2021-02-02, 16:09
Medlem
ncr04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frispel2
Då var det bara det där lilla att man testade specifikt där det fanns misstanke om att det var den brittiska varianten och inte slumpmässiga tester. 11% är alltså inte representativt för den totala smittspridningen i samhället.
Var har du läst detta? Det är tvärtemot vad FHM själva säger..

Från 53:10
https://www.svtplay.se/video/29993322/nyheter-direkt/covid-19-myndigheternas-presskonferens
Senast redigerad av ncr04 2021-02-02 kl. 16:12.
Citera
2021-02-02, 16:10
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Hörde det av en kille som jobbar i Brasilien. Det är lokala nyheter där att varken vaccinet eller tidigare sjukdom hjälper, eventuellt blir man ännu sjukare.
Står inte ett ord om det som du nämner i gårdagens CNN-rapport från Brasilien.
https://edition.cnn.com/2021/02/01/americas/brazil-coronavirus-vaccination/index.html

Snarare är problemet att Brasilien, liksom de flesta länder har en akut brist på vaccin.
Citera
2021-02-02, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
4 Regioner som testades så är ju kanske ~40% av befolkningen som ingick i proverna.

"Västra Götaland, Skåne, Gävleborg och Västmanland"
"Myndigheten har tillsammans med fyra regioner genomfört en stickprovskontroll på totalt 2 200 prover från smittade personer"

Citat:
Ursprungligen postat av ncr04
Var har du läst detta? Det är tvärtemot vad FHM själva säger..

Från 53:10
https://www.svtplay.se/video/29993322/nyheter-direkt/covid-19-myndigheternas-presskonferens

Citat:
Ursprungligen postat av 006Knasen
hur menar du, på pk idag så sa FHM på fråga om resebakgrund att det var positiva hemtester man
analyserat så någon resekopplingen fanns inte normalt.

Jag får nog pudla litegrann, verkar som att jag misstolkade en artikel där man skrev att man testat sannolika fall av brittiska varianten. Det verkar som att det inte var fallen som var sannolika utan att testerna visar på sannolika fall. Det handlar alltså om någon form av snabbtest som ger ett troligt men inte helt bekräftat utslag.
Senast redigerad av Frispel2 2021-02-02 kl. 16:16.
Citera
2021-02-02, 16:16
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Du glömmer bort att folk som hamnar på IVA ofta är under 70. Jag är inte jättepigg på att hamna på IVA även om jag inte dör. Så tar gärna sprutan

Antal på iva är ju till stor del en politisk fråga.

Om man ville sänka det, så skulle man ju bara behöva satsa en del på befolkningen.

Vitaminer, mineraler, kända ämnen, kemiska/narurliga som minskar risken, att bli sjuk.
Capsaicin tabletter skulle kunna skickas ut, säga till folk att ta direkt när de börjar känna sig risiga.
Ivermectin verkar vara så testat så man skulle kunna skicka ut tex. 4 tabletter, per, inv.
att ta vid misstanke. OSV.

Som sagt en politisk fråga...... Tydligt att man fortfarande ej vill minska/stoppa smittan.
Citera
2021-02-02, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Har någon sett något om nya mutationer vs dåligt genomförda nedstängningar

Virus Darwinsim, drivs ju per logik av allt som försvårar för viruset att spridas.

Frågan blir ju då om det värsta man kan göra, är det som sker just nu.

Halvtaskigt genomförda, upprepade nedstängningar?!

Endast de värsta virusena överlever.
Nej, det fungerar inte så. Mutationerna sker slumpmässigt när viruset reproduceras i cellerna. Den enskilt största orsaken till fler virusmutationer är helt mer spridd smitta. Det enda som man kan anklaga lockdowns för är att de rensar bort de mindre smittsamma varianterna, men det gör inte att de mer smittsamma sprids mer, möjligen att man kan säga att de får en större potential att spridas i framtiden iom att man bromsar de mindre smittsamma så att de inte ger immunitet. Men det måste man ju göra...

Nej, lockdoms är ett effektivt sätt att bromsa alla former av smitta. Dåligt genomförda lockdowns ändrar bara på spridningshastigheten för virusmutationerna, inte på mutationer hos viruset.
Citera
2021-02-02, 16:18
Medlem
Citat:
Har någon sett något om nya mutationer vs dåligt genomförda nedstängningar

Virus Darwinsim, drivs ju per logik av allt som försvårar för viruset att spridas.

Frågan blir ju då om det värsta man kan göra, är det som sker just nu.

Halvtaskigt genomförda, upprepade nedstängningar?!

Endast de värsta virusena överlever.
Seså, här visar du ju att du faktiskt kan tänka mellan varven. Mer sånt här och mindre konspiratorisk länkspamming tack.

Det är en intressant, och lite skrämmande, tanke. Jag ser (tyvärr) inte varför det inte skulle fungera såhär. Precis som du säger så stoppar vi de milda varianterna medan de varianter som övervinner de för tillfället halvhårda restriktionerna tillåts frodas. Lite samma som en halvdant genomförd antibiotikakur.

Samtidigt, om vi hade släppt allt helt fritt utan restriktioner så skulle kanske de mer smittsamma varianterna ta över till slut ändå? Så det enda som skulle gjort skillnad är kanske en riktigt hård lockdown, allt annat är skitsamma.
Citera
2021-02-02, 16:19
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Antal på iva är ju till stor del en politisk fråga.

Om man ville sänka det, så skulle man ju bara behöva satsa en del på befolkningen.

Vitaminer, mineraler, kända ämnen, kemiska/narurliga som minskar risken, att bli sjuk.
Capsaicin tabletter skulle kunna skickas ut, säga till folk att ta direkt när de börjar känna sig risiga.
Ivermectin verkar vara så testat så man skulle kunna skicka ut tex. 4 tabletter, per, inv.
att ta vid misstanke. OSV.

Som sagt en politisk fråga...... Tydligt att man fortfarande ej vill minska/stoppa smittan.
Hur skulle detta fungera? Ska alla medborgare få ett kit med lite blandade piller?

Och vad får dig att tro att folk ens kommer att ta "okända" receptbelagda mediciner bara för att man känner sig lite förkyld?
Citera
2021-02-02, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zorigo
Seså, här visar du ju att du faktiskt kan tänka mellan varven. Mer sånt här och mindre konspiratorisk länkspamming tack.

Det är en intressant, och lite skrämmande, tanke. Jag ser (tyvärr) inte varför det inte skulle fungera såhär. Precis som du säger så stoppar vi de milda varianterna medan de varianter som övervinner de för tillfället halvhårda restriktionerna tillåts frodas. Lite samma som en halvdant genomförd antibiotikakur.

Samtidigt, om vi hade släppt allt helt fritt utan restriktioner så skulle kanske de mer smittsamma varianterna ta över till slut ändå? Så det enda som skulle gjort skillnad är kanske en riktigt hård lockdown, allt annat är skitsamma.

Det sista stämmer. Det enda som kan stoppa viruset från att mutera mer och mer är att minska smittspridningen till ett minimum och det är det bara hårda lockdowns som kan göra.

Edit: Men ALLA måste göra det. Man kan inte låta vissa länder ha smittspridning, då blir det mutationer där...
Citera
2021-02-02, 16:21
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Jag tror dock inte att spridningen av den brittiska nått mer än 2-3%, se mitt förra inlägg om vilka prover de troligen har testat. De har inte kapacitet att testa alla som insjuknat.

Var ju en stickprovsundersökning i regionerna med 2200 tester. Så bra statistiskt underlag för att säga att ca 11 procent är brittiska varianten.
Citera
2021-02-02, 16:21
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Hur skulle detta fungera? Ska alla medborgare få ett kit med lite blandade piller?

Och vad får dig att tro att folk ens kommer att ta "okända" receptbelagda mediciner bara för att man känner sig lite förkyld?

Jepp. Gratis utdelning via post och mataffärer.
Citera
2021-02-02, 16:23
Medlem
Citat:
Var ju en stickprovsundersökning i regionerna med 2200 tester. Så bra statistiskt underlag för att säga att ca 11 procent är brittiska varianten.

Stickprover men i vilket statistiskt underlag? Jag tycker mig få blandade budskap om detta. I vissa artiklar står det att det är en riktad insats, medan i andra artiklar så står det inget om detta.

Edit: De kan ju ha använt "riktad" lite slarvig iofs, de kan med detta ha menat att de gjorde testerna i fyra regioner. Det är ju också "riktat".
Senast redigerad av Pisseman 2021-02-02 kl. 16:25.
Citera
2021-02-02, 16:23
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frispel2
Jag får nog pudla litegrann, verkar som att jag misstolkade en artikel där man skrev att man testat sannolika fall av brittiska varianten. Det verkar som att det inte var fallen som var sannolika utan att testerna visar på sannolika fall. Det handlar alltså om någon form av snabbtest som ger ett troligt men inte helt bekräftat utslag.

Kanske använde brittiska PCR tester som kan skilja på varianterna? De håller på att bekräfta med sekvensering
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in