro att han var förföljd. Det sägs ha varit fyra Bayern München-fans han slogs med vid det tillfället och när han sedan ringde sin mor så påstod han också att det var just fyra personer som var ute efter honom.

Jag har inte sett någon info om hur han och hans vänner levde under resan men det är ingen vild gissning att det festades en hel del och då incidenten inträffade efter nästan en vecka är det inte orimligt att han kan ha varit ganska darrig av alkohol och dålig sömn. Jag vet inte om han hade någon historik av psykisk sjukdom eller om det fanns något sådant i hans familj men det kan kanske ha räckt med alkoholkonsumtionen och våldet för att väcka demoner i honom.

Ovanstående förklarar inte exakt vad som hände men det förklarar varför han betedde sig som han gjorde innan han försvann.
Citera
2021-02-20, 23:25
Medlem
Nottelitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slumlord
Min personliga gissning är att det hela utspelades i hans huvud. Jag tror att den traumatiska händelsen när han spräckte trumhinnan utlöste någon form av paranoia eller annan sinnesförvirring som fick honom att tro att han var förföljd. Det sägs ha varit fyra Bayern München-fans han slogs med vid det tillfället och när han sedan ringde sin mor så påstod han också att det var just fyra personer som var ute efter honom.

Jag har inte sett någon info om hur han och hans vänner levde under resan men det är ingen vild gissning att det festades en hel del och då incidenten inträffade efter nästan en vecka är det inte orimligt att han kan ha varit ganska darrig av alkohol och dålig sömn. Jag vet inte om han hade någon historik av psykisk sjukdom eller om det fanns något sådant i hans familj men det kan kanske ha räckt med alkoholkonsumtionen och våldet för att väcka demoner i honom.

Ovanstående förklarar inte exakt vad som hände men det förklarar varför han betedde sig som han gjorde innan han försvann.

ja en hjärnskakning kan utlösa psykos och åtminstone i kombination med alkohol,
kan inte säga att det måste vara så men det är en möjlighet med något psykologiskt...
Citera
2021-02-21, 17:43
Medlem
Skaraborg2s avatar
Mittank var troligtvis paranoid.

Citat:
Ursprungligen postat av BAKEDJAKE
Kan ju vara så att det inte va Bayern supportrar som spräckte örat på han, kan tex hamnat i bråk med ngn korrumperad polis/myndighetsperson det finns det gott om där nere som såg han som en vandrande bankomat bråk uppstod Lars slog sig fri och när han sen ska flyga hem några dagar senare får han syn på denna person o vet att han är körd och kommer få åka en sväng och springer då för sitt liv dom får tag på han och gripandet går överstyr.

Den teorin kan också vara fullt möjlig.

Ingen av Mittanks båda reskamrater såg när han skulle ha blivit misshandlad av fotbollssupporters.

När han var på flygplatsläkarens mottagning tittade en flygplatshantverkare in på expeditionen. Det var då som Mittank blev mycket orolig och flydde därifrån i ren skär panik. Jag tror han var paranoid när han befann sig hos läkaren och vem som än hade tittat in där så tror jag att samma sak hade skett. Mittank hade sprungit iväg i en rasande fart.
Citera
2021-02-21, 19:45
Medlem
Slumlords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Ingen av Mittanks båda reskamrater såg när han skulle ha blivit misshandlad av fotbollssupporters.

Jag googlade lite efter ditt svar på mitt förra inlägg och just den här delen av historien verkar faktiskt vara lite oklar. På vissa håll påstås att Lars var ute själv och att han då ska ha mött Bayern München-fansen inne på McDonalds och fått ett slag. Andra skriver att han var ute med sina kompisar och att de gick in på McDonalds medan Lars väntade utanför och att det ska ha varit då han kom i bråk. Ytterligare några skriver att Bayern-fansen ska ha fått en bulgar eller ryss att slå till honom.

Men jag har inte sett att någon skriver att det finns vittnen till händelsen vilket jag tycker är lite märkligt. Sandy Beach är, eller var i alla fall då, populärt bland tyska turister och fallet blev också ganska snabbt uppmärksammat i både Tyskland och Bulgarien. Fotboll är stort i Tyskland så om några tyska turister hade sett att det var bråk mellan en kille i Werder Bremen-tröja och några andra tyska supportrar borde de ha kommit ihåg det och kontaktat myndigheterna när historien blev känd, men det verkar ingen ha gjort.
Senast redigerad av Slumlord 2021-02-21 kl. 19:48.
Citera
2021-02-22, 13:10
Medlem
Skaraborg2s avatar
Mittank väntade utanförMcDonalds.

Citat:
Ursprungligen postat av Slumlord
Jag googlade lite efter ditt svar på mitt förra inlägg och just den här delen av historien verkar faktiskt vara lite oklar. På vissa håll påstås att Lars var ute själv och att han då ska ha mött Bayern München-fansen inne på McDonalds och fått ett slag. Andra skriver att han var ute med sina kompisar och att de gick in på McDonalds medan Lars väntade utanför och att det ska ha varit då han kom i bråk. Ytterligare några skriver att Bayern-fansen ska ha fått en bulgar eller ryss att slå till honom.

Men jag har inte sett att någon skriver att det finns vittnen till händelsen vilket jag tycker är lite märkligt. Sandy Beach är, eller var i alla fall då, populärt bland tyska turister och fallet blev också ganska snabbt uppmärksammat i både Tyskland och Bulgarien. Fotboll är stort i Tyskland så om några tyska turister hade sett att det var bråk mellan en kille i Werder Bremen-tröja och några andra tyska supportrar borde de ha kommit ihåg det och kontaktat myndigheterna när historien blev känd, men det verkar ingen ha gjort.

Jag har läst att Lars väntade utanför när kamraterna gick in på McDonalds och handlade. När de kom ut så var Mittank inte där. När de träffade honom igen så hade han blivit misshandlad av fotbollssupporters. Enligt egen utsago.

Jag har heller inte läst någonstans att det skall ha funnits några vittnen till misshandeln. Hans mor har varit med i bulgarisk TV vid åtminstone ett tillfälle. Mittanks försvinnande har fått stor uppmärksamhet i Bulgarien men ändå har inga uppgifter framkommit vad som kom att hända honom efter att han springande försvann från flygplatsen i Varna.
Citera
2021-02-24, 12:45
Medlem
Citat:

Tittar man på de videor som finns från flygplatsen där man ser att han springer iväg så kan man notera en sak: Inte en enda gång vänder han sig om och tittar bakåt. Borde han inte gjort det om han trott sig vara jagad/förföljd? Tvärtom tror jag att han var "påväg" någonstans. Det ser snarast ut som om det är han som jagar något/någon. Hur tog han sig till flygplatsen? Buss? Ponera att han kom på att han glömt något på bussen och sprang ut för att hinna ifatt den. Det skulle förklara varför han lämnade allt; han trodde han skulle vara tillbaka efter bara några minuter...
Citera
2021-02-24, 13:49
Medlem
Skaraborg2s avatar
En hallucinerande Mittank?

Citat:
Ursprungligen postat av erog
Tittar man på de videor som finns från flygplatsen där man ser att han springer iväg så kan man notera en sak: Inte en enda gång vänder han sig om och tittar bakåt. Borde han inte gjort det om han trott sig vara jagad/förföljd? Tvärtom tror jag att han var "påväg" någonstans. Det ser snarast ut som om det är han som jagar något/någon. Hur tog han sig till flygplatsen? Buss? Ponera att han kom på att han glömt något på bussen och sprang ut för att hinna ifatt den. Det skulle förklara varför han lämnade allt; han trodde han skulle vara tillbaka efter bara några minuter...

Intressant det du har noterat.

Har faktiskt inte tänkt på det men Mittank har helt riktigt hela tiden blicken riktad framåt. Vad nu detta "framåt" kan ha varit för något? När han väl kommer ut från flygplatsbyggnaden springer han i något lugnare tempo. Man ser också att han som snabbast känner över sin vänstra ficka. Precis som han ville kolla att något fanns kvar i hans ficka som han ansåg viktigt att ha med sig.

Man tycker att han skulle ha vänt på huvudet någon gång för att se om någon/något var efter honom men det gjorde han aldrig. Vad vi i a f kan se från övervakningskamerorna. Mittank anlände i taxi till flygplatsen efter sin hemska natt på Hotel Color kort tid innan språngmarschen.

Vart är han då i s f "på väg" någonstans? Han känner inte några personer som han kan kalla för vänner i Bulgarien efter sin semester. När han rusar iväg kan han mycket väl hallucinerat. Kanske var det dessa hallucinationer som han var "på väg" till?
Senast redigerad av Skaraborg2 2021-02-24 kl. 13:52.
Citera
2021-02-25, 00:30
Medlem
Nottelitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erog

han behöver inte vända sig, även om han flyr från någon, men om han springer från eller till något är absolut intressant, ju fler vinklar man ser ett fall på ju mer ser man jo...
som Skaraborg2 skriver över kom han till flygplatsen med taxi..
Citera
2021-02-25, 10:04
Medlem
Citat:
Tänk om han kom på att han glömt något viktigt i taxin, eller att han insåg att han fått helt fel växel tillbaka på betalningen och blivit grundlurad på en hel del pengar. Ponera att han faktiskt fick syn på taxin och hann ifatt den, och att det blev bråk med föraren..?
Citera
2021-02-25, 11:54
Medlem
Skaraborg2s avatar
Lars Mittank har nu varit försvunnen sedan den 8 juli 2014.

Citat:
han behöver inte vända sig, även om han flyr från någon, men om han springer från eller till något är absolut intressant, ju fler vinklar man ser ett fall på ju mer ser man jo...

Mittank behövde ju förstås inte vända sig om om flyr från någon eller något men att göra detta är ganska naturligt.

Hur långt bakom mig befinner sig någon eller något? Däremot om han flyr till något eller någon finns ingen anledning att vända på huvudet för att kolla. En mycket intressant fråga är flydde han från något eller någon eller var han på väg mot något eller någon?

Jag använder ordet "fly" i detta fall därför att Mittanks beteende tycker jag visar på detta. Framför allt inne i flygplatsbyggnaden. När han anländer dit går han lugnt med sitt bagage och frågar en tjej där var flygplatsläkaren har sin mottagning. Därefter går han lugnt vidare. Enligt flygplatsläkaren blir han mer och mer orolig inne på hans mottagning. Strax efter att en flygplatsarbetare som snabbast tittar in på där blir Mittank blir ännu mer orolig. Strax därefter reser han sig plötsligt upp och springer därifrån, vad som verkar, i full panik. Detta sker efter 46 minuter. Han behöver inte ha varit inne på mottagningen hela tiden. Han kan också ha suttit och väntat på sin tur.

Han väcker uppmärksamhet när han springer iväg i en rasande fart. En tjej i en lång klänning som han springer alldeles förbi vänder på huvudet och följer honom med blicken undrande. Jag får då den känslan att han flyr ifrån något (fara?) eller någon. Väl ute utanför byggnaden verkar han mera att fly mot något? Kanske mot säkerheten?

Jag vet inte men mycket märkligt och udda är Lars Mittanks försvinnande. Han har i juli i år varit försvunnen under hela sju års tid.
Senast redigerad av Skaraborg2 2021-02-25 kl. 11:58.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in