2021-02-20, 22:36
Medlem
Herakleioss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Det låter onekligen som den felaktiga logik TP gjort sig känd för.

Har han någon diagnos?

Alex Jones har ju papper på att han har en narcissistisk personlighetsstörning.

TPs logik i "den osannolike mördaren" är i samma anda.
Ser mönster och väver in och vrider och vänder allt för att slå i pusselbitarna i pusslet.

Det finns mycket motsägelsefulla uppgifter i mordutredningen.
Mycket är som verkligheten är.
Människor gör inte rationella beslut och de minns fel och minnesintrycken är inte objektiva utan när de återges måste man utgå ifrån personen som ger dem.

Men TP har klippt ur det som passar hans narrativ och kört det som motsäger det i det runda arkivet.

Min åsikt är att hans bok lider av kognitivt bias.
Citera
2021-02-20, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Läser man förhören med LJ och YN så passar det som hand i handske att den man LJ sprang efter är den man YN mötte en bit in på David Bagares gata.

SE har tydligen sagt på Skandia måndagen den 3 mars (då han egentligen borde varit i Idre) att han förföljt gärningsmannen in på DB-gatan. Det där har han sagt efter att YN:s vittnesmål kom ut i media på söndagen och i morgontidningarna tidigt måndag morgon. Det där lär behandlas i den nya utgåvan av TP:s bok.

Det var tydligen så att polisen hade tappat bort YN:s vittnesmäl och efterlyste under söndagen den kvinna som sett den springande mannen på David Bagares gata. Då fick SE reda på att han blivit sedd där och var då tvungen att åka in till Skandia för att ge ut en ny version (eller en ny utgåva) av sitt springande. Det gjorde han alltså under måndagen. Han hade hittat på någon bortförklaring för stugägaren i Idre varför han inte kommit som planerat.
Vad har TP hittat på den här gången? Jag har för mig att det finns bevis för att SE var i Idre. Skulle de ha skjutit upp resan ännu mer? TP är en pajas. De sketcher han spelade upp i Veckans brott på kvällen samma dag som PK utspelade sig visade att nåt inte står helt rätt till med honom.
Citera
2021-02-20, 22:39
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barkarrow
Vad har TP hittat på den här gången? Jag har för mig att det finns bevis för att SE var i Idre. Skulle de ha skjutit upp resan ännu mer? TP är en pajas. De sketcher han spelade upp i Veckans brott på kvällen samma dag som PK utspelade sig visade att nåt inte står helt rätt till med honom.
Japp SE var i Idre men sköt upp resan p g a "omständigheter".
Senast redigerad av MrBarnaby 2021-02-20 kl. 22:45.
Citera
2021-02-20, 22:42
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Kan bara instämma. Ju mer jag har funderat och sett andras inlägg från allt mellan SEktare och SE-förnekare i denna tråd, ju starkare har min tro blivit i att rätt man är utpekad.
Enligt den förhandsinfo jag lyckats inhämta finns i boken en gedigen genomgång av hur, när och varför SE anpassar sig till nya uppgifter han får reda på. Även nya vittnesmål från Skandia, bland annat.
Citera
2021-02-20, 22:46
Medlem
Herakleioss avatar
Citat:
Som jag skrev till en annan skribent, med den förhandsinfo om innehållet jag lyckats inhämta så känner jag mig trygg med att SE med råge har kvalificerat sig till att bli utpekad som misstänkt. Om någon vecka hoppas jag för övrigt att jag har boken i min hand.

Och så önskar jag även dig lycka till i jakten på en alternativ MGM. Jag räknar med att du hör av av dig om du mot all förmodan lyckas hitta någon som är i närheten av SE:s kvalifikationer.

Så för att det inte finns en annan möjlig och lämplig GM att klämma åt, så ska SE klämmas åt bara pga att det inte finns en bättre GM tillhands?

Det jag liksom andra vänder sig emot är att när det till slut sjönk in hos de flesta att CP inte var GM och att frikännandet var korrekt, då började de söka efter en annan GM och att man i någon sorts desperation för att stilla sitt sinne efter stor möda istället fann en GM bland vittnena på mordplatsen. Sedan med närmast psykotiska fantasier svarvade de ihop ett hittepå "murder mystery" i bästa deckarstil och lyckades till slut att stilla sina sinnen.

Lyckan var optimal när man fann ett vittne vars bakgrund och vittnesberättelse, som
kunde yxas till och friseras med hjälp av vilda fantasier och hjärnspöken, så fick man till slut till denna grafiker som GM.

SE passar även väl in i tex TPs narrativ och bias.

Det är inte sanningen man är ute efter utan att få ro i sinnet att detta mord får ett avslut, även om hypotesen med SE inte tål en närmare granskning håller man hårt i denna hypotes för att den passar in i narrativet och ger dem en känsla av frid.
Senast redigerad av Herakleios 2021-02-20 kl. 23:00.
Citera
2021-02-20, 22:48
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Som jag skrev till en annan skribent, med den förhandsinfo om innehållet jag lyckats inhämta så känner jag mig trygg med att SE med råge har kvalificerat sig till att bli utpekad som misstänkt. Om någon vecka hoppas jag för övrigt att jag har boken i min hand.

Och så önskar jag även dig lycka till i jakten på en alternativ MGM. Jag räknar med att du hör av av dig om du mot all förmodan lyckas hitta någon som är i närheten av SE:s kvalifikationer.
Du var trygg i det redan innan. När KP med sitt tunna resonemang "berättade" sin "lösning" i somras som råkade överensstämma med vad du trodde efter TP:s tunna bok så tolkade du det som konfirmering. Men teori A bevisas inte av att en andra person kommer med en identisk teori A.

Är det inte pinsamt att svälja utan att själv tänka? Det är ju inte fakta du sväljer, det är en skattejournalist konstiga psykiska tolkningar.

SE:s kvalifikationer som GM? Att SE ägde en handledsväska och mördaren hade nåt väskliknande? Att revolvrar ofta kommer med hölster eller väska är inte rimligt tvivel som pekar på att mannen på DBG kan vara en helt okänd GM?
Citera
2021-02-20, 22:52
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Enligt den förhandsinfo jag lyckats inhämta finns i boken en gedigen genomgång av hur, när och varför SE anpassar sig till nya uppgifter han får reda på. Även nya vittnesmål från Skandia, bland annat.

Varför han anpassar sig? Intervju med SE då eller? Eller är det TP som ska hitta på hur SE som GM tänkt? Hahaha.

Lätt att lägga pussel när man sågar ut alla bitar själv.
Citera
2021-02-20, 22:59
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Varför han anpassar sig? Intervju med SE då eller? Eller är det TP som ska hitta på hur SE som GM tänkt? Hahaha.

Lätt att lägga pussel när man sågar ut alla bitar själv.
Jag citerar SE: "När man lägger pussel så ska man åtminstone inte ta bort en bit som hör till pusslet".

Det var tyvärr det man gjorde 86/87, tog bort den viktigaste biten och därför förblev mordet olöst i drygt 30 år. Men nu har man äntligen hittat biten som man tappade eller tog bort.
Citera
2021-02-20, 23:05
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Jag citerar SE: "När man lägger pussel så ska man åtminstone inte ta bort en bit som hör till pusslet".

Det var tyvärr det man gjorde 86/87, tog bort den viktigaste biten och därför förblev mordet olöst i drygt 30 år. Men nu har man äntligen hittat biten som man tappade eller tog bort.

Ni har ju inte ens bevisat att SE var på platsen. Grundkrav för att peka ut nån i media kan man tycka.
Citera
2021-02-20, 23:06
Medlem
Herakleioss avatar
Citat:

Det SE menade var att enligt hans uppfattning var hans vittnesmål avgörande för lösningen av MOP.
Inget annat, varken mer eller mindre.
Citera
2021-02-20, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herakleios
Om det inte var GM varför gav han sig inte tillkänna?

Samma sak med mannen YN såg?
Oavsett om dessa två jeppar var en o samma person eller ej; Efter att ha hört skottlossningen visste han att snuten snart var på G. Eftersom det var en brottsling så ville han för allt i världen inte ha med snuten att göra. Inte ens ifall han misstänkte att chrille P kunde vara insyltad. Inte heller, då det lockades med 50 mille.
Citera
2021-02-20, 23:12
Medlem
Herakleioss avatar
Citat:
Ni har ju inte ens bevisat att SE var på platsen. Grundkrav för att peka ut nån i media kan man tycka.

Nej det duger tydligen med hittepå.
Mer behövs inte.

Att PU sväljer TPs hypotes gör mig rädd för tillståndet inom svenskt rättsväsende.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in