2021-02-15, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lapapp
Vientiane, huvudstaden i Laos, hur uttalar ni denna stad på svenska? Är det som man tänker sig, [vientiann], med betoning på sista stavelsen? Andra tänkbara varianter inkluderar [vientchann], [vientiane] o.s.v. Såvitt jag förstår uttalar laoeserna det ungefär som [viangtchann].

Om laosiskan är ungefär som tex thailändskan, så en svårighet är att de har en helt annan alfabet. Således alla transkriberingar är egentligen närmevärden.
Så när det gäller tex kämparna inom Muay Thai, så transkriberas de gärna lite olika i olika sammanhang. Och utlänningarnas namn felstavas gärna också. Av motsatt anledning, de går ju också genom deras eget filter...
Men när man hör thailändarna uttala kämpens thailändska namn, då förstår man ju vem som åsyftas.

Problemet uppstår om tex stadsnamn, är det ett lokalt namn, dvs har Laosianerna / Thailändarna själva översatt? Då är det ju bara att uttala det rakt upp och ner så gott det går om man nu inte vet det exakta nativa uttalet. Det blir iaf ett hyggligt närmevärde.

Men om det är tex fransmännen som transkriberat, kan det mycket väl innebära att ett franskbetonat uttal. Således Vientchan, med ljudlöst e, fastän det står Vientiane.
HÄR misstänker jag nämligen starkt att just Vientiane har gått igenom ett franskt filter vid något tillfälle.

Tror jag.
Citera
2021-02-15, 17:25
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Vientiane, huvudstaden i Laos, hur uttalar ni denna stad på svenska? Är det som man tänker sig, [vientiann], med betoning på sista stavelsen? Andra tänkbara varianter inkluderar [vientchann], [vientiane] o.s.v. Såvitt jag förstår uttalar laoeserna det ungefär som [viangtchann].

[viəŋtçan]
Citera
2021-02-15, 17:40
Medlem
NoggerChocs avatar
Citat:

Nationalencyklopedin har, som Herrgickhan ovan, [viəŋtçan], utan att ange något särskilt försvenskat uttal. Vad du än gör av det, låt det vara tvåstavigt.
Citera
2021-02-20, 17:35
Medlem
Merwinnas avatar
Kan en regissör säga "jag har regin på pjäsen Si-och-Så"? När han menar att det är han som regisserar den? Blev plötsligt osäker.
Citera
2021-02-20, 18:25
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Kan en regissör säga "jag har regin på pjäsen Si-och-Så"? När han menar att det är han som regisserar den? Blev plötsligt osäker.

Jag sköter (eller handhar) regin för pjäsen...
Citera
2021-02-20, 18:34
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Jag sköter (eller handhar) regin för pjäsen...

Ja, tekniskt sett rätt. Men skulle Ingmar Bergman ha sagt så?
Citera
2021-02-20, 18:38
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ja, tekniskt sett rätt. Men skulle Ingmar Bergman ha sagt så?

Handlar din fråga om vad som är rätt ur språklig synvinkel eller vad Ingmar Bergman skulle ha sagt? Jag har ingen aning om vad Bergman skulle ha sagt och det blir svårt att fråga honom eftersom han varit död i snart fjorton år.

Tippar dock på att han sagt: Jag är regissör.
Citera
2021-02-20, 19:02
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Handlar din fråga om vad som är rätt ur språklig synvinkel eller vad Ingmar Bergman skulle ha sagt? Jag har ingen aning om vad Bergman skulle ha sagt och det blir svårt att fråga honom eftersom han varit död i snart fjorton år.

Tippar dock på att han sagt: Jag är regissör.

Ja, men för just den pjäsen. Fast i och för sig kan man kanske bara säga "jag regisserar Hamlet just nu". Fast jag tyckte att "jag har regin för Hamlet" (om det finns några stycken pjäser som repeteras just nu, på Dramaten t.ex., varav Hamlet är en) lät bra...

En toppregissör, väldigt självsäker, nöjer sig nog inte med att säga att han "handhar" något...
Citera
2021-02-20, 19:24
Medlem
Asmodeusvults avatar
Citat:
Ja, men för just den pjäsen. Fast i och för sig kan man kanske bara säga "jag regisserar Hamlet just nu". Fast jag tyckte att "jag har regin för Hamlet" (om det finns några stycken pjäser som repeteras just nu, på Dramaten t.ex., varav Hamlet är en) lät bra...

En toppregissör, väldigt självsäker, nöjer sig nog inte med att säga att han "handhar" något...
Jag vill minnas att just Bergman inte går in på det specifika utan säger ”När jag gjorde Vargtimmen…”.
Citera
2021-02-20, 20:15
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:

Nej, jag tror inte någon säger »jag har regin...«.
Citera
2021-02-20, 20:24
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asmodeusvult
Jag vill minnas att just Bergman inte går in på det specifika utan säger ”När jag gjorde Vargtimmen…”.

Tack - "gör" blir faktiskt utmärkt! Jag håller på och översätter, och det här ska vara just en sådan självmedveten "jag är Gud Fader"-regissör. Som Ingmar Bergman!
Citera
2021-02-20, 20:47
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asmodeusvult

Citat:
Tack - "gör" blir faktiskt utmärkt! Jag håller på och översätter, och det här ska vara just en sådan självmedveten "jag är Gud Fader"-regissör. Som Ingmar Bergman!

Gör låter som att ha skrivit manus.
Senast redigerad av HerrGickhan 2021-02-20 kl. 20:50.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in