Citat:
Ursprungligen postat av
Remark
Sista barnet föddes 2006 och HD insjuknar då/i samband därmed. När insattes medicinering/behandling?
Finns ordval som indikerar obearbetad förlossningssdepression fr HD själv iom nästa insjuknande i årsskiftet 2011/12.
Typ som om det är sviter samt nåt fr barndom (ang mor, syster).
Vid nästa omgång djup depression vägrade hon vård i drygt i ett år:
"jag stod emot ända till det inte gick längre. Då var jag så pass dålig att dom ville lägga in mig."
SD beskriver att där hon satt i trappan när han gick till jobbet hittade han henne vid hemkomst och att han tog bilnycklar med sig (su-risken) vilket han även nämnt till nån mer, ses i nåt förhör.
Hon säger att det enda hon gjorde var att antingen ligga platt eller gå. Det är alltså en
växelbild:
Hon mådde
" jätte dålig första året. Gjorde ingenting. Ehh jo det gjorde jag visst det för det enda jag gjorde var antingen så låg jag eller så typ gick jag. Jag gick hur mycket som helst."
De promenaderna, att gå "hur mycket som helst" får mig att tänka på hennes extrema loggande på GC-kontot från mars 2018 och framöver. Det ter sig inte heller riktigt sunt.
Hon säger sen att hon fått medicinering mot depression som hon förväntar sig vara livslång:
"Men står på behandling för depression och så kommer jag nog och få göra säger dom resten av livet. För att det inte ska bli dipp igen."
Hon gissar (2018) att hon ätit läkemedel stadigt i tre år men det lär väl ha satts in då hon var som sjukast och suicidal.
Hon fokuserar dock mer på ångestproblematik och för sömn när Quetapin nämns.
Men hon kan ju sällan klargöra nåt utan att det är en massa ehh... Hmmm...aaa...
Förutom när det kommer till LW, då är hon väldigt konkret.
Men sen nämns utmattningsdepression och det har rakt inte den kalibern. Så det är en konstig bild som presenteras. Eller så går hon ur den ena formen och in i nästa.
Man resonerar heller inte kring utmattning/utbrändhet i termer som livslång tyngre beh mot depression.
Det beskrivs djup, allvarlig depression vilket det lär vara om det pratas om att vilja utrota familjen och många års sjukskrivning.