2021-02-21, 17:41
Medlem
olovpalmes avatar
Alla som skriver här verkar vara övertygade om Olofs skuld.
Det beror till stor del på Sven Å. Christianson att GM blev frikänd i Hovrätten har jag läst och hört.
Kan nån förklara på vilket sätt Sven Å. Christianson bidrog till en friande dom?
Citera
2021-02-22, 01:45
Medlem
KnasTramss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olovpalme
Det beror till stor del på Sven Å. Christianson att GM blev frikänd i Hovrätten har jag läst och hört.
Kan nån förklara på vilket sätt Sven Å. Christianson bidrog till en friande dom?
Att ensidigt peka ut Sven Å. Christianson för detta är inte riktigt rättvisande enligt min mening. Utredningen är rätt tveksam på flera punkter och det faktum att man hittar Malins kropp så pass sent ställer till med stora problem ur bevishänseende.

Christiansons del består i att han genomför en "rekonstruktion" med Olof. Denna rekonstruktion utförs dock inte som vanligt, utan Christianson ber Olof spekulera i hypotetiska scenarion där han själv skulle kunna vara mördare. I en vanlig rekonstruktion ställs inga teoretiska frågor, utan du ber helt enkelt den misstänkte att redogöra för vad han har gjort på platsen. Enligt hovrätten ska han även ha fått en del "hjälp på traven" i sammanhanget. Detta drar kraftigt ner bevisvärdet av rekonstruktionen.

Christianson förtjänar naturligtvis kritik för sin insats, men hade utgången verkligen blivit en annan om han inte medverkat i utredningen? Man kan ju mycket väl tänka sig att Olof inte hade ställt upp på en vanlig rekonstruktion, vilket ju inte är något krav. Om någon rekonstruktion inte hade genomförts hade bevisläget inte varit bättre, utan snarare något sämre.

Å andra sidan har personer med mer insyn i utredningen som exempelvis GW kategoriskt pekat ut Christianson som ansvarig för haveriet. Här kan jag rekommendera avsnittet ur Veckans Brott som avhandlar Malinmordet, sändes för typ 10 år sedan.

Om man vill bilda sig en egen uppfattning kan man läsa TR och HovR dom som finns refererad i RH 1998:88. Det är dock svårt att komma någon vart utan FUPen. Om någon är beredd att lägga lite pengar på det så borde den gå att begära ut från polisen. För egen del är jag fullständigt övertygad om Olofs skuld.
Citera
2021-03-17, 23:41
Avstängd
Vad gör Olof idag?
Citera
2021-03-18, 16:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Yttrandefriden
Vad gör Olof idag?

Klipper hål i dockor...
Citera
2021-03-21, 21:03
Medlem
Ingen som vet vem polisen grep först för mordet?
Citera
2021-04-01, 00:21
Medlem
F3ttans avatar
Någon som har nån update kring fallet & hur det går i HD?
Citera
2021-04-03, 09:45
Medlem
olovpalmes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av F3ttan
Det enda jag vet är att Olof vägrar att lämna DNA.
Olof har dessutom anlitat advokat för att undkomma topsning.
Det är väl första gången i världshistorien som någon vägrar topsning och anlitar advokat för att slippa lämna sitt DNA.Jag har aldrig någonsin hört talas om det nån gång.
Citera
2021-04-04, 22:10
Medlem
Spionorganisations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olovpalme

En majoritet av Hovrätten i Sundsvall var inte övertygad om hans skuld. Det gick inte att utesluta att den åtalade var oskyldig.
Citera
2021-04-09, 11:55
Medlem
F3ttans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spionorganisation
En majoritet av Hovrätten i Sundsvall var inte övertygad om hans skuld. Det gick inte att utesluta att den åtalade var oskyldig.

Han är skyldig. Varför skulle han annars vägra topsning?
Skulle han vara så oskyldig som han säger så hade han utan tvekan gjort det redan
Citera
2021-04-24, 11:52
Medlem
olovpalmes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spionorganisation
Finns det nån annan alternativ GM?
Citat:
Skulle han vara så oskyldig som han säger så hade han utan tvekan gjort det redan
OW borde topsats för länge sen.Ska HD börja avgöra vilka som inte behöver lämna DNA hädanefter?
Ska HD kunna stoppa mord ifrån att bli lösta?
Det måste vara fel.
Citera
2021-04-25, 00:03
Medlem
Journalistkopians avatar
Citat:

I lokaltidningen stod det att beskedet om resningen kommer i april så det måste bli snart.
Citera
2021-04-25, 07:16
Avslutad
Citat:

Nu är jag tämligen övertygad om att OW är den skyldige i det här fallet. Men man kan ju tänka att OM han var oskyldig och vägrar topsning kan ju vara att han är skyldig till andra brott som polisen ännu inte gjort en koppling till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in