Citat:
Ursprungligen postat av
Naknekejsaren
Det som hänvisades var att även mammor som var positiva inför mångkultur flyttade bort från områden med många invandrare då de vill att barnen ska ha en så pass svensk uppväxt som möjligt, vad mer behöver tilläggas?
Det är dock inget som framgår av originalforskningen, bara en tillspetsad formulering som finns i FoF-artikeln. Bekvämt nog bortser du också ifrån min kommentar om att en handfull svar i en intervjuundersökning knappast kan generaliseras till en universell sanning om svenska vänsterväljare, lika lite som en intervju med en rasist kan generaliseras till alla Sverigedemokrater.
Citat:
Utflyttningen av småbarnsfamiljer har pågått mycket länge, men du glömde lägga till att småbarnsfamiljers utflyttning accelererat...
Nope, skrev det bokstavligt talat:
"Utflyttningen av småbarnsfamiljer är större än någonsin"
Citat:
enligt artikeln som du själv citerar något enormt senaste åren i Göteborg (en trendbrott), svenskar 0-44 år har legat stabilt på 180 000 (fluktuerat mellan 179000 till 181 000) fram till 2016 då den börjat minska fram till år 2019 till 175318 och den minskar med 1500-2000 per år just nu.
En sökning i en
statistikdatabas ger siffran 213074 personer med svensk bakrund, men jag antar att den eviga rasistfrågan "vem är egentligen svensk?" gör sig hörd igen. Det är förvisso en obetydlig minskning från 2016, som dessutom helt förklaras av en minskning i åldergruppen 19-24 år. Svenska barn verkar det finnas desto fler av, i motsats till vad som förutsatts av den senaste rasistteorin.
Citat:
Citerar från Adam Gwejmans artikel:
Cwejman spekulerar förstås också bäst han vill, men spekulationer från en högerpopulistisk tidning förvandlas inte magiskt till en sanning om hur den svenska vänstern resonerar.
Citat:
Snälla du, ifall man inte flyttar bort från staden så flyttar man bort från STADSDELEN som får många invandrare, denna trend är ju så tydligt så jag fattar inte hur du än vågar motsäga denna trend.
Ja, när det inte går att bevisa att svenskarna försvinner från städerna så får man hoppa vidare till nästa teori, flykten sker inte från men inom städerna.
Citat:
I Malmö finns skolor med över 90% svenska barn i Västhamnen och 0% svenska barn i Rosengård.
För 50 år sedan var det bara svenskar i princip i Rosengård, varför flyttade de alla iväg? I Botkyrka fanns bara svenskar, i alla miljonprogram fanns bara svenskar en gång i tiden (samt några chilenare och italienare möjligen). Alla flyttar iväg, liksom man på senare år sett hända i område efter område där invandrare börjar bli för många.
En utmärkt fråga, enligt rasistteorin att människors val av bostadsområde helt förklaras av den etniska sammansättning borde det ha varit ett paradis för svenska arbetare, och invandrarna skulle förmodligen ha flyttat in i nybyggnationen där de inte behövde exponeras för svenskarna.

Det vi ser är ju dock något annat, av en eller annan anledning var det låg efterfrågan bland svenskar på att bo där vilket ledde till att familjen Ibrahimovic flyttade in istället. Jag skulle kunna spekulera lite i vad det berodde på, förmodligen har det något att göra med stadsplanering och att varvsindustrins kollaps på 70-talet minskade behovet billiga lägenheter för svenska låginkomsttagare, men jag ser egentligen inte hur det är relevant.
Citat:
Du fortsätter fiska efter någon detalj att skrapa på, när du vet mycket väl att staden Helsingfors också ökar:
https://www.kvartti.fi/en/articles/helsinki-region-continues-draw-people
Trots 1,25 i fertilitetsnivå i Helsingfors ökar stadens befolkning med över 5000 per år. Detta är en global trend, att en storstads inhemska befolkning står still (eller minskar med 600 000 i London) är en trendbrott.
Ja, du får förstås räkna bort nettoinvandringen på runt 3000 om året.
Citat:
Göteborgs och Malmös svenska befolkning minskar förövrigt, men det mesta av white flight sker inom staden och inte till andra landsorter.
Befolkningen med svensk bakgrund ökar förstås också i Göteborg, det är bara när du selekterar specifika undergrupper som 0-44 år som du kommer fram till att svenskarna blir färre i Göteborg, annars ökar de ju med lite mer än 1500 om året. Det är förvisso lite långsammare än i Helsingfors, men det är inte precis någon chockerande skillnad mellan städerna. Jag undrar hur Helsingfors ser ut om man tittar på snittet 0-44 år. Jag undrar om de också har en trend av att barnfamiljer flyttar ut till kranskommunerna. Jag undrar hur sådana fakta egentigen är relevanta.
Citat:
Varför skulle man inte vilja bo i Rosengårds miljonprogram ifall man är svensk och fattig? Jag har ju i min tid i Uppsala bott i Gottsunda en kortare period, fantastisk ställe med låga hus och närhet till Mälaren och skogsområde och billiga hyror. Fantastisk ställe i teorin, det är givetvis rena helvetesområdet pga vilka det är som bor där. Finns en ännu bättre invandrarområde i Uppsala kallad Stenhagen där det bara är massa villor i skogen, otroligt idyllisk område där inga svenskar vill bli kvar av någon anledning.
Det bodde en massa jävla svenskar i miljonprogramsområden innan dessa områden blev osvenska.
Ja, fast det finns liksom en anledning till att hyrorna är låga. Gottsunda ligger en bra bit utanför Uppsalas centrum och "nära till mälaren" är ingen vidare dragkrok när det inte finns en enda ordentlig badstrand. Jag kan som sagt fortsätta spekulera men det är inte relevant. Av en eller annan anledning har svenskar valt bort dessa områden vilket är vad som gjort det möjligt för invandrare att flytta in.
Citat:
Jag har visat otroligt många studier som visar att white flight existerar, inklusive en som överraskade mig själv där 1,5 vita barn försvann från skolan för varje ny asiatisk barn i Kalifornien, alltså en inflyttad grupp som har bättre ekonomiska förhållanden och är mindre kriminellt belastade än vita befolkningen generellt.
Nu går du alltså vidare till att länka ett lite spridda skurar av internationell forskning som du säkert inte alls har selekterat för att den ska passa din agenda. Jag trodde vi diskuterade ett påstått hyckerli inom den svenska vänstern, inte USA:s medelklass?
Citat:
Du menar att exempelvis utslagna arbetslösa svenskar råkar trängas i Almgården nära Rosengård bara på måfå? Eller vad menar du gör att ena delen rensats av svenskar, medan den andra delen av stadsdelen nästan bara har svenskar?
Jag vet inte mannen. Jag har aldrig varit i Almgården. Jag har aldrig varit arbetslös heller för den delen. Jag kan omöjligtvis svara på hur de arbetslösa svenskar som bor där resonerar. Förmodligen resonerar de väldigt olikt mig.
Rosengård är ett utanförskapsområde, problemet de flesta identifierar är som Merapi nämner oroligheter och kriminalitet, inte att folk har en annan etnisk eller kulturell bakgrund. Jag tror inte ens de flesta invandrare vill bo i Rosengård, utan det handlar mer om att de inte har bättre möjligheter. Om Almgården ska föreställa något slags etniskt svenskt ghetto skulle jag väl inte vilja bo där heller.
Citat:
Du svarade överhuvudtaget inte på varför 30% av svenskar 0-44 flytt från Södertälje senaste 17 åren, är det kanske för att de inte vill bo i "lilla Assyrien"? Nej, så kan det inte vara!
Kanske är det så enkelt som att de vill komma närmare Stockholm? Jag frågar mig återigen hur du själv tänker att landets demografi ska se ut om det inte finns några tendens att flytta från invandrartäta områden. Du tjatar ju i din övriga aktivitet på forumet om hur svenska kvinnor föder 1,5 barn i snitt, men sedan beter du dig som att det blotta faktum att du kan hitta en handfull städer där den svenska befolkningen minskar bevisar att vi alla är livrädda för invandrare? Hur ska demografin ens gå ihop i din värld? Ska vi helt enkelt tömma varenda by i Norrlands inland snabbare än vi redan gör för att fylla Södertälje, och sedan förbjuda dem från att ta in migranter eftersom det skulle vara ännu ett bevis på "White flight"?
Citat:
När de svarar på enkät att de inte vill att deras barn ska vara i minoritet, då ska detta också ifrågasättas.
De svarar inte på en enkät. Du citerade en undersökning bestående av djupintervjuer. Det vi vet är alltså att det finns en eller ett par morsor någonstans i Sverige som uttrycker den åsikten. Vi vet inget om deras politiska sympatier eller hur vanliga deras åsikter är.
Citat:
Träiga socio-ekonomiska modeller ska användas istället, när det helt klart enligt precis allt jag visat går mycket, mycket djupare än enbart socioekonomiska förklaringsmodeller.
Vad har du egentligen visat? Du har spenderat tre inlägg med att gå igenom befolkningsstatistik från olika städer av tveksam relevans. Nu länkar du lite till synes slumpmässiga studier på amerikanska förhållanden, men det som diskuterades var väl ändå fenomenets existens hos den svenska vänstern?