2021-02-21, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Att hålla avstånd när det går och att ha munskydd när det är svårt.
Vad tror du?
Jag håller alltid avstånd.
Citera
2021-02-21, 19:04
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rainman
Använder man inte munskydden som dom gör på tex sjukhus så kommer nog inte munskydden fungera. Gemene man kommer inte kunna lära sig använda dom korrekt
Du får ursäkta om jag hellre lyssnar på vetenskapen än på dina gissningar.
Citera
2021-02-21, 19:05
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mrbosun
Jag håller alltid avstånd.
Och vad tycker du folk som inte kan göra det ska göra?

Min poäng först var att ditt argument för att munskydd inte fungerar var värdelöst. Om du inte samtidigt underkänner andra saker som att hålla avstånd.
Citera
2021-02-21, 19:05
Medlem
arbetets avatar
Citat:
14 dagars antal smittade per 100 000 i Tjeckien.
20 Oktober 2020 när munskyddskrav återinfördes = 905,14
18 Februari 2021 senaste uppdatering ifrån ECDC = 968,13

Alltså med 15 veckors munskyddstvång i Tjeckien så har smittspridningen ökat.
Det kan man inte precis kalla för någon större sorters framgång för munskyddskravet.
Det säger ingenting då vi inte vet vad som hade skett utan munskydd.

Jo, förresten:

Vi kan titta på utveckling i Sverige.
Och som nämnt utvecklingen i Belgien.
Citera
2021-02-21, 19:13
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Du missförstod 8% hade inte ens corona! Sen skrev jag aldrig ordet oskyldig det var väl du! Bidragande betyder alltså att corona inte var direkt dödande men eventuellt bidragande.

Du skrev så här:
Citat:
Fast nu har ju inte alla de dött av corona viruset. Faktiskt så är det långt ifrån så.
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Det har du rätt i. Du kan dra av 15 % som dog "med och inte av" Corona-viruset.
Citat:
Nej, enligt siffrorna en region drog upp på TV nyheterna för några veckor sedan så kunde man dra av uppemot 80 procent. Då kommer man ned i influensasiffror helt plötsligt.

Jag kunde inte tolka det på annat sätt, än att du menade att Corona-infektionen var oskyldig. Vad skulle du annars mena med att "dra av uppemot 80 procent"?
Citera
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
När man betänker att yngre sällan dör till att börja med, så kommer de förbättra statistiken
för vaccinet.

Rådata för indevider i spannet 70+ och 80+, är det intressanta.
Sjunker verkligen CFR med 95% i de åldersgrupperna.
Vi släpper en del intressanta uppgifter i mitten på veckan härifrån UK som visar hur smittläget ser ut i de olika åldersgrupperna. I synnerhet är siffrorna intressanta med avseende på de åldersgrupper som vaccinerats.

Om någon nu tror att vaccin inte fungerar så borde de vara på alerten när den rapporten kommer... 😎
Citera
Medlem
Amerikaner kan fortsatt behöva bära mask ända in på 2022, säger USA:s ledande smittskyddsexpert Anthony Fauci, skriver nyhetsbyrån Reuters.

– Jag tror att det förmodligen blir så, säger Fauci och tillägger att allt beror på smittläget och hur olika mutationer av coronaviruset sprider sig.

Fauci säger även att läget har förbättrats i landet men att det är för tidigt att säga om någon flockimmunitet har uppnåtts.
Citera
2021-02-21, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Det säger ingenting då vi inte vet vad som hade skett utan munskydd.

Jo, förresten:

Vi kan titta på utveckling i Sverige.
Och som nämnt utvecklingen i Belgien.
Sveriges utveckling är ju något likartad som Kontinental och Syd-Europa. Vecka 52 hade vi 878,46 fall per 100 000 och motsvarande siffra vecka 7 var 396,46 fall per 100 000.
Siffror enligt ECDC:
Citera
2021-02-21, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HurManVetInte
Amerikaner kan fortsatt behöva bära mask ända in på 2022, säger USA:s ledande smittskyddsexpert Anthony Fauci, skriver nyhetsbyrån Reuters.

– Jag tror att det förmodligen blir så, säger Fauci och tillägger att allt beror på smittläget och hur olika mutationer av coronaviruset sprider sig.

Fauci säger även att läget har förbättrats i landet men att det är för tidigt att säga om någon flockimmunitet har uppnåtts.

Vissa tror faktiskt att det kommer sluta 2022. Det är efterblivna människor.

Amerikanarna kommer bli som kineserna. Munskydd för jämnan, det kan ju finnas något i luften, och när pappa staten utan motivering befaller om utegångsförbud är gatorna tomma på 15 minuter.
Citera
2021-02-21, 19:17
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Vad tror du själv är effektivaste sättet att undgå att bli smittad, att hålla avstånd eller att bära munskydd?
Att både hålla avstånd och använda munskydd är det effektivaste. Hur kan det vara så svårt att förstå för vissa?
Citera
2021-02-21, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Att både hålla avstånd och använda munskydd är det effektivaste. Hur kan det vara så svårt att förstå för vissa?
Om du håller avstånd varför skall du då bära munskydd?
Citera
2021-02-21, 19:30
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag har aldrig sagt att AZ:s vaccin är farligt. Problemet med det är "bara" att det inte är särskilt effektivt.
Oxfords vaccin är väldigt effektivt. Du får läsa på lite.
https://www.astrazeneca.com/media-centre/press-releases/2021/covid-19-vaccine-astrazeneca-confirms-protection-against-severe-disease-hospitalisation-and-death-in -the-primary-analysis-of-phase-iii-trials.html#!
Results demonstrated vaccine efficacy of 76% (CI: 59% to 86%) after a first dose, with protection maintained to the second dose. With an inter-dose interval of 12 weeks or more, vaccine efficacy increased to 82% (CI: 63%, 92%).
Preprint publicerad i the Lancet:
https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=3777268

Man skall också ha klart för sig att vaccinet som du menar "inte är särskilt effektivt" har visat sig vara i princip 100% effektivt i att undvika allvarligt sjukdom.
Senast redigerad av Takadongtakadang 2021-02-21 kl. 19:42.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in