2021-02-19, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
2021 blir mutationernas år. Helt enligt planen.

Lite anmärkningsvärt att det inte fanns några mutationer att tala om under hela 2020. Då fanns bara "covid-19". Sen kom vaccinet i slutet av året och precis i samma veva, BOOM, engelsk mutation, sydafrikansk mutation, brasilansk mutation.

Och folk sväljer det förstås rakt av som den hjärndöda fårskock de är.

Ja, det är lite märkligt med denna mutationshysteri faktiskt.

Det började i slutet på förra året med att BoJo började med detta mutationstugg för att skyla över/förklara den katastrofala Engelska strategin som både kostat gigantiska summor ekonomiskt och även många dödsfall.

Mutationer har ju också varit mums-mums för klickbait-jagande rubriksättare världen över.

Jag kan förvisso förstå varför beslutsfattare försöker skrämma befolkningen till lydnad och till uthållighet ett tag till, nu när vaccinationen är igång.

MEN det börjar bli extremt tjatigt och snart har ordet mutation förlorat sin betydelse
Citera
2021-02-19, 20:52
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Vad pratar du om? De flesta inklusive många av de som är i riskgrupper blir bara milt sjuka av detta virus. Så i princip riskfritt stt bli infekterad. Men de som är sköra och redan sjuka bör man ju så klart skydda mot allt potentiellt farligt.

Jag antar att du går ut och möter smittan heads on då? Jag ber folk i min omgivning att vara försiktiga. Min granne sket i det och det slutade med en propp i hjärnan av covid19, utan att tillhöra riskgrupp. Vad är ditt syfte med att nedvärdera faran?

Editerad!
Senast redigerad av revodneb 2021-02-19 kl. 20:54.
Citera
2021-02-19, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
12 649 döda på 11 månader är mycket värre än en "kraftigare influensapandemi".
Fast nu har ju inte alla de dött av corona viruset. Faktiskt så är det långt ifrån så.
Citera
2021-02-19, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag antar att du går ut och möter smittan heads on då? Jag ber folk i min omgivning att vara försiktiga. Min granne sket i det och det slutade med en propp i hjärnan av covid19, utan att tillhöra riskgrupp. Vad är ditt syfte med att nedvärdera faran?

Editerad!
Snacka om oflyt.
Citera
2021-02-19, 20:58
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Negerkurd
snälla sluta ljug ingen tror dig i alla fall.

Jag tror faktiskt inte att det var dig jag svarade. Var fick du luft ifrån? Det är en sanning. Fast jag kan ju inte ge dig en källa utan att röja min identitet.
Citera
2021-02-19, 20:59
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
Snacka om oflyt.

Ja ja tycker synd om min granne, men jag ställde upp så mycket jag kunde. Hon verkar ok nu, seg men ok.
Citera
2021-02-19, 20:59
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ja en fjällresa är inte fel, så länge inte en pandemi pågår.
Citat:
De pågår ingen pandemi iaf ingen värre än en kraftigare influensapandemi. Så inget större fel att åka upp till fjällen och stärka sig.

En kraftig influensapandemi är nog så allvarligt. Spanska sjukan var ju en influensa.

Ditt försök att bagatellisera nuvarande epidemi, genom att jämföra med influensa, är löjligt.

Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
12 649 döda på 11 månader är mycket värre än en "kraftigare influensapandemi".
Citat:
Fast nu har ju inte alla de dött av corona viruset. Faktiskt så är det långt ifrån så.

Det har du rätt i. Du kan dra av 15 % som dog "med och inte av" Corona-viruset.
Citera
2021-02-19, 21:00
Medlem
Citat:
!
Vilken fara? Folk blev allvarligt sjuka och fick ju proppar i hjärnan även innan nya corona. Menar du att det är större risk för proppar nu? Det tror jag inte.
Senast redigerad av Nibiru2011 2021-02-19 kl. 21:06.
Citera
2021-02-19, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia

Det har du rätt i. Du kan dra av 15 % som dog "med och inte av" Corona-viruset.
Nej, enligt siffrorna en region drog upp på TV nyheterna för några veckor sedan så kunde man dra av uppemot 80 procent. Då kommer man ned i influensasiffror helt plötsligt.
Citera
2021-02-19, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
På samma sätt kan man med ditt resonemang relativisera de förlorade levnadsåren genom att hela tiden jämföra med en värre siffra..
Därför att åtgärder mot Covid-19 inte står i någon som helst rimlig proportion jämfört med befolkningens övriga hälsorisker. Det är hemskt med cancertumörer också, men vi ställer inte in en hel civilisation pga. dessa mångdubbelt fler förlorade levnadsår.
Citera
2021-02-19, 21:03
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Ett alldeles fantastiskt exempel på svensk hybris när den är som vanvettigast:

Expressen publicerar en artikel skriven av TT där man hävdar att
Det svenskbrittiska bolagets vaccin har större effekt om det går tolv veckor mellan de två doserna i stället för sex veckor, enligt en tidigare omdiskuterad studie som nu publiceras i den vetenskapliga tidskriften The Lancet.

När man låtit det gå tolv veckor mellan doserna har skyddseffekten visat sig vara 81 procent. När man gett den andra sprutan redan efter sex veckor har effekten visat sig ligga på 55 procent.

Stöd till brittiskt beslut
Oxford-universitetet, som är med och tar fram vaccinet, visade för ett par veckor sedan preliminära resultat som tydde på att ett längre mellanrum mellan doserna gav bättre effekt.

Storbritannien hade kort dessförinnan som första land fattat ett kontroversiellt beslut att låta det gå längre tid mellan spruta ett och två, för att fler invånare tidigare skulle kunna få en första spruta. Det fanns då misstankar om att skyddet rent utav skulle försämras ju större tidsglappet var. Flera länder har övervägt liknande förändringar.
Oxford-universitetet som är med och tar fram vaccinet?. Så här ligger saken till:
Oxford-universitetet tog fram den vaccinplattform som man använde för att sedan utveckla vaccinet. Rättigheterna till plattformen och vaccinet knoppades av till ett bolag som heter Vaccitech. Efter de inledande djur-och kliniska försöken sökte man en partner för att hjälpa till under fas 2 och 3 försöken samt tillverka det vaccin man tagit fram. AstraZeneca blev partnern.

AstraZenecas roll i hela processen har alltså varit att tillhandahålla den logistik som behövdes i de kliniska försöken samt producera vaccinet.

Det är alltså Jenner Institute på Oxford University som tagit fram vaccinet. AstraZeneca har ingen del i det arbetet.

Varför är svenska journalister så kåta på att försöka sno åt sig någon form av nationalistisk ära genom att hela tiden hävda att det är SVENSKA AstraZeneca som tagit fram vaccinet?

Pinsamt.

https://www.expressen.se/nyheter/astras-vaccin-battre-med-langre-mellanrum/
Citera
2021-02-19, 21:03
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Vilken fara? Folk blev ju allvarligt sjuka ock fick ju proppar i hjärnan även innan nya corona. Menar du att det är större risk för proppar nu? Det tror jag inte.

Det är märkligt att folk fortfarande har din inställning efter ett år av en pandemi där ingenting är som som det brukar vara. Kanske är det en försvarsreaktion, jag vet inte? Jag hoppas det går bra för dig och alla andra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in