2015-05-04, 22:29
Medlem
H0nkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mma
Så han bor numera i Sveg eller? Vad jobbar han med då?
Han är skriven i Sveg:

Karl Olof Verner Wiberg (19780128-XXXX)

Svegsgatan 23 A lgh 1203
842 33 Sveg
Citera
2015-05-04, 22:30
Medlem
Mikeyjamess avatar
Att han ritade en skalle som påminde om Malins, betyder det att han återvände till brottsplatsen när kroppen ruttnat och ritat av det?

Och när Safarik gick ut från bussen och träffade GM:s mamma - var hållplatsen utanför deras hus?
Senast redigerad av Mikeyjames 2015-05-04 kl. 22:44.
Citera
2015-05-04, 22:31
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Som jag fattade så hade de blå fibrerna skickats eller skulle skickas till USA för en undersökning. Antar att Mark och Bo inte hade svaret på denna undersökning när programmet var klart.

Så fattade jag det också! Synd att de inte väntade att färdigställa avsnittet innan svaret kommit. De måste ju ha vetat om under lång tid att fibrerna fanns. Då hade de ju kunnat skicka iväg dem på analys tidigt under arbetets gång.
Citera
2015-05-04, 22:33
Medlem
Det är en känslomässigt mycket svag och underutvecklad gärningsman. Så ska man få honom att tappa masken och erkänna ska man försöka beröra honom känslomässigt. Det räcker inte att vara vänskapligt artig med en sådan person. Han är sedan många år är känslomässigt avstängd och närmast efterbliven. Han måste beröras på riktigt, förlora fattningen. För inne i hans inrutade lilla hjärta finns den lille pojken kvar som aldrig skulle kunna förneka vad han gjort.
Citera
2015-05-04, 22:33
Medlem
Mims80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sologa
Är det denna olof?
https://www.google.se/search?q=olof+wiberg+husum&client=safari&hl=sv&biw =320&bih=460&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=z9VHVeWX LaLnygOEl4GIDQ&ved=0CAcQ_AUoAg

Nej.
Citera
2015-05-04, 22:34
Medlem
yandaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjPutte
FBI kommer alltid ha bättre utrustning är det som Sverige kommer ha, Den tekniken är överlägsen allt och för mig är gåtan att dem inte låter FBI göra detta test för dem kommer få fram det med 100% säkerhet!

FBI har säkert bättre utrustning än oss. Men vi har ju också samarbeten mellan länder. Om FBI hade trott att de kunde få fram DNA't så hade naturligtvis Sverige bett FBI om hjälp.

Att en avdankad FBI-utredare som nu gör tv-program i ett land på andra sidan jorden erbjuder svenska polisen att "testa sperman" är liksom inte samma sak. TV4 vill göra ett häftigt program där utredarna ska framstå som superhjältar som kan lösa alla mord. Så ligger det naturligtvis inte till. FBI har helt enkelt inte tekniken att få fram DNA't. Hade de haft det så hade de redan gjort det.

Ni ska inte tro på allt som visas på TV. Det är ett nöjesprogram, inget annat.
Citera
2015-05-04, 22:41
Medlem
Skaraborg2s avatar
"Han går inte fri länge till."

Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
[I]"Han går inte fri länge till"[/I]

Avslutade man med att säga i programmet. "Det finns bara en enda tänkbar gärningsman.
Allt annat är uteslutet."

Ja, fy fan vilket fall alltså. Där står föräldrarna vid graven mot slutet och man lider verkligen
med dem.
Deras älskade dotter rycktes ifrån dem av en jävla lustmördare medan denne
får knalla omkring helt ostraffad. Hur fan kunde hovrätten döma som man gjorde?
De såg inte till helheten kunde den sköne FBI-agenten och Åström konstatera.

När Mark Safarik steg av bussen på den plats man antar att Malin klivit av den ödesdigra
dagen för snart 20 år sedan, dröjde det fan inte länge förrän en viss mamma var där
och gafflade på. "Vi vet båda vad som hände", tror jag han sa till henne när det hävdades
att sonen icke var skyldig till detta hemska.

"Han går inte fri länge till" var det sagt alltså. Tror inte det var tomma ord det där.
Ty vänta bara när man äntligen tar och testar det där lilla spermafyndet, när DNA-tekniken
snart blivit än mer förfinad och avancerad, då jävlar i det kommer det nog att hända saker...
Då har man till slut vad man behöver för att få ärendet ända in i mål och skipa rättvisa
åt stackars Malin som inte fick så många år att vara här nere på jorden tack vare
nåt jävla monster som inte kunde tygla sina sjuka lustar.

http://www.tv4play.se/program/svenska-fall-f%C3%B6r-fbi?video_id=3176184

Jag håller helt med dig i ditt inlägg!

Vi får verkligen hoppas att det blir på detta sätt. "Han går inte fri länge till." Jag tror inte heller det är tomma ord när en amerikan från FBI säger detta!

Ja verkligen. Man kan inget annat göra än lida med de stackars föräldrarna. Fruktansvärt.
Citera
2015-05-04, 22:41
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av massepojken
Tycker detta avsnitt var mkt svagt. Bara gammal skåpmat egentligen.
Programmet känns på gränsen till oseriöst.

Frågan är väl om han fälls även om sperman skulle knytas till honom. Det är väl bara för OW att fortsätta på den inslagna vägen och säga att han runkade på Malin när han hittade henne i skogen,som då redan var död. Fortsätta neka inblandning i mordet. Hänvisa till sina perversa fantasier.

Tyvärr tror jag det är helt lugnt för Olof. Fiberanalyserna tror jag bara var tomt skrammel. Det är väl egentligen redan fastslaget att dessa kom från Malins tröja.
Fast hittas hans sperma på henne och fibrerna kan bindas till honom så är han definitivt skyldig till brott mot griftefriden, däremot får helheten i bevisningen och vittnesuppgifter läggas med för att se om det räcker till en fällande dom.

Problemet är att en del jurister leker att de ägnar sig åt en kvantifierbar vetenskap när de dömer och värderar bevis när det istället i huvudsak handlar om tyckande,värderingar och sannolikhetsgrader.
100 % bevisning är i princip omöjlig att få, det handlar om att binda GM till brottsplatsen , hitta möjlighet att begå brottet och motiv för brottet och sammantaget få GM till att vara den sannolikaste mördaren.

I Malinfallet så har man alla tre, hans mors vittnesmål till hans fördel bör det tas lätt på då hon har klara motiv för att ljuga.

Med tanke på geografin och närheten till GM´s hem och hans fetischer och att han sist sågs med Malin ihop med fiberspår och om sperman knyts till honom så är han bunden till brottet, sen om det räcker för en resning, tveksamt.

Personligen tycker jag man borde ha gått på tingsrättens linje och fällt honom redan då, han hade sedan länge varit en fri man och haft allt bakom sig, nu flåsar fallet fortfarande honom i nacken snart 20 år senare.
Citera
2015-05-04, 22:43
Medlem
DjPuttes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yandax
FBI har säkert bättre utrustning än oss. Men vi har ju också samarbeten mellan länder. Om FBI hade trott att de kunde få fram DNA't så hade naturligtvis Sverige bett FBI om hjälp.

Att en avdankad FBI-utredare som nu gör tv-program i ett land på andra sidan jorden erbjuder svenska polisen att "testa sperman" är liksom inte samma sak. TV4 vill göra ett häftigt program där utredarna ska framstå som superhjältar som kan lösa alla mord. Så ligger det naturligtvis inte till. FBI har helt enkelt inte tekniken att få fram DNA't. Hade de haft det så hade de redan gjort det.

Ni ska inte tro på allt som visas på TV. Det är ett nöjesprogram, inget annat.
Sverige har inte så mycket samarbete med FBI i dessa saker det är mer samarbete med England och Scotland Yard som haft många bevis som inte SKL kunnat få fram DNA på, Sedan är frågan mer och man kanske kan delvis förstå att man vill vänta men dem kunde gott frågan FBI i detta fall men men...

Sedan så är det klippning som gör att det framställs som det gör men annars så är det hederligt fältarbete som dessa gör, Samt dem gått igenom alla protokoll kring fallet innan för att få en grov grund kring detta case!
Citera
2015-05-04, 22:44
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av staffanwestberg
Det är en känslomässigt mycket svag och underutvecklad gärningsman. Så ska man få honom att tappa masken och erkänna ska man försöka beröra honom känslomässigt. Det räcker inte att vara vänskapligt artig med en sådan person. Han är sedan många år är känslomässigt avstängd och närmast efterbliven. Han måste beröras på riktigt, förlora fattningen. För inne i hans inrutade lilla hjärta finns den lille pojken kvar som aldrig skulle kunna förneka vad han gjort.
Han känns ungefär lika efterbliven och rådum som Mats Alm, även han en mördare som slapp undan.
Citera
2015-05-04, 22:49
Medlem
why123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yandax
Saknar du fullständigt konsekvenstänk?

Ingenting pekar på att man med dagens teknik kan få fram DNA ur den lilla mängden sperma som finns, men du tycker likt förbannat att man ska försöka trots att ett försök skulle innebära att sperman förbrukas och därmed också alla chanser att kunna få fast mördaren. Smart.

Vad spelar det för roll vem jag tror mördat henne? Det handlar om sunt förnuft helt enkelt.
Det är naturligtvis bättre att vänta tills man har oddsen på sin sida än att "chansa" när alla odds är emot en.

Ähh, nej! Jag saknar inte konsekvenstänk.. Jag undrar om vi såg samma program? Jag tyckte det framstod relativt tydligt att den svenska polisen mycket riktigt var rädd att förstöra DNA. Samtidigt vet vi ju nu hur lite DNA som behövs för att göra en DNA-profil, vilket inte alls framstod som omöjligt.

Nu är inte Hamilkar i tråden, men i princip behövs väl bara mitrokondiedna för att skapa en profil..

Bara det faktum att det finns sperma borde göra att det går att testa, eller? Det räcker så vitt jag med ytterst små mängder, men om någon kunnig kan lämna bättre information så är jag mottaglig för svar.. Men inget svammel från amatörer (vilket jag iofs själv är), jag fick dock den uppfattningen att det var möjligt att testa det nu, men att polisen inte vågade.
Citera
2015-05-04, 22:49
Medlem
yandaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjPutte
Sverige har inte så mycket samarbete med FBI i dessa saker det är mer samarbete med England och Scotland Yard som haft många bevis som inte SKL kunnat få fram DNA på, Sedan är frågan mer och man kanske kan delvis förstå att man vill vänta men dem kunde gott frågan FBI i detta fall men men...

Sedan så är det klippning som gör att det framställs som det gör men annars så är det hederligt fältarbete som dessa gör, Samt dem gått igenom alla protokoll kring fallet innan för att få en grov grund kring detta case!

Jaså? Vad bidrog de med för nytt i detta program då? Jag har ju också läst förundersökningen och domarna och inget som togs upp i programmet var ny information. Man berättade helt enkelt exakt vad den svenska polisen kommit fram till men man hade en FBI-agent med som inte gjorde annat än konstaterade redan konstaterade fakta. Varför kan man ju undra, men man landar väl i att det beror på att så många i dagens samhälle blir fruktansvärt upphetsade så fort en amerikan uppenbarar sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in