2021-02-02, 15:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
11% av samtliga sekvenserade tester i en svensk specialstudie är alltså den brittiska mutationen. Och vi som stängde gränsen till Norge... Så jävla patetiskt!
Och AstraZenecas vaccin som hade 100% efficacy mot svår sjukdom ska man inte använda där den som bäst behövs.

INKOMPETENS
Citera
2021-02-02, 15:09
Medlem
Otroligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Jo. Och så finns våg 3 (brittisk), 4 (Sydafrikansk) och 5 (brasiliansk) på ingående. Mot dessa hjälper det inte att varit sjuk och mot den brasilianska hjälper inte heller vaccinet, samt att man verkar bli ännu sjukare av den om man redan har varit sjuk en gång tidigare i den ”vanliga”.
Detta måste du källhänvisa. Försöker hålla koll på forskningen men har inte sett några sådana resultat.
Citera
2021-02-02, 15:10
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Nej!
Vi skall inte stoppa i våra medborgare någonting som tagits fram i diktaturer utan transparens.
Hur fan kan du ens komma med ett sådant förslag?

Det ska naturligtvis analyseras och testas först.

OK - man kan naturligtvis inte analysera varje ampull. Teoretiskt sett, skulle de kunna blanda in något som skulle slå ut stora delar av västvärlden, t.ex. för att de planerar att invadera. Men det tror du väl inte på själv?

Eller bara låta bli att avdöda virusen först (det kinesiska). Vilket väcker frågan: kan man bli sjuk i corona genom att få en dos av viruset i en ven eller muskel? Kan det ta sig till lungorna därifrån? Jag tror faktiskt inte det.

Neurosedynet, som vi pratade om igår, kom för övrigt från ett västerländskt, vinstdrivande företag...
Citera
2021-02-02, 15:11
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Nu har det dött fler i våg två än våg 1. Och våg två är inte ens över än

En viss Tegnell trodde inte att det skulle komma en andra våg. Inte ens när den var tydlig för alla andra medgav han att det var en andra våg.

Och nu är alltså andra vågen värre än första vågen.

Detta är tragiskt. Både att så många har avlidit och att mannen vi har utsett ska skydda oss från detta är en katastrofal pajas.
Tegnell är ett stort misstag. Ett ännu större misstag är att han inte ännu är avskedad.

Enligt FHMs "katastrofscenario" som presenterades i slutet av juli skulle det dö 3247 personer fram till september 2021. Den siffran är redan dubbelt så hög och vi är inte nära slutet ännu.

"Enligt detta scenario riskerar ytterligare 3 247 människor att dö av covid-19 fram till den 1 september 2021, även om Anders Tegnell har påpekat att uppskattningen av antalet dödsfall är mycket osäker eftersom den beror på väldigt många olika saker.

– Vi är väldigt övertygade om att dödstalen inte kommer att vara så höga som de här siffrorna visar, för vi har trender som går helt åt andra hållet."

https://www.hbl.fi/artikel/tegnell-antagligen-ingen-andra-vag/
Senast redigerad av ReijoHervonen 2021-02-02 kl. 15:13.
Citera
2021-02-02, 15:12
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Jag tycker det blir löjligt att märka orden.

Om man tittar på havet, så ser man hur vågor ser ut.
Alltså en uppgång efter en nedgång.

Jo, men inte en så kortvarig och liten nedgång, väl? I höstas var det dock solklart en andra våg, efter den lugna sommaren. Det fattade alla utom Tegnell. Han började mycket motvilligt att prata om den andra vågen, lagom till jul...
Citera
2021-02-02, 15:13
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ncr04
Jag tycker man kan kalla den en ny våg då den kommer drivas av den muterade varianten. Verkar som den brittiska varianten kommer vara dominerande i Sverige vid slutet av februari, så ungefär vid den tiden kommer nog en ordentlig uppgång.

Ja OK, blir det så illa så kan man nog tala om "tredje vågen"
Citera
2021-02-02, 15:13
Medlem
Jag måste säga att jag tror att smittspridningen kommer öka dramatiskt när de börjar vaccinera 18-65 åringar med Astra zenecas vaccin. Många känner sig skyddade och ger sig ut i samhället igen och går på fester som förr.
Om 4 av 10 ändå blir smittade så kommer garanterat alla dessa tänka att men jag är ju vaccinerad, det är nog bara lite hösnuva och gå till jobbet småförkyld. Detta är ju den stora faran med detta vaccin där nästan hälften ändå blir sjuka. Särskilt när det är de personer som bär samhället och är mest ute och rör på sig som ska få just detta vaccin.
Citera
2021-02-02, 15:14
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Nej!
Vi skall inte stoppa i våra medborgare någonting som tagits fram i diktaturer utan transparens.
Hur fan kan du ens komma med ett sådant förslag?

Tänker du på viruset?

Jag är tycker inte heller att det var en bra idé att utsätta folket för detta virus.
Senast redigerad av Onkel Kostia 2021-02-02 kl. 15:26.
Citera
2021-02-02, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
E484k som det pratats om tidigare och som dykt upp i brittiska mutationen. Dock väldigt få ännu

"It was found in 11 samples of some 200,000 that have been sequenced."

https://news.sky.com/story/covid-19-mutation-of-kent-variant-detected-in-samples-could-help-virus-evade-immune-system-12206375

Engelsmännen får kämpa hårt, i går införde man "Door to door" covid testning i ett antal områden där man hittat den sydafrikanska mutationen. Samtidigt gick hälsoministern ut upp uppmanade befolkningen i dessa områden att stanna hemma, ca 80 000 personer berörs.

I dag utökar man dessa områden efter att mutationen spridits till Liverpool och Bristol.

https://www.dailymail.co.uk/news/article-9213287/Testing-single-case-South-African-variant-80-000-Britons-starts-TODAY.html
Citera
2021-02-02, 15:21
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Både Moderna och Pfizers är mRNA vaccin hur mRNA skulle kunna ombildas till DNA och inkorporeras i vårt genom vore en biokemisk sensation av stora mått.

Om du inte gillar AstraZenecas vaccin men du gillar Sputnik V så förstår jag inte logiken då bägge använder exakt samma principer som vektorvaccin där man byter ut DNA i ett harmlöst virus så cellen börjar producera spikeproteiner. Du borde i så fall vara mer skraj för Sputnik V då det finns en mikroskopisk möjlighet att DNA inkorporeras i vårt genom från virusets DNA. Men för att det sen ska störa vår reproduktionsförmåga så behövs dessutom ytterligare ett steg där antingen spermier eller äggen infekteras. Om våra celler i kroppen blir muterade saknar betydelse för vår reproduktion.

Jag har aldrig sagt att AZ:s vaccin är farligt. Problemet med det är "bara" att det inte är särskilt effektivt. Och vad jag förstår, så kommer man inte erbjudas antikroppstest efter avklarad vaccinering? I så fall springer man runt och tar risker för att man tror att man är skyddad - och sedan är man inte det.

Mannens spermier produceras för övrigt hela tiden ifrån celler i kroppen. D.v.s. är deras DNA manipulerat så blir även spermiernas DNA-sträng det. Kvinnans omogna ägg är färdiga när hon föds och ligger skyddade, dom går nog bara att genmodifiera med strålning... men helt säker kan man inte vara, för det är mycket vi inte vet än.
Citera
2021-02-02, 15:23
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
Detta måste du källhänvisa. Försöker hålla koll på forskningen men har inte sett några sådana resultat.

Tror inte att det finns någon forskning än, men om man tittar på vad som händer i Manaus så verkar det inte bättre. De var ju jättehårt drabbade i förra vågen, och nu är de lika drabbade igen. Samma personer har alltså blivit sjuka igen.
Citera
2021-02-02, 15:26
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wellwellwell
Jag måste säga att jag tror att smittspridningen kommer öka dramatiskt när de börjar vaccinera 18-65 åringar med Astra zenecas vaccin. Många känner sig skyddade och ger sig ut i samhället igen och går på fester som förr.
Om 4 av 10 ändå blir smittade så kommer garanterat alla dessa tänka att men jag är ju vaccinerad, det är nog bara lite hösnuva och gå till jobbet småförkyld. Detta är ju den stora faran med detta vaccin där nästan hälften ändå blir sjuka. Särskilt när det är de personer som bär samhället och är mest ute och rör på sig som ska få just detta vaccin.

Ja, jag skrev precis också det. AZ:s är ett jäkla misstag. Man kan ge dom det nu, för att det är bättre att folk får något än inget, men man borde upplysa dom om hur osäkert det är. Ordentligt. Och sen låta dom toppa upp med något annat vaccin, när det finns utrymme för det.

Citat:
Ursprungligen postat av 006Knasen
Engelsmännen får kämpa hårt, i går införde man "Door to door" covid testning i ett antal områden där man hittat den sydafrikanska mutationen. Samtidigt gick hälsoministern ut upp uppmanade befolkningen i dessa områden att stanna hemma, ca 80 000 personer berörs.

I dag utökar man dessa områden efter att mutationen spridits till Liverpool och Bristol.

https://www.dailymail.co.uk/news/article-9213287/Testing-single-case-South-African-variant-80-000-Britons-starts-TODAY.html

Och här gör vi - inget. Som vanligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in